Onko mun mies tyhmä vai ei? Kerro mielipiteesi.
Mieheni (tai no, miesystäväni, näin 1,5 vuoden seurustelun jälkeen vasta) on mielestäni erikoinen ihminen. Hänellä on todella paljon taipumusta matematiikkaan, tekniikkaan ja kaikkeen noihin liittyvään, toisin sanoen kaikkiin paitsi niihin, joita koulussa käsittääkseni kutsutaan reaaliaineiksi (maantiede, biologia, historia, uskonto, kielet...).
Mies on itse kouluaikoinaan vedellyt matemaattisista aineista kymppejä tuosta vain, ja pärjää Mensan testissä erittäin hyvin. Ei häntä siis oikein voi sanoa tyhmäksi, mutta tyhmä vaikutelma tulee kun on niin tietämätön muista asioista. Matikka ei auta esim. siinä, jos puhutaan vaikka Kuuban ohjuskriisistä. Tämän tapaisista asioista on vaikea keskustella, jos toinen ei tiedä missä on Kuuba eikä ole kyseisestä tapahtumasta kuullutkaan, saati että tuntisi aikakauden tapahtumia ja ilmapiiriä laajemminkaan.
Tuo nyt oli vain esimerkki, olen kyllä sitä mieltä että kaikkea ei kenenkään tarvitse tietää. Mieheni kohdalla asia on alkanut vaivata, koska sitä sattuu niin usein. Hän ei haluaisikaan puhua muusta kuin avaruudesta, fysiikasta, matemaattisista laskutavoista ym. Ymmärrettävää se kai onkin, jos ei muusta oikein edes tiedä. Olen suoraan kysynytkin miten voi olla, että hänen tietonsa on niin rajoitettua, ja kuulemma koulussa ei kiinnostanut (oli ilmeisesti paha poika silloin), lukee vain oman alansa juttuja, ja uutisistakin kiinnostuksen herättää lähinnä kotimaan uutiset.
Kertokaa mielipiteenne!
Kommentit (50)
Mitä kaikkea sen yleissivistyksen pitää sisältää? Toki jonkinlainen taju siitä, mihin aikakauteen se Kuuban ohjuskriisi pitäisi sijoittaa. Oma insinöörimieheni kykeni kyllä kertomaan osapuolet ja aiheen, vaikka ei ihan jokaista yksityiskohtaa kriisistä muistanutkaan kouluhistoriasta. Toisaalta yleissivistykseen kuuluvana voitaisiin pitää mitä tahansa historian kriisiä, sotaa tai tapahtumaa. Ystäväni on korkeakoulutettu, fiksu nainen mutta historiaa ei osaa, ei edelleenkään. En silti pidä häntä tyhmännä enkä yleissivisykseltään surkeana. Hän tuntee useimmat sienilajit, osaa puhua päivän polttavista kysymyksistä, ymmärtää ja puhuu viittä eri kieltä jne.
Yleissivistys on niin laaja aihe, että ihan tarkalleen ei voida yksittäisen tiedon takia todeta, että jollakulla ei ole yleissivistystä. Pitäisinkin suuntaviivoja tärkeinä. Kun tietää missä maanosassa Kuuba sijaitsee, osaa nimetä useimmat Euroopan pääkaupungit, erottaa kuusen männystä, tietää, kuka on Suomen presidentti ja pääministeri, ymmärtää, miksi veroja maksetaan ja miten voin itse vaikuttaa poliittisiin päätöksiin, ollaan päästy jo hyvään alkuun. Yleissivistys ei tarkoita nippelitietoa joka aiheesta eikä edes isojen kokonaisuuksien hallintaa vaan sitä, että ymmärtää sijoittaa aiheen tiettyyn kontekstiin. Vielä tärkeämpää on se, että on kiinnostusta aiheisiin. Jos ei nyt muista, mikä on esm. Itävallan pääkaupunki, niin haluaa ja osaa ottaa selvää siitä. Siinä on iso ero sellaisen kanssa, jota ei kiinnosta kuin eläminen pienessä kuplassa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:28"]
Ei tyhmä, mutta yleissivistymätön.
[/quote]
Lisäksi ehkä empatiakyvyiltään rajoittunut, jos ei näe merkitystä muilla kuin itseään kiinnostavilla asioilla. Sosiaalinen älykkyys voi olla rajoittunut.
[/quote]
Tyhmyys ja idiotismi ovat vain hieman eri asioita. Idiootti jankkaa omaa näkemystään asiasta kuin asiasta, tyhmä ei näin tee koska ei tajua koko asiasisältöä ja on näin ollen hyväntuulisesti yleensä samaa mieltä toisen kanssa. Viisautta on taas olla jauhamatta idiootin kanssa mistään asiasta, ja toisaalta tyhmälle on helppo olla kiltti ja säästää sekä itseään että toista selittämällä näkemyksiään liiaksi, näin toimii älykäs ihminen.
_
Mihin kategoiaan tunnistat itsesi ja/ tai kumppanisi?
Välihuomautus: jos joku ei tiedä historiasta, politiikasta tai kirjallisuudesta mitään, niin häntä pidetään yleissivistymättömänä mutta silti ihmiset jotka ovat jokseenkin tietämättömiä matematiikasta, tekniikasta tai fysiikasta pitävät itseään sivistyneinä.
Väitänpä vielä, että edellä mainittujen tieteenalojen kehitys on vaikuttanut maailmanhistoriaan huomattavasti enemmän kuin yksikään Ruotsin kuningas, kirjailija tai politiikko.
No ihmiset nyt yleensäkin ovat kiinnostuneita eri asioista. Ei kaikkia samat jutut kiinnosta. Sinä kuulostat tyhmältä, ei miehesi.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:37"] Luulin aluksi hänen olevan perinteinen "nörtti", silmälaseineen ja graafisine laskimineen. Minä olen nörteistä aina pitänyt, sillä he ovat usein tietäväistä ja älykästä porukkaa. Minulle olisi tärkeää, että mieheltä voisi kysyä asioita joita itse en tiedä tai jotka olen unohtanut. Mieheltäni voi kysyä vain matikkaan ym. liittyviä asioita.
ap
[/quote]
Siis hänhän juuri on perinteinen nörtti... Useimmat nörtit on kiinnostuneita vain kapea-alaisesti asioista, esim. tietotekniikasta ja muutamasta muusta usein matemaattisesti tai teknisestä alasta. Harvaa heistä maailmanpolitiikka, knoppitieto tms kiinnostaa.
[/quote]
Perinteinen nörtti? Kuinka monta "nörttiä" tunnet? Mitä/ketä heillä edes tarkoitat?
[/quote]
Olen itse IT-nörtti, ihan ammatikseni koodaan, ja työkavereistani suurin osa on nörttityyppejä. Vanhempanikin ovat nörttejä, elektroniikkapuolen ihmisiä tosin eikä softapuolen. Joten luulisin että on erilaisia nörttejä tullut nähtyä aika paljon. Hyvin harva näistä on erityisen kiinnostunut yleissivistyksen hankkimisesta, vaan nimenomaan heillä on omat kapea-alaiset kiinnostuksenkohteensa joihin sitten paneutuvat oikein kunnolla.
Piti ihan googlettaa kuuban ohjuskriisi. Jaksoin lukea 2 lausetta, ketä tuo oikeasti kiinnostaa niin että pitäisi vielä kotonakin keskustella?
Vierailija kirjoitti:
asperger
Nostit melkein viisi vuotta vanhan otsikon ylös yhden sanan kommentin vuoksi?
Olen aina pitänyt tuollaisia vain matemaattisesti suuntautuneita outoina ja robottimaisina ihmisinä. Maailman tylsintä seuraa.
Ei miehesi ole tyhmä, sinä olet tyhmä. Matemaattinen älykkyys on nimenomaan sitä oikeaa älykkyyttä. Vain ihminen, joka ymmärtää matematiikkaa voi olla älykäs. Matematiikka = logiikka.