Oletteko ottaneet asuntolainalle ns. lainaturvan? Kannattaako?
Mieli tekisi kovasti omaan kotiin ja kaikenlaisia kysymyksiä pyörii päässä? Ajattelinpa kysyä av:lta.
Kommentit (13)
Meillä on henkivakuutus lainamäärälle. Lainaturva oli himokallis ja eipä juurikaan kummempi kuin pelkkä vakuutus. Lainaturvassa on " lisää" henkivakuutukseen verrattuna ainoastaan turva työttömyyden varalle, mutta sen puolen hoidamme säästämällä lainanmaksun sivussa.
halvempi. Kaikissa lainaturvissa ei myöskään ole työttömyydenvaravakuutusta, joka täällä mainittiin. Lainaturvan yksi iso heikkous on siinä, että sitä on maksettu aivan liian paljon, jos lainaa maksetaan ap suunnitelmaa nopeammin takaisin.
Ei ole mitään järkeä ottaa lainaturvaa. Lainaturva menee nimensä mukaisesti kokonaan kerralla lainan takaisinmaksuun, kun vakuutusrahat saa itse käyttää tarvitsemaansa kohteeseen itse katsomallaan aikajaksolla ja jatkaa esim. lainan maksamista normaalin maksusuunnitelman mukaan.
vaimo ja vauva, lainaturva maksoi n. 200 000 euron lainan 1,1 kertaisesti pois kokonaan. Kannatti.
On siis eri asia, kannattaako turvata tapaturman, kuoleman yms. varalta perheensä, kun on iso laina, ja kannattaako se tehdä pankin lainaturvalla.
meillä myös hyvät vakuutukset, mutta mitäs, jos työttömäksi???
Lainaturvasta hoideltiin lainanmaksu siltä ajalta. Muuten tuo sairasloma-aika olisi ollut meille taloudellinen katastrofi.
vakuutusyhtiösi kanssa, minkä laajuisen ja hintaisen ratkaisun he pystyisivät tarjoamaan. Sitten voit laskeskella hintoja ja sitä, mitä sellaista lainaturva kenties kattaa, mutta vakuutukset eivät.
Itse kun vertailin niin lainaturva oli kallis. Lainaturva on uusi turvamuoto, jonka käytännöistä tiedetään vielä vähän. Kuolemantapauksessa se varmasti toimii, mutat suhtaudun erittäin skeptisesti sen työkyvyttömyys ym. turvaan. Sen toteutumisesta on vielä erittäin vähän kokemusta ja ainakin katsomassani vaohtoehdossa ehdoissa oli epätarkkuutta ja sellaista porsaanreikä-vaikutelmaa.
lisäksi jos joudun työttömäksi, on minun kuitenkin asuttava jossakin ja 700¿ lainanlyhennys+korot+yhtiövastike ei ole mahdotonta maksaa työttömänäkään.
laina on omissa nimissäni joten miehen kuolemakaan ei vaikuta maksukykyyni. itselläni on henkivakuutus.
Antaa turvan jos puoliso menehtyy, joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle tai työttömäksi. Itse asiassa sen suomasta turvasta on jo kokemustakin kun mieheni osasto parin muun osaston kanssa saneerattiin edell (oli ollut 8v vakkarina) työpaikasta pois niin sen 8kk ajan mitä mies oli työtön kunnes löysi sopivan uuden (vakkari)työn ei tarvinnut maksaa kuin pieni osa lainasta itse.
Jos toinen kuolee, niin laina puolittuu.
Ja osa lainasta saatiin kiinteälle korolle, osasta maksetaan pelkkiä korkoja nyt pois kun on alhaiset korot. Kolmasosa on vähän epävarmempi juttu.