Isä osti lapsille Windows-tabletin
Lapset (14- ja 16-vuotiaat) ovat halunneet jo pitkään tablet-tietokoneen. Isäni mielestä iPad oli liian kallis ja lasi ei kestä. Eilen sitten isä tuli taulutietokoneen kanssa kotiin illalla ja esitteli sen lapsille, että nyt löytyi hartaasti toivottu laite. Myyjälle oli juuri palautunut esittelyssä asiakkaalla muutaman tunnin ollut HP:n yrityskäyttöön tarkoitettu tablet-tietokone, joka oli laitettu takaisin niin että se vastasi tehtaan asetuksia. Siinä on gorilla-lasia oleva näyttö joka kestää, koska Applen näyttö ei isän mukaan kestä.
Kyllä taas liikkui jotain isän päässä. Isukki tietenkin oli laittanut omat tunnukset valmiiksi sisään ja kehui miten helppokäyttöinen tämä uusi Windows on vanhaan verrattuna. Siellä oli kauppakin ja isän luottokortilla sai ostaa mitä halusi kohtuuden rajoissa.
Lapset itkevät, että siinä on sisällä Windows 8, joka on täysin paska. Valittivat koko illan miten laite toimii viiveellä ja ei reagoi kosketukseen niin kuin Apple. Koko ajan vertasivat kaverin Appleen ja sanoivat että tuolle ei saa mitään ja joka ainoa lause loppui siihen miten tämä on täysin paska verrattuna Appleen. Kokeilivat selainta ja sanoivat, että miten "vitussa" tämäkään ei toimi. Jatkuvaa kiroilua, mitä tuon ikäisten suista nyt on tottunut kuulemaan muutenkin.
Isä oli laitteen kuitenkin ostanut ja maksanut kun sanoi, ettei uutta vastaavia esittelykoneita saa ellei ole nopea ja ota, koska tabletit viedään käsistä tänä päivänä. Pari sataa oli saanut alennusta, mutta ei suostu kertomaan paljonko koko laite maksoi.
Onko meillä nyt sitten käsissä joku "ylihintainen paska", kuten lapset sanovat, jolla ei tee mitään vai ovatko lapset vain liian kriittisiä kun laite ei toimi samalla tavalla mitä "kaikkien kavereiden iPadit?" Itse en osaa tuota laittaa edes päälle, joten en osaa sanoa, mutta lapset mököttävät ja vaativat iPadia. Ei taida kuitenkaan enää onnistua vaihto, joten tuolla pitäisi seuraavat 3-4 vuotta mennä.
Lahja isältä, joten sinänsä ei meille maksanut mitään, mutta onko se sitten niin surkea ettei sitä voi käyttää? Itselläni ei ole varaa laittaa muutamaa satasta leluun.
Kommentit (35)
Win 8.1 tabletti joo hyvä ja helppo. Tallenustila? 16gigaa ei riitä mihikää. Palautus osion voit "siirtää" usblle, säästyy 6-9Gb Sitten ohjelmat? Ja nekin sovellukset mitä löytyy ni asentuu nätisti pelkästään sisäiselle kovalevylle. Sd kortille voit tallentaa vain tiedostoja et ohjelmia. Jos hermot kestää niin voi yrittää kokeilla saako rekisteripuukotuksella muutosta aikaan. Niin ja kun kyse win-järjestelmästä niin lataappa joku antivir vielä. Kyllä Android tai iOS pohjaset ovat kätevämpiä..
Viisaan IT-miehen neuvo: Palauta heti lapset kauppaan ja pidä se tabletti..siitä on sinulle enemmän iloa
Mä maksoin yli 500 mun windows-tabletista ja ihan mahtava on. Mulla myösLumia missä windows. Huippulaitteita. En ymmärrä mikä lapsiasi vaivaa, einää oo mitään halpoja applekopioita.
Minusta pointti tuossa koko hommassa on se, että tuosta tabletista ei maksettu (juuri?) mitään, ja kaikki applen laitteet maksaa ihan sairaasti. Meillä ainakaan lapset itse tietää mitä ne laitteet maksaa, ja kun sanon että pelkkä iPhone maksaa sen mitä minun auto, niin kukaan ei rutise sitä että on Lenovon tabletti. Ainakin ON tabletti.
Teidän lapset lienee hemmoteltu piloille kun mikään ei riitä, mutta ilmeisesti teillä on siihen varaa.
e-kirjoja voi lukea eri lukuohjelmilla, kindlen esimerkiksi voi ladata Amazonin sivuilta. Kyllä, tarvitset luottokortin, kyllä netissä on ilmaisiakin e-kirjoja, mutta ei kukaan jaksa lukea pelkästään Shakespearea alkukielellä.
En luultavasti ymmärrä laitteista enempää kuin sonni uudesta portista, mutta tuli jotenkin mieleen, että toiset puhuu nyt pellosta ja toiset pellon aidasta. Siksi kelasin keskustelun alkuun ja tarkastin, muistinko oikein. Ja kyllä, ap kirjoitti, että lapset saivat yrityskäyttöön tarkoitetun HP:n tabletin, jossa oli Windowsin käyttöjärjestelmä, eli se ei käsittääkseni ole Nokian eikä Microsoftin tabletti. Ja jos se on yrityskäyttöön tarkoitettu, niin ei se nyt niin paska voi olla kuin lapset ruikuttavat. Ja mihin niillä on niin kiire niiden ohjelmien kanssa? Saadako äkkiä piiloon sopimaton ja luvaton ohjelma, kun mutsi kuuluu tulevan? Onhan se tietysti kamalan surullista, että lasten status on laskenut pohjamutiin, kun he eivät ole saaneet iPadia, joka on tietenkin jokaisen keskenkasvuisen must. Mutta sääliä en tunne!
Kyllä se vaan on niin että windown tabletti on aivan kuraa ohjelmistoltaan. Android ja ipad ovat kymmenisen vuotta edellä ohjelmistoissaan. Microsoft on lopettelemassa kännykkäbisnestä ja samoin käy tablettibisneksellekin parin vuoden kuluessa. Sääli niitä nuoria joiden isää kusetettiin.
Aika kiittämättömiä lapsia teillä. Totta kai ne itkee kun eivät saaneet iPädiä kun kavereillakin on. Ilmeisesti teidän lapset ovat tottuneet saamaan kaiken minkä haluavat. Joten mun mielestä mies teki oikein kun osti edullisen laitteen. Nyt otat sen laitteen omaan käyttöön ja ilmoitat lapsille, että koska se ei heille kelpaa, niin äiti käyttää sitä omiin juttuihinsa. Kiellät lapsia koskemasta siihen ja teette suunnitelman, miten he saavat kerättyä rahat haluamaansa koneeseen. Eli mukulat töihin ja ansaitsemaan lelunsa.
Veikkaus on, että parin päivän päästä se äidin winkkari alkaa kiinnotamaan, sitä kokeillaan ensin vähän salaa, sitten sitä pyydetään lainaan ja kohta sä et enää saakaan käyttää sitä ite. Mutta opettakaa nyt herran tähden niille muksuille vähän kiitollisuutta ja kohtuullisuutta. Kaikkea mitä kavereilla on, ei ole pakko saada itelle. Taulutietokone on vain taulutietokone ja se, että mikä selain siinä on, on ihan sama peruskäyttäjälle.
Onko sun lapset teknisesti urpoja? Mun 9v. pojalla Windows 8 pöytäkone ja toimii moitteettomasti. Aivan sama mikä se tabletti on. Kaikkiin laitteisiin tottuu, kun vaan käyttää niitä.
Tavallaan ymmärrän lasten harmistuksen, vaikka ei heidän käytöksensä hyväksyttävää olekaan.
Omilla vanhemmilani oli semmoinen hassu tapa, että ostivat meille lapsille eri juttuja mitä toivottiin. Esim. kun siskoni toivoi vaihteetonta polkupyörää ja minä vaihdepyörää, sai siskoni vaihdepyörän ja minä vaihteettoman. Jos toivottiin uusia farkkuja, saatiin hameet. Jos toivoin saavani punaisen paidan, ostettiin minulle vihreä (vaikka se punainen olisi ollut siinä vieressä, samanlaatuisena ja samanhintaisena kuin vihreä). Jos toivottiin vaikka hyppynarua, saatiin pallo jne.. Koskaan vanhemmat eivät toimiaan perustelleet, eivätkä suostuneet edes kuuntelemaan mitään perusteluita.
En itsekään aina lasteni toiveita täytä, mutta asioista ja ostoksista aina keskustellaan. Esim. puhelimille ja tableteille ollaan asetettu hintarajat, ja niiden puitteissa lapset ovat saaneet valita haluamansa. Yhdessä ollaan varmistettu, että ne ovat aina kunnollisia ja lapsetkin ovat jo oppineet vertailemaan laitteiden ominaisuuksia ja laatua.
Käytöstavoista voi olla montaa mieltä, mutta muuten olen lastenne kanssa samaa mieltä Windowsista ja Windows-tabletista.
iPad vaan on oikeasti ihan helvetin hyvä, mahtava näyttö ja todella helppokäyttöinen. Lisäksi sovellustarjonta aivan ylivertainen. Monia asioita ja esim. lehtiversioita ei edes tehdä Windowsille koska se on niin marginaalinen alusta.
Applella on pitkä kokemus älylaitteista, joten tottakai Windows on omillaan vielä jäljessä. Iphonet ja iPadit maksavat ~100-200 euroa "brändi" , "merkki" lisää. Hintaa ei selitä oikeastaan mikään ominaisuus, se on vaan tietynlaista laatua. Apple tekee tuotteistaan hyvin valmiita pakkauksia, ja pyrkivät siihen että ominaisuudet ja sovellukset toimivat saumattomasti yhdessä, tämä jättää vähän jos ollenkaan käyttäjälle muokata laitettaan (en tarkoita ulkomuotoa), joten kun ostaa esim iphonen niin tietää että saa laadukkaan, tyylikkään ja toimivan laitteen.
Itsellä tosiaan samsung koska itse en näe mitään syytä maksaa mahdollisesti huonommasta (laitteistoltaan) tuotteesta brändi lisää.
Ymmärrän kyllä lapsia, kun kavereilla on 650euron kaikin puolin sulavasti toimivat laitteet (tuolla hinnalla sen pitää kyllä toimiakkin saumattomasti) niin on se eri asia omistaa 100-250 euron laite joka ei teknisesti paljon häviä mutta käyttöliittymältä ja sisällöltä (sovellukset) häviää rutkasti. Toisaalta tabletilla ei paljon tee muutenkaan joten siihen riittää kyllä se 100-200 euroa. Ostaa sitten vaikka samsung galaxy s4 puhelimen siihen rinnalle niin rahaa meni yhtä paljon kuin kaverin iPadiin+johonkin perusluuriin, ja puhelin on kuitenkin aina matkassa taskussa mutta ei sitä tablettia jaksa raahata koko aikaa laukussa.
Se on se ja sama mikä laite siinä sohvapöydällä on, kunhan sillä voi jotain lintua lingota ja käydä katsomassa mitä netissä näkyy. Opettakaahan niille lapsille että se tablet on loppupeleissä aika turha vehje, xboxillakin aika kuluu rattoisammin.
+Lehtitarjonnasta tableteille en tiedä, mutta eikai nyky-lapset lue edes digi-lehtiä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 10:37"]
Käytöstavoista voi olla montaa mieltä, mutta muuten olen lastenne kanssa samaa mieltä Windowsista ja Windows-tabletista.
iPad vaan on oikeasti ihan helvetin hyvä, mahtava näyttö ja todella helppokäyttöinen. Lisäksi sovellustarjonta aivan ylivertainen. Monia asioita ja esim. lehtiversioita ei edes tehdä Windowsille koska se on niin marginaalinen alusta.
Jos pojille ostettiin kone lehtien lukemista varten, iPad on tällähetkellä parempi, jos ostettiin "leluksi", kuten oletettavaa ton ikäisille, niin on ihan sama kuinka monta naamanvääntelyohjelmaa on saatavilla(ei itseisarvo), koska molemmat koneet ihan hyviä!
Mun lapsilla on uudet puhelimet. Toisella iphone 5 ja toisella kallis Samsung. Samsungin merkkiä en muista, mutta kallis se oli ja kauan haettiin, että löytyi se oikea. Ovat tottuneet saamaan aika pitkälle mitä haluavat.
Silti mun lapset ovat aivan onnessaan tabletista, joka on ties mikä halpamerkki. Kukaan ei ole kertaakaan valittanut ettei se toimi kunnolla tai se on paska. Meillekin sen toi lasten isoisä, ihan pyytämättä ja jos mun lapset kehtaisivat ilmaisesta lahjasta valittaa, niin mulla olisi äärimmäisen epäonnistunut olo äitinä.
Joko sä olet trolli tai sitten sun kannattaisi alkaa kasvattamaan lapsiasi.