Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalenterin, bujon ja tehtävälistan käyttö

Vierailija
03.07.2020 |

Viriteltäisiinkö keskustelua ajanhallinnasta? En tahdo saada enää aikaiseksi juuri mitään ja haluaisinkin kuulla muiden ajanhallinnan työkaluista ja rutiineista. Kerro siis parhaat vinkkisi: suunnitteletko jokaisen päiväsi? Käytätkö pelkästään kalenteria vai onko tehtävälistasi erillään kalenterista? Millaista kalenteria tai bujoa käytät? Vinkkejä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päätynyt käyttämään kalenterin ohella kanban-taulua. Kun on ihan jumalaton määrä tehtävää, niin helpottaa paljon isompien kokonaisuuksien palastelua ja ajoitusta kun on niin paljon samanaikaisia tehtäviä. Näkee nopeasti sitten kokonaiskuvankin kun käytän värikoodausta. Nyt kotitoimistossa pidän ihan fyysistä versiota ja jotenkin se pienen pieni tyydytys kun saa siirtää lappuja oikeaan kohtaan jopa vähän motivoi ja kannustaa olemaan tehokkaampi ja huomaan saavani enemmän vapaa-aikaa ja jaksavani paremmin kun hommat on hanskassa kunnolla.

Vierailija
22/66 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jääkaapin ovessa aina "to do" -lista. Ilman sitä moni aikatauluton asia unohtuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päätynyt käyttämään kalenterin ohella kanban-taulua. Kun on ihan jumalaton määrä tehtävää, niin helpottaa paljon isompien kokonaisuuksien palastelua ja ajoitusta kun on niin paljon samanaikaisia tehtäviä. Näkee nopeasti sitten kokonaiskuvankin kun käytän värikoodausta. Nyt kotitoimistossa pidän ihan fyysistä versiota ja jotenkin se pienen pieni tyydytys kun saa siirtää lappuja oikeaan kohtaan jopa vähän motivoi ja kannustaa olemaan tehokkaampi ja huomaan saavani enemmän vapaa-aikaa ja jaksavani paremmin kun hommat on hanskassa kunnolla.

Äh, kenelle mä tässä valehtelen... Se lappujen siirtely on suunnilleen ainoa ja paras motivaattori tässä pisteessä ja on melkein vähän häiriintynyttä, kuinka naurettavan paljon siitä saakaan tyydytystä :D

Vierailija
24/66 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, kenelle mä tässä valehtelen... Se lappujen siirtely on suunnilleen ainoa ja paras motivaattori tässä pisteessä ja on melkein vähän häiriintynyttä, kuinka naurettavan paljon siitä saakaan tyydytystä :D

Hyvähän se on että oot löytäny systeemin joka toimii sulle. Itse en saa mitään aikaan ja hommat vaan kasaantuu.

Vierailija
25/66 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/66 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku bujoilee?

Vierailija
27/66 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bujo on hyvä. Se auttoi minua näkemään miten paljon teen metatyötä ja kotitöitä. Nyt osaan kertoa täsmällisesti kuinka monta ruokaa laitan kuukaudessa, koneellista pesen pyykkiä, paljonko liikun ja mitä syön itse noin esim. Olen voinut luopua näistä kirjanpidoista ja varata tilaa uusille. Voin tylyttää miestäni, että tiedän kyllä miten kotityöt jakautuvat, ala tehdä oma osasi! Minulla on todistusaineistoa! Bujoni täyttyy nyt enemmän siitä mihin tahdon aikani riittävän!

Teetkö siis bujoosi myös kalenterin? Itseä hirvittää bujossa se kalenteriosuuksien tekeminen. - Ap

Bujostahan voi tehdä tasan sellaisen kuin itse haluaa. Ei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa sitä tehdä. Itse teen kalenteriosuudet, mutta hyvin simppelisti. Aikaa menee noin 5min niiden tekemiseen. Mutta sinä voit käyttää bujoa ihan ilman kalenteriosuuksia, jos koet sen itsellesi sopivaksi. 

Vierailija
28/66 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku bujoilee?

Vaikka kuinka moni. 

Vierailija
29/66 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bujo on hyvä. Se auttoi minua näkemään miten paljon teen metatyötä ja kotitöitä. Nyt osaan kertoa täsmällisesti kuinka monta ruokaa laitan kuukaudessa, koneellista pesen pyykkiä, paljonko liikun ja mitä syön itse noin esim. Olen voinut luopua näistä kirjanpidoista ja varata tilaa uusille. Voin tylyttää miestäni, että tiedän kyllä miten kotityöt jakautuvat, ala tehdä oma osasi! Minulla on todistusaineistoa! Bujoni täyttyy nyt enemmän siitä mihin tahdon aikani riittävän!

Teetkö siis bujoosi myös kalenterin? Itseä hirvittää bujossa se kalenteriosuuksien tekeminen. - Ap

Mä en tajua miksi tuota kalenterin laittoa bujoon. Kauhea homma.

En ole ap, mutta siis eikö bujoon "kuulu" kalenteri? Mitä siellä sitten on jos ei kalenteria? Eikö ne tehtävälistatkin vaadi päivämäärän?

