Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kauan hampaasta voi valua mätää? Kysyn vähän kun kaveri teki kokeitaan...

Vierailija
26.04.2013 |

siis minulla on ollut hammas pitkään kipeänä mutta en uskalla mennä hammaslääkärille. lapsena oli niin huono kokemus. sen takia. että kerroin nyt yhdelle kaverille joka opiskelee hammaslääkäriksi tästä kipeästä hampaasta. hän sanoi että voi vähän tutkia sitä ilmaiseksi. koputteli hammasta jne ja sanoi että pitää porata. hän tuli seuraavana päivänä ja alkoi porata hammasta eikä se sattunut. kaveri sanoi että hammas on jo eloton. niin hän sitten porasi ja sanoi että nyt sieltä valuu mätä ulos. kiitti että sai harjoitella minulla. kiitin että sain säryn pois. ei siihen enää koske kuin vaan jos puren sillä puolella ruokaa mutta en tee sitä.

niin. ongelma on nyt, että ilmeisesti sieltä valuu sitä mätää? ainakin jos pureskelen ruokaa, suuhun tulee outo "hammaslääkärimäinen" maku? onko se sitä mätää? kauanko sitä oikein valuu? nyt on valunut jo tasan viikon. voiko sitä nopeuttaa jotenkin? alkaa tympiä tämä syöminen kun sieltä tulee aina joku paha maku kun pureksin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisin hengissä. Hammas on irti ja kipu alkaa laantua.

ap

Vierailija
2/32 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teen minun ikenessä on valkoinen pehmeä patti jos painan sitä tulee paha maku suuhun olen 10-v tyttö ja nytten pelottaa että se on jotain vakavampaa kun luin kommentteja apuaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä ihmeen tarina tämä on, mutta jopa hammaslääkäriopiskelijat tajuaa että tulehtuneeseen (mätivään) hampaaseen tarvitaan myös lääkitystä eikä niitä millään askarteluporilla porailla kotona :)

Vierailija
4/32 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mädän muodostuminen tule loppumaan niin kauan kuin sinulla on tulehdus ja paikkaamaton, porattu reikä hampaassa, josta menee kaikki pöpöt sisään, mm. ruoka. Lääkäriin sinun on mentävä, välittömästi, jos aiot säästyä verenmyrkytykseltä ja sitä seuraavalta varmalta kuolemalta. Valinta on sinun.

Vierailija
5/32 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna?

Vierailija
6/32 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:11"]Mulla oli masu tosi kipeenä ollu parisen viikkoa ja siinä tuli sitten tuttu kirurgiopiskelija käymään. Päätettiin, että hän vähän availee ja katsoo, mikä vaivaa. No saihan se sen ohutsuolen pian sieltä esiin ja huomasi, että tukoshan se siellä. Siinä sitten paineltiin suolta, joka oli muuten hyvin paljon siskonmakkaran tyylistä, joten sikseen onnistui multakin hyvin.. 8))

Sitten kaverille tulikin kiire ja nopee sulki maha-alueen ja alko laittaa kenkiä jalkaan. Ovelta vielä huikkasi, että kiitos kun sain harjoitella mahallasi! Kivahan se oli kun auttoi kun kipu ja ummetuskin katosi, mutta vähän nyt ihmetyttää kun masu on ihan ruskea, haiseva ja tahmainen haavan ympäriltä ja kutittaa!!!! Samoin olo on joka aamu hiven huonompi ja tänään tuntui siltä, että kuolen kun heikotti niin helevatasti. Mutta minkäs teet ku on se lekuripelko?
[/quote]
Oi kauheeta! Miltäs olo nyt tuntuu? Vieläkö kutittaa?
Mä oon aina jotenkin ihaillut teitä, jolla toi kipukynnys on korkeempi ja vahvempi kuin lääkärinpelko. Mitä ne lääkärit oikein teille silloin pienenä ovat tehneet, kun niin kovasti pelkäätte?

Vierailija
7/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasta ei säre vaan ientä ja muuta aluetta siitä alta. Ja jos puren sillä hampaalla jotain niin särkee, eli se kipu on varmaan siellä alla kun se mätäkin on hampaan alla. Miten helppoa on poistaa hammas itse? Onnistuuko? Pyytäisikö kaveria tekemään senkin?

Hän sanoi että poraa reikää isommaksi viikonloppuna ja laittaa sinne jotain tököttiä.

ap

Vierailija
8/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että me tiedämme täällä paremmin kuin se "hammaslääkärikaverisi"? Mikset soita hänelle ja kysy?

Sinuna menisin pika pikaa oikealle hammaslääkärille.

Vierailija
9/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan kaverillasi ollut navari eikä mikään pora :D....

Terveisiä Porvooseen, hulluilla on hullujen huvit.

Vierailija
10/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voit pelleillä hampaasi kanssa vaikka henkeä uhkaavaan komplikaatioon asti,, mutta kaverisi varmaan menettää lupansa jos jää kiinni tuollaisesta puoskaroinnista. Ruumiinavauksessasi todetaan että hammastasi on porattu ja ronkittu ja tulehdus on alkanut siitä ja sitten poliisi alkaa selvittämään että mitä on tapahtunut kun et ole käynyt oikealla vastaanotolla. onnea vaan molemmille, typerää pelätä asiaa joka sinua auttaa ja jos et muuta voi hakeudu hammaslääkärille joka antaa kevyen nukutuksen hampaanhoidon ajaksi niin selviät helpolla. nyt kärsit ja annat mädän valua suussasi! jos kerta kipu on ikenissä jo niin tulehdun leviää.. pahimmillaan leukaluuhun,, joka menee kuolioon,, siitä aivoihin ja tiedät kyllä että siitä ei selviä vaan tuskailemalla,..

toivon että olet ap keksinyt koko jutun johonkin romaaniisi..

Vierailija
11/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
12/32 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli masu tosi kipeenä ollu parisen viikkoa ja siinä tuli sitten tuttu kirurgiopiskelija käymään. Päätettiin, että hän vähän availee ja katsoo, mikä vaivaa. No saihan se sen ohutsuolen pian sieltä esiin ja huomasi, että tukoshan se siellä. Siinä sitten paineltiin suolta, joka oli muuten hyvin paljon siskonmakkaran tyylistä, joten sikseen onnistui multakin hyvin.. 8))

Sitten kaverille tulikin kiire ja nopee sulki maha-alueen ja alko laittaa kenkiä jalkaan. Ovelta vielä huikkasi, että kiitos kun sain harjoitella mahallasi! Kivahan se oli kun auttoi kun kipu ja ummetuskin katosi, mutta vähän nyt ihmetyttää kun masu on ihan ruskea, haiseva ja tahmainen haavan ympäriltä ja kutittaa!!!! Samoin olo on joka aamu hiven huonompi ja tänään tuntui siltä, että kuolen kun heikotti niin helevatasti. Mutta minkäs teet ku on se lekuripelko?

Vierailija
13/32 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 01:00"]

Kuule kun ei se poraus riitä. Hammas pitää aukaista ja puhdistaa ja sinne pitää laittaa lääkettä ja sitten siihen laitetaan väliaikainen paikka ja sitten se avataan uudestaan ja täytetään ja paikataan. Tuskin sun kotitohtorilla on ollut tälläisiä välineitä. Ainankaan lääkkeitä. Mutta oma on hampaasi.

Ja vastaus kysymykseesi: sieltä ei pitäisi valua enää yhtää  mätää. Ei hammaslääkärissä jätetä mätää valumaan vaan se poistetaan kokonaan.

Ääliö!

[/quote]Oletko itse vähän ääliö kun uskoit tuon provon? Ei kai kellään ole mitään matkaporakoneita hölmö

Vierailija
14/32 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää sitä mätää ei valu niin paljon mutta hammas on kipeä ja inhottaa kaivella joka ruokailun jälkeen kolosta niitä ruokia ulos, hammastikulla. Tosi ällöä. Ja jonkin verran mätää sieltä tulee, sellaista valkoisenruskeaa ja se haisee hirveälle. Tuntuu, että koko suu haisee sille aina kun puhun.

Kaveri tulee illalla käymään ja vetää hampaan pois. Onko se kauheeta?

Miten kauan sattuu poiston jälkeen? Miten nopeasti se reikä menee umpeen ikenessä? Mulla on Buranaa kotona.

ap

Vierailija
15/32 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että sulla menee taju, jos et puudutusta saa hampaan poistossa

Vierailija
16/32 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi nyt varmaan juoda itsensä känniin, koska kyllä se muuten pipiä tekee. Kiva että sinulla on tuollainen altis ystävä joka ei edes maksua ota ja ymmärtää hammaslääkäripelkoasi.

Vierailija
17/32 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit tuli vielä mieleen että laittaako kaverisi sulle myös implantin tai jonkun sillan siihen hampaan paikalle? Siihen ei voi jättää koloakaan, muuten se vastaava hammas toisessa leuassa alkaa kasvaa liian pitkäksi kun vastinpari puuttuu. Mutta on sillä varmaan matkapakissa jotain vakiomallisia imppuja, äkkiäkös sellasen ruuvaa samalla istumalla.

Vierailija
18/32 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hampaitahan kutsutaan leegoiksi ja ainakin meillä on Legoja vaikka kuinka paljon! On eri kokoa ja väriä.

Ei siinä mitään implantteja tarvita, nipsautetaan yksi Lego vaan hampaiden väliin!

Vierailija
19/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, menehän nyt ihan oikealle hammaslääkärille. Sulle voi tulla vaikka verenmyrkytys, johon voi kuolla, jos siellä hampaassa jotain mätää on.

Ja miten hitossa se kaveri porasi sitä hammasta. Onko sillä pora käsilaukussa?

Vierailija
20/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli patti ikeneen, josta mainitsi sairaanhoitaja ystävälleni. Hän kehoitti minua heti varaamaan ajan hammaslääkäriin, koska patti on fistelli. Eli jossain on tulehdus ja mätää, ja tämä taas saattaa olla vaarallista.

Soitin hammaslääkäriin, josta sain ajan heti seuraavalle aamulle. Hammashoitaja kehoitti tarkkailemaan tilannetta ja menemään päivystykseen jos nousee kuume tai poski turpoaa. Eli ei kannata leikkiä tuollaisten asioiden kanssa vaikka kuin pelottaa.

Hammaslääkärissä hammas avattiin ja mätää poistettiin, lisäksi tehtiin kahden kerran juurihoito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi