Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olette ravintolassa, ärsyttääkö tarjoilijoiden suosittelu?

Vierailija
26.04.2013 |

Jokaisesta ruoasta, juomasta ja mahdollisesta.

Minua ei häiritse, käyn aika paljon ravintoloissa itse ja olen kiinnittänyt huomiota tähän asiaan, eniten ärsyttää tarjoilijan puolesta ne asiakkaat jotka sanovat vaan " joo katotaan nyt listaa ensin vähän, voit mennä"

Voi hyvät ihmiset, ei se tarkoita sitä, jos tarjoilija suosittelee, että ette saisi katsoa muuten listaa rauhassa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut koskaan ravintolassa, jossa tarjoilija olisi oma-alotteisesti, siis pyytämättä ruvennut suosittelemaan tyyliin 'nyt ois kuule kiva juttu tässä...' jos näin tapahtuisi, pitäisin sitä tosi outona. Mutta joo siis, jos itse pyydän tarjoilijaa suosittelemaan, niin mukavaahan se on , jos hänellä on ehdottaa jokin hyvä ruoka tai viini.

Vierailija
2/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletin ensin otsikosta, että joku suosittelee minulle tiettyä tarjoilijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, mutta yleensä mulla on jo mielessä etukäteen, että mitä haluaisin, joten siinä mielessä harmittaa, että tarjoilija joutuu turhaan selittämään.

Vierailija
4/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, päinvastoin. Kiva tietää, jos on jotain sesonkiherkkua tms. listalla.

Sitä ei välttämättä itse hoksais ja eihän sitä pakko ole ottaa, voi ihan rauhassa

katsella muutakin.

Vierailija
5/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoilijana toimin niin että annan ensin asiakkaan katsella listaa rauhassa ja sitten vasta kerron annoksista lisää ja teen "pakolliset" suosittelut. Joka paikassa varmaan on ne omat hitit joita sitten on puolipakko suositella asiakkaille, päivän erikoisista puhumattakaan.

Minusta tuntuu että jos hyökkään kimppuun suosittelemaan ennenkuin asiakas tietää mikä paikan linja on, ihminen ahdistuu. Itselleni asiakkaana osa ravintolakokemusta on juuri listan katselu ja paikan arviointi ruokakuvausten perusteella. Siis niinä kertoina kun lähdetään uuteen paikkaan nautiskelemaan - pakolliset mättöruokailut ovat sitten asia erikseen.

Ja vielä puolustaisin ap:n mainitsemia asiakkaita jotka eivät anna tarjoilijan suositella - ravintolassa asiakkaankin käytös riippuu hyvin paljon tarjoilijan ammattitaidosta ja pelisilmästä. Joskus tarjoilijat vain töksäyttelevät ulkoa opetellut suosittelu- ja myyntipuheensa. Tottakai asiakas ahdistuu.

Mutta siis, onhan niitäkin asiakkaita joita ei saisi palvella ollenkaan. Jokainen tarjoilijan aloittama lause keskeytetään ja ruokalautaset revitään tarjoilijan kädestä. Ilmeisesti siinä pelätään että jos antaisi tarjoilijan tehdä työnsä, pitäisi antaa tippiä :) Ihan vaan tiedoksi, ei Suomessa ole tippipakkoa, ja ainakaan itse en tippejä odota. Toki ne lämmittävät mieltä jos sellaisia sattuu herumaan mutta kyllä meillä täällä on ihan kuukausi- tai tuntipalkat myös tarjoilijoilla.

Vierailija
6/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kun huutaa ja esittää järkensä menettänyttä niin saa olla aika rauhassa loppu-illan.

Vierailija
7/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, koska niitä on käsektty tekemään niin. Se ärsyttää jos sitä yritetään väkisin tuupata tai esim sanotaan, että ryhmien kuuluu syödä menu,kuten kerran tapahtui.

Vierailija
8/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Käyn tasokkaissa ravintoloissa ja olisin järkyttynyt, jos tarjoilija ei suosittelisi mitään.

Vierailija
9/9 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 17:36"]

Jokaisesta ruoasta, juomasta ja mahdollisesta.

Minua ei häiritse, käyn aika paljon ravintoloissa itse ja olen kiinnittänyt huomiota tähän asiaan, eniten ärsyttää tarjoilijan puolesta ne asiakkaat jotka sanovat vaan " joo katotaan nyt listaa ensin vähän, voit mennä"

Voi hyvät ihmiset, ei se tarkoita sitä, jos tarjoilija suosittelee, että ette saisi katsoa muuten listaa rauhassa.

[/quote]

ymmärrän näkökulmasi, olen ollut usassa paljon huippuravintoloissa, jossa mm. tarjoilia suosittelee tiettyjä ruokalajeja ja pitää muutenkin itsestään jatkuvaa numeroa kaiken maailman pokkuroinneilla ja manööveroillä, pöydän ympärillä häärää 4 ihmistä koko ajan.

kaiken takana tietysti on itsekorostus suuren tipin toivossa.

itse pidän englantilaisesta tyylistä, jossa hyvä palvelu tarkoittaa, toimivaa, mutta huomaamatonta palvelua, minua ei kiinnosta illallisella tarjoilia, eikä hänen mielipiteensä lainkaan. mitä vähemmän heitä huomaa sitä parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi