Olisiko paikalla vanhempia, joiden lapset ovat puoliorpoja? APUA!
Lapset saivat kuolleelta vanhemmaltaan henkivakuutusrahoja 13 000 e/ nassu. Koska lapsilla ei ole omia tilejä (menen maanantaina pankkiin, niin sitten on), niin rahat maksettiin mun tilille tänään. Samalla päätöksessä ilmoitettiin, että asia (lasten saama rahasumma) on ilmoitettu automaattisesti maistraattiin.
Olen lueskellut nettiä, ja siellä sanotaan että jos lapsen varallisuus on 20 000 tai yli, niin on ilmoitusvelvollisuus ja tilinpitovelvollisuus. Eikö mun tarvitse tuosta summasta siis sen enempää pitää kirjaa ja säästellä kuitteja? Entä millaiselle tilille nuo rahat pitäisi laittaa, maistraatin sivuilla kun lukee että niitten pitäisi myös karttua eikä vain pysyä säästössä? Menee vielä 10 vuotta ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä. Entä saako noista rahoista ostaa lapsille kalliimpia juttuja, kuten vaikka polkupyörät, mopokortit, mopot, ajokortit, läppärin tms? Pitääkö kuitit säästää tai pyytää jopa lupa maistraatilta ennen ostoa? Ymmärsin että jos rahaa on yli 20 000 niin sitten tarvitsee mutta niinhän ei nyt ole -silti vakuutusyhtiö ilmoitti maistraattiin? Miksi?
En tiedä yhtään mitä mun pitää tehdä, että asiat menee oikein. Onko nyt kauhea asia, että rahat ovat vkl yli mun tilillä koska lapsilla ei niitä omia tilejä ole? Tietenkään en käytä niitä. Ajattelin soittaa maanantaina maistraattiin ja käydä avaamassa lapsille jotkut tilit jonne rahat siirrän, mutta millaiset tilit olisi hyvät?
Miten teillä on järjestetty asia?
Ja niin. Luin senkin, että lasten saamat eläkerahatkin ois suojattu samalla tavalla -en ole tiennyt siitä mitään, vaan olen laittanut ne lasten elatukseen. Olenko tehnyt kauhean petoksen ja kavalluksen? :O Lapset saavat eläkettä vajaa 400e/lapsi.
Auttakaa, olen ihan pihalla enkä todellakaan halua löytää itseäni mistään käräjiltä tän asian takia :(
Kommentit (11)
Osanotto. Kannttaa olla yhteydessä johinkin laki-ihmiseen, niin kaikki menee varmasti oikein, eikä tarvitse itse kaiken keskellä tuollaistakin selvittää. Voimia.
t. puoliorvon äiti, mutta noissa en valitettavasti osaa auttaa
Olen itse puoliorpo.
Äitini teki minulle ja siskolleni tilit, joille hänellä ei itsellään ollut käyttöoikeutta. Minulle ja siskolleni määrättiin edunvalvoja, jolle lähetettiin sähköpostia jos jotain suurempaa halusi hankkia. Äitini joutui toimittamaan kuitit, minä ja siskoni ei.
Eläkerahat tulivat äidilleni 18 ikävuoteen asti, ja hän teki niistä hankintoja minulle ja siskolleni, käytti elättämiseen jne. Rahat meillä olivat sellaisilla tileillä joissa oli paras mahdollinen korkoprosentti. Lisäksi meille perustettiin perinnöistä jonkinlaiset eläketilit, joissa rahamäärä tuplaantui viidessätoista vuodessa.
Toivottavasti sait jotain apua!
Kiitos teille jos vastanneille.
Kauheaa miten stressaa tämmöinenkin asia :(
Oletko sinä jotenkin yksinkertaisen tyhmä, jos et muka käsitä, että eläke on tarkoitettu nimenomaan elämiseen.
Eikö sinun mielestäsi olisi aivan väärin, jos lapsi joutuisi elämään kovin köyhästi koko lapsuutensa, kun leskeksi jäänyt äiti tai isä panttaisi rahoja tilillä täysi-ikäiseksi asti?
Siinä sitten lapsukainen pitäisi kunnon bileet ja pistäisi vuosikymmenen säästöt sileäksi muutamassa viikossa. Harmittaisiko?
Tilanne voi olla tietenkin toinen sellaisissa perheissä kuten 4 kertoo, että rahat voi laittaa tuottamaan eikä niitä todellakaan tarvita käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:47"]
Oletko sinä jotenkin yksinkertaisen tyhmä, jos et muka käsitä, että eläke on tarkoitettu nimenomaan elämiseen.
Eikö sinun mielestäsi olisi aivan väärin, jos lapsi joutuisi elämään kovin köyhästi koko lapsuutensa, kun leskeksi jäänyt äiti tai isä panttaisi rahoja tilillä täysi-ikäiseksi asti?
Siinä sitten lapsukainen pitäisi kunnon bileet ja pistäisi vuosikymmenen säästöt sileäksi muutamassa viikossa. Harmittaisiko?
Tilanne voi olla tietenkin toinen sellaisissa perheissä kuten 4 kertoo, että rahat voi laittaa tuottamaan eikä niitä todellakaan tarvita käyttöön.
[/quote]
Olen kai sitten, mutta keeroin nyt vain mitä tietoa netistä löytyy. Ja ei se oikein mustakaan ole, että joudun lapsille sanomaan ettei ole rahaa hankkiä kaikkea mitä he tahtoisivat tai ei ole varaa lähteä lomamatkalle -vaikka tavallaan onkin, mutta niin mä olen maistraatin sivuilta ymmärtänyt ettei niitä rahoja saa käyttää. Kuvittelin jopa niin, että olisin pitänyt rahat lapsilta tallessa kunnes ovat 25 ja jonkin verran järkeä päässä, etteivät just laita kaikkea heti sileäksi, mutta kun jossain lakisivulla sanottiin että heti kun lapsi on 18, rahat pitää antaa hänelle. Siis nämä vakuutus- ja perintörahat.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:47"]
[/quote]
Olen kai sitten, mutta keeroin nyt vain mitä tietoa netistä löytyy. Ja ei se oikein mustakaan ole, että joudun lapsille sanomaan ettei ole rahaa hankkiä kaikkea mitä he tahtoisivat tai ei ole varaa lähteä lomamatkalle -vaikka tavallaan onkin, mutta niin mä olen maistraatin sivuilta ymmärtänyt ettei niitä rahoja saa käyttää. Kuvittelin jopa niin, että olisin pitänyt rahat lapsilta tallessa kunnes ovat 25 ja jonkin verran järkeä päässä, etteivät just laita kaikkea heti sileäksi, mutta kun jossain lakisivulla sanottiin että heti kun lapsi on 18, rahat pitää antaa hänelle. Siis nämä vakuutus- ja perintörahat.
t. ap
[/quote]
Joo eläkerahat olivat elämiseen mutta itse henkivakuutus- ja perintörahat olivat säästössä ja niitä sai pyytämällä. Ostin itse uuden tietokoneen, vaatteita ja ulkomaanmatkan olessani alle 18v. Kun täytin 18v äitini neuvoi minua säästämään osan rahoista. Laitoin ne tilille, joka aukeaa kun täytän 25v. Käyttörahaksi otin n. 5000e, jotka menivät opiskellessa elämiseen.
t. 4
Mun lasten vakuutusrahat on ihan normaaleille tileillä mutta niihin ei ole vielä tarvinut koskea. Eläkkeet menee mun tilille ja niitä käytetään elämiseen, ihan niinkuin mun omiakin eläkerahoja.
Maistraatille olen tehnyt vasta yhden vuositilin ja sen täyttäminen oli todella hankalaa, koska lapset omistavat myös osan meidän asunnosta, osan isovanhempien talosta ja osan kesämökistä. En ole vuoden aikana säästänyt mitään kuitteja, on ollut muutakin ajateltavaa, kuin paperilappusten säästäminen. Saa nähdä millaiset ukaasit maistraatti mulle lähettää.
Tsemppiä ap:lle! Kyllä me tästä selvitään!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:58"]
Mun lasten vakuutusrahat on ihan normaaleille tileillä mutta niihin ei ole vielä tarvinut koskea. Eläkkeet menee mun tilille ja niitä käytetään elämiseen, ihan niinkuin mun omiakin eläkerahoja.
Maistraatille olen tehnyt vasta yhden vuositilin ja sen täyttäminen oli todella hankalaa, koska lapset omistavat myös osan meidän asunnosta, osan isovanhempien talosta ja osan kesämökistä. En ole vuoden aikana säästänyt mitään kuitteja, on ollut muutakin ajateltavaa, kuin paperilappusten säästäminen. Saa nähdä millaiset ukaasit maistraatti mulle lähettää.
[/quote]
Pitikö tuohon ilmoitukseen liittää jotain? Tuliko maistraatista muistutus siinä kohtaa, kun asia oli ajankohtainen?
Mua vähän ahdistaa jos todella menee niin, ettei niihin rahoihin ole lupa koskea. Siis ahdistaa lähinnä siksi, että mä itse olen sen verran pienituloinen, ettei mulla ole ikinä varaa kustantaa lapsille mitään ekstraa, kaikki rahat menee elämiseen ja vaatteisiin jne. Olis kuitenkin ollut mukava ostaa noista rahoista lapsille vaikka se läppäri/ipad, josta ovat jo vuosia haaveilleet.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:58"]
[/quote]
Pitikö tuohon ilmoitukseen liittää jotain? Tuliko maistraatista muistutus siinä kohtaa, kun asia oli ajankohtainen?
Mua vähän ahdistaa jos todella menee niin, ettei niihin rahoihin ole lupa koskea. Siis ahdistaa lähinnä siksi, että mä itse olen sen verran pienituloinen, ettei mulla ole ikinä varaa kustantaa lapsille mitään ekstraa, kaikki rahat menee elämiseen ja vaatteisiin jne. Olis kuitenkin ollut mukava ostaa noista rahoista lapsille vaikka se läppäri/ipad, josta ovat jo vuosia haaveilleet.
Ne paperit lähetettiin jo heinäkuussa, kun maistraatti lähetti ilmoituksen siitä, että lasten varat on merkitty holhousrekisteriin. Ei tullut mitään muistutusta ja meinasin unohtaa koko asian. Tili pitää tehdä maaliskuun loppuun mennessä ja mitään ilmoitusta sieltä ei ole vielä tilin käsittelystä tullut.
Mun mielestä sun kannattaa soittaa maistraattiin ja kysyä varojen käytöstä. Kuitit pitää tietenkin liittää aina vuositiliin, jos varoja on käytetty isompiin hankintoihin.
Nostan epätoivoisena.. joku paikalla joka tietäisi jotain?