Mitä voi olettaa 19-vuotiaan tekevän kesälomallaan kotona?
Miehen poika huomasi tänään ettei ole "huomannut" hakea kesätöitä. Mitä tämän nuoren voi nyt kesällä pyytää kotona tekemään jottei vaikuta tyrannilta? En missään tapauksessa halua että kesä menee siihen että nuori valvoo yöt, nukkuu päivät ja odottaa ruoan ilmestyvän valmiina nenän eteen. Ajattelin että kun ei töitä löytynyt niin järjestetään kotona sitten nurmikon leikkuuta, ruoan laittoa, autotallin maalausta ym. Vai kuulostaako kohtuuttomalta?
Kommentit (26)
Mä en ymmärrä tätä, että vasta aikuiselta ihmiseltä ruvetaan vaatimaan osallistumista kotitöihin ja sitä, ettei osaa ajoissa hakea töitä. Meillä ei onneksi tarvii vaatia kotitöihin osallistumista, kun ovat osallistuneet siitä asti, kun tolpillaan ovat pysyneet. Aloittaneet siitä, että omat lelut korjataan iltaisin. Nyt 5- ja 4-vuotiaat osaavat oikaista sänkynsä, isompi vie joskus roskapussin, auttavat pyykkien kanssa, osallistuvat ruuanlaittoon, laittavat käyttövaatteensa illalla johonkin nätisti aamua varten. Eikä näitä ole edes erikseen vaadittu, vaan kasvatettu niin, että on itsestään selvää, että jokainen joka kotona asuu, osallistuu siihen kodin ylläpitoon taitojensa mukaan. Ei meillä vanhemmat ole kodinkoneita.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:51"]
Mä en ymmärrä tätä, että vasta aikuiselta ihmiseltä ruvetaan vaatimaan osallistumista kotitöihin ja sitä, ettei osaa ajoissa hakea töitä. Meillä ei onneksi tarvii vaatia kotitöihin osallistumista, kun ovat osallistuneet siitä asti, kun tolpillaan ovat pysyneet. Aloittaneet siitä, että omat lelut korjataan iltaisin. Nyt 5- ja 4-vuotiaat osaavat oikaista sänkynsä, isompi vie joskus roskapussin, auttavat pyykkien kanssa, osallistuvat ruuanlaittoon, laittavat käyttövaatteensa illalla johonkin nätisti aamua varten. Eikä näitä ole edes erikseen vaadittu, vaan kasvatettu niin, että on itsestään selvää, että jokainen joka kotona asuu, osallistuu siihen kodin ylläpitoon taitojensa mukaan. Ei meillä vanhemmat ole kodinkoneita.
[/quote]
Kuten sanottu, kyllä tuo on noita hommia tehnyt mutta ei joka päivä. Aika vapaasti on saanut olla mutta ei liene estä sitä että nyt kun on aikuinen niin viimeistään vaaditaan, vai?
19-vuotias, joka ei ole edes hakenut kesätöitä? Ilmeisesti se ei sitten tarvitse rahaa eikä ylläpitoa. Pistätte nuorenmiehen tienaamaan peruselantonsa eli asuinpaikan ja päivittäiset sapuskansa teettämällä sillä aivan surutta kaikki kotityöt nurmikonleikkuusta pyykinpesuun.
Mun mielestä aikuiselle ihmiselle ei maksella enää mitään taskurahoja. Hakekoot töitä tai tukia.
@12
Toi on kyl aina paha paha moka et antaa vetää lonkkaa 18 vuotta ja sit naps vaan "oot täysikänen, eli aikunen. Nyt sul on vastuuta ja velvollisuuksia nii perkeleesti ja enää et meiltä mitää saa". Nuorella menee aikaa sisäistää kaikki paska mitä niskaan kaatuu sillon jos ei oo elämän varrella siihe totutettu. Tästä seuraa konflikteja ja kohta teil on himas nii nihkee fiilis et kaikkii vituttaa tulla kotii. Onnee vaa! (Y)
Huhtikuussa 2013 kirjoitettu. No vastataan nyt jotakin.
Kyllä tuolloin huhtikuun lopussakin voi olla vielä mahdollisuus saada kesätöitä. Ne mahdollisuudet eivät välttämättä ole tuolloin enää mitenkään korkeat, mutta joku paikka saattaa olla tuolloin vielä avoinna.
Niitäkin ihmisiä on, jotka saavat kesätöitä vielä toukokuussa ja jotkut vielä kesäkuukausinakin!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:15"]
Jotenkin ihmetyttää koko kysymyksen asettelu. miten niin ei huomannut hakea? Nytkö te vasta ensimmäisen kerran asiasta keskustelette lapsen kanssa?
Kotitöitä meillä tekevät kaikki, oli kesä tai ei tai oli töissä tai ei, alle kouluikäisetkin. Teini-ikäiset tekevät kerran viikossa päivällisen kouluaikoinakin, samoin nurmikonleikkuut ja lumityöt hoidetaan yhdessä. Ilmeisesti nuoreltanne ei ole koskaan vaadittu yhtään mitään, jos täytyy miettiä onko nurmikonleikkaaminen tai ruoanlaitto liikaa vaadittu lomailevalta 19- vuotiaalta. Autotallin maalauksesta maksaisin kyllä jotain, se on iso urakka, varsinkin jos tekee ihan yksin.
[/quote]
On muistutettu töiden hakemisesta hyvissä ajoin, ajateltiin että sa aitse huolehtia. Ei ollut huolehtinut. Kuten sanottu, kyllä se osaa ja nyt ajateltiin sitten että käyttää osaamistaan.
t.ap
[/quote]
Mun mielipide on että pojan ei ole pakko hakea kesätöitä. Jos haluaa viettää vielä viimeisen huolettoman "lapsuuden kesän", se hänelle suotakoon. Mutta pojan pitää myös ymmärtää että rahaa ei tule teiltäkään. Toki ruoka annetaan mutta sen eteen pitää tehdä kotitöitä. Niinhän me työssäkäyvätkin joudumme itse ruokamme tekemään, ei se vaan ilmaannu jostain pöytään.
Minä en ymmärrä noita loputtomiin keskustelijoita. 19-vuotiaan PITÄÄ YMMÄRTÄÄ itse hakea kesätöitä. Jos ei hae, ei siitä auta keskustella ja keskustella ja keskutella. Puheiden aika on mennyt jo pari vuotta aikaisemmin. Nyt vaan pitää näyttää mitkä on seuraukset ts. tee töitä -> on rahaa huvitella tai älä tee töitä -> voit löhötä mutta raha ei tipu taivaasta.