Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis täh? Kuinka monella ei siis oo nykyään älypuhelinta??

Vierailija
03.07.2020 |

En tunne yhtäkään kenellä ei olis. Mutta täällä niitä ollaan haukuttu turhiksi, siis hä? Käyttääks jotkut siis niiku oikeesti muka viel tyyli simpukkapuhelimii tai sellasii? Siis jos ei puhuta rikollisista?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin ja kokeilin jonkun aikaa älypuhelinta, koska "kaikillahan se vallan on" ja oli niin kehuttu. Mulle naureskeltiin pitkään miten en ole ollenkaan nykyaikainen kun käytän peruskännyä. Sanottiin, että kunhan kokeilet älypuhelinta, et enää koskaan palaa peruspuhelimeen.

Päätin siis ostaa älypuhelimen ja kokeilla: se oli tosi kömpelön kokoinen käteen, liian iso käsiteltäväksi ja säilytettäväksi esim takin taskussa. Viestien kirjoittamisessa ei pystynyt näppäilemään vaan kirjaimet vaan liukui ja koko ajan sai olla korjaamassa tekstiä. Palasin peruskännyyn!

Et osaa kirjoittaa kosketusnäytöllä?

et kyllä kauhean älykäs taida olla jos tuollainen on liian vaikeata

Onnistuuhan se mutta hirveän hidasta kun kaikkea joutuu korjaamaan 10+ kertaa. Sormet on liian isoja ja ruudukot liian pieniö, Muutenkin linkit harvemmin avautuu yms kipua. Netti puhelimissa käytännössä käyttökelvotonta paskaa.

Vierailija
102/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole älypuhelinta eli vakoilulaitetta. Eikä tule koskaan olemaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että nuorempia ihmisiä on ilman älypuhelinta. Pankkitunnistautumisesta ja matkalipun ostamisesta lähtien aika moni asia toimii älypuhelimella. Miten oikein tulette toimeen vai vietättekö vain kaiken aikaa kotona?

No minulla toimii pankkitunnistautuminen ja matkalipun osto ilman puhelintakin.

Ei tule mieleen oikeastaan mitään, mihin tarvitsisin nimenomaan älypuhelinta, vaikka sellaisen omistankin. Ehkä johtuu siitä, että olen tottunut käyttämään "tavallista" tietokonetta (aiemmin pöytäkone, nykyään läppäri), jolla hoidan asiat. Voihan ne älypuhelimellakin jotenkuten toimia, mutta kyllä läppärillä on helpompaa, kun tämä tässä muutenkin melkein aina on auki. Reissuun sitten tabletti mukaan, sekin on älypuhelinta kätevämpi.

Vierailija
104/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis tajuutteko te tietsikka perustajat, että kunnon älypuhelin on tietsikka? Olis kaks kärpästä yhellä iskulla.

Teoriassa ehkä. Käytännössä kännnyllä selataan nettiä ja katotaan minuutin video ja sometetaan. Oikeat työt tehdään tietokoneella. Läppärikin käy jos on erillinen näyttö sekä hiiri ja näppis.

Vierailija
105/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt jo neljäs älypuhelin menossa. Maksan laskuja, selaan nettiä, luen sähköpostini, pidän yhteyttä WhatsAppilla ystäviin ja lapsiini. Karttaohjelma on hyödyllinen, voi tarkistaa matkalla vaikka Google Street View -ohjelmalla minkä näköistä päämäärässä on tms.

Appeja on monia, useita pelejä, Veikkaus, IG, Twitter, sää. Podcastit löytyy kätevästi omasta sovelluksestaan, radiokanavat Suplasta. Zoomilla ”tapaa” isommankin porukan kerralla. YouTubesta ajankulua, Netflix on reissussa kiva.

Siinä joitain syitä miksi älyluuri.

N57

106/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The Joy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The Joy kirjoitti:

Joo-o... Ei ole täälläkään eikä tulekaan. Lähi-/tuttavapiiri yrittänyt jopa painostaa ottamaan sellaisen. Minulle tarjottu ilmaiseksikin sellaista.

Hei keitä te muut samankaltaiset oikein olette?!! Mistä teidät löytää? :D Luulin olevani ehkä maailman viimeisin ikäluokkani ihminen, joka ei ole lähtenyt mukaan tähän. Tämä oli riemu! :) Tuntuu jo itsekin siltä, että "uhmaan" maailmaa ja olen hirveä rebelli, kun en vain halua mennä muiden mukana... Niin ja pääsyyni älypuhelittomuuteeni on sama kuin monella kommentoijistakin; en tarvitse sitä.

N28 pk

Mikä ihmeen "rebelli"? Tarkoittanet kapinallista.

Miksi kysyt, kun kerran ymmärsit?

Olet oikeassa. En tiedä, miksi käytin tuota sanaa siinä. Inhosin  aiemmin tuota tapaa ihmisissä myös... Mulle se vaan kuulosti nyt kivalta. Anteeksi tästä.

Miksi käyttää typerää väännöstä englannista, kun suomenkielinen sanakin on olemassa?

-eri

Vierailija
107/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtäkää anteeksipyyntöä hirvittävästä käytöksestä ei siis yhtään! Toivottavasti olette nyt iloisia, kun saitte toisen itkemään!

-AP

Siis oletko tosissasi?! Aikuinen ihminen?! Oletetusti.. Olisiko jo aika varovaisesti tutustua todelliseen maailmaan? Todella ikävää,jos anonyymien randomihmisten mielipiteet saavat itkemään,eritoten kun aloituksen muotoilu oli ilman älypuhelinta mainiosti pärjääviä parjaava.. Tai kenties tarkoitit sen vain vilpittömän hämmästyksen ilmaisuna,mutta valitettavasti aloituksesi on helpompi tulkita toisin.

Vierailija
108/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä jäärät valittavat, kun jäävät sivuun kaikesta. Isommalla porukalla wa-ryhmä on ylivoimaisesti kätevin alusta sopia asioista. Ei sen yhden takia jaksa alkaa mitään sähköpostikokoustamista. Meseryhmääkin olisi kokeiltu, mutta kun "ei voi istua koko ajan koneella".

On tämä nykyaika järkkyä, kun pitää olla koko ajan olla tavoitettavissa. Että pitää ihan olla wa-ryhmä, että saa sovittua, milloin lähdetään ”kaken, peran ja lissun” kanssa kaljalle.

On tämä nykyaika tosiaan järkkyä, kun kaikki voivat sopia asiasta samassa ryhmässä, eikä tarvitse erikseen viestitellä jokaiselle. "mennään kaken kanssa kaljalle, kysytkö lissulta lähteekö se mukaan", "lissu kysyy vielä peralta", "perakin tulee, kerrotko makelle". Ei, ei yhtään hankalaa.

Oletetaan, että sulla on n kappaletta tuttuja. Et varmaankaan aina halua viestitellä joka asiasta jokaisen tutun kanssa? Näistä voidaan muodostaa 2^n- 1 erilaista ryhmää, joissa on sinun lisäksesi 1 .. n kappaletta muita jäseniä.

Jos yksittäisten kaverien kanssa ei muodosteta ryhmää, vaan ryhmässä pitää olla lisäksesi vähintään 2 jäsentä, vähennetään n.

Eli n kaverista voidaan muodostaa kanssasi 2^n - n - 1 eri wa ryhmää.

3 kaveria, 4 ryhmää

5 kaveria, 26 ryhmää

10 kaveria, 1013 tyhmää

12 kaveria, 4083 ryhmää

16 kaveri, 65519 ryhmää

Ei, ei yhtään hankalaa.

Tiedätkös, ihan jokaisen kontaktin kanssa ei tarvitse ryhmää. Itselläni on oman perheen ryhmä, lapsuudenperheen ryhmä, isomman kaveriporukan ryhmä, minun ja kahden läheisimmän ystävän ryhmä, harrastusporukan ryhmä, työporukan ryhmä. Jos kaikissa näissä viestiteltävät asiat pitäisi hoitaa yksitellen jokaisen kanssa, ei paljon muuta ehtisikään. Tai sitten pidettäisiin edelleen sähköpostikokouksia ja jokainen kai muistaa edelleen ne sekavat viestiketjut. Ihan tosi, nuo ryhmät helpottavat asioista sopimista aivan valtavan paljon. En vaan käsitä, miksi jonkun pitää harata vastaan ihan vain periaatteen vuoksi.

Vierailija
109/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksikko, teinikö olet, kun kuvittelet, ettei 60+ kykene hallitsemaan älylaitteita. Kyllä pystyy. Tuttavapariskunta on 75- ja 80-vuotiaat ja sujuvasti käyttelevät älyluurejaan ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia. Ja 70+ olen itsekin. Käytän sekä läppäriä että älyluuria, mutta osaan myös olla näpelöimättä koko ajan puhelintani. 

Heitänpä yhden vinkin heikkenevästä näöstä kärsiville: monissa lääke-ym. pakkauksissa on käyttöohjeet niin pienellä purkin kupeessa, ettei niistä saa selvää, jos ei ole suurennuslasia. Näin kävi minulle viime keväänä. Mietin hetken, mitä teen. Sitten hoksasin, että samalla tavalla kuin olen puhelimella skannanut valokuvia voin skannata myös ohjeet purkin kupeesta. Puhelimen näytöllä voin sitten suurentaa ohjeen. Jos vielä suurempaa kaipaa, niin sitten läppäriin samalla tavalla kuin kuviakin siirretään.

Vierailija
110/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet heti ettei ne vie sue lepositeisiin!

Vierailija
111/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet heti ettei ne vie sue lepositeisiin!

Korkki kiinni heti!

Vierailija
112/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävällä ei oo ja en pidä sitä mitenkään ihmeellisenä kun ei muutenkaan tykkää esim viestittelystä. Asiat hoidetaan soittamalla jos jotain asiaa jollekkin on ja netissä se selaa jotain huonoja huumorisivustoja niin miksi hommata älypuhelin sitä varten kun sen voi tehdä tietokoneellakin kotona omassa rauhassa. Facebookki sillä sentään on, mutta sitäkin pitää ahdistavana. Kirjautuu sinne koneella ehkä pari kertaa viikossa jos sillä on jollekkin jotain asiaa ja tietää, että saa sitä kautta paremmin jonkun kiinni kuin esim soittamalla.

Vierailija
113/128 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Yleensähän noit flippereitä ja semmosia käyttää pääosin epäsosiaaliset, työttömät ja rikolliset. Ei järkeä omistaa älistä, jos ei edes poistu sohvalta (kaupassa käynti ei lasketa poistumiseksi).

Vierailija
114/128 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä jäärät valittavat, kun jäävät sivuun kaikesta. Isommalla porukalla wa-ryhmä on ylivoimaisesti kätevin alusta sopia asioista. Ei sen yhden takia jaksa alkaa mitään sähköpostikokoustamista. Meseryhmääkin olisi kokeiltu, mutta kun "ei voi istua koko ajan koneella".

On tämä nykyaika järkkyä, kun pitää olla koko ajan olla tavoitettavissa. Että pitää ihan olla wa-ryhmä, että saa sovittua, milloin lähdetään ”kaken, peran ja lissun” kanssa kaljalle.

On tämä nykyaika tosiaan järkkyä, kun kaikki voivat sopia asiasta samassa ryhmässä, eikä tarvitse erikseen viestitellä jokaiselle. "mennään kaken kanssa kaljalle, kysytkö lissulta lähteekö se mukaan", "lissu kysyy vielä peralta", "perakin tulee, kerrotko makelle". Ei, ei yhtään hankalaa.

Oletetaan, että sulla on n kappaletta tuttuja. Et varmaankaan aina halua viestitellä joka asiasta jokaisen tutun kanssa? Näistä voidaan muodostaa 2^n- 1 erilaista ryhmää, joissa on sinun lisäksesi 1 .. n kappaletta muita jäseniä.

Jos yksittäisten kaverien kanssa ei muodosteta ryhmää, vaan ryhmässä pitää olla lisäksesi vähintään 2 jäsentä, vähennetään n.

Eli n kaverista voidaan muodostaa kanssasi 2^n - n - 1 eri wa ryhmää.

3 kaveria, 4 ryhmää

5 kaveria, 26 ryhmää

10 kaveria, 1013 tyhmää

12 kaveria, 4083 ryhmää

16 kaveri, 65519 ryhmää

Ei, ei yhtään hankalaa.

Tiedätkös, ihan jokaisen kontaktin kanssa ei tarvitse ryhmää. Itselläni on oman perheen ryhmä, lapsuudenperheen ryhmä, isomman kaveriporukan ryhmä, minun ja kahden läheisimmän ystävän ryhmä, harrastusporukan ryhmä, työporukan ryhmä. Jos kaikissa näissä viestiteltävät asiat pitäisi hoitaa yksitellen jokaisen kanssa, ei paljon muuta ehtisikään. Tai sitten pidettäisiin edelleen sähköpostikokouksia ja jokainen kai muistaa edelleen ne sekavat viestiketjut. Ihan tosi, nuo ryhmät helpottavat asioista sopimista aivan valtavan paljon. En vaan käsitä, miksi jonkun pitää harata vastaan ihan vain periaatteen vuoksi.

Jos edes luit tekstiä, jota kommentoit, niin varmaan huomasit, että laskelmista oli poistettu KAIKKI yksittäiset kontaktit. Muutamalla ryhmällä pärjää niin kauan kuin kaikki menee ok, mutta sitten kun pitää alkaa syystä tai toisesta jättämään yksittäisiä tai useampia ihmisiä pois tietyistä keskusteluista ryhmien määrä räjähtää ja väärään ryhmään viestittelyn virheen riski kasvaa. Samalla tieto alkaa hukkua useiden ryhmien syövereihin.

Olen huomannut vastaavan ilmiön nyt koronakevään aikana, kun etätöiden määrä räjähti. Kaikki palaverit on nykyään Teamsissä, jonne muodostellaan sitten uusia ryhmiä jokaikisen palaverin yhteydessä ja tieto hukkuu sinne sen sijaan, että kaikki tulisi edelleen kootusti sähköpostiin.

Vierailija
115/128 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut älypuhelin vasta reilun vuoden. T. 39v.

Vierailija
116/128 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako aloittaja todellakin selvittää kuinka monella ei ole älypuhelinta? Miten hän aikoo se määrän laskea? Kiinnostaisi vaan tietää.

Vierailija
117/128 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä sanot minua rikolliseksi, kun käytän näppäinpuhelinta. Se loukkaa minua. Tarvitsen puhelinta oikeastaan vain puheluihin, en ole nähnyt syytä hankkia älypuhelinta. Etätyökin hoituu pöytäkoneella, läppärillä ja tabletilla. Miten se tekee minusta rikollisen?

Vierailija
118/128 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle soittaa vain puhelinmyyjät. Sehän on sama vastaanko älykännykällä vai näppäinpuhelimella, ei soittaja sitä tiedä.

Vierailija
119/128 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä sanot minua rikolliseksi, kun käytän näppäinpuhelinta. Se loukkaa minua. Tarvitsen puhelinta oikeastaan vain puheluihin, en ole nähnyt syytä hankkia älypuhelinta. Etätyökin hoituu pöytäkoneella, läppärillä ja tabletilla. Miten se tekee minusta rikollisen?

? OMG! Siis sulla on pyhästä quattrosta kaikki, paitsi se tärkein?

Ethän vain trollaa?

ಠ_ಠ

Vierailija
120/128 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle soittaa vain puhelinmyyjät. Sehän on sama vastaanko älykännykällä vai näppäinpuhelimella, ei soittaja sitä tiedä.

Soitatko itse lainkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme