Kun vanhalla vanhemmalla ei riitä ruokapalveluun rahat
Ja aikuiset lapset ovat kiireisiä. Mikä sitten neuvoksi?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireiset lapset maksavat ruokapalvelun laskut.
Ollaan kaikki köyhiä ja meillä on omat perheetkin elätettävänä.
Kuka teidät elätti ja nyt teiltä ei sitten apua tipu vastavuoroisesti?
Itse myös olen perheellinen, kiireinen, opiskeleva sekä työssäkäyvä äiti, mutta aina omalle äidille (joka liikuntarajoitteinen) löytyy aikaa olla apuna.
Maksaisin kyllä 100€/kk ruokapalvelusta vaikka olen sisaruksistamme pienituloisin. Tuloni alle 1000€/kk,molemmat sisareni tienaa n 2700€/kk. Ajattelin jo s jokainen maksaisi 100€/kk niin saataisiin se 300€/kk ruokapalvelulasku maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat eivät oikeasti riitä, voi olla mahdollisuus saada toimeentulotukea. Ota yhteys vanhuksen kotikunnan vanhuspalveluihin.
Oletko selvittänyt mahdollisuudet muihin tukiin, esim. eläkkeensaajan asumistukeen ja hoitotukeen?
Sisareni on ne hoitanut ja selvittänyt. Saa asumistukea n 30€/kk
Eli eläke on ihan ok tasoa. Onko sitten elintaso liian korkea, ja rahaa menee turhuuksiin?
Eläke on jotain alle 900€/kk ja vuokra 300€/kk sitten sähkö ja vesi.
Yrittääkö parhaansa mukaan vielä säästää lapsilleen rahaa tai perintöjä?
Ei vaan pelaa.
Et saa laittaa glutamaatteja ruokiin yhtään: ne aiheuttavat riippuvuuksia, kuten pelaamista. Ja janojuomaksi luomutäysmaitoa, niin ei saa niitä myrkkyjä myöskään hanavesistä;-)
Siis ne kaikki ovat jääneet lehmän maksaan:-D
Maksaruokia ei tietenkään myöskään pidä syödä;-)
Lidlistä pino einesrasioita - keittoja, laatikoita, valmisaterioita ja -salaatteja ja -puuroja.
Pääsee halvemmalla kuin ateriapalvelussa ja maistuu paremmalta.
Kiireiset lapset käy vaikka kerran viikossa tai parissa tekemässä ostokset.
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla kun teet itselle ruokaa, teet vanhuksellekin uunipellillä. Laita kaikkiin munamaitoa, pysyy hyvin lusikassa eikä tuu sotkua:-)
Asun kaukana. En voi ruokia toimittaa. Hän sanoi että ruokapalvelun annokset olivat hyvin pieniä ja maksoivat 300€/kk. Liian pieninä niitä piti.
Höpö,höpö, ei pidä paikkaansa. annokset eivät todellakaan ole pieniä. Tiedän ,kun toimin niiden jakajana.
Useimmilla jää osa syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös olen perheellinen, kiireinen, opiskeleva sekä työssäkäyvä äiti, mutta aina omalle äidille (joka liikuntarajoitteinen) löytyy aikaa olla apuna.Maksaisin kyllä 100€/kk ruokapalvelusta vaikka olen sisaruksistamme pienituloisin. Tuloni alle 1000€/kk,molemmat sisareni tienaa n 2700€/kk. Ajattelin jo s jokainen maksaisi 100€/kk niin saataisiin se 300€/kk ruokapalvelulasku maksettua.
Ja tämä ei siskoille sopinut. En oikein yksin pysty 300€/kk maksamaan
Ilmeisesti tämä vanhus on muuten hyväkuntoinen eli ei tarvi kotihoitoa. Tämä ap:n sisko voi varmaankin käydä ostamassa esim viisi kappaletta saarioisten ynm aterioita kerran viikossa ja viedä vanhukselle, jos tämä suostuu järjestelyyn ja maksaa ruoat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös olen perheellinen, kiireinen, opiskeleva sekä työssäkäyvä äiti, mutta aina omalle äidille (joka liikuntarajoitteinen) löytyy aikaa olla apuna.Maksaisin kyllä 100€/kk ruokapalvelusta vaikka olen sisaruksistamme pienituloisin. Tuloni alle 1000€/kk,molemmat sisareni tienaa n 2700€/kk. Ajattelin jo s jokainen maksaisi 100€/kk niin saataisiin se 300€/kk ruokapalvelulasku maksettua.
Se nyt vaan on niin törkeän huonoa ruokaa, et ei kannata. Ei välttämättä ehdi wessaan enää niillä - varoituksen sana siihen. Vaipathan kunta maksaa: 4 kpl / vrk, kaikille. Mut kukaan ei kustanna pyykinpesua:-(
Mihin vanhuksen rahat menee, jos lapset joutuu maksaan ruoan?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä vanhus on muuten hyväkuntoinen eli ei tarvi kotihoitoa. Tämä ap:n sisko voi varmaankin käydä ostamassa esim viisi kappaletta saarioisten ynm aterioita kerran viikossa ja viedä vanhukselle, jos tämä suostuu järjestelyyn ja maksaa ruoat
Saarioisten??? En ole ostanut vuosikymmeniin niitä. Kokkikartanolla on aika hyvä kirjolohikiusaus, mut siinä on hirveesti suolaa... Munakkaaseen mausteeksi sopii kyllä;-)
Tämä ketju niille, jotka väittävät lapsettomien katuvan sitten vanhoina...
Ruokapalvelun ruoat ovat kyllä hintavia laatuun ja määrään nähden. Vanhuksemme ei alkanut niitä sitten syömäänkään. Sitten sovimme kotipalvelun kanssa, että ostavat kaupasta valmisruokia. Ne sitten kelpasivat. Hoitajat lämmittivät ruoan ja sitten ruoka alkoi kelvata. Vanhusten syömiseen vaikuttaa myös se, että monet joutuvat ruokailemaan yksin. Käydessämme vanhuksemme luona, veimme hänelle kotiruokaa ja söimme yhdessä. Siinä tuli samalla myös vaihdettua kuulumiset. Omaisia on ihan turha syyttää, jos vanhus ei syö kunnolla.
Onko vanhuksella myytävää omaisuutta?
Meidän mummolla oli pieni eläke ja eli 96v ja kyllä äitini ja hänen sisarensa laittoivat mummon omaisuuden rahoiksi, jotta mummo sai elää viimeiset elinvuotensa inhimillistä ja ihmissrvoista elämää. Ja vielä vähän luksusta.
Ja toinen vaihtoehto on, että lapset maksavat ja se käsitellään käänteisenä ennakkoperintönä eli kuitit velaksi perunkirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä pino einesrasioita - keittoja, laatikoita, valmisaterioita ja -salaatteja ja -puuroja.
Pääsee halvemmalla kuin ateriapalvelussa ja maistuu paremmalta.
Kiireiset lapset käy vaikka kerran viikossa tai parissa tekemässä ostokset.
Tai lapset tilaavat vanhukselle ostokset kotiin kerran viikossa siitä lähi-K-marketista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vanhuksen rahat menee, jos lapset joutuu maksaan ruoan?
Varmaan alkanut taas pelaamaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhuksella myytävää omaisuutta?
Meidän mummolla oli pieni eläke ja eli 96v ja kyllä äitini ja hänen sisarensa laittoivat mummon omaisuuden rahoiksi, jotta mummo sai elää viimeiset elinvuotensa inhimillistä ja ihmissrvoista elämää. Ja vielä vähän luksusta.
Ja toinen vaihtoehto on, että lapset maksavat ja se käsitellään käänteisenä ennakkoperintönä eli kuitit velaksi perunkirjaan.
Ei jää mitään perintöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kaupastakin kymmeniä, jos ei jopa satoja, erilaisia valmisruokia ja salaatteja. Miksi ei miitä tilaa kotiinkuljetuksella vaikka 1krt/ 2 vkoa? Jääkaappi ja pakastin niitä täyteen ja lämmitys mikrossa.
Sisarelleni tästä puhuin mutta ei kuulemma suostu syömään. Tänään puhuin puhelimessa ja toivon että nämä alkaisivat kelvata.
Non, niin, sieltähän se totuus alkaa selvitä. Kiukutteleva tyyppi, ei suostu syömään. Näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat eivät oikeasti riitä, voi olla mahdollisuus saada toimeentulotukea. Ota yhteys vanhuksen kotikunnan vanhuspalveluihin.
Oletko selvittänyt mahdollisuudet muihin tukiin, esim. eläkkeensaajan asumistukeen ja hoitotukeen?
Sisareni on ne hoitanut ja selvittänyt. Saa asumistukea n 30€/kk
Eli eläke on ihan ok tasoa. Onko sitten elintaso liian korkea, ja rahaa menee turhuuksiin?
Eläke on jotain alle 900€/kk ja vuokra 300€/kk sitten sähkö ja vesi.
Jos tuossa ainoat menot, niin elämiseen jää jotain 550€. Jos ruokapalvelu maksaa 300 euroa kuukaudessa, siitä jää vielä 250 euroa muuhun (muut elintarvikkeet, vaatteet). Jos on lääkemenoja tai/ja terveydenhuollon laskuja, niin kannattaa hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä ei siskoille sopinut. En oikein yksin pysty 300€/kk maksamaan
Aika kusipäisiä siskoja sinulla.
Yhteys kuntaan ja vanhukselle palvelutarpeen arviointi. Siitä se lähtee.
Sittenhän se hella ei olekaan ongelma -vielä:-)
Hankipa kunnollinen paistinpannu, et pystyy sen munakkaan tekemään;-)
Ruoka ei pala pohjaan, kun käyttää suolatonta voita: Lidl luomuvoilla onnistuu se munakas aina hyvin.