Karppavatko kaikki nykyään ?
Kuinka paljon teitä karppeja oikeinonkaan ? En edes tiennyt moisesta " tyylisuunnasta" ennen kuin tutustuin palstaan. Kesti jonkin aikaa enne kuin edes tajusin mistä on kyse. Minulla ei (tiettävästi) kukaan tuttavapiirissä karppaa, mutta vaikuttaisi, että teitä paljon...?
Kannattaisikohan kokeilla ? Tosin olen ihan normaalipainoinen, mutta onko muitakin syitä karpata kuin laihduttaminen ?
Kommentit (5)
Mä aloin karppaamaan normaalipainon sisällä, painoindeksi oli 22,5 ja nyt se on vähän pienempi, mutta mä aloitin kyllä ihan sen takia, kun olin miettinyt ravintoasioita enemmänkin ja karppaus kuullosti järkevältä.
Ottaen huomioon esi-isämme sekä teollistumisen vaikutuksen ruokavalioomme kuullosti karppaus fiksulta. Karppielämän myötä mä oon saanut kolesterolit ihannetasolle, astma on helpottanut ja allergiat on pysyneet kurissa. Ruoka-aineallergiat on jopa kadonneet.
Lisäks karppaamalla mä pysyn hyvänmuotoisena ja sellua ei tule!
Tässä mun syyt jättää sokerit pois ja keskittyä rasvaan.. ;)
Minäkin kokeilin, mutta ei sopinut minulle. Voin karppiruoalla huonosti.
Jotain vaikutteita siitä kyllä jäi ruokavaliooni.
Miten ehdotonta tuo karppaus on ? Voika hiilareita esim vain vähentää jonkin verran vai pitääkö määrän olla ehdottomasti jonkun rajan alle. Meneekö kaikki " pieleen" , jos esim. kerran kesässä syö uusia perunoita tai juhlissa maistaa mansikkakakkua ?
Usein monet epäonnistuu just sen takia, kun eivät kokeile tarpeeksi, vaan päättävät vaan jonkun hiilarirajan, joka ei sitten välttämättä olekaan optimaalinen sille omalle elimistölle.
Mä olen huomannut, että mä voin parhaiten (energiaa riittää, unta ei tartte niin paljoa, allergiat pysyy poissa ja paino ei heilu) kun hiilarit on alle 50 g vrk:ssa. Jollain toisella se vaatii vielä tiukempaa kontrollia ja joku voi syödä jopa 100 g/vrk. Kovin on siis yksilöllistä.
Mutta karppauksen periaatteisiin kuuluu kyllä se, että ne hiilarit jotka syödään, syödään vain hyvistä hiilareista, joten siinä mielessä perinteiset herkut on kielletty.
Perunoita syön kahdesti vuodessa, jouluna ja juhannuksena. Muuna aikana korvaan ne ravintorikkaammilla kasviksilla.
T. Se 2 vuotta karpannut.
Tosin hän totouttaan siitä jotain tiettyä suunatusta. Kyllä hänellä on paino pudonnut ja on kuulemma virkeämpi olo. Mä vannon poitsien nimeen ;)