Kalenterin, bujon ja tehtävälistan käyttö
Viriteltäisiinkö keskustelua ajanhallinnasta? En tahdo saada enää aikaiseksi juuri mitään ja haluaisinkin kuulla muiden ajanhallinnan työkaluista ja rutiineista. Kerro siis parhaat vinkkisi: suunnitteletko jokaisen päiväsi? Käytätkö pelkästään kalenteria vai onko tehtävälistasi erillään kalenterista? Millaista kalenteria tai bujoa käytät? Vinkkejä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä että miksi se kalenteriosuuskin pitää piirtää itse. Valmiissa kalentereissa on niissäkin paljon tilaa koristelulle, muistiinpanoille, listoille jne.
MInäkin toivoisin sellaista bujoa, jossa olisi valmis kalenteripohja ja sitten tyhjiä sivuja.
Kalenteripohjan voi tulostaa netistä. Tai ostaa sellaisen personoidun kalenterin, mihin voi valita juuri sellaisia sivuja kuin tahtoo. Varmaan jossain myös myydään valmiita kalenterisivuja bujoa varten.
Haluaisiko joku jakaa hyviä ajanhallintavinkkejä? Mistä lähteä liikkeelle kun on niin saamaton?
Lue David Allenin kirja Getting Things Done. Käytän tuota yhdessä Todoist sovelluksen ja Google Calendarin kanssa.
Mä teen bujo-tyyliin, mutta valmiiseen kalenteriin, jossa on reilusti tilaa per päivä laittaa niitä tehtävälistoja. Ruotsalaiselta "Your Personal Planner" firmalta olen tilannut, siellä saa kustomoida hyvin pitkälle millaisia kalenterisivuja haluaa.
Mutta siis aina kun on joku uusi meno, merkkaan sinne päivän ja ajan, ja sitten kun on hoidettu, rastitan tehdyksi. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa käyn läpi seuraavan päivän tehtävät kalenterista, ja valmistaudun jos tehtävä sitä vaatii. Mulla on kalenterissa sekä työhön liittyvät tehtävät, että vapaa-ajan hoidettavat asiat. Minulle tällainen todo-listatyyppinen on ihan välttämätöntä, etten unohda hoitaa asioita ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kalenterien ja bujojen kanssa näprääminen on ajantuhlausta. Tee ne hommat, älä tuhlaa aikaan suunnitteluun.
Jos on pakko tehtävälista olla, niin yksinkertainen lista vaikka puhelimessa riittää ihan hyvin.
Tuo riittää jos sulla on muutama ainoastaan tehtävä. Mutta jos on useita projekteja, joissa kaikissa kymmeniä eri askelia niin ei kyllä tuommoiset muistilistat auta. Se, että käyttää aikaa asioiden suunnitteluun ei yleensä ole hukkaan heitettyä aikaa vaan pikemmin saa tehtävät joutumaan sujuvammin ja mikään ei unohdu.
En ole töissä, olen omakustanteisella "opintovapaalla". Excelissä on "noin tasolla" viikon lukujärjestys, opiskelutuokioineen, ulkoiluineen, kotitöineen ym. Tietty viikkotuntimäärä kutakin askaretta. M57
Vierailija kirjoitti:
Mikä on bujo?
Joku sanoi ketjussa, että älä tuhlaa aikaa suunnitteluun, mutta minusta kyllä kannattaa käyttää hieman aikaa jonkin, ainakin monimutkaisemman, isomman homman suunnitteluun etukäteen, jos vaikka pitää tehdä hankintoja hommaa varten, ennenkuin pääsee tekemään, ikävä sitten keskeyttää homma sen takia, että jotain puuttuu ja pitää käydä ostamassa, jos edes saa hankittua ilman viikkojen toimitusaikaa.
Hyvin suunniteltuna homma myös sujuu nopeammin, kun tavallaan toteuttaa vaan suunniteltua ohjelmaa.
Tämä juuri. Jos tehtävänä on vaikka 'varaa aika kampaajalle' niin sen voi varmasti laittaa listaan sen kummempia suunnittelematta. Mutta jos tehtävänä onkin 'ulkomaille muutto' niin tuo vaatii jo huomattavan paljon enemmän suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku jakaa hyviä ajanhallintavinkkejä? Mistä lähteä liikkeelle kun on niin saamaton?
Tältä YouTube kanavalta löytyy hyviä vinkkejä
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on useampi tehtävä asia, kirjoitan ne aamulla paperille ja sitten mietin järkevän järjestyksen. Otan huomioon koko perheen sen päiväiset aikataulut, niiden paikkojen aukioloajat joihin olen menossa ja onko asioita missä suunnilla. Sitten teen ne asiat tai siirrän osan toiseen päivään jos se on mahdollista. Ajanvaraukselliset asiat kirjoitan seinäkalenteriin sitä mukaa kun niitä aikoja olen varannut tai joku muu on varannut puolestani, ja siitä sitten katson ja siirrän sen päivän menot siihen joka aamuiseen paperiin. Jossain seinäkalenterin marginaalissa on sitten myös muistutuksia siitä, että pitää varata aika johonkin tai tehdä joku asia. Tyyliin, "varaa koiralle elukkalääkäri", "tilaa nuohooja", "auton katsastus tässä kuussa kun on vp".
Muuten kalenterit ja bujot on mun aivokapasiteetille liikaa, mutta yks seinäkalenteri ja paperiarkki on mulle riittävän simppeli.
Tykkään kyllä siitä, että seinäkalenteri on visuaalinen muistuttaja, mutta itse olen taas huomannut seinäkalenterin vaikeaksi siinä mielessä, että usein tarvitsen niitä kalenterin tietoja silloin kun en ole kotona. Esim hammaslääkärissä ollessa saatetaan kysyä, koska minulle sopii uusi aika tai täytyy pikaisesti palauttaa muistiin, että mihin aikaan on mitäkin tänään sovittu.
Kiinnostava aihe. Itsekin usein painiskelen tämän asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on bujo?
Joku sanoi ketjussa, että älä tuhlaa aikaa suunnitteluun, mutta minusta kyllä kannattaa käyttää hieman aikaa jonkin, ainakin monimutkaisemman, isomman homman suunnitteluun etukäteen, jos vaikka pitää tehdä hankintoja hommaa varten, ennenkuin pääsee tekemään, ikävä sitten keskeyttää homma sen takia, että jotain puuttuu ja pitää käydä ostamassa, jos edes saa hankittua ilman viikkojen toimitusaikaa.
Hyvin suunniteltuna homma myös sujuu nopeammin, kun tavallaan toteuttaa vaan suunniteltua ohjelmaa.
Tämä juuri. Jos tehtävänä on vaikka 'varaa aika kampaajalle' niin sen voi varmasti laittaa listaan sen kummempia suunnittelematta. Mutta jos tehtävänä onkin 'ulkomaille muutto' niin tuo vaatii jo huomattavan paljon enemmän suunnittelua.
Mä käyttäisin tässä tapauksessa jo aiemminkin mainittua Todoistia ja loisin sinne projektin nimeltä 'Ulkomaille muutto'. Sitten tekisin projektin alle eri tehtävälistoja, kuten esimerkiksi 'työ ja viisumit', 'lasten koulu' ja 'muuttojärjestelyt'. Sen jälkeen alkaisin purkamaan näitä vielä pienempiin listoihin ja laittaisin kalenteriin merkintöjä siitä, mitä pitää tehdä milloinkin. Esimerkiksi kalenterimerkintä ensi maanantaille: 'Tee viisumihakemus' jne.
Vierailija kirjoitti:
Kalenterien ja bujojen kanssa näprääminen on ajantuhlausta. Tee ne hommat, älä tuhlaa aikaan suunnitteluun.
Jos on pakko tehtävälista olla, niin yksinkertainen lista vaikka puhelimessa riittää ihan hyvin.
Tuossa oli jo hyvänä esimerkkinä mainittu ulkomaille muutto. Miten teet yksinkertaisen listan jos sun on tarkoituksena vaikka muuttaa ulkomaille, kirjoittaa kirja, rempata mökki tai aloittaa oma yritys? Kirjoitatko vaan kalenteriin maanantain kohdalle, että 'muuta ulkomaille' ja asia on sillä selvä?
Ajanhallinta on tärkeä taito, joka voi parantaa tuottavuutta ja vähentää stressiä. Alla on joitakin vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua pääsemään alkuun:
Kalenterin käyttö:
Valitse kalenterisovellus tai fyysinen kalenteri, joka sopii parhaiten tarpeisiisi. Suosittuja vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Google Kalenteri, Outlook, tai perinteinen paperikalenteri.
Kirjaa kalenteriin kaikki tärkeät tapahtumat, kokoukset ja deadlinet. Varmista, että tarkastelet kalenteria säännöllisesti päivän suunnittelua varten.
Tehtävälistojen käyttö:
Voit käyttää erillistä tehtävälista-sovellusta tai perinteistä paperista tehtävälistaa. Jotkut suosituista sovelluksista ovat Todoist, Microsoft To Do tai Trello.
Kirjaa tehtävät listaan priorisoiden ne tärkeysjärjestyksessä. Aloita tärkeimmistä tehtävistä ja etene sitten vähemmän kiireellisiin.
Suunnittele päiväsi etukäteen:
Joka ilta tai aamulla, käytä hetki suunnitella päiväsi. Katso kalenteria ja tehtävälistaa, ja mieti mitä haluat saavuttaa päivän aikana.
Aseta realistiset tavoitteet ja varaa aikaa sekä suunnitelluille että odottamattomille tehtäville.
Bujon (bullet journal) käyttö:
Bullet journal on joustava ja mukautettava menetelmä, joka yhdistää kalenterin, tehtävälistan ja muistiinpanot yhteen paikkaan.
Voit luoda omat symbolit ja järjestelmät seurataksesi tehtäviä ja tavoitteita. Esimerkiksi eri symboleilla voit merkitä tehtävien valmistumisen, siirtämisen tai peruuttamisen.
Ajanhallinnan rutiinit:
Luo päivittäisiä, viikoittaisia ja kuukausittaisia rutiineja. Esimerkiksi aloita päiväsi tarkastelemalla kalenteria ja tehtävälistaa sekä priorisoimalla päivän tehtävät.
Varaa aikaa myös itsellesi ja levolle. Huolehdi siitä, että aikatauluun jää tilaa rentoutumiselle ja virkistäytymiselle.
Säännöllinen tarkistus ja säätö:
Säännöllisesti arvioi, toimiiko käyttämäsi järjestelmä sinulle. Jos jokin ei toimi, ole valmis säätämään ja kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja.
Ole armollinen itsellesi. Joskus asiat eivät mene suunnitellusti, ja se on ok. Pystytkää olemaan joustava ja mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin.
Mun listalla on vaan juo viinaa. Muistan ylöskirjoittamattakin.
Bujo kiinnostaisi, mutta jotenkin tuntuu että se vie ihan hirveästä aikaa.
Perinteinen vihko ja kynä. Siihen kirjoitan ja ruksin yli.
Vierailija kirjoitti:
Bujo kiinnostaisi, mutta jotenkin tuntuu että se vie ihan hirveästä aikaa.
Bujon voi tehdä ihan oman mielen mukaan joko lyhyen tai pidemmän kaavan kautta.
MInäkin toivoisin sellaista bujoa, jossa olisi valmis kalenteripohja ja sitten tyhjiä sivuja.