Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko sinusta koskaan että osa menkkakivuista valittavista valittaa turhasta tai huomion takia?

Vierailija
04.07.2020 |

Töissä esim. yksi kaksvitonen lapseton aina valittaa kaikille, pitelee mahaa ja on suurin piirtein lähdössä kotiin. Kuitenkin kun tälle keksii muuta ajateltavaa, niin kymmenen minuutin päästä se usein naureskelee jo muiden kanssa hauskoille jutuille ja koko menkat tuntuu unohtuneen, kunnes tulee taas hetki jolloin kaipaa vähän huomiota. Välillä tuntuu ettei näillä valittajilla ole oikein edes kokemusta vielä mistään oikeasti kovista kivuista. Kova valitus tuntuu olevan myös ihan tavallisesta niska- tai päänsärystä (ei esim. migreeniä), johon vedetään suurieleisesti monta buranaa.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi kipuja, ei se silti tarkoita että ei voisi välillä naureskella jollekin asialle tms. Kyllä se kipu on koko ajan jylläämässä siellä taustalla. Jos itsellä on helpot menkat, niin turha kuvitella että muilla myös olisi. Itselläni ei onneksi ole endometrioosia, mutta silti eka päivä on aina enemmän tai vähemmän helvettiä, saatan oksentaa tai istua ripulilla pari tuntia, välillä vielä migreeni pamahtaa tähän kaveriksi. Seuraavat päivät sitten menee yleensä jo ihan helposti. 

Tutulta kuulostaa. Ihaninta raskaudessa on ollut juuri se että joka kuukautista piinaa ei ole ollut. Toivottavasti synnytyksen jälkeen ei olisi enää niin kivuliaat, niinkuin äidilläni kuulemma helpottivat.

Mullakin helpotti. Ennen lapsia ne oli luokkaa Niagara, olin täysin toimintakyvytön; kramppaavaa, repivää kipua, ripulia, päänsärkyä, yltiöpäistä hikoilua. Makasin sängyssä kaksinkerroin pidellen vatsaani ja toivoen kuolevani. Mutta. Nyt. Muutama päivä niukkaa-normaalia vuotoa ja se on siinä. PMS on tuntuva muttei mitään entiseen verrattuna.

Pidän niin peukkuja sulle, että sullaki  muuttuu.

Vierailija
22/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetän täältä kotisohvalta ap:lle endometrioosia telepaattisesti. Sitten voit suurieleisesti valittaa kipua.

Lähtee nyt tulemaan. 1,2,3...nyt. Sano sitten kun alkaa tuntua siltä, että sattuu liikaa.

Mä lähetän sulle migreeniä takaisin. Älä kuole vaikka se on kovempi kipu kuin ikinä osaat kuvitella ja mieli tekiskin kuolla.

Ai tavallinen migreeni? Lähetä vaan. Minulla on ollut aurallinen krooninen migreeni nelisen vuotta sitten. Nyt kohtauksia on joka kuukausi vähintään kolmesti, ennen oli 15-20 päivää kuukaudessa pelkkää migreeniä. Estolääkkeitä käyttämällä lähettämäsi migreeni tuntuu itikan pistoilta. Mutta kiitos nyt kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa taas kuinka empatiaa, ymmärrystä ja tiedonpuute vaivaa ihmisiä.

Joillain oikeasti on todella kivuliaat menkat. Itselläni esim. en ole vielä tutkimuksiin mennyt mutta aion, epäiltiin endormetrioosia koska kivut ovat kauheat, välillä hellittää, välillä tulee taas takaisin eli välissä saa levätä kunnes taas kipuilee ja menen kaksinkerroin ja keskityin vain hengittämiseen ja kivun ohi menemiseen. Itselläni vaihtelee, välillä on kovempia kipuja välillä ei. Minulla esim ilmavaivat aiheuttavat ihan jäätävää kipua kuukautisten aikaan :/ Toivon aina etten ole ihmisten ilmoilla jos on kipuja koska varmasti olen kalpea ja hikoilen ja puuskutan jotta kestän kivun. Masentaa kuinka monet eivät tajua asiaa ja luulevat että valehtelisin. Empatian puute on ihan jäätävää teillä ihmisillä.

Vierailija
24/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman pillereitä omat menkat olisivat sellaiset, että makaan kolme päivää sängyssä tajunnan rajamailla ja WC-reissukin tuntuu sellaiselta urheilusuoritukselta, että voisi ihan hyvin pyörtyä matkalle. Olisin oikeasti siinä kunnossa, että asunnon ulkopuolelle lähtemisestä ei voisi edes haaveilla. 

En kuitenkaan jaksa kenenkään valittamista kritisoida. Ei se minulta ole pois. 

Vierailija
25/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen lapsia aivan järkyttävät menkkakivut ja ne kesti monta päivää, mutta silloinkin kipu oli aaltoilevaa, välillä sattui ihan hitosti ja hetkittäin oli normaali olo. Ei tulisi mieleenkään vähätellä kenenkään kipuja. 

Nykyään kivut ovat lievempiä ja kestävät noin 12 tuntia. 

Vierailija
26/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetän täältä kotisohvalta ap:lle endometrioosia telepaattisesti. Sitten voit suurieleisesti valittaa kipua.

Lähtee nyt tulemaan. 1,2,3...nyt. Sano sitten kun alkaa tuntua siltä, että sattuu liikaa.

Mä lähetän sulle migreeniä takaisin. Älä kuole vaikka se on kovempi kipu kuin ikinä osaat kuvitella ja mieli tekiskin kuolla.

Ai tavallinen migreeni? Lähetä vaan. Minulla on ollut aurallinen krooninen migreeni nelisen vuotta sitten. Nyt kohtauksia on joka kuukausi vähintään kolmesti, ennen oli 15-20 päivää kuukaudessa pelkkää migreeniä. Estolääkkeitä käyttämällä lähettämäsi migreeni tuntuu itikan pistoilta. Mutta kiitos nyt kuitenkin.

No sitten mä lähetän sulle estolääkkeiden totaalista toimimattomuutta, kuten mulla.

Vierailija
27/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan menkkakipu ole yhtäjaksoista vaan aaltomaista ja viiltelevää.

Nuorempana olin muutaman kerran kipujen takia ensiavussa. Multa myös puhkesi aikuisena kysta munasarjoista joka vei osastolle moneksi päiväksi, oon aika varuillani nykyään koska sen jälkeen kivut on taas pahentuneet.

Itseasiassa silloinkin kuljin kivun takia melkein koko päivän kaksinkerroin, kun kipu ei sallinut suoristautua, koetin kyllä pärjätä buranalla. En silloinkaan valittanut vaan mut pakotettiin päivystykseen, josta suoraan osastolle.

Harmi kun susta tuntuu tolta, mielelläni annan kipuni sulle.

Vierailija
28/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienenä tapana naurattaa kaveria, joka oli loukannut itsensä. Näin yritimme saada ajatukset muualle ja nauru myös lievittää kipua. Ei se kipu silti kadonnut, mutta hetkellisesti oli aina hyvä olo.

(Menkkakipuihin suosittelen kaikkien kipujen lievitystekniikoiden lisäksi, että tekee jotain todella keskittymiskykyä vaativia juttuja esim. pelaa jotain peliä)

Vierailija
29/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kun eräs nuori sukulaistyttö valitteli ja söi kipulääkkeitä paljon. Vähän ajattelin myös, että valittaa pienestä silloin. Myöhemmin hänellä todettiin endometrioosi ja päätin, etten enää ikinä ala vähättelemään toisten kipuja.

Vierailija
30/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Minulla on lähes aina kivuttomat kuukautiset, mutta monet naiset kärsivät kuukautisten aikana hirvittävistä kivuista. Itkevät, oksentavat ja pyörtyvät. 

Vierailija
31/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina noin mene. Itse kärsin silloin nuorempana kovista menkkakivuista. En muista valitinko niistä, mutta en koskaan ollut niiden takia pois töistä. Olin kovin kivulias aina vähintään kolme ensimmäistä päivää, kärsin ja otin särkylääkettä.

Ja sitten ihan sattumalta gynelogin rutiinikäynnillä paljastui, että minulla on erittäin vakava-asteinen endometrioosi, siitä ne kovat kivut johtuivat. Olin aina luullut, että ne kuuluvat asiaan. Endometrioosiani leikattiin, leikkaus kesti yli 6 tuntia eli ei ihan pikkujuttu.

Leikkauksen jälkeen oli aivan ihmeellistä kun menkat alkoivat, niin kipuja ei ollut lainkaan.

Endometrioosi uusiutui myöhemmin, mutta leikkaushoitoa ei enää tarvittu. Ikäkin korjaa asian.

Ei kannata tuomita, kukin kokee kivun tavallaan.

Vierailija
32/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ennen lapsia aivan järkyttävät menkkakivut ja ne kesti monta päivää, mutta silloinkin kipu oli aaltoilevaa, välillä sattui ihan hitosti ja hetkittäin oli normaali olo. Ei tulisi mieleenkään vähätellä kenenkään kipuja. 

Nykyään kivut ovat lievempiä ja kestävät noin 12 tuntia. 

Joo se kipu tulee aaltoilevana, eli välillä voi ollakin parempi olo. Mikä voi sitten näyttää ulkopuoliselta teeskentelyltä. Mulla ainakin on niin, että on sellainen pieni peruskipu koko ajan ja sen päälle tulee isompia aaltoja. Ja nämä aallot kipulääke vie pois aika hyvin, mutta ei sitä peruskipua kokonaan. Sen nyt tosin kestääkin, se on pientä verrattuna niihin aaltoihin.

Vierailija
33/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pienenä tapana naurattaa kaveria, joka oli loukannut itsensä. Näin yritimme saada ajatukset muualle ja nauru myös lievittää kipua. Ei se kipu silti kadonnut, mutta hetkellisesti oli aina hyvä olo.

(Menkkakipuihin suosittelen kaikkien kipujen lievitystekniikoiden lisäksi, että tekee jotain todella keskittymiskykyä vaativia juttuja esim. pelaa jotain peliä)

Ite oon huomannut kans että keskittyminen johonkin muuhun auttaa. Pahinta on jäädä sänkyyn makaamaan ja pyörimään ja miettimään menkkakipuja, silloin ne ainakin on ihan hirveät. Parempi siis mennä vaikka töihin toimistotyöhön, kevyt liikunta ja muu ajatteleminen auttaa oikeasti tosi paljon. Jos on vapaapäivä, niin sitten semmoinen kevyt liikunta, rauhallinen kävely ulkona tehoaa ja se ettei mieti menkkoja ollenkaan. Itse saan itseni helposti pyörtymään jo sillä kun alan miettimään sitä kipua ja verta ja miten kohdun limakalvo repeytyy. Vähintäänkin alkaa oksettaa.

Vierailija
34/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset vain ovat susia toisilleen. Vaikka suurin osa ei olisi, niin sitten ovat nämä kateelliset naiset, joilta puuttuu empatiakyky täysin. Ei jestas miten täysin tietämättömiä voi ollakaan. Endometrioosi aiheuttaa esimerkiksi kauheat kivut. Ilman endoakin voi olla kuitenkin kovat kivut, varsinkin nuorempana. Ja toisilla on tod.näk. vain heikompi kipukynnys, mutta kun sitä ei pysty mittaamaan mitenkään. Olisit vain iloinen, ettei sinun kivuista tarvitse kärsiä. Olet etuoikeutettu ilkimys. Koko vähättelysi on aivan kauheaa kuraa niille, ketkä joutuvat elämään esim. kroonisen kivun kanssa.

Vierailija
35/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sekä migreeni, että endo ja molemmat ovat yhtä kovia kipuja, eri paikassa vain. Tyhmää väittää, että oma kipu olisi pahempi kuin toisen.

-eri

Vierailija
36/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oon huomannut kans että keskittyminen johonkin muuhun auttaa. Pahinta on jäädä sänkyyn makaamaan ja pyörimään ja miettimään menkkakipuja, silloin ne ainakin on ihan hirveät. Parempi siis mennä vaikka töihin toimistotyöhön, kevyt liikunta ja muu ajatteleminen auttaa oikeasti tosi paljon. Jos on vapaapäivä, niin sitten semmoinen kevyt liikunta, rauhallinen kävely ulkona tehoaa ja se ettei mieti menkkoja ollenkaan. Itse saan itseni helposti pyörtymään jo sillä kun alan miettimään sitä kipua ja verta ja miten kohdun limakalvo repeytyy. Vähintäänkin alkaa oksettaa.

