Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen vanhempi käyttää vammaistuen itseensä

Vierailija
04.07.2020 |

Olen ollut siinä käsityksessä, että lapsen tuet tulisi käyttää lapseen.
Voinko tehdä lasun, jos on varma tieto ettei tuota tukea käytetä lapseen, vaan se on mukava extra raha tuhlattavaksi.

Eikö siinä ole jotkut säädökset mihin näitä saa käyttää?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaiatukea ei saa jos ei ole kustannuksia.

Vierailija
22/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä rahoja ole korvamerkitty. Jos hän saa vammaistukea, lapseen menee rahaa joka tapauksessa. Ap on surullinen kyylä.

En mä se kyylä ole. Kaverinsa kertoi. Todella törkeä tyyppi. Tekee hallaa lapselleen kun ei käytä rahoja hänen tilanteen edesauttamiseen.

Et edes itse ole suorassa kontaktissa tähän perheeseen, ja jaksat mussuttaa tuollaista kolmannen käden soopaa täällä, ei sulla hyvin mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että joku voi kadehtia jopa vammaisen lapsen tukea.

Kadehtia?

Törkeätä ettei raha mene lapseen. Ei ole kateutta, vaan huoli lapsesta, kun huoltaja on törkeä niin monella tapaa.

Ei tänne voi edes kertoa...

Juuri näin, arvaankin jo mihin. Tunnetaankohan samantapainen henkilö.

Vierailija
24/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä rahoja ole korvamerkitty. Jos hän saa vammaistukea, lapseen menee rahaa joka tapauksessa. Ap on surullinen kyylä.

En mä se kyylä ole. Kaverinsa kertoi. Todella törkeä tyyppi. Tekee hallaa lapselleen kun ei käytä rahoja hänen tilanteen edesauttamiseen.

Et edes itse ole suorassa kontaktissa tähän perheeseen, ja jaksat mussuttaa tuollaista kolmannen käden soopaa täällä, ei sulla hyvin mene.

Mistä sinä sen tiedät?

Voi olla vaikka veli kyseessä. Ei tänne kirjoiteta tasan tarkkaan mikä on tilanne, en mä ainakaan.

Vierailija
25/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa, mistä tämä "varma tieto"? Toimittaako kyseinen henkilö sinulle kuitit kaikista tuloistaan ja menoistaan, joista ilmenee, että lapsen tarpeita laiminlyödään hupiostpsten kustannuksella, vai miten?

Jos tieto ei ollutkaan ihan varma eikä lapsi nyt sitten kuitenkaan näytä siltä, että hänen tarpeitaan olisi laiminlyöty, älä puutu.

Joskus tuo näkyy ja kuuluu kauas minne ne rahat menevät. On kailliita "hankintoja" - itselle.

Vierailija
26/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin vammaistuesta itselleni piilolinssit puoleksi vuodeksi, kun kuitenkin ne olisin joutunut tilaamaan, mutta en palkkapäivänäni pystynyt tilaamaan, koska palkkapäiväksi oli sovittu lapsen lääkäri. Jouduin ottamaan töistä vapaata, katsastamaan auton aikaisemmin, jotta päästiin lääkäriin Helsinkiin. Tämmöistä tämä on.

Vierailija
27/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että kateus on se joka vie kalatkin vedestä. Sitä diagnoosia ei saa ihan tosta noin vain ja niiden saamiseksi täytyy ravata puolen suomen terapeutit jne. Neurologia myöden läpi, että sen saa. Sitä ennen täytyy maksaa kaikki kulut omasta pussista ennen kuin saat lausunnon vammaistukea varten ja siltikään et saa välttämättä. Sekin lausunnon arvo on reilu 50. Alimmasta vammaistuesta ei jää lapselle centtiäkään, jos sattuu samalle kuukaudelle vielä poliklinikkakäynti matkoineen....ettei sillä vammaistuella juhlita.

Vierailija
28/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vammaistuen saa käyttää mihin haluaa. Lapsesta ei tarvitse edes olla erityisen paljon kuluja, hoitoisuus ratkaisee. Itse ollaan saatu ylintä tukea jo vuosia vaikeasti kehitysvammaisen (lisänä mm autistiset piirteet, epilepsia ja suolistosairaus) lapsen hoitoon. Raha menee samaan kassaan muiden tulojen kanssa. Ei silti kannata kadehtia, raskasta on.

Vierailija
29/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin vammaistuesta itselleni piilolinssit puoleksi vuodeksi, kun kuitenkin ne olisin joutunut tilaamaan, mutta en palkkapäivänäni pystynyt tilaamaan, koska palkkapäiväksi oli sovittu lapsen lääkäri. Jouduin ottamaan töistä vapaata, katsastamaan auton aikaisemmin, jotta päästiin lääkäriin Helsinkiin. Tämmöistä tämä on.

Mitä?

Vierailija
30/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, ettei joku kyylä-Pirkko vaivaudu ottamaan asiasta selvää, millä perustein vammaistukea saa. Tai ettei ole sen verran maalaisjärkeä että ymmärtäisi, miten paljon kuluja vammaisen lapsen vuoksi juoksee.

Ei hyvin mene tämän keskustelun aloittajalla.

Kuten jo mainittu, sitä vammaistukea voi käyttää muuhunkin kuin siihen lapseen, mutta sillä tuella ei juhlita. Mahdolliset terapiat, lääkärikäynnit ympäri Suomen, lääkkeet yms vie paljon rahaa. Lisäksi vanhemmat joutuvat ottamaan töistä vapaata, jotta pääsevät käyttämään lapsiaan hoidoissa -> syö myös tuloja.

T. Kehitysvamma yksikössä työskentelevä

Vierailija
31/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä voi seurata? Mulla se tuli samalle tilille kuin palkka. Olisiko pitänyt jättää ruoka ostamatta sinä päivänä kun vammaistuki tuli, ja ostaa nimenomaan lääkkeet sinä päivänä ja ruoka sitten vasta palkkapäivänä?

Vierailija
32/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarkalleen ottaen käyttävät? Meneekö lapsesta kuinka paljon lääkärikuluja tms? Jääkö tuhlailun takia lapsen tarpeiden hankkiminen sivulle?

Yleensä vammaistuki myönnetään, jos vuosittaiset lääkäri- ja lääkekulut ylittävät tietyn rajan. Mutta jos touhu häiritsee sinua noin paljon, mikset ole myös suoraan yhteydessä kelaan, että lapsen vammaistukea käytetään väärin? Olettaen siis, että lapsi ei saa tarvitsevaa hoitoa, lääkkeitä yms?

Puhu kun tiedät jotain. Meidän toisen lapsen vuoksi ME saadaan vammaistukea ja se myönnettiin yksinomaan siksi kun minä joudun jäämään pois töistä välillä hoitaakseni kipeää lasta tai viedäkseni hänet lääkäriin. Ja olen yrittäjä joten näiltä ajoilta ri palkkaa tule. Tämä vammaistuki on yksinomaan kuin palkka. Ja palkka ihan käytän mihin huvittaa. Tämä vammaistuki on vain 90€ kuussa joten kateellinen ap voi rauhoittua.

Vierailija
33/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-10/5

Vierailija
34/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee asianajokuluihin tuollaisten naapurikyylien takia vammaistuki. Ja loput joudun ottamaan lainaa, kohta menee varmaan luottotiedotkin.

Vierailija
35/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin käytän joka kuukausi kahden lapsen vammaistuet ruokakauppaan. Kyllä olen huono vanhempi kun ostan niillä rahoilla keliaakikoille gluteenitonta ruokaa. Joskus voi olla jopa ihan normi ruisleipä meille normi ruokaa syöville samalla ostoskerralla, enkä erittele mikä menee "omista rahoista" ja mikä vammaistuesta 😱

Ja ei, ei se tuki kata kaikkia keliaakikon kuluja kuukaudessa, mutta on aivan mahtava apu ruokakuluihin.

Vierailija
36/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin että kateus on se joka vie kalatkin vedestä. Sitä diagnoosia ei saa ihan tosta noin vain ja niiden saamiseksi täytyy ravata puolen suomen terapeutit jne. Neurologia myöden läpi, että sen saa. Sitä ennen täytyy maksaa kaikki kulut omasta pussista ennen kuin saat lausunnon vammaistukea varten ja siltikään et saa välttämättä. Sekin lausunnon arvo on reilu 50. Alimmasta vammaistuesta ei jää lapselle centtiäkään, jos sattuu samalle kuukaudelle vielä poliklinikkakäynti matkoineen....ettei sillä vammaistuella juhlita.

Ei mun tutun tarvitse tehdä mitään. Isä hoitaa ja ottaa töistä vapaata. Äiti ei tee yhtään mitään asian suhteen muuta kuin lähinä saa ja käyttää mihin lie.

Vierailija
37/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon ihmisistä, kun aina ensiksi epäillään aloittajan motiiveja.

Suomessa on paljon pahoinvoivia ihmisiä.

Se, että joku on huolissaan käytetäänkö lapsen rahat lapseen, voi olla hyväkin huomio.

Meillä ei olisi Vilja-Eerikaa sun muita tragedioita, jos tilanteisiin puututtaisiin ja vanhemmille sanottaisiin suoraan, jos näyttää etteivät toimi lastaan kohtaan oikein...

Vierailija
38/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon ihmisistä, kun aina ensiksi epäillään aloittajan motiiveja.

Suomessa on paljon pahoinvoivia ihmisiä.

Se, että joku on huolissaan käytetäänkö lapsen rahat lapseen, voi olla hyväkin huomio.

Meillä ei olisi Vilja-Eerikaa sun muita tragedioita, jos tilanteisiin puututtaisiin ja vanhemmille sanottaisiin suoraan, jos näyttää etteivät toimi lastaan kohtaan oikein...

Nyt menee vähä yli sulla!

Vammaistuki ja sen käyttö= Vilja-Erikan kohtalo.

Oikeesti.

Vierailija
39/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: Kela

"Lapsi voi saada vammaistukea, jos hän vammansa tai sairautensa vuoksi tarvitsee säännöllistä hoitoa, huolenpitoa ja kuntoutusta."

Tulkitsen tuo ehdon niin, että se on ylimääräinen korvaus äidin ylimääräisestä hoidosta ja huolenpidosta, mitä vammainen lapsi tarvitsee.

Toinen vaihtoehto olisi, joka on yhteiskunnalle kallis, lapsi laittaa hoivakotiin.

Rinnastan vammaistuen, omaishoitajatukee, jota maksetaan, kun kotona hoidetaan pitkäaik.sairasta tai vanhusta.

Molemmissa vaihtoehtona olisi laitoshoito, jonka yhteiskunnalle tulevat kustannukset ovat monikymmenkertaiset.

Vierailija
40/93 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, ettei joku kyylä-Pirkko vaivaudu ottamaan asiasta selvää, millä perustein vammaistukea saa. Tai ettei ole sen verran maalaisjärkeä että ymmärtäisi, miten paljon kuluja vammaisen lapsen vuoksi juoksee.

Ei hyvin mene tämän keskustelun aloittajalla.

Kuten jo mainittu, sitä vammaistukea voi käyttää muuhunkin kuin siihen lapseen, mutta sillä tuella ei juhlita. Mahdolliset terapiat, lääkärikäynnit ympäri Suomen, lääkkeet yms vie paljon rahaa. Lisäksi vanhemmat joutuvat ottamaan töistä vapaata, jotta pääsevät käyttämään lapsiaan hoidoissa -> syö myös tuloja.

T. Kehitysvamma yksikössä työskentelevä

Jokainen kirjoittaa omasta perspektiivistään.

Vamman asteita on monenlaisia. Kuten alussa mainittiin, voi vammaistukea saada vaikkapa yli 5 vuotiaan (yö)kasteluun ja moneen muuhun asiaan.

Joissakin tilanteissa rahan tulisi mennä vain lapsen tilanteen edistämiseen. Mutta kun täällä ei oikein ymmärretä ajatella oman tilanteen ulkopuolelta, niin heti alkaa haukkuminen.

Nämä kyylähaukkujat taitaa olla niitä, jotka tekee jotakin väärää lastensa suhteen, ei muuten kukaan kävisi räyhäämään kun ei tiedä tilanteesta mitään.

Itse olen tottakai lasten puolella. Osa esittää somessa pullantuoksuista äitiä ja on oikeasti pirttihirmuja... Kaikenlaisia löytyy.

Lasten asioissa aina lasten etu edellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi