En ymmärrä, miksi Suomea väitetään kaksikieliseksi maaksi
Täällä on kuitenkin iät ja ajat puhuttu myös saamen kieliä. Miksi ihmeessä nämä alkuperäiskielet eivät ole saaneet kansalliskielen asemaa, kun sellainen on kuitenkin annettu vain joitakin satoja vuosia Suomen alueella puhutulle ruotsille?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:14"]
Minua naurattaa lähinnä prosentit tässä aiheessa. 4.92% manner-Suomen asukkaista oli ruotsinkielisiä. Siis 4.92%!
On niin koomista, että tuollaisen naurettavan pienen vähemmistön takia jokaisen suomenkielisen pitää opetella vähemmistön kieli. Miksi? Kun sille vähemmistölle niin auliisti kirjoitetaan kartat, tienviitat ja ainesosaluettelotkin omalla kielellä. Kun ne ei ilmeisesti pärjää pelkällä suomella mitenkään? Reppanat.
[/quote]
Minusta olisi vähimmäisvaatimus, että hurrivihaajat ja persut hyväksyisivät seuraavan perustotuuden: Tasa-arvo toteutuu täsmälleen silloin, kun suomenkielinen Olli Kaartinen ja ruotsinkielinen Olle Gardberg voivat syödä kumpikin viisi perunaa ja saada omakieliset palvelut äidinkielellään isänmaassaan. Tasa-arvo ei toteudu silloin, kun Olle syö perunoista 5 prosenttia ja Olli 95 prosenttia. Olle ja Olli ovat nimittäin molemmat saman kokoisia ihmisiä ja heillä on yhtä kova nälkä.
Jos minulle sanotaan, että minulle riittää vain viisi perunaa, koska kuulun viiden prosentin vähemmistöön, ja että siihen toiseen porukkaan kuuluvat saavat 95 perunaa jokaista minun viittä perunaani kohti, niin minä sanon että se on epäreilua ja epätasa-arvoista ja että minua ollaan näännyttämässä nälkään. Minulle kuuluu presiis yhtä monta pottua kuin kelle tahansa siihen toiseen porukkaan kuuluvalle, koska minä olen saman kokoinen ja samanarvoinen ihminen ja minulla on yhtä kova nälkä.
Naurattaa jo valmiiksi kun tietää tännekkin kirjoittavien ihmisten ruotsinkielentaidot. Te olette ne pari pakollista tuntia sitä istunut niin älkäähän nyt liioitelko. Rannikkokaupungeissa kuten vaasassa on 25%++ ruotsalaisia joka tarkoittaa sellaista yli 25k siinä kaupungissa. Ja olisi taas suoranaista idiotismia, mikä ei kyllä tällä palstalla yllättäisi, että vedettäisiin viivoittimella raja vähän matkaa rannikosta mantereelle, ja sanottaisiin että rannikon puolella ruotsi on pakollista ja mantereella ei... Hohhoijjaa taas, 2 koululla välimatkaa 5km ja toisessa opiskellaan ruotsia...
Tuskin se teitä mantereella eläviä paljon liikuttaa jos alle 5% puhuu ruotsia, ette sitä kuitenkaan itse osaa (ja nyt tänne tulee mesoamaan joku joka on tieten tahdoin opiskellut ruotsia lukiot ja yliopistot..) Rannikkokaupungeissa kaupoissa keskustelu usein aloitetaan ruotsiksi, kieltä vaihdetaan sitten lennosta. :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:16"]
"Suomalaiset" on kansa, jolla on kaksi valtakunnallista kieltä - osa suomalaisista puhuu äidinkielenään suomea, osa ruotsia, osa jotain muuta kieltä. Hyvä me!
[/quote]'
Ei, ei Suomessa ole kahta valtakunnallista kieltä. Katso vaikka tästä linkin oikean laidan kartasta. Kuten näet, saamea puhutaan jopa paljon laajemmalla alueella kuin ruotsia. Suurin osa Suomea on täysin yksikielistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisist%C3%A4_kunnista
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:14"]
Minua naurattaa lähinnä prosentit tässä aiheessa. 4.92% manner-Suomen asukkaista oli ruotsinkielisiä. Siis 4.92%!
On niin koomista, että tuollaisen naurettavan pienen vähemmistön takia jokaisen suomenkielisen pitää opetella vähemmistön kieli. Miksi? Kun sille vähemmistölle niin auliisti kirjoitetaan kartat, tienviitat ja ainesosaluettelotkin omalla kielellä. Kun ne ei ilmeisesti pärjää pelkällä suomella mitenkään? Reppanat.
[/quote]
Minusta olisi vähimmäisvaatimus, että hurrivihaajat ja persut hyväksyisivät seuraavan perustotuuden: Tasa-arvo toteutuu täsmälleen silloin, kun suomenkielinen Olli Kaartinen ja ruotsinkielinen Olle Gardberg voivat syödä kumpikin viisi perunaa ja saada omakieliset palvelut äidinkielellään isänmaassaan. Tasa-arvo ei toteudu silloin, kun Olle syö perunoista 5 prosenttia ja Olli 95 prosenttia. Olle ja Olli ovat nimittäin molemmat saman kokoisia ihmisiä ja heillä on yhtä kova nälkä.
Jos minulle sanotaan, että minulle riittää vain viisi perunaa, koska kuulun viiden prosentin vähemmistöön, ja että siihen toiseen porukkaan kuuluvat saavat 95 perunaa jokaista minun viittä perunaani kohti, niin minä sanon että se on epäreilua ja epätasa-arvoista ja että minua ollaan näännyttämässä nälkään. Minulle kuuluu presiis yhtä monta pottua kuin kelle tahansa siihen toiseen porukkaan kuuluvalle, koska minä olen saman kokoinen ja samanarvoinen ihminen ja minulla on yhtä kova nälkä.
[/quote]
Miksi tämä tasa-arvo ei toteudeu Suomen alkuperäisten asukkaiden, saamelaisten kohdalla? Miksi saamelainen ei saa saamenkielistä palvelua koko Suomessa? Miksi jokainen suomalainen ei opiskele pakkosaamea? Mitä ihmeen valikoivaa tasa-arvoa tuo sinun näkemyksesi on? Miksi saamelaiset ovat mielestäsi vähemmän tasa-arvoisia kuin ruotsinkieliset?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:16"]
"Suomalaiset" on kansa, jolla on kaksi valtakunnallista kieltä - osa suomalaisista puhuu äidinkielenään suomea, osa ruotsia, osa jotain muuta kieltä. Hyvä me!
Nimen omaan ruotsinkielinen Suomi on tämän ymmärtänyt. Kukaan ei estä meitä suomalaisia olemasta juuri sen kielisiä kuin olemme, kuka ruotsinkielinen, kuka suomenkielinen, kuka jonkin muun kielinen, vaikkapa somalikielinen.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kaksikielisyys, ja paradoksaalista onkin, että "Suomalaisuuden liitto" -niminen fasistiklikki on tuhoamassa tätä kulttuuriamme.
Hallintokulttuurin kaksikielisyys on seurausta kulttuurin kaksikielisyydestä. Se on kokonaisuudessaan kaksikielistä. Kokonaan toinen juttu on, etteivät kaikki suomalaiset ole kaksikielisiä.
[/quote]
Suomessa on yhä enemmän kaksikielisyyttä, joka ei ole suomi-ruotsi. Tämä pitäisi jo vähitellen ymmärtää, eikä tuputtaa pakkoruotsia jonkin "ainoan oikean" kaksikielisyyden varjolla. Suomi on suomalaisia yhdistävä kieli ja sen rinnalla saa kaikki kielet kukoistaa!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:27"]
Miksi tämä tasa-arvo ei toteudeu Suomen alkuperäisten asukkaiden, saamelaisten kohdalla? Miksi saamelainen ei saa saamenkielistä palvelua koko Suomessa? Miksi jokainen suomalainen ei opiskele pakkosaamea? Mitä ihmeen valikoivaa tasa-arvoa tuo sinun näkemyksesi on? Miksi saamelaiset ovat mielestäsi vähemmän tasa-arvoisia kuin ruotsinkieliset?
[/quote]
Niin, sanopa se. Suomen kouluhallitushan jopa kielsi saamen puhumisen kouluissa 20-luvulla. Kielto kumottiin vasta 1975.
Tämähän ei ole mielipidekysymys, jossa joku väittäisi jotain ja joku toinen taas jotain muuta. Kaksikielisyys on turvattu perustuslaissa.