Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten iso lapsi kastetaan? Siis rippikoulussa?

Vierailija
24.04.2013 |

Teinini haluaa riparille ja liittyä kirkon jäseneksi ja näin ollen hänet pitää kastaa. Miten se tapahtuu noin käytännössä, tarkoitan itse kastetilannetta? Kuinka paljon vettä käytetään ja onko tilanne samanlainen kuin vauvan ristiäisissä, pitääkö kummien olla läsnä (kastaminen tapahtuu leirillä) vai riittääkö että ovat konfirmaatiossa (kummit asuvat kaukana)?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki käydään yhdessä läpi ripariryhmän papin kanssa, ja monet käytännöt vaihtelevat seurakunnittain ja kastepaikan mukaan. Meidän seurakunnassa on pääsääntöisesti toimittu näin:

Kastetoimituksella on oma kaavansa, joka pääpiirteissään on samanlainen kuin vauvan ristiäisissä (kts.http://www.evl.fi/kirkkokasikirja/toim/kaste.html). Nuorella on päällään samanlainen alba kuin konfirmaatiossa. Yleensä nuori polvistuu kastehetkellä kastamaljan ääreen, samalla tavalla kuin ehtoollisella tai konfirmaatiossa. Vettä käytetään ihan samalla tavalla kuin vauvankin kanssa. Jos kaste on leirillä, ja kummit eivät pääse paikalle, niin sitten kasteen todistajina on rippikouluryhmä opettajineen. Meillä tosin on suosittu sitä käytäntöä, että kaste on kaupungissa leirin ja konfirmaation välissä, usein juuri ennen konfirmaatiomessun alkua pienemmässä kappelissa kirkon yhteydessä, jolloin paikalle pääsevät niin vanhemmat kuin kummitkin. Itse kastetoimitus kestää n. 15 min. Nuori itse on saanut valita virret/laulut ja luettavat raamatuntekstit.

T. Pappi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla