Sinä (kuten myös minä) joka et todellakaan pidä kovista helteistä! Kumman kesäsään valitsisit KOKO kesäksi näistä!
Jatkuva paahtava porottava helle, on kuuma päivin ja öin, hiki virtaa ja jatkuvasti se helteiden uuvuttama olo. Jatkuvasti tukalaa. Kuitenkin pieni apu uimisesta, suihkusta yms. Ja onhan kuitenkin kesä, vaikkakin pätsi. Silti aurinkoista ja kirkasta vaikkakin tuntuu ettei happea saa.
Vai jatkuvasti sateinen, kalsea, tuulinen ja viileä. Sellainen sää kuin tänään siis etelässä. Tuulee, kylmä ja sataa. Uiminen kylmässä järvessä ei houkuta. Ulkona ei huvita olla, sataa kylmää vettä päin naamaa. Ei ole kuitenkaan kuuma ja nukuttua saa ilman lakanoiden liimautumista nahkaan. Silti on viileä ja jopa kylmä. Mutta eipähän ole hiki ja tunkkainen olo. Onko se silti kesä?
Tämä ei ole hellehulluille, teidän toiveenne on kuultu! Mutta entäs me jotka helteistä emme pidä! Kumman otat? Helle on hirveä mutta tämäkin on aika ikävä.
Kommentit (64)
Sadetta yöllä. Puolipilvistä 16-17 C päivällä.
Paras golf-keli.
Tietenkääm vaihtoehdot eivät ole HYVÄT, nämähän ovat ikäviä kärjistyksiä ja niistä valitaan. Ja näistä vaihtoehdoista jälkimmäinen. Jos siis pakko.
Ottaisin omasta puolestani helteen, koska en kestä vuoden ympäri jatkuvaa lokakuuta, vaikka helteetkään eivät oikein sovi. Nyt on niin pimeääkin, että teki mieli laittaa valot päälle seitsemältä illalla.
Mutta luonnolle, eläimille, sairaille jne. olisi parempi se sadekesä.
Sateinen kesä on paras. Tuulesta en välitä. Helle on pahin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14 astetta jouduttaisiin lämmittämään asuntoja jne. Rahallisesti monille katastrofi eikä ilmastovaikutuksiltaankaan hyvä. Miten käy sadon?
En suostu valitsemaan noista, kyseessä on muutakin kuin minun mukavuuteni.Miksi jouduttaisiin lämmittämään? Vaatetta vaan lisää päälle.
Eiköhän rakennuksille tee ihan hyvää lämmittää välillä jos koko ajan sataa. Jatkuva kosteus ei tee hyvää ja sisällä tulee liian koleaa vaikka vaatetuksella tarkenisikin.
Viileä mieluummin, koska sitä pääsee sisälle pakoon ja asunnossa on ihan mukava lämpötila. Helteen ongelma on eniten se, että kämppäkin kuumenee eikä mukavaa ole missään.
Olen kesämies. Itselläni pyörälenkit vain pitenevät lämpötilan noustessa. Tuntuu, että virta vain lisääntyy helteiden myötä.
Minusta sade on ihana. Mutta syksy taitaakin olla lempivuodenaikani. Parhaillaan istun täällä kotona, kuuntelen, kuinka pisarat rummuttavat ikkunalautaan ja mietin, josko sytytän kynttlän. Tuuli humisee rauhoittavasti puiden latvoissa. Ja jos lähtee lenkille, ei haittaa mitään, vaikka kastuu, kun on niin lämmintä kuitenkin.
Sade. Saa nukuttua, kivut eivät ole yhtä pahat, ei koko ajan väsytä ja ole huono olo.
Mä oon kai semmoinen hellehullu, nautin valtavasti lämmöstä ja oon jatkuvasti lämpimillä säillä pihalla. Iho on sellainen ettei se juuri ikinä pala vaan ruskettuu tasaisesti ja kauniisti.
Mutta kyllä ne viime viikon 32 asteen helteet oli mullekin liikaa. Ei semmoista paahdetta vaan jaksa kovin pitkään. Nyt oon nauttinu suorastaan näistä sadepäivistä. Antaa jatkua vaan.
Sopivin olisi varmaan joku 20-25 astetta, mutta jos pitää valita 32 ja 15 asteen väliltä niin otan sen 15 ja sateen.
Kun noista pitää valita, niin sateinen ja kalsea. Suurin osa kesästä kuluu kuitenkin töissä. Olisi ihan hirveää tehdä töitä 34 asteen helteessä. Meillä kun ei ole minkäänlaisia ilmastointeja. Tykkään käydä museoissa ja nähtävyyksiä katselemassalomalla. Samoin, jos koko ajan olisi lämpö 28-34, niin lomallakin menisi aika vain säästä selviytymiseen.
Itse kyllä voin käydä järvessä ja meressä +14 asteen lämpötilassa. Vesi on kuitenkin jonkin verran lämpimämpää.
Olen lomalla ja voin tehdä asioita sen mukaan miltä ulkona näyttää. Mua ei haittaa tuulisuus ja viileys eikä oikeastaan sadekaan. Menen ulos silloin kun sateesta on taukoa. Lenkkeilen, pyöräilen, liikun luonnossa, teen puutarhatöitä ym ym. Pieni sade ei haittaa, pukeutumiskysymys, mulla on hyvät varusteet, koska ulkoilmaelämä on elämäntapa. Ihana nukkua hyvin, kun on viileää. Ilma on happirikasta ja raikasta ja jaksaa tehdä mitä vain. En missään nimessä vaihtaisi tätä helteeseen.
Mieluummin helle. Meillä on joka tapauksessa kotona 19 astetta sisällä, joten voi piipahdella hetkittäin omalle pihalle nauttimaan auringosta ja tulla sisälle viilentymään. Meillä on myös oma allas pihalla jossa lojua ja viilentyä. Voi lähteä rannalle ja mökillä on mukavaa. Lomareissut on helpompi toteuttaa aurinkoisella.
Omia olosuhteita ajatellen valitsisin tuon kolean kesän. MUTTA... Koska olen metsästäjä, niin tuo kylmä ja sateinen sää tuhoaa kanalintueiden poikueet, niin on pakko valita se hellekesä, jotta syksyllä riittää siiven suhinaa metsässä.
Tottakai kylmän. Lenkkeily kulkee ja ei ole tukalaa. Niin no paitsi hellehullujen valituksen kuunteleminen. Siihen tosin sit kiva todeta kuinka osaa nauttia kesästä näinkin ja miten helppoa on olla kun jaksaa tehdä ja nukkuu hyvin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tämä sateinen ja kolea. Rakastan muutenkin syksyä niin tämä on ihan täydellinen sää.
Ot, mutta aina kun vingutaan, että helteet tuhoaa luonnon, niin eipä tälläkään säällä paljoa viljellä.
Ihan luonnonkin kannalta sade olisi parempi.
Onhan tää nyt ihan perseestä, kauhean hiostavaa sadevaatteissa tuntitolkulla tehä pihalla töitä kaikki on märkää, sitten on kuitenkin kylmä kun on kosteeta, räkä valuu, vettä valuu hihoista sisään kun koittaa pitää jotain pystyssä ja naulata, koneet jää mutaan kiinni. Mielummin se helle kiitos, vaikken siitäkään niin pidä eikä siitä ap:n kuvailemia oireita tulekkaan. Sadetta ja kylmää piisaa sitten myöhemminkin ihan riittämiin.
Meillä on valitettavasti 23-24, koska ei voi itse säätää lämpötilaa. Jos voisi, olisi 18. Eli talvella joudun kärvistelemään kuumassa, nyt nautin.