hintalaput, biomaatuvat pussit ja kierrätys?
hei auttakaas nyt bioviisaat, kun en netistä infoa löydä.
mites, kun pakkaan kaupassa hedelmät ja vihannekset biomaatuviin pusseihin ja tulostan niihin etiketit, niin voiko pusseja käyttää etiketteineen biojätepusseina? ts. onko myös etiketti maatuvaa ainesta?
olen kokeillut mm laittaa eri hedelmät ja vihannekset samaan pussiin ja kaikki etiketit sitten riviin yhden ja saman pussin kylkeen, jotta säästyisin turhalta jätteeltä. tästä kassat eivät tykkää, kun etiketit ovat kuulemma 'liian lähellä toisiaan'. kurtistelevat myös kulmiaan, koska eivät yhtä helposti osaa arvioida, pitävätkö hedelmien määrät ja painot paikkansa...
mitään muutakaan kätevää paikkaa etiketeille en ole keksinyt. ostan aina paljon vihanneksia ja hedelmiä, joten etikettejä kertyy.
vinkkejä? vai voiko etiketilliset pussit kylmästi kierrättää? irtihän etikettiä ei enää biopussin kyljestä saa pussia rikkomatta.
Kommentit (5)
Ei mun käsittääkseni ole maatuvia nuo etiketit.
Kiinnostaa muakin. Kaksi vastausta, molemmat eri mieltä. En löytänyt googlesta vastausta minäkään. Onko kellään tietoa?
Ainakin ne merkit, joita hedelmiin on liimattu jo valmiiksi on jotakin muovia. Minä kompostoin itse omassa kompostorissa ja tyhjentäessäni kompostoria näen aina noita hedelmämerkkejä yivnkin hyvässä kunnossa. Ei sitten maatumisen häivääkään ole tapahtunut, värit tekstit ja kaikki on kuin uudessa. Vaikka kaikki muu onkin jo multaa. Jotenkin vaikuttaa, että nuo hintalaput olivi enemmän paperia. Se tausta pareri on muovimaista, mutta se jääkin sinns kauppaan rullalla vaa´an sisään.
Ikivanha keskustelu, tiedän, mutta etsin itsekin tähän vastausta ja löysin ensin tämän.
HSY kertoo:
Hintatarra, vaakatarra
Miten lajittelen?
Voit lajitella hedelmien yms. punnitsemisessa tulevan vaakatarran kartonginkeräykseen, jos se on irrallinen. Tarra on pääasiassa paperia ja siksi se kuuluu kartonginkeräykseen. Tarraa ei kuitenkaan tarvitse irrottaa muovisesta tai biohajoavasta muovista valmistetusta pussista. Tarran voi myös jättää biojätteeseen menevään pussiin, ellei irrottaminen onnistu helposti.
Hedelmien pintaan kiinnitetyt tarrat lajitellaan sekajätteeseen.
Pääasiassahan se hintalappu on paperia. En näkisi ongelmana.