Ei kaikkeen tekemiseen ole päivämäärää. Esim käy kylässä mummolla kesän aikana, hanki jatkokoulutusta ja aviomies. Sitten jos jotain näihin liittyvää sovitaan, sen voi kirjoittaa vaikka tyhjälle sivulle tai laittaa päivämäärän puhelimen kalenteriin.

Niin mutta eikö bujossa kuitenkin ole jollain tavalla kalenterikin integroitu mukaan? Eikö sinulla siis ole mitään päivämääriä siellä, vain tehtävälistoja ym? Mun on hankala tehdä niitä kuukausi- tai vuosikalentereita aina ennen kuukauden tai vuoden alkua, mutta kyllä mulla on joka viikolle oma kalenterisivu, jossa päivämäärät jne. Aukeaman toisella sivulla on sitten tehtävä- ja muistilistat ja mitä ikinä.

Vierailija
30/66 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavallinen viikkokalenteri, johon kirjaan aikataulutetut asiat. Sen lisäksi pidän kalenterin yhteydessä paperilappua, josta raksin yli hoidettavia mutta ei niin aikaherkkiä juttuja, kuten "varaa aika kampaajalle". Lisäksi minulla on vielä töissä oma pikkukalenteri työasioille ja sovituille tapaamisille. Pidän sitä työpaikalla enkä vie koskaan kotiin. 

Vapaa-ajallani pyrin siihen, että on vain kolme hoidettavaa asiaa päivässä, eli sillä hetkellä tärkeimmät. Yleensä oikeasti tärkeitä asioita ei ole enempää kuin kolme per päivä, suurempi määrä saattaa lannistaa. Joskus saatan laittaa listaan jotain pientä ja kevyttä, kuten "lakkaa kynnet" tai "soita iskälle".

Yksi ajankäyttöä ja arkea helpottava asia on se, että maksan laskut saman tien kun ne tulevat. Sen takia ei tarvitse pelätä, että joku on unohtunut, tai on viimeinen päivä aikaa maksaa sähkölasku. Pidän myös siivouspäivän ja pyykkipäivän kerran viikossa, joten luonani on lähes aina siistiä. Vähän kerrallaan säästää aikaa!

Vierailija
31/66 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teamsin tasks työkäytössä, muutama muistilista käytössä siellä ja muistiinpanoihin saa tarkistuslistan tehtyä, jolloin on tyydyttävää yliviivata jo tehtyjä vaiheita. Lisäksi sähköinen kalenteri, mutta siellä ei ole mitään muistutuksia, vain tapaamiset ja menot.

Siviilielämässä pärjään puhelimen ja tabletin muistiinpanosovelluksella. Tehtävälista on lyhyt.

Vierailija
32/66 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hup

Vierailija
33/66 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
34/66 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaan ylös tehtävälistan ja dead linet.

Vierailija
35/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään vinkkejä bujoiluun?

Vierailija
36/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on bujo?

Joku sanoi ketjussa, että älä tuhlaa aikaa suunnitteluun, mutta minusta kyllä kannattaa käyttää hieman aikaa jonkin, ainakin monimutkaisemman, isomman homman suunnitteluun etukäteen, jos vaikka pitää tehdä hankintoja hommaa varten, ennenkuin pääsee tekemään, ikävä sitten keskeyttää homma sen takia, että jotain puuttuu ja pitää käydä ostamassa, jos edes saa hankittua ilman viikkojen toimitusaikaa.

Hyvin suunniteltuna homma myös sujuu nopeammin, kun tavallaan toteuttaa vaan suunniteltua ohjelmaa.

Vierailija
37/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköinen kalenteri on helpoin.

Ja tylsin.

Vierailija
38/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku bujoilee?

Kyllä vaan. Sehän on enemmän itseilmaisun muoto kuin ajanhallintaa. Sen avulla moni on mm. innostunut taas piirtämisestä. Tulee samalla tehtyä ne kalenterissa olevat asiatkin, kun niiden värittäminen tehdyksi on niin tyydyttävää.

Vierailija
39/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on bujo?

Joku sanoi ketjussa, että älä tuhlaa aikaa suunnitteluun, mutta minusta kyllä kannattaa käyttää hieman aikaa jonkin, ainakin monimutkaisemman, isomman homman suunnitteluun etukäteen, jos vaikka pitää tehdä hankintoja hommaa varten, ennenkuin pääsee tekemään, ikävä sitten keskeyttää homma sen takia, että jotain puuttuu ja pitää käydä ostamassa, jos edes saa hankittua ilman viikkojen toimitusaikaa.

Hyvin suunniteltuna homma myös sujuu nopeammin, kun tavallaan toteuttaa vaan suunniteltua ohjelmaa.

Bujo on bullet journal. Käytännössä itse vihkoon tehty kalenteri, mistä saa juuri sellaisen kuin haluaa (ja osaa tehdä).

Vierailija
40/66 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä että miksi se kalenteriosuuskin pitää piirtää itse. Valmiissa kalentereissa on niissäkin paljon tilaa koristelulle, muistiinpanoille, listoille jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi