Kun vanhalla vanhemmalla ei riitä ruokapalveluun rahat
Ja aikuiset lapset ovat kiireisiä. Mikä sitten neuvoksi?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä pino einesrasioita - keittoja, laatikoita, valmisaterioita ja -salaatteja ja -puuroja.
Pääsee halvemmalla kuin ateriapalvelussa ja maistuu paremmalta.
Kiireiset lapset käy vaikka kerran viikossa tai parissa tekemässä ostokset.
Tai lapset tilaavat vanhukselle ostokset kotiin kerran viikossa siitä lähi-K-marketista.
Ei toimi, kun se jääkaappi pitää pysyä sellaisessa järjestyksessä, ettei tule ruokahävikkiä. On muuten mieletön purkkimäärä, mikä ruokapalvelusta tulee, eikä kukaan kerää niitä. Säkkitolkulla kertyy ja roskat pitäs jonku kerätä ja viedä pois. Itse kun tekee, voi rasiat pestä ja käyttää moneen kertaan uudelleen.
https://www.mauste-sallinen.fi/tuotteet/pahkinat-ja-mantelit/mantelit/m…
Tuota olen lisännyt aina - proteiinia ja hyvää rasvaa - vispipuuroon:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on tuhlannut elämänsä keräämättä rahaa tällaista tilannetta varten?
Ei ole ollut koskaan rahaa. On ollut sairas ikänsä ja joutui eläkkeelle alle 50v.
Siis, kun on ollut ikänsä sairas , on saanut ikänsä toimeentulotukea ,asumistukea ja jo viiskymppisestä alkaen eläkettä. Ei siis omista mitään , joten NYT SAA TAATUSTI TÄYDET TUET, JA NIILLÄ KYLLÄ ELÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapalvelun ruoat ovat kyllä hintavia laatuun ja määrään nähden. Vanhuksemme ei alkanut niitä sitten syömäänkään. Sitten sovimme kotipalvelun kanssa, että ostavat kaupasta valmisruokia. Ne sitten kelpasivat. Hoitajat lämmittivät ruoan ja sitten ruoka alkoi kelvata. Vanhusten syömiseen vaikuttaa myös se, että monet joutuvat ruokailemaan yksin. Käydessämme vanhuksemme luona, veimme hänelle kotiruokaa ja söimme yhdessä. Siinä tuli samalla myös vaihdettua kuulumiset. Omaisia on ihan turha syyttää, jos vanhus ei syö kunnolla.
No kyllä tuossa viestissäsikin kävi ilmi, että omaisilla on vaikutusta tilanteeseen. Eli te selvititte, miksi ei halunnut syödä ateriapalvelun ruokia ja korjasitte tilanteen kotipalvelun kanssa. Ja viette kotiruokaa ja ruokailette hänen kanssaan. Eli kaikki selkeästi tärkeitä asioita jotka vaikuttivat hänen ruokailuunsa ja jotka te omaiset teitte.
Eli jos omaiset eivät viitsi mitään tuollaista tehdä, niin kyllä niitä omaisia voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä pino einesrasioita - keittoja, laatikoita, valmisaterioita ja -salaatteja ja -puuroja.
Tai lapset tilaavat vanhukselle ostokset kotiin kerran viikossa siitä lähi-K-marketista.
Hinta, hinta...
Minä olen tilannut omalle äidille koronan vuoksi ruuat kotiin. Viikon ostokset ovat olleet 50-60 euroa kotiinkuljetuksineen. Tuohon kuuluu ruokien lisäksi kaikki muukin pesuaineista vessapaperiin.
Ongelmahan tuossa on se, että siskosi eivät viitsi tehdä yhtään mitään vanhempansa eteen. Eivät viedä hänelle kotiruokaa, eivät kokata hänen luonaan, eivät maksaa ateriapalvelusta. Kuten sanottu, kusipäisiä, itsekkäitä ja laiskoja siskoja sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireiset lapset maksavat ruokapalvelun laskut.
Ollaan kaikki köyhiä ja meillä on omat perheetkin elätettävänä.
Kuka teidät elätti ja nyt teiltä ei sitten apua tipu vastavuoroisesti?
Itse myös olen perheellinen, kiireinen, opiskeleva sekä työssäkäyvä äiti, mutta aina omalle äidille (joka liikuntarajoitteinen) löytyy aikaa olla apuna.Maksaisin kyllä 100€/kk ruokapalvelusta vaikka olen sisaruksistamme pienituloisin. Tuloni alle 1000€/kk,molemmat sisareni tienaa n 2700€/kk. Ajattelin jo s jokainen maksaisi 100€/kk niin saataisiin se 300€/kk ruokapalvelulasku maksettua.
Ja tämä ei siskoille sopinut. En oikein yksin pysty 300€/kk maksamaan
Aika kusipäisiä siskoja sinulla.
Sen olen tiennyt aina. Mä kuulemma itse voi maksaa kaiken. No mun tulot 800€/kk ja mulla on pienituloinen mies plus lapsi. Jollakin pitää itsekin elää.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, kun se jääkaappi pitää pysyä sellaisessa järjestyksessä, ettei tule ruokahävikkiä. On muuten mieletön purkkimäärä, mikä ruokapalvelusta tulee, eikä kukaan kerää niitä. Säkkitolkulla kertyy ja roskat pitäs jonku kerätä ja viedä pois. Itse kun tekee, voi rasiat pestä ja käyttää moneen kertaan uudelleen.
https://www.mauste-sallinen.fi/tuotteet/pahkinat-ja-mantelit/mantelit/m…Tuota olen lisännyt aina - proteiinia ja hyvää rasvaa - vispipuuroon:
Jos vanhukselle tilaa viikon ruuat, niin kyllä ne ruuat tulee viikossa syötyä ellei kyseessä ole pahoin muistisairas. Mikäli vanhus ei saa edes valmisruokia itselleen lämmitettyä, niin sitten hänelle pitää saada kotihoito käymään päivittäin.
Onneksi mulla ei ole köyhää ja kiukuttelevaa vanhusta riesanani. En kyllä jaksaisi jonkun syömisiä ja syömättä jättämisiä päivästä toiseen säätää, mahdollisesti jopa vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan tuossa on se, että siskosi eivät viitsi tehdä yhtään mitään vanhempansa eteen. Eivät viedä hänelle kotiruokaa, eivät kokata hänen luonaan, eivät maksaa ateriapalvelusta. Kuten sanottu, kusipäisiä, itsekkäitä ja laiskoja siskoja sinulla.
Tähän voi vaikuttaa se, miten heitä on lapsuudessa kohdeltu. Sitähän tässä ei ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös olen perheellinen, kiireinen, opiskeleva sekä työssäkäyvä äiti, mutta aina omalle äidille (joka liikuntarajoitteinen) löytyy aikaa olla apuna.Maksaisin kyllä 100€/kk ruokapalvelusta vaikka olen sisaruksistamme pienituloisin. Tuloni alle 1000€/kk,molemmat sisareni tienaa n 2700€/kk. Ajattelin jo s jokainen maksaisi 100€/kk niin saataisiin se 300€/kk ruokapalvelulasku maksettua.
Sen olen tiennyt aina. Mä kuulemma itse voi maksaa kaiken. No mun tulot 800€/kk ja mulla on pienituloinen mies plus lapsi. Jollakin pitää itsekin elää.
Mitä siskosi siis sanovat tilanteeseen? Että eivät viitsi itse auttaa käytännössä ruoan kanssa eivätkä myöskään rahallisesti? Eli eivät vain välitä vanhempansa hyvinvoinnista? Vain onko heillä mitään ehdotusta tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kaupastakin kymmeniä, jos ei jopa satoja, erilaisia valmisruokia ja salaatteja. Miksi ei miitä tilaa kotiinkuljetuksella vaikka 1krt/ 2 vkoa? Jääkaappi ja pakastin niitä täyteen ja lämmitys mikrossa.
Sisarelleni tästä puhuin mutta ei kuulemma suostu syömään. Tänään puhuin puhelimessa ja toivon että nämä alkaisivat kelvata.
Valmisruoat ovat aivan liian suolaisia, mut tee munakas päivittäin aina kun joku käy siellä. Vaikka ostaisit laputettuja luomukananmunia, ne säilyy vielä pitkään parastaennen ajan umpeuduttua, kun laitat jääkaappiin.
Et ilmeisesti lue vastauksiani. Asun satojen kilometrien päässä. Sisareni asuu 3km päässä ja tekee muusia ja kastiketta. Valmisruokia ei kuulemma suostu syömään. Sisar vaan kiireinen ja toinen n 12km päässä asuva sisar ei välitä.
Siis, mitä hän on syönyt koko ikänsä, kun ei osaa nyt tehdä ruokaa. Mun 92 v ukkini asuu yksin ja tekee ruokansa. On opetellut kun vaimo kuoli . Kuulemma itsetehden saa just mieluista ja maukasta. Rollattorilla liikkuu, mutta ei se estä jääkaapin ,hellan ,pakastimen ja tiskialtaan käyttöä😃
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla ei ole köyhää ja kiukuttelevaa vanhusta riesanani. En kyllä jaksaisi jonkun syömisiä ja syömättä jättämisiä päivästä toiseen säätää, mahdollisesti jopa vuosien ajan.
Se vanhus on tehnyt sen lapsilleen, vuosien ajan.
Pitääkö tämä taas rautalangasta vääntää jollekin uusavuttomalle 60-70v. Veitikalle. Äitis annokset maksaa yhteiskunta, eikun vaan soskuun ja sitä ennen ehkä jotain omaisuutta myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siskosi siis sanovat tilanteeseen? Että eivät viitsi itse auttaa käytännössä ruoan kanssa eivätkä myöskään rahallisesti? Eli eivät vain välitä vanhempansa hyvinvoinnista? Vain onko heillä mitään ehdotusta tilanteeseen?
Sisko nyt tekee sitä muusia ja kastiketta vissiin kun tekee sitä miehelleen myös. Pappa itse keittää kaurapuuro. Ei he oikein välitä vaikka lähellä asuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kaupastakin kymmeniä, jos ei jopa satoja, erilaisia valmisruokia ja salaatteja. Miksi ei miitä tilaa kotiinkuljetuksella vaikka 1krt/ 2 vkoa? Jääkaappi ja pakastin niitä täyteen ja lämmitys mikrossa.
Sisarelleni tästä puhuin mutta ei kuulemma suostu syömään. Tänään puhuin puhelimessa ja toivon että nämä alkaisivat kelvata.
Valmisruoat ovat aivan liian suolaisia, mut tee munakas päivittäin aina kun joku käy siellä. Vaikka ostaisit laputettuja luomukananmunia, ne säilyy vielä pitkään parastaennen ajan umpeuduttua, kun laitat jääkaappiin.
Et ilmeisesti lue vastauksiani. Asun satojen kilometrien päässä. Sisareni asuu 3km päässä ja tekee muusia ja kastiketta. Valmisruokia ei kuulemma suostu syömään. Sisar vaan kiireinen ja toinen n 12km päässä asuva sisar ei välitä.
Siis, mitä hän on syönyt koko ikänsä, kun ei osaa nyt tehdä ruokaa. Mun 92 v ukkini asuu yksin ja tekee ruokansa. On opetellut kun vaimo kuoli . Kuulemma itsetehden saa just mieluista ja maukasta. Rollattorilla liikkuu, mutta ei se estä jääkaapin ,hellan ,pakastimen ja tiskialtaan käyttöä😃
Edesmennyt äitimme teki aina koko perheelle ruuan. Hän vaan on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat eivät oikeasti riitä, voi olla mahdollisuus saada toimeentulotukea. Ota yhteys vanhuksen kotikunnan vanhuspalveluihin.
Oletko selvittänyt mahdollisuudet muihin tukiin, esim. eläkkeensaajan asumistukeen ja hoitotukeen?
Sisareni on ne hoitanut ja selvittänyt. Saa asumistukea n 30€/kk
Eli eläke on ihan ok tasoa. Onko sitten elintaso liian korkea, ja rahaa menee turhuuksiin?
Eläke on jotain alle 900€/kk ja vuokra 300€/kk sitten sähkö ja vesi.
Minä olen eläkeläinen.Nettotulot n 2500e. Nyt korona-aikana ruokakassit kotiin tuotuna ,meni kuukaudessa rahaa kaikkiaan ruokiin, wc/keittiöpaperit, pesuaineet ym yhteensä 250e . Syön ruhtinaallisesti ,herkullista ja monipuolista. Minä olenkin tehnyt ruokani aina isoissa satseissa ( pakkaseen pistän annoksissa) ja itse . Silloinkin,kun olin työelämässä ja lapset kotona.
Aivan luxusta ja herkullista.
” sitä saa, mitä tilaa”
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä, että vanhus ei halua maksaa ateriapalvelusta, vai siitä, että hänellä ei oikeasti rahat riitä? Usein näkee tuota esimmäistä vaihtoehtoa.
Postihan siinä rahat kerää, kun kärräävät sitä kymmenien kilometrien päähän. Olen nähnyt. Kiisseliä ei kukaan tarvi, pari pätkittyä nakkia ja 1 peruna, lisäainekastikkeesta tulee sairaaksi jne. En söisi itsekään.
Tosiaan ne kiisselit on ihan perseestä, jollekin pikkulapselle voi syöttää, jos on terveellisesti tehty. Näitä kiisseli mönkijä syötetään myös laitoksissa joka helvetin päivä, mikähän lie noittenkin oikee ravinto arvo, luulen että nolla. Tosin ne näyttää terveellisiltä kun ruokalistassa lukee mansikka tai joku persikkaKIISSELI
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä, että vanhus ei halua maksaa ateriapalvelusta, vai siitä, että hänellä ei oikeasti rahat riitä? Usein näkee tuota esimmäistä vaihtoehtoa.
Postihan siinä rahat kerää, kun kärräävät sitä kymmenien kilometrien päähän. Olen nähnyt. Kiisseliä ei kukaan tarvi, pari pätkittyä nakkia ja 1 peruna, lisäainekastikkeesta tulee sairaaksi jne. En söisi itsekään.
Tosiaan ne kiisselit on ihan perseestä, jollekin pikkulapselle voi syöttää, jos on terveellisesti tehty. Näitä kiisseli mönkijä syötetään myös laitoksissa joka helvetin päivä, mikähän lie noittenkin oikee ravinto arvo, luulen että nolla. Tosin ne näyttää terveellisiltä kun ruokalistassa lukee mansikka tai joku persikkaKIISSELI
Jos vanhuksella on ikää 80+ ja laitoksessa asuvalla elinvuosia jäljellä enää muutama, niin mitä väliä, mitä hän syö? Pääasia, että jotain tulee syötyä, kun ruokahalu on muutenkin huono. Tuon ikäisille kiisselit ovat tuttua ruokaa jo lapsuudesta asti. Monella ei pureminen ja nieleminen kunnolla onnistu, kiisselit menee helposti alas.
Minusta tuo on ihan kummallinen ajatus, että lasten pitäisi huolehtia vanhemmistaan. Vanhempien pitää huolehtia lapsistaan, koska vanhemmat ovat syyllisiä siihen, että lapset ovat olemassa. Lapset eivät ole pyytäneet syntyä ja ovat syyttömiä olemassaoloonsa. Miksi siis lasten pitäisi olla ikuisessa kiitollisuudenvelassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet n*****aan ilman ehkäisyä?
Yhteiskunta vaatii tekemään lapsia, jotta olisi uusia veronmaksajia. Minä olen tehnyt kolme uutta veronmaksajaa. Yhteiskunta huolehtikoon minusta heidän maksamillaan veroilla. Olen kirjannut omakantaan hoitotahtonani, ettei hoitoani saa sysätä lapsilleni.
Hinta, hinta...