Onkohan minulla esimerkiksi endometrioosi, kun en pysty itse edes liikkumaan kivun aikana? Tai siis pienikin liike aiheuttaa todella kovan krampin, jonka takia meinaa taju lähteä. Olen tästä joskus puhunut lääkärille, mutta hän käski syömään lisää särkylääkkeitä (joita söin kyllä jo maksimimäärän) eikä asiaa sitten tutkittu sen enempää.

Vierailija
37/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina noin mene. Itse kärsin silloin nuorempana kovista menkkakivuista. En muista valitinko niistä, mutta en koskaan ollut niiden takia pois töistä. Olin kovin kivulias aina vähintään kolme ensimmäistä päivää, kärsin ja otin särkylääkettä.

Ja sitten ihan sattumalta gynelogin rutiinikäynnillä paljastui, että minulla on erittäin vakava-asteinen endometrioosi, siitä ne kovat kivut johtuivat. Olin aina luullut, että ne kuuluvat asiaan. Endometrioosiani leikattiin, leikkaus kesti yli 6 tuntia eli ei ihan pikkujuttu.

Leikkauksen jälkeen oli aivan ihmeellistä kun menkat alkoivat, niin kipuja ei ollut lainkaan.

Endometrioosi uusiutui myöhemmin, mutta leikkaushoitoa ei enää tarvittu. Ikäkin korjaa asian.

Ei kannata tuomita, kukin kokee kivun tavallaan.

Ai eikö menkkojen kuuluisi oikeasti tuntua missään? Itse olen aina luullut että tottakai se tuntuu jos limakalvo repeää ja verta tulee. Kivut alkaa yleensä jo pari päivää ennen menkkoja ja on pahimillaan ekana päivänä, mutta sen jälkeen melko lievät. Nuorempana yleensä helposti alkoi pyörryttää, mutta vanhempana enää ei sentään. En kuitenkaan ole ikinä joutunut olemaan mistään pois menkkakipujen takia. Kyllä sen muutaman päivän kestää. 

Vierailija
38/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen itsekin huomannut, että auttaa ainakin vähän kun tekee jotain, lähtee vaikka kävelylle tai edes seisoo. Voi vaikka leipoa, siinä saa seistä. Istuminen on kaikkein pahinta, mutta mulla on istumatyö joten ei voi kuin kärsiä. Mulla onneksi perus Burana auttaa kipuihin melko hyvin, mutta kaikilla ei auta. 

Vierailija
39/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naiset vain ovat susia toisilleen. Vaikka suurin osa ei olisi, niin sitten ovat nämä kateelliset naiset, joilta puuttuu empatiakyky täysin. Ei jestas miten täysin tietämättömiä voi ollakaan. Endometrioosi aiheuttaa esimerkiksi kauheat kivut. Ilman endoakin voi olla kuitenkin kovat kivut, varsinkin nuorempana. Ja toisilla on tod.näk. vain heikompi kipukynnys, mutta kun sitä ei pysty mittaamaan mitenkään. Olisit vain iloinen, ettei sinun kivuista tarvitse kärsiä. Olet etuoikeutettu ilkimys. Koko vähättelysi on aivan kauheaa kuraa niille, ketkä joutuvat elämään esim. kroonisen kivun kanssa.

Meillä on korkea markkina-arvo ;)

Vierailija
40/64 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kovinkaan moni valittaa turhasta. Menkat on sen verran nolo aihe vielä kuitenkin. Korkeintaan osalla voi olla sitä, että ei haluta/uskalleta ottaa riittävää annosta särkylääkettä, tai pyytää reseptiä vahvempaan lääkkeeseen. Eri asia sellaiset joille lääkkeet eivät oikeasti sovi, mutta jotkut kyllä kärsivät turhaan Burana 400 popsien. Mutta aitoa sekin kyllä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan