Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ? Suomen kouluissa opetetaan nykyään että myös mies voi synnyttää

Vierailija
04.07.2020 |

Suomen kouluissa opetetaan uutta sukupuolikäsitystä, jonka mukaan sukupuoli määrittyy henkilön itsemäärittelyyn pohjalta, ei objektiivisesti havaittavien biologisten tosiasioiden pohjalta.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

En oikein ymmärrä, miten vaikeaa voi olla täysijärkisen ihmise tajuta että sukupuoli on moninaisia asioita.

On geenit, joista ei välttämättä seuraa, että on geenien mukainen keho. Tietynlaista geenien ja kehon sukupuolesta ei väistämättä seuraa aivojen, siis varsinaisen henkilön sukupuoli.

Useimmiten toki näin on. Mutta joskus XY näyttää naiselta ja tuntee itsensä naiseksi. Joskus XX ja naiselta näyttävä onkin aivojensa osalta mies ja kokee itsensä miehenä.

Meistä olisi julmaa pakottaa "normaalina" tyttönä tai poikana syntyvä (jonka aivojen rakenne ja toiminta vastaa geenien ja kehon sukupuolta) kasvamaan ja elämään toisena sukupuolena, eikö niin? Kuitenkin edelleen jotkut haluavat pakottaa aivoiltaan poikia elämään tyttöinä, ja aivoiltaan tyttöjä olemaan poikia.

Miksi?

Olen tuota miettinyt, että ketä pakottaa tyttöä käyttäytymään ja olemaan tyttö ja poikaa olemaan ja käyttäytymään poika? Itse olen jo 33v nainen ja elänyt lapsuuteni 90-luvulla. Olin poikamainen ja leikin mielummin pihan poikien kanssa poliisia ja rosvoa kuin tyttöjen kanssa nukeilla. Tulin kotiin aina housut kurassa ja naama ruvella... ei mulle koskaan sanottu, ettei noin voi tehdä kun on tyttö. Mun veljellä oli jopa 80-luvulla oma nukke mukana hoidossa, kun halusi osallistua tyttöjen nukkeleikkeihin.... Mun elinympäristössä kaikki ovat saaneet olla lapsia ja touhuta lasten juttuja, ilman, että siihen on tuotu sukupuolta mukaan.... Koulussa vasta liikunta yms. olleet enemmän sukupuolijaoteltua, mutta aika usein sai myös itse valita... meneekö tanssimaan vai pelaamaan jalkapalloa... suurin syy myös siihen, ettei tytöt halunneet osallistua poikien peleihin, oli poikien "rajumpi" käytös... Myös pojat ovat valitettavasti vaikka miten päin katsottuna aina fyysisempiä... Mä en vaan nyt ymmärrä mikä tämä miesten ja naisten rooli juttu on? et miksi tästä on tehty näin iso ongelma, kun itse en näe sitä? 

Ja naisten vessat haluan pitää ihan hygienia syistä... jos olet käynyt kampin miesten vessassa tiedät varmaan syyn... Myös uimahalleissa yms. pakko pitää omat puolet. koska kuitenkin valta osa ihmisistä on heteroita... vois tulla aikamoista ahdistelua... tosin myös yleisissä vessoissa...

Mua on tytötelty, mutta mitä väliä?? jos joku täysin vieras ihminen tytöttelee, niin mitä merkitystä sillä on mun elämään? Mulle on myös aivan sama kuka mulle myy auton tai tiskikoneen... se ihminen siinä vaikuttaa eikä se mitä sen haaroissa on... 

Eniten mua huolettaa nämä hetero lapset... oma kummityttö 6v on niin tyttö kun lapsi voi olla... rakastaa nukkeja ja pinkkiä... pitäiskö siltä kieltää se tyttöys? 

Vierailija
62/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketietessä on ero mitä lääkkeitä voi antaa miehille ja naisille,se on elintärkeää.

Ja eri sairaudet.eturauhassairaudet/naistentaudit .....

Lopulta oma kromosonisto on määräävä tekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

En oikein ymmärrä, miten vaikeaa voi olla täysijärkisen ihmise tajuta että sukupuoli on moninaisia asioita.

On geenit, joista ei välttämättä seuraa, että on geenien mukainen keho. Tietynlaista geenien ja kehon sukupuolesta ei väistämättä seuraa aivojen, siis varsinaisen henkilön sukupuoli.

