Oletteko kuunnelleet sen Estonian onnettomuusyön radioliikennenauhoituksen? Minusta se on pahempi kuin kamalin kauhuelokuva :(
Erityisesti siksi, että näiden pelastamaan menevien laivojen keskustelu on niin epätodellisen rauhallista ja asiallista. Meri myrskyää ympärillä, vähitellen alkavat tajuta, että jotain oikeasti kamalaa tapahtunut, ruumiita alkaa näkymään... silti kommunikointi on täysin rauhallista ja asiallista, kuin olisi ihan normipäivä... Itse menisin täyteen paniikkiin...
Kommentit (1306)
Vierailija kirjoitti:
Mariellan suomalais kapteeni kuulostaa alussa täysin välinpitämättömältä ja tylsiintyneltä. Jotkut ajattelevat että se on rauhallinen, välinpitämättömän ja väsyneen kuulonen se on. Järkyttävät viimeiset hetket olleet siellä Estonialla ja avun saanti viivästyi kun Mariellan kapteeni oli niin "rauhallinen".
Miten joku edes voi kuulla kyseisen nauhoitteen näin totaalisen pieleen? Tilannetaju hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sanoi hyvää huomenta vaikka oli keskiyö. Mitä tuo pan-pan tarkoittaa mitä toistivat?
Pan-pan on välityssanoma. Eli välitetään infoa tapahtuneesta asiasta, tässä tapauksessa Estonian hätäviestistä.
Ei ole, pan-pan on maydayn lievempi muoto. Se on pakkotila kuulolla oleville, että tulossa on mahdollinen mayday (eli välitön hätätila) johon on varauduttava. Tuossa vaiheessa ei vielä tiedetty että Estonia uppoaa, vaan että heillä on ongelmia.
https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=2278769
Jos muistellaan sitä vanhempaa tapausta, oli siellä lähellä montakin paattia, joihin olis porukka mahtunut, mut eipä ollut kukaan vastaanottamassa niitä viestejä enää. Kaikenlaisia toivotuksia olivat lähetelleet kotiin ym, mut sitä tärkeämpää asiaa varten ei ollut kukaan päivystämässä:-(
Lukee tuossa kirjassa selvästi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000813757.html
Toi video oli tosi mielenkiintonen!
Hanneksen vika
Harmittaa, että tuli se kuunneltua. Se tuli jopa uniin. En ole kova panikoimaan, olen ollut pahoissakin paikoissa ja pystyn toimimaan, mutta kyllä niitä tiukkoja tilanteita oon joutunut käsittelemään paljon jälkikäteen.
En.
En halua kuunnella tietoa satojen ihmisten kärsimyksestä. Miksi haluaisin?
Oliko toi Estonia entinen Viking Sally Albatross?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä mikä tässä edes järkyttää ihmisiä, sekö että on suomessa tapahtunut. Laivoja uppoaa harva se päivä, kuten myös lentokoneita tippuu taivaalta, junia syöksyy raiteilta, busseja syttyy palamaan ja henkilöautoja ajautuu rekkojen eteen.
Aina joku kuolee jossakin, jos sitä pelkää niin parempi pysyä vaan kotona.
Tuota..Estonian tapaista laivaonnettomuutta ei ole pahemmin tapahtunut historiassa. Mitä helvettiä sä oikein höpäjät ja ei varmasti kannata verrata mitään "joka päivä kuolee ihmisiä" johonkin melkein tuhannen ihmisen kerralla hengen vievään onnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä mikä tässä edes järkyttää ihmisiä, sekö että on suomessa tapahtunut. Laivoja uppoaa harva se päivä, kuten myös lentokoneita tippuu taivaalta, junia syöksyy raiteilta, busseja syttyy palamaan ja henkilöautoja ajautuu rekkojen eteen.
Sanot siis että täyden matkustajalaivan uppoaminen on jokapäiväistä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kammottavaa on lukea niiden selviytyneiden kertomuksia siitä, mitä näkivät pelastautuessaan. Lapset leikkihuoneessa, ihmiset loukussa kallistuneessa laivassa, jotkut putosivat takaisin alas yrittäessään kiivetä pois...
Minusta on aika outoa jos vielä puoli kahdelta yöllä on ollut lapsia leikkihuoneessa. Taitaa olla urbaanilegendaa, kuten niin moni muukin Estonian uppoamiseen liittyvä tarina.
Vierailija kirjoitti:
Oliko toi Estonia entinen Viking Sally Albatross?
EI vaan entinen Viking Sally.
Sally Albatross oli eri laiva (alunperin Viking Saga) ja se itse asiassa paloi niin, että vain pohja jäi... Pohjan päälle rakennettiin uusi Sally Albarross, sellainen vauhdikkaan näköinen risteilylaiva, jossa kuvattiin jotain tv-ohjelmiakin (Onnenpyörä tms). Myöhemmin oli nimellä Silja Opera, nykyään jossain ulkomailla.
Käsittääkseni nauhalla kuullut Silja Euroopan ääni kuului perämiehelle eikä kapteenille. Kapteeni oli nukkumassa ja herätettiin kun hätäilmoitus tuli.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuten tietää nauhoittella olevan miehen nimen joka Silja Europalta vastaa ensimmäisenä Estonian hätäkutsuun?
Nauhoitteella Estonian kanssa keskustelee Silja Europan perämies Teijo Seppelin.
https://dynamic.hs.fi/2014/estonia/
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni nauhalla kuullut Silja Euroopan ääni kuului perämiehelle eikä kapteenille. Kapteeni oli nukkumassa ja herätettiin kun hätäilmoitus tuli.
Tosi rauhallinen ja asiantunteva kaveri, hoiti tilanteen panikoitumatta.
Ei siellä mitään räjähdellyt, huonosti kiinni olevan keulaportin kanssa täyttä vauhtia aaltoja päin ja sitten tilanteen valjettua kohtalokas kääntöliike mitä ilman alus olisi uponnut hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kammottavaa on lukea niiden selviytyneiden kertomuksia siitä, mitä näkivät pelastautuessaan. Lapset leikkihuoneessa, ihmiset loukussa kallistuneessa laivassa, jotkut putosivat takaisin alas yrittäessään kiivetä pois...
Minusta on aika outoa jos vielä puoli kahdelta yöllä on ollut lapsia leikkihuoneessa. Taitaa olla urbaanilegendaa, kuten niin moni muukin Estonian uppoamiseen liittyvä tarina.
Mikäs ihme tuo jos vanhemmat olleet baarissa kännissö? Pienemmät varmaan nukkunetet hyteissään, mutta isommat saattaneet livahtaa leikkihuoneeseen.
Musta "Mayday, mayday" oli hyvin hätääntyneesti sanottu =( Tuo soi korvissa edelleen, kohta 26v jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt todellakaan "harva se päivä"!
Haluaisin nähdä miten täällä nämä kritisoijat itse reagoisivat, kun työssä 1000 henkinen matkustaja-alus aloittaa Mayday viestinnän.. Vois mennä monella sukka rullalle.
On ihan eri asia harjoitella suurkatastrofeja, kuin sitten itseasiassa toimia sellaisen sattuessa. Helppo myöskin olla jälkiviisas. Uskon, että kaikkensa yrittivät ja parhaansa tekivät niillä tiedoilla mitä sillä hetkellä saatavana oli. Mielestäni rautaista ammattitaitoa osapuolilta. Panikointi ei auta hätätilanteissa mitään, yleensä vain pahentaa tilannetta. Lisäksi moni ammattilainen aloittaa katastrofin prosessoinnin tilanteen lauettua. Itse tilanteessa yrittää vain tehdä parhaansa ja saada mahdollisimman monta pelustettua. Mikäli asian prosessoinnin aloittaisi heti, ei pelastustoimista tulisi mitään. Sillä hetkellä on tärkeää toimia rauhallisesti ja ripeästi tilanteen vaatimalla tavalla.
Kamala nauha tuo on. Itkettää joka kerta. Lisäksi huonoa tuuria laivan uppoamisessa mukana, kuten aivan hirvittävä sää. Jo pelkästään matalammilla aalloilla ja tuulen pienemmällä nopeudella olisi monta ihmistä pystytty pelastamaan lisää.