Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten välttää homssuuntuminen äidiksi tulon jälkeen?

Vierailija
05.07.2020 |

En halua olla huppareita ja lökäreitä käyttävä mamma. Pelottaa kuitenkin että niin käy :(

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koti-isätkin ovat harvinaisen räjähtäneen näköisiä, mitä puistossa olen seurannut. Sänki leuassa, silmäpussit, tukka pystyssä ja vaatteet rypyssä. Puhumattakaan mahasta :)

Sitä se unettomuus ja kiire teettää. Toisaalta sitä ei edes mistä, miltä itse näyttää.

Vierailija
22/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä homssuunnu.

-Suihkuun joka päivä

-Meikkaa kevyesti (siihen menee max 5 minuuttia)

-Tee pitkiä vaunulenkkejä vauvan kanssa

-Kehitä itsellesi univormu kotiäiteilyyn, silittämättä siistejä, konepestäviä yläosia ja mekkoja, farkut tai muut kohtuullisen ryhdikkäät housut

-Nuku kun vauva nukkuu

-Anna isän kantaa osansa vastuusta

-Jos joku tarjoaa apua, ota se vastaan

-Syö monipuolisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä homssuunnu.

-Suihkuun joka päivä

Suihkuun menoon löytyy kyllä 5 min.

-Meikkaa kevyesti (siihen menee max 5 minuuttia)

Jos sulla on huutava lapsi, jolle pitäisi pukea sään mukaiset vaatteet, sitä 5 min. ei ole. Et voi sanoa vauvalle, että odota hetki, meikkaan itseni.

-Tee pitkiä vaunulenkkejä vauvan kanssa

Onnistuu, paitsi jos on liian väsynyt kävelemään. Menetkö itse salille, jos olet nukkunut 3 tuntia yössä pätkissä. Joskus ei vain jaksa.

-Kehitä itsellesi univormu kotiäiteilyyn, silittämättä siistejä, konepestäviä yläosia ja mekkoja, farkut tai muut kohtuullisen ryhdikkäät housut

Jos ei ole varaa ostaa silittämättä siistejä vaatteita. Kotihoidontuki on niin pieni, että ei riitä oikein ruokaan, ja vauvan tarpeisiin.

-Nuku kun vauva nukkuu

Aina ei malta. Jos se on päivän ainoa hetki, kun on omaa aikaa.

-Anna isän kantaa osansa vastuusta

Jos ei ole isää kuvioissa? Eikö isovanhempia?

-Jos joku tarjoaa apua, ota se vastaan

Hah, yksikään tuttava ei tarjonnut apua. Korjaan, yksi tarjosi. Olisi voinut katsoa lasta, että olisin voinut mennä heillä kylässä saunaan.

-Syö monipuolisesti

Jos energiaa ei riitä edes vauvan ravinnon tekemiseen itse, miten kuvittelet, että olisi aikaa miettiä omia syömisiä?

Vierailija
24/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ostat ei homssuisia vaatteita tietysti sen kokoisia että mahtuvat synnytyksenkin jälkeen. Ei kukaan pakota äitejä leggareihin ja huppareihin, mutta osalle se on varmasti helppo asuvalinta, koska ne ovat miellyttäviä ja mukavia vaikka olisikin paljon lisäkiloja tai epävarma omasta kehosta ja ulkonäöstä.

Vierailija
25/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homssuuntuminen on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Monet tuntuvat ajattelevan kotiäitiyden olevan vaihe, johon sukelletaan täysillä sisälle, ja millään entisellä ei ole enää mitään väliä. Normaalit vaatteet vaihdetaan kollareihin, ja meikkaaminen ja hiusten laittaminen lopetetaan. Mitään omaa elämää ei enää ole, on vain perhe-elämää ja kodin- ja lastenhoitoa. Käydään korkeintaan perhekerhossa, kaikki entiset omat harrastukset unohdetaan. Aivan kuin olisi jatkuva poikkeustila ja selviytymismoodi päällä. Monella onkin! Mutta sen ei mielestäni tarvitse olla niin.

Itse selviydyin niin, etten tehnyt koko elämästäni kotiäidin elämää, vaan lapsi sai tulla osaksi minun elämääni. Emme käyneet perhekerhoissa, koska en viihtynyt niissä, vaan teimme retkiä kirjastoon, museoihin ja kahviloihin. Sillä tavalla MINÄ tunsin olevani elossa ja tekeväni jotain mukavaa - vaunuissa nukkuvaa vauvaa ei niin kamalasti kiinnosta missä sitä oikein ollaan, kunhan ympäristö on turvallinen ja hoitaja lähellä. Euroopan kaupunkilomille en ole päässyt, mutta ihan kotikaupungissakin pysymällä voi tehdä paljon kivoja juttuja. Mieti siis mistä asioista nautit ennen kuin vauva tuli perheeseen, ja tee niitä asioita mahdollisuuksien mukaan, joko vauvan kanssa tai yksin. Muista myös, että muutkin ihmiset osaavat hoitaa vauvaasi, ja että on kaikkien kannalta hyvä, että häntä hoitaa joku muukin kuin vain sinä!

Ulkonäöstä vielä: oma selviytymiskeinoni oli hiusten harjaus, ripsiväri ja farkut. Nuo eivät vie paljoa aikaa, mutta tekevät paljon omalle fiilikselle. Laitoin ripsiväriä, harjasin hiukset ja vedin farkut jalkaan vaikka olisimme olleet koko päivän vain kotona, sillä siitä tuli tunne, että panostan itseeni edes vähän.

Älä siis unohda itseäsi ja sitä mikä olit ennen vauvaa, niin vältät suurella todennäköisyydellä myös homssuuntumisen. Panosta itseesi, äläkä käännä koko elämääsi ylösalaisin vauvan takia. Vauva tulee osaksi elämää, eikä toisin päin :)

Vierailija
26/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä liho,eikä raskauskiloja tartte pitää  loppuikää

Vierailija
27/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut aikaa tehdä ketjussa lueteltuja asioita, eikä energiaa edes hiusten kampaamiseen. Suihku oli pikakäynti ja syödä sai kiireellä, kauppoihin en päässyt lainkaan. Nukuin vain muutaman tunnin vuorokaudessa.

Eli jos käy niin, että vauva valvottaa ja on muutenkin vaativa, niin ei ole miyään jaksamidta hifistelyihin. Siinä vaiheessa ei itseä myöskään pätkääkään kiinnosta, onko päällä lökövaatteet, joten ongelma ratkeaa itsestään.

Vierailija
28/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä vaikka tulisikin miksi käyttää vähät energiat turhaan puunaamiseen. Kyllä sitä ehtii taas kun lapsi on isompi. Nykyisin pitää levittää instoissa näitä supermamma kuvia. Tuskinpa oikeasti nauttivat elämästään kun kaikki aika menee kulissien ylläpitoon.

Vierailija
29/29 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli vauva niin halusi panostaa enemmän siihen vähäiseenkin mukavuuteen. Vasta kun lapsi oli yli 1v niin tuntui riittävän taas aika säärikarvojen sheivaamiseen ja asukokonaisuuksien miettimiseen.