Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun mies tyhmä vai ei? Kerro mielipiteesi.

Vierailija
24.04.2013 |

Mieheni (tai no, miesystäväni, näin 1,5 vuoden seurustelun jälkeen vasta) on mielestäni erikoinen ihminen. Hänellä on todella paljon taipumusta matematiikkaan, tekniikkaan ja kaikkeen noihin liittyvään, toisin sanoen kaikkiin paitsi niihin, joita koulussa käsittääkseni kutsutaan reaaliaineiksi (maantiede, biologia, historia, uskonto, kielet...).

Mies on itse kouluaikoinaan vedellyt matemaattisista aineista kymppejä tuosta vain, ja pärjää Mensan testissä erittäin hyvin. Ei häntä siis oikein voi sanoa tyhmäksi, mutta tyhmä vaikutelma tulee kun on niin tietämätön muista asioista. Matikka ei auta esim. siinä, jos puhutaan vaikka Kuuban ohjuskriisistä. Tämän tapaisista asioista on vaikea keskustella, jos toinen ei tiedä missä on Kuuba eikä ole kyseisestä tapahtumasta kuullutkaan, saati että tuntisi aikakauden tapahtumia ja ilmapiiriä laajemminkaan.

Tuo nyt oli vain esimerkki, olen kyllä sitä mieltä että kaikkea ei kenenkään tarvitse tietää. Mieheni kohdalla asia on alkanut vaivata, koska sitä sattuu niin usein. Hän ei haluaisikaan puhua muusta kuin avaruudesta, fysiikasta, matemaattisista laskutavoista ym. Ymmärrettävää se kai onkin, jos ei muusta oikein edes tiedä. Olen suoraan kysynytkin miten voi olla, että hänen tietonsa on niin rajoitettua, ja kuulemma koulussa ei kiinnostanut (oli ilmeisesti paha poika silloin), lukee vain oman alansa juttuja, ja uutisistakin kiinnostuksen herättää lähinnä kotimaan uutiset.

Kertokaa mielipiteenne!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tyhmä. Mun mies on. Siis ihan oikeasti. Opiskelee kyllä ammattikorkeassa insinööriksi mun silmiin vaikeaa matematiikkaa ja kemiaa mutta on siis vaan niin pitkät piuhat eikä aina mene hissi ylös asti ollenkaan. Kun vielä on sellanen että aina pitää olla oikeassa ja olematon yleissivistys niin on kyllä hermoja raastava yhdistelmä. Miespuolinen bimbo. Mulla alkanut rakkaus vähän rakoilla tuon tyhmyyden takia vaikka minkäs hän itselleen mahtaa. Kiltteys ja hyväsydämisyys korvaa puutteita. Mä en todellakaan pysty mieheni kanssa keskustelemaan kuin seksistä, urheilusta (josta en tiedä mitään) tai kaverien kännisekoiluista. Kuitenkin mieheni lempiohjelmia on tiededokumentit vaikka esim lukion bilsasta (eikä edes peruskoulun ala-asteen) näytä jääneen päähän edes perusasioita. Ap:n mies on nero mun mieheeni verrattuna.

Vierailija
22/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeassa ei ole vaikeaa matematiikkaa tai ylipäänsä mitään, koko laitos on pelkkä vitsi. Ennen insinörtitkin osasivat jotain, samoin hoitsut, mutta eivät enää AMK-aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette siis näin kauan puhuneet keskenänne vain matematiikasta ja avaruudesta? :) Vai mistä sitten puhutte? Onko hän kiinnostunut sentään sinusta?

Eihän tuollaista ihmistä kovin pitkään jaksa kuin toinen samanlainen. Oletko yhtään sellainen?

Vierailija
24/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittuneisuudessa on puolensa. Jos todella haluaa kehittyä jossain asiassa, niin täytyy luopua paljosta muusta. Luulen, että monen miehen osalta juuri tämä taito (tai halu) keskittyä vain yhteen kapeaan alueeseen tuo sitä menestystä. Haluaisin itsekin olla samanlainen, mutta minulla ajatukset ja kiinnostuksenkohteet leviää aivan luvattoman suurelle alueelle. Tämä aiheuttaa ongelmia mm. nykyisissä jatko-opinnoissani joissa pitäisi kyetä keskittymään omaan tutkimusalueeseen.

Ps. en minäkään pysty keskustelemaan Kuuban ohjuskriisistä, mutta en sen vuoksi osaisi pitää itseäni erityisen tyhmänä.

Vierailija
25/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONE WORD:

ASPERGER

Vierailija
26/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kuupan ohjuskriisi?

Vierailija
27/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:10"]

Olette siis näin kauan puhuneet keskenänne vain matematiikasta ja avaruudesta? :) Vai mistä sitten puhutte? Onko hän kiinnostunut sentään sinusta?

Eihän tuollaista ihmistä kovin pitkään jaksa kuin toinen samanlainen. Oletko yhtään sellainen?

[/quote]

Siksi kai olemme kestäneet näin pitkälle että mies on kiinnostunut sentään minusta :D Tämä nimittäin saa hänet edes yrittämään keskustelua jostain muustakin kuin tähtitieteestä. Toivon, että hänen maailmankuvansa on samalla laajentunut, onhan minunkin tietämykseni kasvanut hänen ansiostaan. Huomaan kuitenkin jatkuvasti, kuinka paljon helpompi on keskustella ihmisten kanssa, jotka ovat yleissivistykseltään lähempänä omaa tasoani.

ap

Vierailija
28/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta mielestäni Kuuban ohjuskriisi ja sen ympärillä silloin vellonut maailmantilanne eivät todellakaan ole mitään nippelitietoa.

Vierailija
29/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyhmä, mutta yleissivistymätön.

Vierailija
30/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:28"]

Ei tyhmä, mutta yleissivistymätön.

[/quote]

Lisäksi ehkä empatiakyvyiltään rajoittunut, jos ei näe merkitystä muilla kuin itseään kiinnostavilla asioilla. Sosiaalinen älykkyys voi olla rajoittunut.

Vierailija
31/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:30"]

Mieheni (tai no, miesystäväni, näin 1,5 vuoden seurustelun jälkeen vasta) on mielestäni erikoinen ihminen. Hänellä on todella paljon taipumusta matematiikkaan, tekniikkaan ja kaikkeen noihin liittyvään, toisin sanoen kaikkiin paitsi niihin, joita koulussa käsittääkseni kutsutaan reaaliaineiksi (maantiede, biologia, historia, uskonto, kielet...).

Mies on itse kouluaikoinaan vedellyt matemaattisista aineista kymppejä tuosta vain, ja pärjää Mensan testissä erittäin hyvin. Ei häntä siis oikein voi sanoa tyhmäksi, mutta tyhmä vaikutelma tulee kun on niin tietämätön muista asioista. Matikka ei auta esim. siinä, jos puhutaan vaikka Kuuban ohjuskriisistä. Tämän tapaisista asioista on vaikea keskustella, jos toinen ei tiedä missä on Kuuba eikä ole kyseisestä tapahtumasta kuullutkaan, saati että tuntisi aikakauden tapahtumia ja ilmapiiriä laajemminkaan.

Tuo nyt oli vain esimerkki, olen kyllä sitä mieltä että kaikkea ei kenenkään tarvitse tietää. Mieheni kohdalla asia on alkanut vaivata, koska sitä sattuu niin usein. Hän ei haluaisikaan puhua muusta kuin avaruudesta, fysiikasta, matemaattisista laskutavoista ym. Ymmärrettävää se kai onkin, jos ei muusta oikein edes tiedä. Olen suoraan kysynytkin miten voi olla, että hänen tietonsa on niin rajoitettua, ja kuulemma koulussa ei kiinnostanut (oli ilmeisesti paha poika silloin), lukee vain oman alansa juttuja, ja uutisistakin kiinnostuksen herättää lähinnä kotimaan uutiset.

Kertokaa mielipiteenne!

[/quote]

Mä sanoisin ennemmin, että sä olet se tyhmä teistä. Sä ilmeisesti koitat esittää fiksua kertoilemalla omia käsityksiäsi joistain ikivanhoista tapahtumista, jotka ovat sun mielestäsi jollain tavalla tärkeitä. Mutta kuka tahansa pystyy tuohon. Sen kun luet jonkun artikkelin asiasta ja sitten sä tiedätkin ainakin omasta mielestsi kaiken tietämisen arvoisen aiheesta. Maailma on täynnä sunlaisia kaikkitietäviä tyhjäpäitä, jotka luulevat vielä olevansa sivistyneitä. Ole vaan iloinen, että joku oikeasti älykäs on huolinut susta, niin teidän lapsilla on jotain mahdollisuuksia.

Vierailija
32/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:30"]

Kertokaa mielipiteenne!

[/quote]

Mä sanoisin ennemmin, että sä olet se tyhmä teistä. Sä ilmeisesti koitat esittää fiksua kertoilemalla omia käsityksiäsi joistain ikivanhoista tapahtumista, jotka ovat sun mielestäsi jollain tavalla tärkeitä. Mutta kuka tahansa pystyy tuohon. Sen kun luet jonkun artikkelin asiasta ja sitten sä tiedätkin ainakin omasta mielestsi kaiken tietämisen arvoisen aiheesta. Maailma on täynnä sunlaisia kaikkitietäviä tyhjäpäitä, jotka luulevat vielä olevansa sivistyneitä. Ole vaan iloinen, että joku oikeasti älykäs on huolinut susta, niin teidän lapsilla on jotain mahdollisuuksia.

[/quote]

Naurettava kommentti. Älykkyyteen ja sivistykseen kuuluu tietää tiettyjä yleissivistykseen kuuluvia asioita, ja niihin luetaan juurikin Kuuban ohjuskriisi. Kukaan ei ole puhunut mistään mielipiteistä, vaan pelkästä faktatiedosta. En pidä älykkäänä ihmistä, joka ei ole edes kuullut Kuuban ohjuskriisistä eikä edes tiedä missä Kuuba on.

Vierailija
33/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei mies varmasti ole tyhmä - mutta se ei takaa, että tulisit hänen kanssaan onnelliseksi. Voit toki tullakin, mutta tuskin hän koskaan aidosti kiinnostuu yhteiskunnallisista asioista tai esim. taiteesta eli todennäköisesti joudut hänestä nyhtämään irti sen alueen keskustelut.

Vierailija
34/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä ei ole tietää tai olla kiinnostunut siitä, mikä oli Kuuban ohjuskriisi. Yleissivistykseen se kyllä kuuluu, mielestäni, mutta siinäkään ei ole yhtä totuutta, mikä kuuluu ylissivistykseen ja mikä ei. Fakta"tieto" menee aina jossakin kohdassa nippelitiedoksi.

Vierailija
35/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:19"]

Mikä kuupan ohjuskriisi?

[/quote]

Lampun kuupan. Neukut vei lampun kuupiksi naamioituja pumpum-vehkeitä kuupan rannikolle ja Kennedy meinasi hermostua. Oli lähellä ettei pumpum.

Vierailija
36/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys voi olla hyvin rajoittunutta tiettyihin asioihin kuten ap:n miesystävällä. Tuollainen ihminen on vähän sosiaalisesti kömpelö eikä pysty "rupattelemaan mukavia" kun aihepiiri on oman mukavuusalueen ulkopuolelta.

Mulla oli koulussa aikoinaan samanlaisia 10 oppilaita - huvittavinta oli kun mentiin teineinä Ruotsiin ja hampurilaispaikkaan ja pyysivät minua (ruotsissa 5, heillä 10) tilaamaan ruuat. He kun osasivat kieliopin etuperin ja takaperin mutta eivät osanneet käyttää kieltä. Minulla taas päinvastoin mutta silloin sitä ei koulussa arvostettu.

Mun mies taas on sellainen multitalentti että yhdellä lukemalla muistaa ja osaa monia asioita, teknisiä, matemaattisia, nimiä, määriä, laatuja jne jne - mitä nyt myyntihommissa ja töissä tarvitsee tai taloa rakentaessa, tai jenkin sähköjä vaihtaessa tai tietokoneen toiminnassa tai ruuanlaitossa tai... no, se vaan hallitsee kaiken tosi helposti. Kielellisesti ei yhtä vahva, on kaksikielinen mutta lukihäiriöinen ja se vähän rajoittaa. Puhuu sujuvasti englantia työkseen mutta minä olen se joka tapailee vieraassa maassa fraaseja ja lauseita jo muutaman päivän jälkeen - edelleen täysin ymmärtämättä kielioppia mutta puhe jää päähän äkkiä. Näin me ollaan erilaisia:D

Vierailija
37/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älykkyyteen ja sivistykseen kuuluu tietää tiettyjä yleissivistykseen kuuluvia asioita, ja niihin luetaan juurikin Kuuban ohjuskriisi."

Olisiko antaa linkkiä listaan, josta nuo yleissivistykeen virallisesti kuuluvat asiat löytyvät? Tuntuu kovin vaihtelevan sen mukaan kuka sitä peräänkuuluttaa.

Vierailija
38/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Kuuban kriisi ollut ap:lta vain esimerkki. On ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita keskustelemaan yhteiskunnallisista asioista, joista keskustellessa tulee joskus esiin tärkeitä historiallisia tapahtumia, kuten juuri Kuuban kriisi. Esimerkiksi jos miettii maailman valtasuhteiden muuttumista 1900-luvun alusta tähän päivään. Tms.

Eiköhän ap jo aikoja sitten sanonutkin, että tyhmä oli väärä sana. Kyse on varmaan siitä, onko mies ylipäätään sopiva ap:lle pitemmän päälle, jos he ovat kiinnostuneita täysin eri asioista.

Vierailija
39/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tässä se tyhmä, kuinka se jaksaakaan tätä samaa aihetta jankata tällä palstalla... Ei jummarra ei.

Vierailija
40/50 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:36"].En myöskään välitä hankkia yleissivistystä, koska ainoa syy miksi voisin kuvitella niin tekeväni olisi vain että sillä voisi vaikuttaa sivistyneemmältä muiden silmissä, mikä taas ei minua erityisemmin kiinnosta. [/quote]

Outo asenne. Hyvä yleissivistys tai ainakin laaja-alainen kiinnostus erilaisiin asioihin jo sinänsä tekee elämästä rikkaampaa, monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa.

Toisaalta joskus tieto lisää tuskaa ja sikäli idioottina eläminen voisi tavallaan olla hauskempaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi