Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että jos olet syntynyt 18. tai 28. päivä, potilastietosi

Vierailija
27.04.2013 |

säilytetään ikuisesti jossain kallioluolassa? Ne toimitetaan sinne kuukausittain eikä koskaan tuhota, toisin kuin muiden ihmisten.

Niitä säilytetään ilmeisesti siksi jos joku joskus tulevaisuudessa haluaisi tutkia ihmisten terveystietoja hyvin pitkän ajan takaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Luin tästä joskus vuosia sitten jossain yhteydessä. Mitään luolia en kyllä muista mainitun, joskus mietinkin että missä niitä pidetään ja miten säilöön siirtyvät.

Mutta siinähän sitten ihmettelevät, tokkopa olen järin kiinnostava tapaus :)

Vierailija
2/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt. Mistä löytyy lisää tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tämmöisestä asiasta, onneksi se on 18 ja 28, terkuin 8 pvä syntyny.

Vierailija
4/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Esim. psyk sairaalassa, missä olin töissä, oli arkistossa erikseen paikka, missä säilytettiin noina päivinä syntyneiden, jo kuolleiden potilaskansioita.

Vierailija
5/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tätä kieltää? Minulla ei huvittaisi tällainen lainkaan.

Vierailija
6/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltää. Helpoin tapa on, kun ei anna tietojaan kenellekään Porvoolaiselle. Varsinkaan sellaiselle, joka vastailee itselleen.

Vierailija
7/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:40"]

Näin on. Esim. psyk sairaalassa, missä olin töissä, oli arkistossa erikseen paikka, missä säilytettiin noina päivinä syntyneiden, jo kuolleiden potilaskansioita.

[/quote]

Oikeastiko? Eikö niiden pitänyt olla keskitetysti yhdessä nipussa henkilön mukaan eikä jokaisessa hoitolaitoksessa erikseen?

Vierailija
9/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietoja voi siis olla monen terveyskeskuksen tai sairaalan arkistossa. Osa tiedoista on voitu myös siirtää esimerkiksi maakunnan tai jopa valtion arkistoon." edelliseen linkkiin viitaten

Vierailija
10/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hehhee

Vierailija
11/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyttäkööt. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja pankki säilyttää tilitiedot, lähikauppa säilyttää kaikki tiedot S-etukortin ja K-Plussa kortin käytöstä. Ja netti säilyttää kaikki tiedot mitä kirjoitatte Facebookiin, blogeihinne, sähköposteihinne ja niin edelleen.

Vierailija
12/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin.

t. 18.päivä syntynyt.

Vierailija
13/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sielläpä on mun pojan tiedot sitten. Tosin se on terve kuin pukki, joten ei siellä kauheesti infoo valitettavasti ole. :(

Vierailija
14/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, olin joskus maistraatissa töissä ja siellä myös säilytettiin kyseiset päivät. 

Vierailija
16/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi kieltää. Niitä käytetään tutkimukseen ja on katsottu, että syntymäpäivaotanta on sikäli demokraattinen, että siinä tulee katettua kaikki yhteiskuntaluokat yms. 

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:50"]

Voiko tätä kieltää? Minulla ei huvittaisi tällainen lainkaan.

[/quote]

Vierailija
17/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tutkimukseen osallistumisesta on mahdollista kieltäytyä. En sitten tiedä mitenkä tällaisissa jostain rekisteristä repäistävillä tiedoilla pelaamisessa on tutkimuseettiset seikat toteutettu. Mutta jos joku noita jaksaa penkoa, niin ei siellä huudella lehtiartikkeleissa että kellä niitä nimenomaisia tauteja on ollut. Tilastoa lähinnä noista rakennetaan ja seurataan sairauksien määrää eri aikakausina.

Noista voi kuitenkin olla hyötyä ihan kaikille  (ei niille kuolleille kylläkään enää): saadaan selville mitkä taudit ovat milloinkin olleet yleisiä, ja joidenkin sairauksien esiintymiseen/puuttumiseen tiettynä aikakautena voidaan alkaa etsiä selityksiä, jolloin voidaan suunnitella ennaltaehkäisyä tulevina aikoina.

Vierailija
18/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt. Mutta aivan sama vaikka kuuluisinkin ryhmään. Niinkuin aiempi vastaaja kertoi niin kaikesta jää tiedot jonnekin. En näe tässä mitään eroa tilitietojen säilymiseen tai facebookissa säilyviin kirjoituksiini...

Vierailija
19/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes käynyt mielessä että jonain päivänä syntyneiden potilastietoja ei säilytettäisikään hänen koko elämäänsä.

Vierailija
20/21 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä liippasi, tosin eipä tuo haittaisi.

T. 27. päivä klo 23:56

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän