Down voi olla myöskin psykopaatti
Minua loukkaa kun minua pidetään alle harjaantumistason olevana! Minusta se joku J jonka tunsin vuonna 2011-2012 ja joka työskenteli Downin syndroomaa sairastavien parissa ja ihan selvästi suosi kaikessa downeja muitten ihmisten kustannuksella, väitti jopa että downit saa hoitaa yksin vastasyntynyttäkin vauvaa mutta minä en muka saa alle vuoden vanhaa hoitaa.
Minusta tuo oli törkeää ja röyhkeää. Minä olen hoitanut 3kk ikäistä sukulaisten lasta ja myös 5kk ikäisiä ja 7kk ikäistä, 7kk ikäistä jopa yksin!!!!! hyvin meni ne tilanteet. J ei ollut koskaan edes nähnyt minua vauvan seurassaja jo väitti että en muka osaa hoitaa mutta joku down muka saisi hoitaa vastasyntynyttäkin.
ihan vastasyntynyttä en uskaltaisi edes minä hoitaa!!! en uskaltas hoitaa sellaista vastasyntynyttä joka ei ole minun oma. vastasyntyneet on niin pieniä, heiveröisiä, saattavat mennä rikki, niitten päätä pitää kannatella yms ja niihin voi tulla bakteereita vieraista ihmisistä. Tuota mieltä minäkin olen ja tuo on mulle itestäänselvyys.
näin on asia jos kyseessä on alle 3kk ikäinen vauva.
mutta kyllä minä nyt yli 3kk ikäisiä osaan hoitaa voi hyvänen aika sentään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Muutenkin J luuli kaikkea väärin ja liian tarkka oli kaikessa. hänellä oli myös vanhentunutta tietoa lastenhoidosta. esim että kaikkia alle 3-vuotiaita syötetään lusikalla. Minä olen sitä mieltä, että lapsi opettelee syömään itse vuoden vanhana ja osaa syödä itse jo 2v iässä ja näin puolitoistavuotiaan pojankin joka osasi jo syödä täysin itse. J oli väärässä, täysin väärässä. Siinäkin J oli väärässä kun sanoi, että aina kun lapsi oppii puhumaan niin joka kerta lapsen eka sana on äiti. Ei aina. Joskus on mutta ei aina. tiiän eräät kaksospojat joiden eka sana oli joku sellainen sana joka toistui usein telkkarissa ja jonka ne olivat usein kuulleet sieltä. yhen tytön eka sana oli "peekele" koska siinä perheessä kiroillaan paljon. Lapsen eka sana voi olla ihan mikä tahansa sana mitä se on usein kuullut. J myös pelkäsi että minä tapan jonkun vauvan jos oon jotakin vauvaa hoitamassa. ja kun kerroin haaveestani että hoitasin Aulikin Veera-vauvaa silloin kun Veera on puolivuotias niin J oli kauhuissaan ja tyrmäsi koko ajatuksen suoralta kädeltä. Vaikka Jon itsekin ollut vahtimassa jotakin puolivuotiasta yksin ja antas harjaantumistasoisen downinkin vahtia jopa yksin muutaman tunnin ikäistäkin jo parin tunnin ajan ja tehä hoitotoimia tunnin ikäselle.
Minä uskoisin hänen puhettaan JOS en olisi koskaan hoitanut vauvoja TAI jos minulla olisi ollut epäonnistumisia tai huonoja kokemuksia takana vauvanhoidosta. Vaan kun ei ole ja on tosi hyvin mennyt niin mitä paskaa se J minua suoralta kädeltä tyrmäs epäkelvoksi hoitamaan vauvaa vaikka ihan hyvin olen voinut hoitaa ja hoitanutkin ja hoidan edelleenkin yli 3kk ikäisiä lapsia ja ikäraja sille että hoidan on 3kk ja sillä on hyvin pärjätty. 3kk ei ole vastasyntynyt vaan isompi ja jämäkämpää tekoa oleva vauva joka jo nauraa, leikkii, ääntelee yms ja jota hyvin osaan käsitellä ja josta hei haloo on kokemusta vaikka muille jakaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pöllö se J oli kyllä!!!!!oikea pöllöjen pöllö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sen ymmärtäisin jos hän olis sanonut, että vastasyntynyttä en saa hoitaa. kun itekin katson että EI VASTASYNTYNEITÄ jos ei ole oma vauva. ei ole tullut mieleenkään ihan vastasyntynyttä edes yrittääkään hoitaa.
Minusta se on perin oudoksuttavaa että pelkän sosiaalisuuden vuoksi down-ihmisen annettas hoitaa heti äitinsä kohdusta ulos putkahtanutta pentua yksin vaikka ei oo ees downin oma vauva kyseessä. ja vielä 2 tuntia tai puoli päivääkin yms annettas yksin hoitaa jotakin niin pientä että minä itsekään en katso kykeneväni vielä hoitamaan vaan korkeintaan ehkä hetken aikaa sylissä pitämään niin pikkuista ja antasin niin pikkuisen hoidon jonkun muun tehtäväksi.
Minun on vaikea uskoa vastuuta esim Downeilla noin isossa asiassa vaikka downit onkin sosiaalisia. ainakin perinteisille downeille. Minä itse jos olisin vauva niin luulen että kokisin semmoisen ylenpalttisen sosiaalisuuden ja liiallisen ystävällisyyden jotenkin uhkana ja downeilla on välittömyyttä, avoimuutta ja sydämellisyyttä enemmän kuin mitä minä osaisin ikinä ottaa vastaan. Minusta tuntuu että down ei osaa säädellä sitä hellyytensä ja rakkautensa määrää riittävästi eikä olla harkitseva eikä maltillinen eikä osaa hillitä impulssejaan. downit on impulsiivisia ja kauhealta tuntuu ajatus että kuolaava ja isoon ääneen lepertelevä henkselihousuinen kehari hoitaa vauvaa. minua ahdistaisi olla vauva ja sellaisen sylissä. sellainen voisi puristaa vauvan hengiltä ja kuolata vauvan naaman märäksi ja vauva voisi tukehtua mongoloidin kuolaan kun iso kuolavana tulee ja vuotaa ja down on liian rakastava ja liikaa rakkautta ja liikaa hellyyttä ja siihen hellyyden määrään niin pieni vauva tukehtuu.
minä itse pidän tapanani ensin varovaisesti tutustua vauvaan ja tunnustella sitä millainen vauva on, mikä sille sopii, mikä sille ei sovi, mitä se milläkin tarkoittaa ja miten sitä kannattaa hoitaa, mihin se on tottunut ja tarkkailen vauvaa ensin ja kysyn vauvan omalta äidiltä tietoja vauvasta ja sitten vasta kokeilen itse hoitaa vauvan oman äidin ollessa läsnä. en ole liian innokas vaan etenen hitaasti ja kun ensin olen hoitanut yhdessä vauvan oman äidin kanssa niin sitten hoidan yksin.
Down taas on joissakin tapauksissa liian vilkas ja liian äkkinäinen. Downeja on toki erilaisia, mutta on olemassa ilkeitäkin downeja. on olemassa sellaisia downeja jotka huutaa kovalla äänellä ja kailottaa ja mölisee ja tungettelee ja jotka on liikaa tilanteen tasalla ja tilanteeseen virittyneitä ja uuvuttavia. en uskoisi omaa vauvaani yliaktiivisen ja liian sosiaalisen ihmisen käsiin. Enkä komentelijan enkä sellaisen itsepäisen joka tekee täydellisen stopin joka asiassa. tiiän myös sellaisia aggressiivisiakin downeja jotka hajottaa kaikki paikat ja tuhoaa kaiken ja jossakin laitoksessa oli Downin syndroomaa sairastava nainen huvikseen hakannut liikuntakyvyttömän vuodepotilaan päätä seinään. Miksi antaa vastasyntynyt vauva sellaisen ihmisen käsiin joka kykenee ilman omatunnon tuskia lyömään liikuntakyvyttömän ja avuttoman potilaan päätä seinään? Minusta jos aggressiiviselle ja ilkeälle downille antaa vauvan hoidettavaksi niin se tuntuu vauvasta ihan samalta kuin miltä tuntuu meistä aikuisista se että joku musta hahmo kirveen ja moottorisahan kanssa meitä väijyisi emmekä voisi paeta mihinkään ja vaikka koettaisimme ahtaaseen komeroonkin piiloutua niin emme pääsisi pakoon, koska teurastaja tavoittaisi meidät joka tapauksessa.
Ei minulla ole kaikkia Downeja vastaan mitään, en vaan pidä sellaisista down-ihmisistä jotka komentelee, ohjailee ja pomottelee muita ihmisiä. se on yleinen downien käytösongelma. samoin myös nyrkillä naamaan lyöminen ja jollakin risukepillä hakkaaminen on downien yleisiä käytösongelmia. muistan lapsuudessani kun kävin erityiskoulua ja siellä oli väkivaltaisiakin downeja jotka hakkasvat kaikkia ja tekivät just kaikkee tuota. minä oon nähny niitä downeja jo lapsesta asti ja oon jo 30-vuotias eikä ne kaikki oo aina niin ihania. on olemassa ihaniakin downeja, en sitä kiellä, mutta myös raivohulluja ja psykopaattejakin downeja on olemassa enkä koskaan voi luottaa keneenkään ihmiseen diagnoosin perusteella vaan down on mulle tasan samalla viivalla kuin kaikki muutkin ihmiset.
Minulla on eräs ystävä jolla on Downin syndrooma ja hän on kiltti, hiljainen, sopuisa ja rauhallinen. hän on myös herkkä. hän ei ikinä komentele eikä ole äkkinäinen. hänestä pidän ja hän on minua kohtaan aina ystävällinen ja sydämellinen. Hän ei ole aggressiivinen missään tapauksessa. Mutta tuota että downit olisi aina noin kivoja, ei pidä yleistää. on olemassa aggressiivisia ja väkivaltaisiakin downeja, olen kuullut että jotkut downit ovat jopa psykopaatteja. ainakin se joka hakkas sitä avutonta potilasta päin seinää, on todella vakavasti psykopaatti.