Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalenterin, bujon ja tehtävälistan käyttö

Vierailija
03.07.2020 |

Viriteltäisiinkö keskustelua ajanhallinnasta? En tahdo saada enää aikaiseksi juuri mitään ja haluaisinkin kuulla muiden ajanhallinnan työkaluista ja rutiineista. Kerro siis parhaat vinkkisi: suunnitteletko jokaisen päiväsi? Käytätkö pelkästään kalenteria vai onko tehtävälistasi erillään kalenterista? Millaista kalenteria tai bujoa käytät? Vinkkejä?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalenterien ja bujojen kanssa näprääminen on ajantuhlausta. Tee ne hommat, älä tuhlaa aikaan suunnitteluun.

Jos on pakko tehtävälista olla, niin yksinkertainen lista vaikka puhelimessa riittää ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on To do -lista puhelimessa (Keep). Siihen laitan asiat, jotka pitää muistaa tehdä ja voivat unohtua. Seinäkalenterissa ja sähköisessä kalenterissa on aikataulutetut jutut, siis vaikka hammaslääkärit ja kyläilyt.

Jääkaapin ovessa on (ei toiminut koronan aikaan) kk-lista, jossa "menoehdotuksia" koko perheelle ja vanhemmille ja toteutuneet "menot". Eli joka kk on joku "isompi" hauska juttu, tyyliin kylpylä, kiipeilykeskus, leffa, telttaretki sekä perheelle että vanhemmille. Nuo meiltä unohtuvat helpoiten.

Bujosta olen ottanut vain rusinat pullasta. Se on ehkä minulla päiväkirjan, unelmien ja tavoitteiden sekamelska (ei kalenteri). Hauskaa huomata, että suuri osa tavoitteista, jotka kirjan alussa oli, on jo toteutunut. Osa taas painunut unholaan ainakin hetkeksi.

Vierailija
4/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ei missään nimessä! Jo valmiiksi väsynyt suorittajaihminen pääsee vain suorittamaan hieman lisää.

Vierailija
5/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on To do -lista puhelimessa (Keep). Siihen laitan asiat, jotka pitää muistaa tehdä ja voivat unohtua. Seinäkalenterissa ja sähköisessä kalenterissa on aikataulutetut jutut, siis vaikka hammaslääkärit ja kyläilyt.

Jääkaapin ovessa on (ei toiminut koronan aikaan) kk-lista, jossa "menoehdotuksia" koko perheelle ja vanhemmille ja toteutuneet "menot". Eli joka kk on joku "isompi" hauska juttu, tyyliin kylpylä, kiipeilykeskus, leffa, telttaretki sekä perheelle että vanhemmille. Nuo meiltä unohtuvat helpoiten.

Bujosta olen ottanut vain rusinat pullasta. Se on ehkä minulla päiväkirjan, unelmien ja tavoitteiden sekamelska (ei kalenteri). Hauskaa huomata, että suuri osa tavoitteista, jotka kirjan alussa oli, on jo toteutunut. Osa taas painunut unholaan ainakin hetkeksi.

Nuo menoehdotukset kuulosta kivoilta, samoin tyylisi pitää bujoa.

Vierailija
6/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, ei missään nimessä! Jo valmiiksi väsynyt suorittajaihminen pääsee vain suorittamaan hieman lisää.

Ei kannatakaan jos itsestä tuntuu että suorittaminen vain lisääntyisi. Monelle nämä ovat kuitenkin ajanhallinnan apuvälineitä. Jos itse ei tarvitse tai pelkkä puhelimen yksinkertainen sovellus riittää, asia on tällaisella yksilöllä jo kunnossa. Turha on turhaa.

Itsellä yksi tehtävälista tuottaa aina ongelmia. Tehtäviä ja suunnitelmia on niin eri tasoisia ja erilaisilla prioriteeteilla, että menen vain enemmän sekaisin jos listaan kaiken yhteen ja samaan. Siksi on kalenteri, päiväkirja ja erillinen kirja pidemmän tähtäimen tavoitteille. Myös eri projekteille on omansa. Ajattelen kirjoittamalla. Paremmin saan aikaan kun olen kirjoittamalla valmistanut itseni tavoitteeseen. Sillä myös ylläpidän toimintaa, jotta tehtävä tulee suoritetuksi.

Mitä yksi aikaisempi kirjoittaja sanoi että tee äläkä suunnittele, niin toisille se suunnittelu on vain osa tekemistä. Toinen suunnittelee mielessään tai ei suunnittele ollenkaan. Aivojen toiminta nyt vaan sattuu olemaan vähän yksilöllistä tällaisissa asioissa.

Vierailija
7/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bujo on hyvä. Se auttoi minua näkemään miten paljon teen metatyötä ja kotitöitä. Nyt osaan kertoa täsmällisesti kuinka monta ruokaa laitan kuukaudessa, koneellista pesen pyykkiä, paljonko liikun ja mitä syön itse noin esim. Olen voinut luopua näistä kirjanpidoista ja varata tilaa uusille. Voin tylyttää miestäni, että tiedän kyllä miten kotityöt jakautuvat, ala tehdä oma osasi! Minulla on todistusaineistoa! Bujoni täyttyy nyt enemmän siitä mihin tahdon aikani riittävän!

Vierailija
9/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei riitä puhelimen kalenteri, koska vain kuittaan sen ilmoituksen tulevasta menosta ja unohdan heti enkä käy sen koommin vilkaisemassa. Sitten kaikki hommat jää tekemättä ajallaan.

Sen sijaan perinteinen pöytäkalenteri on ollut hyvä, se on keittiössä koko ajan kuluvan viikon kohdalta auki ja jatkuvasti silmiin osuu ne tulevat tehtävät. Olen ympyröinyt kirjoittamani erivärisillä tusseilla, väri on tehtävänlaadun tai kiireellisyyden koodi ja toimii samalla huomionherättäjänä.

Vierailija
10/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on useampi tehtävä asia, kirjoitan ne aamulla paperille ja sitten mietin järkevän järjestyksen. Otan huomioon koko perheen sen päiväiset aikataulut, niiden paikkojen aukioloajat joihin olen menossa ja onko asioita missä suunnilla. Sitten teen ne asiat tai siirrän osan toiseen päivään jos se on mahdollista. Ajanvaraukselliset asiat kirjoitan seinäkalenteriin sitä mukaa kun niitä aikoja olen varannut tai joku muu on varannut puolestani, ja siitä sitten katson ja siirrän sen päivän menot siihen joka aamuiseen paperiin. Jossain seinäkalenterin marginaalissa on sitten myös muistutuksia siitä, että pitää varata aika johonkin tai tehdä joku asia. Tyyliin, "varaa koiralle elukkalääkäri", "tilaa nuohooja", "auton katsastus tässä kuussa kun on vp".

Muuten kalenterit ja bujot on mun aivokapasiteetille liikaa, mutta yks seinäkalenteri ja paperiarkki on mulle riittävän simppeli.

Vierailija
11/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bujo on hyvä. Se auttoi minua näkemään miten paljon teen metatyötä ja kotitöitä. Nyt osaan kertoa täsmällisesti kuinka monta ruokaa laitan kuukaudessa, koneellista pesen pyykkiä, paljonko liikun ja mitä syön itse noin esim. Olen voinut luopua näistä kirjanpidoista ja varata tilaa uusille. Voin tylyttää miestäni, että tiedän kyllä miten kotityöt jakautuvat, ala tehdä oma osasi! Minulla on todistusaineistoa! Bujoni täyttyy nyt enemmän siitä mihin tahdon aikani riittävän!

Teetkö siis bujoosi myös kalenterin? Itseä hirvittää bujossa se kalenteriosuuksien tekeminen. - Ap

Vierailija
12/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin bujoa mutta asetin riman liian korkealle ja aloin vain stressaamaan, joten bujo jäi kesken.

Vierailija
13/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö siis bujoosi myös kalenterin? Itseä hirvittää bujossa se kalenteriosuuksien tekeminen. - Ap

Mä en tajua miksi tuota kalenterin laittoa bujoon. Kauhea homma.

Vierailija
14/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta siis eikö bujoon "kuulu" kalenteri? Mitä siellä sitten on jos ei kalenteria? Eikö ne tehtävälistatkin vaadi päivämäärän?

Vierailija
15/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sähköinen kalenteri aja saman asian?

Vierailija
16/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta siis eikö bujoon "kuulu" kalenteri? Mitä siellä sitten on jos ei kalenteria? Eikö ne tehtävälistatkin vaadi päivämäärän?

Ei kaikkeen tekemiseen ole päivämäärää. Esim käy kylässä mummolla kesän aikana, hanki jatkokoulutusta ja aviomies. Sitten jos jotain näihin liittyvää sovitaan, sen voi kirjoittaa vaikka tyhjälle sivulle tai laittaa päivämäärän puhelimen kalenteriin.

Vierailija
17/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkeen tekemiseen ole päivämäärää. Esim käy kylässä mummolla kesän aikana, hanki jatkokoulutusta ja aviomies. Sitten jos jotain näihin liittyvää sovitaan, sen voi kirjoittaa vaikka tyhjälle sivulle tai laittaa päivämäärän puhelimen kalenteriin.

Ok. Tämä selvensi asiaa.

Vierailija
18/66 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos syksy tuonut uusia ajanhallintatapoja? Korona teki kalenterin melko turhaksi, mutta sai pohtimaan pitäisikö aloittaa bujo. Olisi joustavampi systeemi.

Vierailija
19/66 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköinen kalenteri on helpoin.

Vierailija
20/66 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläisen arki on kyllä yhtä kaaosta mutta kun sopivaa kalenteria ei löydy mistään. Jatkuva kaaos ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän