Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OTK:sta KTM:ksi ja luonteva siirtyminen KTM tehtäviin?

Vierailija
27.04.2013 |

Varatuomari 30 + nainen, joka olen opiskellut KTM tehtävän; liikentoiminta, konsernistrategia, strateginen myynti ja johtaminen kiinnostaa. Mikä luonteva siirtymä asiantuntijajuristin tehtävistä KTM puolelle?

Tämä on asiallinen kysymys, ja todella toivon asiallisia vastauksia: olen tähän asti ollut juridiikan maailmassa, mutta nyt tiedät, että kiinnostus on muualla. Mitä tehtäviä on fiksua hakea tällä koulutuksella, pohjalla? Mitkä firmat hyviä, joissa pääsee etenemään osaamisen mukaan?

Kiitos fiksuista vastauksista! 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 13:00"]

Pankki voisi olla hyvä. Siellä on juristinkin tutkinnosta todella paljon hyötyä, mutta voi liukua KTM-tehtäviin.

[/quote]

Tämä on totta. Viisi vuotta kokemusta pankissa ja enemmän saa tehdä KTM:n työtä kuin juristin hommaa.

Vierailija
2/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

* siis olen opiskellut nyt myös KTM-tutkinnon.

Mitä sopivan kovia tehtäviä hakemaan? 

Kyselee AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään KTM-puolen kokemusta? Jos se on nolla niin ehkä vähän vaikeaa. Pitäisi ehkä löytää jotain missä tuosta juristin koulutuksesta on etua mutta mikä ei ole suoranaista juristin työtä. 

Ehkä joku konsultti/tilintarkastusfirma? 

Vierailija
4/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 08:50"]

Varatuomari 30 + nainen, joka olen opiskellut KTM tehtävän (...) Mitä tehtäviä on fiksua hakea tällä koulutuksella, pohjalla? Mitkä firmat hyviä, joissa pääsee etenemään osaamisen mukaan?

[/quote]

Sulla on kaksi tutkintoa, ja kyselet täältä mitä tekisit? Suosittelen valtion tai kunnan virkaa. Demareihin liittyminen on myös varmasti hyödyksi.

Vierailija
5/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jotain isohkoa pörssiyhtiötä ja hakemaan sieltä ensisijaisesti lakimiehen tehtäviä. Jos voit osoittaa myös olevasi KTM, niin saat varmasti enemmän taloushallintoon ja -raportointiin liittyviä tehtäviä. Jos taas olet kiinnostunut siirtymään strategisen myyntiin pariin, suosittelen jotain pienempää yhtiötä.

Vierailija
6/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 Kiitos asiallisesta vastauksestasi! 

Olen ehdottomasti strategi, perinteiset lakimiehen tehtävät tai asiantuntijapiipertäminen ei niin kiinnosta.

Mitkä KTM-puolella ovat sopivia nimikkeitä alkaa hakemaan tällä iällä, koulutuksella, kokemuksella? riittävän vaativia tehtäviä. Vaikka suoranaista KTM-kokemusta ei ole kuin myynnistä opiskeluvuosilta, merkittävää kokemusta on VT + nykyiset kovat tehtävät juridiikan puolella (konsernistrategia).

Ap kiittää

Vierailija
7/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kestä kiittää.

Sanoisin, että päällikkötason tehtäviä sinun kannattaa ehkä hakea. Kiinnostaako liikkeenjohdon strategia? Jos kiinnostaa - kuten ehkä vähän kiinnostuksestasi konsernistaregiaan päätellä - niin tilintarkastusyhteisöistä voit löytää mielenkiintoisia tehtäviä. Asiantuntijan tehtävänimikkeellä niitä yleensä haetaan. Millaista juristin työtä nyt teet?

Vierailija
8/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 08:50"]

Varatuomari 30 + nainen, joka olen opiskellut KTM tehtävän (...) Mitä tehtäviä on fiksua hakea tällä koulutuksella, pohjalla? Mitkä firmat hyviä, joissa pääsee etenemään osaamisen mukaan?

[/quote]

Sulla on kaksi tutkintoa, ja kyselet täältä mitä tekisit? Suosittelen valtion tai kunnan virkaa. Demareihin liittyminen on myös varmasti hyödyksi.

[/quote]Tuohan kuulostaa melkein kateellisen panettelulta. Oletko varma, ettet itse ole persu...?

Vierailija
9/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen OTM+KTM. Vaikea muttei mahdoton tuo ajatuksesi. Jostain syystä meidät nähdään lähes vain juristeina. strategiahöpö ja OTK ei oikein iske, laskenta+OTK olisi ollut helpompi. 

Laita avoimia? KTMiä on nyt paljon markkinoilla 

Vierailija
10/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noihin tilintarkastusfirmoihin mennä töihin ilman että myy niille elämänsä? Pari kaveria on niissä ja tekevät ihan järkyttävää päivää. Mitään rajaa ylitöillä ei ole ja niitä ei ikinä ehdi pitämään esim. vapaana, tai mitään ei makseta.

T: Toinen kiinnostunut - ei AP

Vierailija
11/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 10:58"]

Minä olen OTM+KTM. Vaikea muttei mahdoton tuo ajatuksesi. Jostain syystä meidät nähdään lähes vain juristeina. strategiahöpö ja OTK ei oikein iske, laskenta+OTK olisi ollut helpompi. 

[/quote]Juristista on silti helpompi päästä KTM-töiden puolelle kuin toisinpäin, vaikka silloinkin olisi molemmat tutkinnot suoritettuina. KTM:nä profiloidut usein liikaa myynti- ja markkinointihenkiseen ajatteluun, mikä ei aina ole toimiva yhtälö puhtaan juridiikan puolella.

Ongelmana on toki usein vielä se, että juristi ei välttämättä ymmärrä liiketaloudesta yhtään mitään. Olen törmännyt tällaisiinkin tapauksiin. OTM-opinnot eivät tarjoa siihen riittäviä valmiuksia, ellei sitten ole opiskellut liiketaloutta jossain muualla tai selkeästi osana tutkintoa. 

Mihin olet muuten OTM-opinnoissasi syventynyt?

Vierailija
12/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Ai hitto mikä päivän hupajapläjäys. Fiksu ja asiallinen varatuomari ja ylin puolijumala kyselee urasuunnitteluun apua vauvapalstalta. Uuh

Vierailija
13/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 11:31"]

:D Ai hitto mikä päivän hupajapläjäys. Fiksu ja asiallinen varatuomari ja ylin puolijumala kyselee urasuunnitteluun apua vauvapalstalta. Uuh

[/quote]

Ap on tarpeeksi fiksu ymmärtämään, että tällä palstalla käy kaikenlaisia ihmisiä.

Vierailija
14/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki voisi olla hyvä. Siellä on juristinkin tutkinnosta todella paljon hyötyä, mutta voi liukua KTM-tehtäviin.

Vierailija
15/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankeista nykyisin kai ainoastaan OP-ryhmässä juristi tekee myös ruohonjuuritason toimeksiantoja ja hoitaa perhe-ja perintö-oikeudellisia asioita.

Vierailija
16/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 11:23"]

[/quote]Juristista on silti helpompi päästä KTM-töiden puolelle kuin toisinpäin, vaikka silloinkin olisi molemmat tutkinnot suoritettuina. KTM:nä profiloidut usein liikaa myynti- ja markkinointihenkiseen ajatteluun, mikä ei aina ole toimiva yhtälö puhtaan juridiikan puolella.

Ongelmana on toki usein vielä se, että juristi ei välttämättä ymmärrä liiketaloudesta yhtään mitään. Olen törmännyt tällaisiinkin tapauksiin. OTM-opinnot eivät tarjoa siihen riittäviä valmiuksia, ellei sitten ole opiskellut liiketaloutta jossain muualla tai selkeästi osana tutkintoa. 

[/quote]Ei siellä paljon syvennytä, mutta gradun tein sopimusoikeudesta.

Vierailija
17/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strategiapuolen hommat ovat hyvin usein tehtäviä, joihin kasvetaan juuri tämän "asiantuntijapiiperryksen" kautta. (Kovin halveksuva termi muuten). Harva firma palkkaa ketään tuplatutkinnosta huolimatta strategiapuolen hommiin suoraan, koska ko. paikka vaatii erittäin hyvää ja kattavaa käsitystä firman toiminnasta, kilpailijoista, tuotteista, palveluista jne. Visiota tulevasta on vaikea olla, jos ei tiedä tasan tarkkaan missä ollaan tänään ja mistä ollaan tulossa.

Itse "piipersin" asiantuntijapuolella joitain vuosia, nyt vastaan firman globaalista strategiasuunnittelusta ja markkina-analyysistä. Tätä hommaa ei olisi toivoakaan tehdä ilman hyviä taustoja ja pitkäjänteistä alan opiskelua.

Vierailija
18/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 11:23"]

[/quote]Ei siellä paljon syvennytä, mutta gradun tein sopimusoikeudesta.

[/quote]

Pelkästään syventävien opinnoissa ei todellakaan. Itse tein aikoinaan jo hyvissä ajoin valinnan, mihin oikeudenalaan haluan syventyä ja haalin paljon sellaisia kursseja, jotka sitä tukivat. Opiskelin myös liiketaloustiedettä, josta on ollut myöhemmin työelämässä todella paljon hyötyä. Ymmärtää asioita lukujen takaa. Liike-elämässä se on välttämätöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme