Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun vanhalla vanhemmalla ei riitä ruokapalveluun rahat

Vierailija
05.07.2020 |

Ja aikuiset lapset ovat kiireisiä. Mikä sitten neuvoksi?

Kommentit (241)

Vierailija
101/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis isämme on 85v ja asuu pikku yksiössä ns vanhusten rivitaloyksiössä. Hän on vaan avuton ja omaa vanhahtavat mielipiteet mm ruuanlaton suhteen kun edesmennyt äitimme oli kotiäiti ja laittoi aina ruuan.ap

Vierailija
102/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Monesti vanhukset voivat olla vaativia/hankalia/huomionhakuisia.

Jos asuu kaukana, ei välttämättä niin joudu "uhriksi" mitä lähellä asuva (näkee useammin, helpompi kiukutella).

Asiallinen keskustelu jossa KAIKKI ovat paikalla samaan aikaan, sovitaan toimintatapa, ja siitä pidetään kiinni.

Einesruokia on paljon erilaisia, osa on ihan kuraa, osa ihan hyvää, kysytään siltä äidiltä MITÄ haluaa syödä.

Alkuun voidaan tilata eri einesruokia esim. 2-4 viikon ajan, ja äiti laittaa ne kyllä/ei listalle (sen mukaan maistuiko) ja katkossa tilataan vain niitä kyllä-listan ruokia (kaupasta netin kautta suoraan kotiin, kaukana asuvakin voi osallistua).

Viikottaisen kauppapohjan voi pitää samana, esim. 5 banaania, 5 omenaa, kurkkua, tomaatteja, appelsiinimehu, 3 litraa maitoa, vaalea leipä ja limppu (joka säilyy sen viikon), paketti juustoa, kinkkuviipaleet, jugurttia, marjoja, kaurahiutaleita jne. jne. ja sitten vaihtelee noita lämpimiä ruokia.

Jos pystyy itse valmistamaan vähän, voi ostaa esim. pienen palan lohta (paistaa pannulla) ja seuraksi esim. Apetit pakastemuusi "kulho" (valmistuu mikrossa, riittää 2 kertaan), ja seuraavana päivänä paistaa vaikka possupihvin tmv. niin ihan kaikki ei ole pelkkää einesruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Jos asuu kaukana, ei välttämättä niin joudu "uhriksi" mitä lähellä asuva (näkee useammin, helpompi kiukutella).

Asiallinen keskustelu jossa KAIKKI ovat paikalla samaan aikaan, sovitaan toimintatapa, ja siitä pidetään kiinni.

Einesruokia on paljon erilaisia, osa on ihan kuraa, osa ihan hyvää, kysytään siltä äidiltä MITÄ haluaa syödä.

Alkuun voidaan tilata eri einesruokia esim. 2-4 viikon ajan, ja äiti laittaa ne kyllä/ei listalle (sen mukaan maistuiko) ja katkossa tilataan vain niitä kyllä-listan ruokia (kaupasta netin kautta suoraan kotiin, kaukana asuvakin voi osallistua).

Viikottaisen kauppapohjan voi pitää samana, esim. 5 banaania, 5 omenaa, kurkkua, tomaatteja, appelsiinimehu, 3 litraa maitoa, vaalea leipä ja limppu (joka säilyy sen viikon), paketti juustoa, kinkkuviipaleet, jugurttia, marjoja, kaurahiutaleita jne. jne. ja sitten vaihtelee noita lämpimiä ruokia.

Jos pystyy itse valmistamaan vähän, voi ostaa esim. pienen palan lohta (paistaa pannulla) ja seuraksi esim. Apetit pakastemuusi "kulho" (valmistuu mikrossa, riittää 2 kertaan), ja seuraavana päivänä paistaa vaikka possupihvin tmv. niin ihan kaikki ei ole pelkkää einesruokaa.

Sisaret ovat keskenään kavereita mutta vihaavat minua joten tuollainen palaveri ei varmaan onnistu niin että ollaan kaikki 3 paikalla.

Vierailija
104/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on ihan kummallinen ajatus, että lasten pitäisi huolehtia vanhemmistaan. Vanhempien pitää huolehtia lapsistaan, koska vanhemmat ovat syyllisiä siihen, että lapset ovat olemassa. Lapset eivät ole pyytäneet syntyä ja ovat syyttömiä olemassaoloonsa. Miksi siis lasten pitäisi olla ikuisessa kiitollisuudenvelassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet n*****aan ilman ehkäisyä?

Yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, jotta olisi uusia veronmaksajia. Minä olen tehnyt kolme uutta veronmaksajaa. Yhteiskunta huolehtikoon minusta heidän maksamillaan veroilla. Olen kirjannut omakantaan hoitotahtonani, ettei hoitoani saa sysätä lapsilleni.

Sulle on varmaan sitten myös ok, että yhteiskunta perii sulta velkana sen, jos kakaroistasi ei tulekaan veronmaksajia vaan yhteiskunnan nettosaajia.

Vierailija
105/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeän kalliita ja surkeita noi ruokapalvelut. Pitsankin saa halvemmalla kun noi 2 perunaa ja yksi pieni palaa lihaa ja ruokalusikallinen ruskeaa kastiketta kympillä

Ja millainen on semmoinen vanhus on että voi syödä muttei keittää perunoita?

Semmoinen vanhus joka on jo niin huonokuntoinen, ettei enää jaksa tehdä ruokaa ja jolle se voisi olla vaarallistakin, on jo niin kömpelö että polttaa itsensä kuumalla liedellä. Tai muistisairas.

Keittelee hän monta kertaa päivässä kaurapuuroa. Hän on vaan avuton kun edesmennyt vaimonsa laittoi ruuan vuosikymmenet.

Onko myös lukutaidoton, ettei osaa lukea ,miten lihakeitto, kalakeitto, perunat , jauhelihakstike, lihamureke uunissa paistuu. Perunat olen keittänyt mikrossa 30v , ei muuta kun pesu , potut lasikuppiin , runsas sentti vettä pohjalle ja mikroon 12 min. Siinä tulee potut keitettynä viikoksi. Uusavuton vanhusko?

Vierailija
106/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaupassa myydä annoksia jotka ovat vajaa 2 euroa kpl.Atrian  ja Hk lihapullia muusilla ja nakkikastiketta muusilla.Noita viette välillä ja toisella kertaa iso soppa kattilallinen jota syö viikon.Ei se pahaksi mene tuossa ajassa jos jääkaapissa on.

Vierailija
107/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis isämme on 85v ja asuu pikku yksiössä ns vanhusten rivitaloyksiössä. Hän on vaan avuton ja omaa vanhahtavat mielipiteet mm ruuanlaton suhteen kun edesmennyt äitimme oli kotiäiti ja laittoi aina ruuan.ap

Kun on avuton ja itsepäinen kiukuttelija, eikä viitsi ruokaansa tehdä, niin antaa olla nälässä.

Miten se olikaan ” kyllä routa porsaan kotiin ajaa” . Kunhan teille valittaa ja kiukuttelee, näitä riittää.

Vierailija
108/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä taitaa nyt olla kyseessä ihan vanhuksen oma ongelma. Ei ole koskaan vaivautunut opettelemaan tekemään itselleen mitään ruokia, vaikka pystyisi kyllä niitä tekemään, eikös niin? Kuitenkaan valmisruoka ei myöskään maistu. Ei tällaisessa tilanteessa kenelläkään ole velvollisuutta alkaa venymään siihen, että kokkaisi itse kotonaan vanhukselle ruoat ja kuskaisi niitä, tai että maksaisi vanhukselle ruokapalvelun joka ei hänelle kuntonsa puolesta ole ilmeisesti mitenkään välttämätön. Kun kyse ei ole kykenemättömyydestä muihin ratkaisuihin, vaan haluttomuudesta.

Vierailija
109/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko myös lukutaidoton, ettei osaa lukea ,miten lihakeitto, kalakeitto, perunat , jauhelihakstike, lihamureke uunissa paistuu. Perunat olen keittänyt mikrossa 30v , ei muuta kun pesu , potut lasikuppiin , runsas sentti vettä pohjalle ja mikroon 12 min. Siinä tulee potut keitettynä viikoksi. Uusavuton vanhusko?

Ai toiki onnistuu, pitää kokeilla. Jotenkin kuvitellut ettei mikrolämpö mene tarpeeksi syvälle..

Vierailija
110/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on ihan kummallinen ajatus, että lasten pitäisi huolehtia vanhemmistaan. Vanhempien pitää huolehtia lapsistaan, koska vanhemmat ovat syyllisiä siihen, että lapset ovat olemassa. Lapset eivät ole pyytäneet syntyä ja ovat syyttömiä olemassaoloonsa. Miksi siis lasten pitäisi olla ikuisessa kiitollisuudenvelassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet n*****aan ilman ehkäisyä?

Yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, jotta olisi uusia veronmaksajia. Minä olen tehnyt kolme uutta veronmaksajaa. Yhteiskunta huolehtikoon minusta heidän maksamillaan veroilla. Olen kirjannut omakantaan hoitotahtonani, ettei hoitoani saa sysätä lapsilleni.

Sulle on varmaan sitten myös ok, että yhteiskunta perii sulta velkana sen, jos kakaroistasi ei tulekaan veronmaksajia vaan yhteiskunnan nettosaajia.

Noinhan sen kuuluisi ollakkin. Vanhemmat maksaa sen toimeentulotuen ja vuokrat. Tai sitten skit jäävät asumaan kotiin. Jos osattaisin toimia järkevästi. Mutta kun ei, ihmiset on vapaiutettava kaikesta vastuusta teoistaan.

Voisi sen logiikan mukaan lakkauttaa poliist, vankilat ja sakotkin ettei ois vastuussa mistään.

Vierailija
111/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, että niitä "miesvauvoja" on myös vanhuksissa. Mies huomaa vasta vaimon kuoltua, ettei se ruoka tule itsestään pöytään.

Vierailija
112/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pappa ei ollut ikinä tehnyt ruokaa, kun jäi vajaa 80 vuotiaana leskeksi. Ruokittavana oli vielä kehitysvammainen tytär. Mistään ruokapalvelusta ei edes keskusteltu, vaan pappa kaipasi ohjeita perinteisiin suomalaisiin arkisiin kotiruokiin, kotimaisista perusraaka-aineista. Eli ruokaohjeita sellaisiin ruokiin, joita hän oli ikänsä tottunut syömään.

Vierailija
113/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin miehet/papat on nirsoja ruuan suhteen. Ja sitten kun se edesmennyt vaimo vastasi ruokahuollossa eikä miehellä pysy kauha kädessä niin ollaan pulassa.

Mun mies on 45v ja olen jo nyt pulassa . Vain file kelpaa, naudan sisäfile tai kanan. Muu on pas kaa ja pupujen ruokaa (vihannekset, juurekset) ei syö. Juomaksi kelpaa olut tai vichy.

Perheemme ruokalasku on 900€/kk, jäätävää! Tänään mies valitti suurta ruokalaskua. Ehdotin edullisempia ruokia, esim itse tehtyä kinkkukiusausta, lasagnea, keittoja. Mies suuttui.

Voipi olla meillä mielenkiintoiset eläkepäivät.

Vierailija
114/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin miehet/papat on nirsoja ruuan suhteen. Ja sitten kun se edesmennyt vaimo vastasi ruokahuollossa eikä miehellä pysy kauha kädessä niin ollaan pulassa.

Mun mies on 45v ja olen jo nyt pulassa . Vain file kelpaa, naudan sisäfile tai kanan. Muu on pas kaa ja pupujen ruokaa (vihannekset, juurekset) ei syö. Juomaksi kelpaa olut tai vichy.

Perheemme ruokalasku on 900€/kk, jäätävää! Tänään mies valitti suurta ruokalaskua. Ehdotin edullisempia ruokia, esim itse tehtyä kinkkukiusausta, lasagnea, keittoja. Mies suuttui.

Mitäs passaat sitä? Anna sen käydä kaupassa ja tehdä ruuat. Loppuu kitinät siihen ja ehtii nyt hyvin opetella monen ruokalajin reseptit ennen eläköitymistään.

Vierailija
115/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia pidetään nälässä? Menkää taloudenpitokurssille. Suomesta tullut tyystin Sossula. Kaikki vähenevien veronmaksajajien taakaksi.

Vierailija
116/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JSS

Vierailija
117/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ateriapalvelun ruoka-annos olla liian iso. Edesmenneelle anopille tuotiin kerran päivässä ruuat , ei jaksanut syödä niin paljon , ruuat jäi jääkaappiin. Muutettiin joka toinen päivä tuotavaksi ja silloinkin ruokia jäi.

Vierailija
118/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ateriapalvelun ruoka-annos olla liian iso. Edesmenneelle anopille tuotiin kerran päivässä ruuat , ei jaksanut syödä niin paljon , ruuat jäi jääkaappiin. Muutettiin joka toinen päivä tuotavaksi ja silloinkin ruokia jäi.

Ystäväni äiti on 85 ja muistisairas. Ei osaa mennä ulos, tehdä leipää tai käyttää mikroa tms.

Voi ymmärtää, että ruokahalu on olematon, kun himassa on seuraa 3 x 15 min päivässä, ei mitään fyysistä tai henkistä aktiviteettia eikä ruokaseuraa tai muutakaan seuraa.

Vierailija
119/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Sisaret ovat keskenään kavereita mutta vihaavat minua joten tuollainen palaveri ei varmaan onnistu niin että ollaan kaikki 3 paikalla.

Mitä merkitystä sillä palaverilla, kun kuitenkin se asia jää hoitamatta? Ei kukaan voi pakottaa muita tekemään mitään. Tee kuitenkin itsesi takia jotakin, mitä pystyt, ettei tarvi loppuikää miettiä sitä, olisko vai ei sittenkin?

Vierailija
120/241 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap:lle alkoi kirkastua, miksi vanhus näkee nälkää. Minulle ainakin selvisi.