Nauhoitetaanko lastensuojelun keskustelut?
Jos nauhoitetaan niin eikö siitä kuuluisi mainita etukäteen?? Kun muistelen niitä keskusteluja niin pidän hyvin mahdottomana että voisivat muuten muistaa kaikki minun ja tyttäreni sanat. Eräs tuttuni sanoi että on kuullut tälläistä tapahtuneen. Tuntuu hyvin pahalta jos näin ovat toimineet ja eikös tuo olisi petos??
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:01"]
Juu, siellä on myös kamerat katossa nauhoittamassa, joista analysoidaan sun kehonliikkeitä ja reaktioita. No ei nauhoiteta, vaan asiat kirjataan heti ylös siinä keskustellessa.
[/quote]
Mitä siellä kirjataan?? Sanasta sanaanko tiettyjä lauseita ja sitten kysytään samaa kysymystä uudelleen ja uudelleen odottaen että nyt menisi sanat eri lailla?? Onko mahdollista nähdä mitä sinne on kirjattu?
Jos kerron vaikka että en tee juuri koskaan ruokaa kotona, keskiviikkona jäi näpistämisestä kiinni, joudun olemaan välillä pitkälle yöhön asti töissä, perjantaiyönä hänet tuotiin kännissä kotiin, koulussa on välillä vaikeaa. Mitkä näistä kirjataan??
En tiedä, mutta jokaisella on oikeus nauhoittaa omat keskustelunsa ja se mitä on omin korvin kuultavissa.
Eli jos keskutelet jonku kanssa, niin tämä joku saa ilmoittamattakin nauhoittaa keskustelun.
Mutta jos tämä joku poistuu tilasta, niin sitä hän ei saa nauhoittaa mitä huoneessa keskustellaan sillä aikaa kun hän on poissa, se olisi salakuuntelua.
Aisaa voisi ajatella niin että jos silmän tilalla on videokamera ja korvan tilalla nauhuri, niin sen saa kuvata mitä itse näkee ja sen saa äänittää, minkä itse kuulee.
Mainitsemistasi asioista kirjataan kaikki, koska tuohan on oleellista tietoa perheenne elämästä ja arjesta. Ei se mikään tentti ole, vaan normaali keskustelu, joten ei kysymyksiä jankata. On toki tietysti työntekijöissä eroja.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:41"]
En tiedä, mutta jokaisella on oikeus nauhoittaa omat keskustelunsa ja se mitä on omin korvin kuultavissa.
Eli jos keskutelet jonku kanssa, niin tämä joku saa ilmoittamattakin nauhoittaa keskustelun.
Mutta jos tämä joku poistuu tilasta, niin sitä hän ei saa nauhoittaa mitä huoneessa keskustellaan sillä aikaa kun hän on poissa, se olisi salakuuntelua.
Aisaa voisi ajatella niin että jos silmän tilalla on videokamera ja korvan tilalla nauhuri, niin sen saa kuvata mitä itse näkee ja sen saa äänittää, minkä itse kuulee.
[/quote]
Ei kai nyt virallista keskustelua saa nauhoittaa ilman ilmoitusta koskaan??
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:43"]
Mainitsemistasi asioista kirjataan kaikki, koska tuohan on oleellista tietoa perheenne elämästä ja arjesta. Ei se mikään tentti ole, vaan normaali keskustelu, joten ei kysymyksiä jankata. On toki tietysti työntekijöissä eroja.
[/quote]
Mitä oleellista tietoa on siinä ettei tee ruokaa itse??? Nälässä ei kuitenkaan kukaan ole koskaan ole joutunut olemaan.
Ei mikään laki määrää ketään tekemään ruokaa itse, aivan hyvin voi elää eineksillä tai käydä vaikka naapurissa syömässä. Oleellista on, että lapset saavat ruokaa eivätkä elä nälässä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:41"]
[/quote]
Ei kai nyt virallista keskustelua saa nauhoittaa ilman ilmoitusta koskaan??
[/quote]
Missä "virallisen" keskustelun nauhoittaminen on kielletty?
Kyllä saa. Hyviin tapoihin toki kuuluu ilmoittaa että nauhoitetaan, mutta mitään rikosta ei tapahdu nahoittaessa, ellei sorruta salakunteluun.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:41"]En tiedä, mutta jokaisella on oikeus nauhoittaa omat keskustelunsa ja se mitä on omin korvin kuultavissa.Eli jos keskutelet jonku kanssa, niin tämä joku saa ilmoittamattakin nauhoittaa keskustelun.Mutta jos tämä joku poistuu tilasta, niin sitä hän ei saa nauhoittaa mitä huoneessa keskustellaan sillä aikaa kun hän on poissa, se olisi salakuuntelua.Aisaa voisi ajatella niin että jos silmän tilalla on videokamera ja korvan tilalla nauhuri, niin sen saa kuvata mitä itse näkee ja sen saa äänittää, minkä itse kuulee.[/quote]Ei kai nyt virallista keskustelua saa nauhoittaa ilman ilmoitusta koskaan?? [/quote]Missä "virallisen" keskustelun nauhoittaminen on kielletty?Kyllä saa. Hyviin tapoihin toki kuuluu ilmoittaa että nauhoitetaan, mutta mitään rikosta ei tapahdu nahoittaessa, ellei sorruta salakunteluun.[/quote]
kyllä pitää ilmoittaa. siksi vakuutusyhtiöiden ja pankkien puhelun alussa sanotaan. että puhelu nauhoitetaan.
yksityispuhelun saa tietenkin nauhoittaa
Juu, siellä on myös kamerat katossa nauhoittamassa, joista analysoidaan sun kehonliikkeitä ja reaktioita. No ei nauhoiteta, vaan asiat kirjataan heti ylös siinä keskustellessa.