Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen on viisauden määrä, kun laittaa pastan keitinveteen öljyä?

Vierailija
04.07.2020 |

Mitä se öljy siellä hyödyttää...?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä keitän pastat aina pelkässä öljyssä.

Mä en enään nykyvään kun mulla on nyt se eyrfryer.

Vierailija
22/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sinne keitinveteen myös lihaliemikuutio...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina oliiviöljyä pastan ja riisin keitinveteen. Antaa makua. Ihan yleinen tapa välimerenruokavaliossa. Ei toki maksalaatikko kulttuurissa.

Vierailija
24/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan keitinveteen moottoriljyä, 5W-40

Vierailija
25/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samat ihmiset, ketkä "paistvat pihveistä pinnat kiinni":

Samat joiden mielesta tortilla on meksikolainen ruokalaji. :D

Vierailija
26/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini-Miina kirjoitti:

Kuka tyhmä syö vielä pastaa? Ihan -90 lukua. Täyttä hiilarihöttöö jota syö vaan lihavat ja liikkumattomat hikikainalot. Eikö se öljy kannattais juua suoraan pullosta? Ehkä se mahaki pienenis jos kakka luistais.

Hikikainalot?

Mielenkiintoista.

Vierailija
27/48 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Miksi Italiassa pastan keitinveteen ei laiteta öljyä mutta Suomessa laitetaan?

Rehellinen kysymys, en kettuile.

Kuten yllä on sanottukin, kun pasta rantautui Suomeen niin se tehtiin monta vuotta tavallisesta vehnästä joka oli herkkää tarraamaan. Ja sitten kun se oliiviöljy miellettiin vielä kuulumaan italialaiseen ruokaan.

Aiemmin oltiin sitäpaitsi ihan sen armoilla miten Kokki Kolmonen sen näytti telkkarissa tai mitä niissä naistenlehden mukana tulevissa ruokaohjekorteissa luki, ei ollut internettiä mistä tarkistaa autenttinen valmistustapa. Niitä samoja sitten kotitaloudeopettaja opetti joka ikäluokalle. Useampi tarpeeton tapa on jäänyt elämään... Ei teillä jangstereilla ole aavistustakaan millaisessa tietotyhjiössä me aikoinaan Suomessa elettiin.

Vierailija
28/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on ihminen joka ei itse kokeile, mutta tekee siitä aloituksia.

Maku tarttuu pastaan ja siitä tulee liukkaampaa. 

Zinc

Erilainen tekstuuri ja maku lienee syy aloitukseen. Kokeile joskus. Itse käytän JOSKUS nimenomaan hyviä oliiviöljyjä ;)

Miksi jotkut kaataa pastan päälle oliiviöljyä ? No varmaan maun takia. Itse en ole näin tehnyt, mutta olen nähnyt tv-kokkienkin näin tekevän ..

Vierailija
29/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös tehdä sellaisia ihmeellisiä asioita, että paistaa oliiviöljyssä valkosipulia, inkivääriä ja basilikaa, sekä sekoittaa vielä nekin pastaan ;)

Zinc

Vierailija
30/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

bob

Vierailija
31/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 

pelitä

Vierailija
32/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sopii ehkä niille urpoille, jotka tarjoavat pastan ja kastikkeen erikseen. En kyllä tajua miksi.

Vierailija
33/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä öljyä pastan keitinveteen ja suolakin sinne vasta kun vesi kiehuu. 

Ei koskaan ! Sanoo kortonki ! 

Mitä silloin tapahtuu ?

Vesi alkaa kiehumaan lisää ja tulee yli.

Zinc

Vierailija
34/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Miksi Italiassa pastan keitinveteen ei laiteta öljyä mutta Suomessa laitetaan?

Rehellinen kysymys, en kettuile.

Samasta syystä, kun etelässä poronkäristykseen laitetaan ketsuppia, mutta pohjoisessa ei.

Vierailija
35/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin se viisauden määrä kangastelee kokkausasioissa, joillain keskustelunaloituksissa, joillain kommentoinneissa.

Vierailija
36/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvat pastat liimautuvat toisiinsa, parempilaatuiset eivat. Pastakastike tarttuu myos paremmin kun pastaaa ei ole oljytty.

Ei se näin mene. 

Kyse on, että eri grindi asteiseen pastaan tarttuu. Johonkin myllyn"parhaaseen" ei varmasti tartu

Zinc

Ohjeita on yhtä paljon kuin peräreikiä. Läheskään kaikki niistä eivät pidä sen enempää paikkaansa, kuin että lapsena kerrottiin, että kaikki rokkarit on saatanasta ;)

Vierailija
37/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öljy rikkoo pintajännitystä ja vähentää kuohumista.

Tää oli hyvä ;)

Zinc

Vierailija
38/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini-Miina kirjoitti:

Kuka tyhmä syö vielä pastaa? Ihan -90 lukua. Täyttä hiilarihöttöö jota syö vaan lihavat ja liikkumattomat hikikainalot. Eikö se öljy kannattais juua suoraan pullosta? Ehkä se mahaki pienenis jos kakka luistais.

Sinulle tulee varmaan täytenä yllätyksenä, että miljoonat ja taas miljoonat ihmiset ympäri maailmaa syövät pastaa! Ja ai että se on hyvää!

Vierailija
39/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä öljyä pastan keitinveteen ja suolakin sinne vasta kun vesi kiehuu. 

Mitä silloin tapahtuu ?

Zinc

Mahtaa sun kattilat olla kamalan näköisiä, jos suolan laitat kylmään veteen. Sitäpaitsi veden kiehuminen kestää kauemmin, jos suolan laittaa kylmään veteen.

Vierailija
40/48 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä silloin tapahtuu ?

Zinc

Jos suolan laittaa veteen ennenkuin se kiehuu, vesi alkaa kiehumaan matalammassa lämpötilassa ja pastan kypsyminen ei ole optimaalista. Jos haluaa sekoittaa pastaan öljyä, se kannattaa tehdä vasta kun vesi on kaadettu pois. Esim. sellaiset pasta-annokset, joissa öljy toimii kastikkeena. Muuten öljy haittaa kastikkeen imeytymistä pastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi