Tuntuuko sinusta koskaan että osa menkkakivuista valittavista valittaa turhasta tai huomion takia?
Töissä esim. yksi kaksvitonen lapseton aina valittaa kaikille, pitelee mahaa ja on suurin piirtein lähdössä kotiin. Kuitenkin kun tälle keksii muuta ajateltavaa, niin kymmenen minuutin päästä se usein naureskelee jo muiden kanssa hauskoille jutuille ja koko menkat tuntuu unohtuneen, kunnes tulee taas hetki jolloin kaipaa vähän huomiota. Välillä tuntuu ettei näillä valittajilla ole oikein edes kokemusta vielä mistään oikeasti kovista kivuista. Kova valitus tuntuu olevan myös ihan tavallisesta niska- tai päänsärystä (ei esim. migreeniä), johon vedetään suurieleisesti monta buranaa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset vain ovat susia toisilleen. Vaikka suurin osa ei olisi, niin sitten ovat nämä kateelliset naiset, joilta puuttuu empatiakyky täysin. Ei jestas miten täysin tietämättömiä voi ollakaan. Endometrioosi aiheuttaa esimerkiksi kauheat kivut. Ilman endoakin voi olla kuitenkin kovat kivut, varsinkin nuorempana. Ja toisilla on tod.näk. vain heikompi kipukynnys, mutta kun sitä ei pysty mittaamaan mitenkään. Olisit vain iloinen, ettei sinun kivuista tarvitse kärsiä. Olet etuoikeutettu ilkimys. Koko vähättelysi on aivan kauheaa kuraa niille, ketkä joutuvat elämään esim. kroonisen kivun kanssa.
Pahin ongelma on että näitä empatiakyvyttömiä ja kipua vähätteleviä löytyy ihan terveydenhoidostakin. On tyypillistä että jos nainen valittaa kipua tai oireita, ihan missä vain, niin etenkin mieslääkärit toteaa että "kuvittelet vain, päässä on vika"
Musta tuntuu pikemminkin, että naisilla ei ole mitään lupaa valittaa kivuista tai se leimataan huomionhakemiseksi.
Jotkut naiset ovat niin kivuliaita, että oikeasti pitäisi olla sairauslomalla, mutta puskevat sen läpi särkylääkkeen voimin vaikka viiltää niin että itkettää.
Mulla ainakin kipu on aaltoilevaa. Miedoimmillaan se on jomotusta mutta välillä tuntuu, että vatsassa olisi kytevä hiili joka polttaa ja käristää sisuskaluja. On kylmä hiki, oksettaa ja pyörryttää, kaikki liike sattuu vatsaan. Ja sitäpaitsi se käsi menee vatsan päälle ihan vaistomaisesti, ei tarkoitetusti. Ihminen aina painaa ja suojaa arkaa kohtaa kehossaan.
Sitä on vaikea selittää ihmiselle, jolla itsellään ei ole samanlaista.
Näyttäähän mullekin esim toisen ihmisen migreeni siltä että nyt vähän vain kivistää päätä, mutta en ikinä aliarvioisi tai mollaisi toisen kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset vain ovat susia toisilleen. Vaikka suurin osa ei olisi, niin sitten ovat nämä kateelliset naiset, joilta puuttuu empatiakyky täysin. Ei jestas miten täysin tietämättömiä voi ollakaan. Endometrioosi aiheuttaa esimerkiksi kauheat kivut. Ilman endoakin voi olla kuitenkin kovat kivut, varsinkin nuorempana. Ja toisilla on tod.näk. vain heikompi kipukynnys, mutta kun sitä ei pysty mittaamaan mitenkään. Olisit vain iloinen, ettei sinun kivuista tarvitse kärsiä. Olet etuoikeutettu ilkimys. Koko vähättelysi on aivan kauheaa kuraa niille, ketkä joutuvat elämään esim. kroonisen kivun kanssa.
Meillä on korkea markkina-arvo ;)
Olette yleensä vain todella harhaisia ja narsistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kipuja, ei se silti tarkoita että ei voisi välillä naureskella jollekin asialle tms. Kyllä se kipu on koko ajan jylläämässä siellä taustalla. Jos itsellä on helpot menkat, niin turha kuvitella että muilla myös olisi. Itselläni ei onneksi ole endometrioosia, mutta silti eka päivä on aina enemmän tai vähemmän helvettiä, saatan oksentaa tai istua ripulilla pari tuntia, välillä vielä migreeni pamahtaa tähän kaveriksi. Seuraavat päivät sitten menee yleensä jo ihan helposti.
Tutulta kuulostaa. Ihaninta raskaudessa on ollut juuri se että joka kuukautista piinaa ei ole ollut. Toivottavasti synnytyksen jälkeen ei olisi enää niin kivuliaat, niinkuin äidilläni kuulemma helpottivat.
Mullakin helpotti. Ennen lapsia ne oli luokkaa Niagara, olin täysin toimintakyvytön; kramppaavaa, repivää kipua, ripulia, päänsärkyä, yltiöpäistä hikoilua. Makasin sängyssä kaksinkerroin pidellen vatsaani ja toivoen kuolevani. Mutta. Nyt. Muutama päivä niukkaa-normaalia vuotoa ja se on siinä. PMS on tuntuva muttei mitään entiseen verrattuna.
Pidän niin peukkuja sulle, että sullaki muuttuu.
Ihan mielenkiinnosta mistähän tuo johtuu, että raskaus voi helpottaa menkkoja? (jotain hyvää siinäkin urakassa...) Onkohan se jokin hormonaalinen juttu, vai mikä siinä on taustalla.
Miten oikeesti porukka jaksaa vastailla näin huonoon provoon?
Vierailija kirjoitti:
Joo, teinit tekee tuota etenkin. Aikuisen naisen silmissä ihan naurettavaa.
Ei mun silmissä. Viime kesänä eräs kesätyö tekijä tuli kertomaan minulle, että hänellä on menkkakipuja ja kysyi olisiko minulla buranaa. Minusta hän toimi oikein kun tuli rohkeasti kysymään apua.
Minä annoin hänelle buranan ja hän kipitti reippaasti takaisin töihin. Itse en teininä uskaltanut pyytää apua vanhemmilta naisilta, enkä todellakaan kertoa totuutta miespuoliselle pomolleni, sanoin vaan että on huono olo ja lähdin kotiin. Kerran soitin äidille että toisi mulle buranaa töihin.
Kyllä näitä asioita pitää ymmärtää koska kivut ovat yleensä pahimpia juuri teininä ja ne monesti yllättää hänet itsensäkin koska aiemmin on pärjännyt ilman lääkkeitä. Ne ekat kovat kivut voivat tulla siellä ekassa työpaikassa ja sitten on ihan pulassa jos ei kehtaa avata suutaan kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pienenä tapana naurattaa kaveria, joka oli loukannut itsensä. Näin yritimme saada ajatukset muualle ja nauru myös lievittää kipua. Ei se kipu silti kadonnut, mutta hetkellisesti oli aina hyvä olo.
(Menkkakipuihin suosittelen kaikkien kipujen lievitystekniikoiden lisäksi, että tekee jotain todella keskittymiskykyä vaativia juttuja esim. pelaa jotain peliä)
Ootko tosissas ? Sinä ja iso osa ketjun muista kirjoittajista on pihalla, kun lumiukot siitä millaista kipua Endo parhaimmillaan saa aikaan. Ei väliä, että olet tietämätön mutta tietoa on saatavilla. Voi olla että sinulla on puutteita AO osastolla, joka estää sinua esittämästä typeriä ajatuksiasi. Keskity pelaamiseen siellä voit trollailla vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kipuja, ei se silti tarkoita että ei voisi välillä naureskella jollekin asialle tms. Kyllä se kipu on koko ajan jylläämässä siellä taustalla. Jos itsellä on helpot menkat, niin turha kuvitella että muilla myös olisi. Itselläni ei onneksi ole endometrioosia, mutta silti eka päivä on aina enemmän tai vähemmän helvettiä, saatan oksentaa tai istua ripulilla pari tuntia, välillä vielä migreeni pamahtaa tähän kaveriksi. Seuraavat päivät sitten menee yleensä jo ihan helposti.
Tutulta kuulostaa. Ihaninta raskaudessa on ollut juuri se että joka kuukautista piinaa ei ole ollut. Toivottavasti synnytyksen jälkeen ei olisi enää niin kivuliaat, niinkuin äidilläni kuulemma helpottivat.
Mullakin helpotti. Ennen lapsia ne oli luokkaa Niagara, olin täysin toimintakyvytön; kramppaavaa, repivää kipua, ripulia, päänsärkyä, yltiöpäistä hikoilua. Makasin sängyssä kaksinkerroin pidellen vatsaani ja toivoen kuolevani. Mutta. Nyt. Muutama päivä niukkaa-normaalia vuotoa ja se on siinä. PMS on tuntuva muttei mitään entiseen verrattuna.
Ihan mielenkiinnosta mistähän tuo johtuu, että raskaus voi helpottaa menkkoja? (jotain hyvää siinäkin urakassa...) Onkohan se jokin hormonaalinen juttu, vai mikä siinä on taustalla.
Juurikin hormoneista on kyse. 👍
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nainen sen verran aina menkoista kärsii jokainen, että aina voi ainakin miehille valittaa. Sillä saa esim. poikakaverin hakemaan kaupasta jätskiä, suklaata, hieromaan ja hellimään. Ei ne miehet ole kuitenkaan menkoista ikinä joutuneet kärsimään, joten vähän korvausta meille hei. Naiseudesta pitää osata hyötyä!
Minulla on aina jonkin verran kuukautiskipuja, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Olen ollut 14 vuotta yhdessä mieheni kanssa. Koko sinä aikana olen yhden ainoan kerran "valittanut" hänelle kivuista. Ja sekin kerta ainoastaan siksi, että silloin kivut oli niin pahat, että oli pakko mennä töiden jälkeen suoraa maate ja hän ihmetteli syytä.
Mikään jätski, suklaa tai helliminen ei auta. Särkylääkkeen voi tuoda lääkekaapista jos haluaa, mutta voin kyllä senkin hakea itse jos se siitä on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nainen sen verran aina menkoista kärsii jokainen, että aina voi ainakin miehille valittaa. Sillä saa esim. poikakaverin hakemaan kaupasta jätskiä, suklaata, hieromaan ja hellimään. Ei ne miehet ole kuitenkaan menkoista ikinä joutuneet kärsimään, joten vähän korvausta meille hei. Naiseudesta pitää osata hyötyä!
Wtf? Ite en ole saanut tai edes kaivannut mitään koskaan keneltäkään. Ei sitä kipua muut kuitenkaan voi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten oikeesti porukka jaksaa vastailla näin huonoon provoon?
Mitä väliä jos onkin provo? Nehän juuri yleensä tuottaa parasta keskustelua. Siksi onkin ikävää, että ne monesti poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf? Ite en ole saanut tai edes kaivannut mitään koskaan keneltäkään. Ei sitä kipua muut kuitenkaan voi poistaa.
No ei se kipu siinä olekaan niin paha, mutta väsymys on älytön ja se suklaan himo on ihan järjetön. Eikö teillä oo suklaanhimoa menkkojen aikaan? Pakko saada suklaata just heti eikä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä seuraavan kerran, kun joku mamma koittaa valittaa mun helposta elämästä, muistaa sanoa sille että minäpä joudun kärsimään enemmän menkoista. t. vela
Olen transnainen ja kirjoittelen tällaisia aloituksia, jotta saan larppimateriaalia. Tunnen itseni naiseksi kun saan jutella naisten vaivoista naisten kanssa. Kiitos kaikille osallistujille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina jonkin verran kuukautiskipuja, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Olen ollut 14 vuotta yhdessä mieheni kanssa. Koko sinä aikana olen yhden ainoan kerran "valittanut" hänelle kivuista. Ja sekin kerta ainoastaan siksi, että silloin kivut oli niin pahat, että oli pakko mennä töiden jälkeen suoraa maate ja hän ihmetteli syytä.
Mikään jätski, suklaa tai helliminen ei auta. Särkylääkkeen voi tuoda lääkekaapista jos haluaa, mutta voin kyllä senkin hakea itse jos se siitä on kiinni.
Niin, en itsekään ole pahemmin valittanut ääneen kivuistani miehille. Olen kyllä sanonut että mulla on kipuja ja haluan mieluusti olla omassa rauhassani menkkojen aikana. Siitä huolimatta on tullut sanomista tyyliin "miks käytät niin paljon lääkkeitä, etkö tiedä että ne aiheuttaa kaikkea pahaa sisäelimille." Joo, kyllä minä sen tiedän. Mutta onko se sitten parempi etten ota niitä ja olen kaksinkerroin? Jos en ottaisi kipulääkkeitä, en voisi käydä töissä ja jäisi kotityötkin miehen harteille. En ymmärrä miten naiset ovat ennenvanhaan pärjänneet, kun kipulääkkeitä ei ollut. Kai oli vaan pakko ja vedettiin jotain yrttejä ja sieniä. Toisaalta raskaanahan naiset silloin olivat jatkuvasti, joten ei tarvinnut paljon menkkakipuja kärsiä..
Parhaalla ystävälläni oli lukioaikoina ihan törkeät menkkaoireet. Hän kipuili, oksensi ja ilmeisesti myös ripuloi aina menkkojen alussa. Kerran hän joutui lähtemään kesken koetilanteen kotiin, kun olo oli yltynyt sietämättömäksi. Ope kysyi sitten minulta, kun viimeisten joukossa menin palauttamaan omaa koepaperiani, että mitäs toi "Liisan" lähteminen nyt oli olevinaan. Sanoin hänelle sitten suoraan, että Liisa on suunnilleen kerran kuussa tosi kipeä eikä tosiaankaan osaamattomuuttaan häipynyt kokeesta (hän oli aika hyvä oppilas), ja tämä naisope sitten kyllä ymmärsi heti. Sitä en kyllä tajua enää, miksi Liisa ei hakenut apua tilanteeseensa tai miksi esim. minä en ottanut asiaa hänen kanssaan enemmän puheeksi, kun kuitenkin kaikesta muusta kyllä juttelimme niin kuin bestikset nyt juttelevat :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän täältä kotisohvalta ap:lle endometrioosia telepaattisesti. Sitten voit suurieleisesti valittaa kipua.
Lähtee nyt tulemaan. 1,2,3...nyt. Sano sitten kun alkaa tuntua siltä, että sattuu liikaa.Mä lähetän sulle migreeniä takaisin. Älä kuole vaikka se on kovempi kipu kuin ikinä osaat kuvitella ja mieli tekiskin kuolla.
Ai tavallinen migreeni? Lähetä vaan. Minulla on ollut aurallinen krooninen migreeni nelisen vuotta sitten. Nyt kohtauksia on joka kuukausi vähintään kolmesti, ennen oli 15-20 päivää kuukaudessa pelkkää migreeniä. Estolääkkeitä käyttämällä lähettämäsi migreeni tuntuu itikan pistoilta. Mutta kiitos nyt kuitenkin.
No sitten mä lähetän sulle estolääkkeiden totaalista toimimattomuutta, kuten mulla.
Pyydäpä lääkäriltä resepti Apydaniin. On oikeasti epilepsialääke, mutta mulle tuota kokeiltiin kaikkien muiden estokääkkeiden jälkeen ja kannatti.
T. Jo 16 vuotta ilman päälle pääsevää migreenikohtausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kipu siinä olekaan niin paha, mutta väsymys on älytön ja se suklaan himo on ihan järjetön. Eikö teillä oo suklaanhimoa menkkojen aikaan? Pakko saada suklaata just heti eikä seuraavana päivänä.
Ei mulla ole mitään ruokahimoja menkkakipujen aikana.
Toivottavasti ap on aina terve eikä sairastu koronaan tai mihinkään koskaan ja pystyy olemaan työssä valittamatta vaikka 24h. Kaikilla ei ole samanlaisia kipuja, jotkut joutuvat jäämään pois työstä/koulusta pahimpien kipujen takia, olen lukenut myös tapauksista joissa jouduttu sairaalaan kovien mekkakipujen takia. Suurimmat kivut taitaakin tuntua samalta kuin synnytyksen avautumisvaihe, yritä siinä sitten nauttia työstä. Sitten on myös heitä joille ei tavalliset lääkkeet auta ja tarvitsevat vahvemmat lääkkeet, tai ne jotka saavat ripulin menkkojen aikaan kiva siinäkin olisi työskennellä ripulien kera.
Sinulle ja Ap lle:
Tyhmyyteesi ei valitettavasti ole hoitokeinoa ja haet sillä huomiota. Ole hyvä ja lopeta!