Useimmiten toki näin on. Mutta joskus XY näyttää naiselta ja tuntee itsensä naiseksi. Joskus XX ja naiselta näyttävä onkin aivojensa osalta mies ja kokee itsensä miehenä.

Meistä olisi julmaa pakottaa "normaalina" tyttönä tai poikana syntyvä (jonka aivojen rakenne ja toiminta vastaa geenien ja kehon sukupuolta) kasvamaan ja elämään toisena sukupuolena, eikö niin? Kuitenkin edelleen jotkut haluavat pakottaa aivoiltaan poikia elämään tyttöinä, ja aivoiltaan tyttöjä olemaan poikia.

Miksi?

Eikö tuo ole aika abstraktia puhua että aivoiltaan jotain sukupuolta, miten se todetaan? Eikö ne geenit ja keho sen kuitenkin varmemmin kerro? Edelleen, missä menee raja? Vaikka olen geneettisesti ihminen, mutta tuntisin aivoissani olevani koira ihmisen kehossa, niin miksen saisi olla koira?

Miesten ja naisten aivoissa on rakenteellisia ja toiminnallisia eroja.

Käsitys omasta sukupuolesta syntyy aivoissa. Mahdollisesti kyseessä on ihan asialle omistettu aivoalue, mahdollisesti omien neurologisten piirteiden sopivuus kulttuurin tarjoamaan sukupuolirooliin - hyvin vaikea tutkia, kun ihmisen poikasia ei saa kasvattaa eristyksissä, ja vaikka saisi, ilman kosketusta ihmisiin ei kasva ihmiseksi. Ihmisyys sellaisena kuin sen yleensä käsitämme, on yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen tulos.

Tiedämme esim. pieleen menneiden ympärileikkausten, sukuelinten epämuodostumien ja intersukupuolisuuden seurauksena virheelliseen sukupuoleen kasvatetuista lapsista, että ihminen kyllä tietää, jos on väärässä roolissa ja kehossa. Aivojen rakenne ja toiminta ei vastaa sitä, mitä ympäristö odottaa. Aivoilla on sukupuoli.

Miesten ja naisten aivoissa ei ole rakenteellisia eroja. Toiminnallisia eroja kyllä, mitkä johtuvat kehon tuottamista hormoneista. Eli ei toi nyt kyllä ihan pidä paikkaansa.

Vierailija
64/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa nykyaikaan, boomer. Onko se muka niin järkyttävää sun mielestä, että naisella voi olla dikki ja miehellä pimppi? Voi miten vaikeat ongelmat arvon boomerilla on...

Sulla on nyt biologian tunnit tainneet jäädä väliin? Katso vaikka googlen kautta ja hämmästy.

Miten biologia liittyy tähän?

Samat ohjeet: tutki ja hämmästy.

Olen opiskellut biologiaa yliopistotasolla mutta edelleen en keksi että miten biologia tähän asiaan liittyy. Voitko nyt vaan kertoa mitä tarkoitat?

Vierailija
65/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

Miksi?

Biologian professori tässä, moro.

Mitä jos kävisit peruskurssit uudelleen ja lukisit muutaman artikkelin suvullisesta lisääntymisestä.

Miksi, kun biologinen sukupuoli ei tähän asiaan liity millään tapaa?

Vierailija
66/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi synnyttää. Piste.

Vierailija
67/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

Miksi?

Eikö tuo ole aika abstraktia puhua että aivoiltaan jotain sukupuolta, miten se todetaan? Eikö ne geenit ja keho sen kuitenkin varmemmin kerro? Edelleen, missä menee raja? Vaikka olen geneettisesti ihminen, mutta tuntisin aivoissani olevani koira ihmisen kehossa, niin miksen saisi olla koira?

Miesten ja naisten aivoissa on rakenteellisia ja toiminnallisia eroja.

Käsitys omasta sukupuolesta syntyy aivoissa. Mahdollisesti kyseessä on ihan asialle omistettu aivoalue, mahdollisesti omien neurologisten piirteiden sopivuus kulttuurin tarjoamaan sukupuolirooliin - hyvin vaikea tutkia, kun ihmisen poikasia ei saa kasvattaa eristyksissä, ja vaikka saisi, ilman kosketusta ihmisiin ei kasva ihmiseksi. Ihmisyys sellaisena kuin sen yleensä käsitämme, on yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen tulos.

Tiedämme esim. pieleen menneiden ympärileikkausten, sukuelinten epämuodostumien ja intersukupuolisuuden seurauksena virheelliseen sukupuoleen kasvatetuista lapsista, että ihminen kyllä tietää, jos on väärässä roolissa ja kehossa. Aivojen rakenne ja toiminta ei vastaa sitä, mitä ympäristö odottaa. Aivoilla on sukupuoli.

Miesten ja naisten aivoissa ei ole rakenteellisia eroja. Toiminnallisia eroja kyllä, mitkä johtuvat kehon tuottamista hormoneista. Eli ei toi nyt kyllä ihan pidä paikkaansa.

Naisilla aivokurkiainen on suurempi kuin miehillä. Tämä on rakenteellinen ero. Muista eroista voit lukea esimerkiksi täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Miesten_ja_naisten_aivojen_eroavaisuudet

Vierailija
68/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa nykyaikaan, boomer. Onko se muka niin järkyttävää sun mielestä, että naisella voi olla dikki ja miehellä pimppi? Voi miten vaikeat ongelmat arvon boomerilla on...

Sulla on nyt biologian tunnit tainneet jäädä väliin? Katso vaikka googlen kautta ja hämmästy.

Olen opiskellut biologiaa yliopistotasolla mutta edelleen en keksi että miten biologia tähän asiaan liittyy. Voitko nyt vaan kertoa mitä tarkoitat?

Missä yliopistossa 'miehellä on dikki' -tason argumentoinnilla pääsee kursseilta läpi?

Vierailija
69/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

Miksi?

Mitä jos kävisit peruskurssit uudelleen ja lukisit muutaman artikkelin suvullisesta lisääntymisestä.

Biologinen sukupuoli ei liity suvunjatkamiseen millään tapaa. Tämä selvä.

Vierailija
70/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketietessä on ero mitä lääkkeitä voi antaa miehille ja naisille,se on elintärkeää.

Ja eri sairaudet.eturauhassairaudet/naistentaudit .....

Lopulta oma kromosonisto on määräävä tekijä.

Myös esim. masennus oireilee tutkimusten mukaan eri lailla miehillä ja naisilla, ja sukupuolet tarvitsevat siihen erilaista hoitoa.

Vierailija
71/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan kirjoitti:

Jos tädillä on munat, täti on setä.

Vierailija
72/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sedällä on pulla uunissa, setä on täti.

Vierailija
73/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen voittanut biologian Nobel palkinnon ja tiedän eron miehen ja naisen välillä. Naisilla on pimppi ja miehillä dikki.

Vierailija
74/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut viiden miljoonan euron eurooppalaisen tutkimusrahoituksen evoluutiobiologiseen tutkimukseen ja tiedän, että miehet eivät voi synnyttää vauvoja.

Vierailija
75/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologi tässä hei.

Miksi?

Kyllä on maailma tuhoon tuomittu, jos tää on nykynuorison tiedontaso! Ei hyvää päivää...

No joo, toisaalta ehkä ihan hyvä vaan, ettei tällaiset älynjättiläiset osaa lisääntyä.

Vierailija
76/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä yliopistossa 'miehellä on dikki' -tason argumentoinnilla pääsee kursseilta läpi?

En tiedä, kun en ole koskaan sellaista argumentoinnut.

Vierailija
77/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että tämä villitys ei ollut vallalla silloin kun olin itse nuori. Olisin voinut välttää tylsän palvelun armeijassa kokemalla itseni naiseksi.

Minulta on kerran myös jäänyt työpaikka saamatta, koska työnantaja halusi henkilöstövuokrafirman mukaan naistyöntekijän, koska naiset ovat heidän mukaansa tarkempia sellaisessa työssä. Harmittaa että annoin asian mennä, enkä aloittanut hirveää nillitystä siitä he olettivat minun sukupuoleni.

Vierailija
78/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen voittanut biologian Nobel palkinnon ja tiedän eron miehen ja naisen välillä. Naisilla on pimppi ja miehillä dikki.

Ei tässä keskustella biologisesta sukupuolesta. Jos olisit feikkinobelisi sijaan opetellut lukemaan (ja vielä jopa ymmärtämään lukemaasi) niin tietäisit sen.

Vierailija
79/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut viiden miljoonan euron eurooppalaisen tutkimusrahoituksen evoluutiobiologiseen tutkimukseen ja tiedän, että miehet eivät voi synnyttää vauvoja.

Totta kai voivat, kunhan heillä on tarvittavat elimet siihen.

Vierailija
80/96 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan kirjoitti:

Voihan. Kaksoispiste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme