Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon rajoitit "kiellettyjen ruokien" syömistä raskausaikana?

Vierailija
21.04.2013 |

Siskoni on saamassa ensimmäisen lapsensa ja sai neuvolasta jotain lappuja kotiin luettavaksi, äitini sanoi että sisko saa kyllä syödä kaikkea normaalisti kuten ennenkin eli ohjeisti vähänniinkuin ettei siskoni tarvitse neuvolaa uskoa ja välttää mitään. rajoititko sinä joidenkin ruokien syömistä raskausaikana?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoittanut. En edes muista mitkä olis ollut kiellettyjä esikoisen aikaan (19v).

Vierailija
2/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt maalaisjärkeä. Olen syönyt pihvejä mediumina, ilmakuivattua lihaa ja graavattua kalaa. En ole tuijotellut juustojen koostumusta. Olen syönyt sushia. Nämä satunnaiset herkuttelut ovat muodostaneet ehkä pari prosenttia raskausaikana syömästäni ruosta. Olemme aina tarkkoja ruoan puhtauden kanssa. Esim. kalaa ostaessani tivaan aina muutenkin pyyntipäivän, koska en voi sietää yhtään vanhentunutta kalaa.

Olen juonut kahvia, teetä ja kolajuomia, mutta käyttänyt järkeäni. Talvella vaikeimman kaamos- ja raskausväsymyksen aikaan oli joinain päivinä pakko juoda yli 3 kuppia, koska muuten en olisi selvinnyt työpäivistäni. Toisaalta viimeisen ja ekan kolmanneksen aikaan kahvi ei ole edes maistunut, vaan raikas vesi himoittaa eniten.

Olen jopa maistellut maltillisesti alkoholia. Tyyliin pari kertaa kuukaudessa juonut illallisen kanssa sellaisen parin sentin maistelu- ja tuoksutteluannoksen viiniä. Ja joskus pyytänyt mieheltäni huikan kylmästä hapokkaasta oluesta. Kävimme jopa viininmaistelukurssilla. Kukaan ei siellä paheksunut, koska en tullut paikalle juomaan viiniä, vaan tuoksuttelemaan, arvioimaan väriä ja kostutin sen verran suuta, että sain viinin aromit tuntumaan kielen eri osissa. Tosin monta ekaa kuukautta kaikki alkoholi, jo pelkkä oluen tai punkun haju kuvotti niin, että ei tullut mieleenkään maistaa. Nyt loppuraskaudesta olen kaivannut kylmää, kuohuvaa olutta ja kaljaröyhtäilyjä :) Onneksi olen löytänyt pari ihan oikeasti hyvää täysin alkoholitonta vehnäolutta. Jopa mieskin on ostanut niitä ihan itselleen ja pohdittiin, että jatkossa voisi korvata osan bissestä alkoholittomilla. Kun joskus tekee vain mieli sitä kylmää, kuohuvaa juomaa ja oluen makua, mutta ei pöhnää, joka tuntuu kolmekymppisenä tulevan yhä pienemmästä alkoholimäärästä.

Mutta summa summarum. Olen järkeillyt syömiset ja juomiset niin, että juu juu, voin saada listeria, mutta yhtä suuri - tai suurempikin - todennäköisyys on siihen, että kadulle astuessani joku hullu ampuu minut tai ajaa päälleni. Olen syönyt koko raskausajan muuten superterveellisesti, koska olen yrittänyt saada itselleni ja vauvalle mahdollisimman paljon vitamiineja ja ravinteita, helpottaa väsymystäni ja välttää ylenpalttista turvotusta ja rasvan kertymistä. En ole huolissani siitä, että joskus jouluna maistoin pari siivua raakaa kalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat jo täysi-ikäisiä, eli oma tapani oli sama kuin sinun äitisi. Söin kaikki mieleiset juustot, suolakalat ym. kun ei peloteltu edes saasteilla siihen aikaan.  Ei silloin ollut pitkään kiellettyjen listaan kuin nyt. Suolaa ei sopinut syödä, eikä edes salmiakkia, mutta siinä vaiheessa olin jo osastolla verenpaineen ja raskausmyrkytyksen vuoksi.

Alkoholinkäyttöä en varsinaisesti syömiseksi sanoisi, mutta en minä siitä sielunrauhaani menettänyt vaikka puoli lasillista viiniä jossakin juhla-aterialla joinkin.

Vierailija
4/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoittanut yhtään. Kuopuksen aikana en edes vilkkaisut koko lappua vaan nakkasin roskiin saman tien.

Vierailija
5/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin rajoituksia ihan tarkasti. En koe menettäneeni siinä mitään.

Vierailija
6/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt tasan tarkkaan THL:n suositusten mukaan. En siis ole syönyt mitään listan mukaan "kiellettyä". Olen 3:n kanssa samaa mieltä siitä että riski sikiön sairastumiseen äidin ruoka-aineista on todella pieni, ja odottavien tulisi kiinnittää huomionsa enemmänkin siihen, että saavat monipuolista vitamiinirikasta ruokaa kuin siihen, mitä kaikkea suuhunsa EI saa laittaa.

Minä en kuitenkaan voisi elää itseni kanssa jos pitkään odotettu raskaus kuitenkin päättyisi jonkin sellaisen asian takia, mitä minä olen suuhuni pannut vaikka olen ollut tietoinen tämän asian sisältämästä riskistä. En siis ota pientäkään riskiä mutta ymmärrän että kaikilla asia ei ole näin mustavalkoinen.

Ap:lle vielä sen verran että minunkaan vanhempani eivät ymmärrä ruokarajoituksiani. Isäni on suorastaan lähtenyt ristiretkelle neuvolan ruokarajoituksia vastaan, hän mm. piilottelee ruokiini "kiellettyjä" aineksia vaikka itse en ole heidän luonaan vieraillessani tehnyt syömisistäni numeroa.  En oikein ymmärrä tätä tarvetta taistella neuvolan ohjeita vastaan, mutta olen yrittänyt itse pysyä rauhallisena ja syödä omantuntoni (=neuvolan ohjeiden) mukaan. Sanomattakin on selvää etten enää tapaa vanhempiani tämän ruoka-asian takia.

Jos haluat jotain terveisiä välittää siskollesi, sano että äitinne on siinä asiassa oikeassa että ennenkin on terveitä lapsia syntynyt ihan normaalilla ruokavaliolla. Nämä ruokasuositukset kuitenkin on luotu ihan tutkimalla syytä keskenmenoihin ja sikiöiden epämuodostumiin, eli ei niitä tyhjästä ole repäisty. Suosituksiin kannattaa perehtyä ja ottaa selvää mitä riskejä mihinkin ruokiin sisältyy ja tehdä sitten oma päätöksensä niiden syömisestä. Ei se neuvola mikään ylin oraakkeli ole, mutta ei ole äitinnekään.

Vierailija
7/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin neuvolan rajoituksia, tosin niissä oli paljon semmoisia juttuja, joita en muutenkaan kasvissyöjänä syö. Välttelin myös kosmetiikkaa, vaikka sen välttämistä ei Suomessa vielä suositellakaan. 

Vierailija
8/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Ja tässä siis se THL:n lista mitä varmaan useimmissa suomalaisissa neuvoloissa pidetään ohjenuorana noihin kiellettyihin.

-7

Vierailija
9/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuoleman ja listerian kokeneena, kyllä, noudatin suosituksia.

Vierailija
10/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt raskausaikana kiellettyjä ruokia. En näe mitä järkeä siinä on, että tahallani ottaisin riskin että lapseni menehtyisi tai vammautuisi. Olen ollut tilanteessa, jossa sikiö lakkasi liikkumasta ja samalla paljastui että olen altistunut sikiölle vaaralliselle bakteerille. Voin kertoa että siinä tilanteessa se oma ego sen verran viimeistään väistyy, että sellaiselle lapselliselle uhmakkuudelle (minähn syön mitä haluan) ei oikein jää hirveästi tilaa. Jos olisin tahallani aiheuttanut vastaavan tilanteen, en olisi voinut ikinä antaa itselleni anteeksi.

Vierailija
11/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon ainakin vältelly raakaa kalaa, maksan ylenmääristä syömistä, lisäaineita, kofeiinia, alkoholia jne. Lääkärinä kun on tullut nähtyä ne harvatkin huonot puolet enkä koe menettäneeni mitään vaikka ilman sushia on menty 9 kk. Kuitenkin tieto siitä, että voin vahingoittaa vauvaa (vaikka kuinka pienellä todennäköisyydellä) on liikaa minulle. En voisi ikinä mitenkään tietoisesti laittaa syntymätöntä lastani alttiiksi riskeille joiden välttäminen on helppoa. Vähän niinkuin turvavyö autoillessa ja kypärän käyttö pyöräillessä. Riski on pieni, mutta olemassa. Elintarvikerajoitukset ovat kuitenkin todella pieniä.

Vierailija
12/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen olen noudattanut suosituksia. Alkuraskaudesta söin kyllä inkiväärikarkkeja kun en tiennyt että inkivääri on kielletty, ja muutamia kertoja olen ottanut pienen hörpyn mieheni alkoholijuomasta ihan vain makustellakseni. Verenpaine on minulla ollut sen verran alhainen että salmiakin ja lakritsin syöminen ei ole huolettanut yhtään, mutta en niitäkään ihan älyttömiä määriä ole vetänyt. Kasvikset huuhtelen _melkein_ aina huolellisesti. Pari kertaa olen tainnut juoda jotain sellaista teetä josta en ole ollut varma onko se juuri sellaista kiellettyä yrttiteetä, tai maistaa palasen sellaista juustoa jonka pastöroimisesta minulla ei ole ollut varmuutta.

Kaikki on mennyt erinomaisen hyvin tähän asti, vielä kaksi kuukautta raskautta jäljellä.

(Sukulaiset toivat juuri tuliaisiksi leipäjuustoa. Nyt pohdin uskallanko syödä sen, koska siinä ei lue onko se tehty pastöroidusta vai pastöroimattomasta maidosta...)

Vierailija
13/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juonut alkoholia, siinä se.

Vierailija
14/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin, että raskausaikana maailma on riskejä pullollaan. Vauva voi kuolla, jos kaadun liukkaalla säällä. Vauva voi kuolla, jos olen missä tahansa liikennevälineessä, ja tapahtuu onnettomuus. Vauva voi kuolla, kun käyn asioilla Tampereen keskustassa ja kuljen narkomaaneja kihisevän rautatieaseman läpi. Vauva voi kuolla, jos sairastun listeriaan.

Tai sitten voin ajatella positiivisesti ja yrittää käyttää tervettä järkeä menemättä liiallisuuksiin. Vauva voi kuolla siinäkin tapauksessa, että geeniarpajaisissa käy ns. paska säkä, ja sikiö vain kuolee keskenmenossa, koska luonto on sen verran viisas, että se ymmärtää lopettaa epätoivoisen riskiraskauden jo ennen kuin vauva ehtii kehittyä ja kasvaa ja vanhempi ehtii toden teolla kiintyä ja rakastua lapseensa. Eli en ole ehdoin tahdoin syönyt mitään kiellettyä, mutta jos on tehnyt aivan helvetisti mieli maksamakkaraa tai valkohomejuustoa, olen ostanut paketin ja laittanut leivän päälle. Usein yksi annos on vienyt himon pois ja maksamakkara on jäänyt lojumaan jääkaappiin, kunnes se on syötetty koiralle. Enemmän olisin kärvistellyt, jos en olisi antanut itselleni edes sitä paria siivua.

Vierailija
15/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajoittanut lainkaan. Ne on suosituksia, ei määräyksiä. Vielä 30 vuotta sitten sai syödä melkein mitä tahansa, en usko, että ruoka 2000-luvulla muuttui sen vaarallisemmaksi.

Vierailija
16/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:55"]

En rajoittanut lainkaan. Ne on suosituksia, ei määräyksiä. Vielä 30 vuotta sitten sai syödä melkein mitä tahansa, en usko, että ruoka 2000-luvulla muuttui sen vaarallisemmaksi.

[/quote]

Ehkäpä tutkimus on kehittynyt ja tieto lisääntynyt 30 vuodessa?

Vierailija
17/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:45"]

(Sukulaiset toivat juuri tuliaisiksi leipäjuustoa. Nyt pohdin uskallanko syödä sen, koska siinä ei lue onko se tehty pastöroidusta vai pastöroimattomasta maidosta...)

[/quote]

Mulla on semmonen mielikuva että leipäjuusto valmistettais keittämällä, eli listeriabakteeri kuolis siinä. En kyllä ole yhtään varma, kannattaa ottaa selvää! Tai kuumentaa :)

Vierailija
18/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa noista kielletyistä ruoka-aineista on listalla siksi, että joku on jossain tehnyt jonkinlaisen kokeen, jonka perusteella voitiin olettaa, että on olemassa mahdollisuus riskiin. Samalla tavalla neuvolan pitäisi kieltää raskaana olevilta auton käyttö kuljettajana ja matkustajana (joka vuosi joku äiti kuolee kolarissa) ja ulkona liikkuminen ylipäätään (saasteet, auringonvalo, viima jne.) sillä on ihan yhtä todennäköistä saada saasteiden vuoksi epämuodostunut vauva kuin siksi, että on syönyt kerran maksalaatikkoa. Myös keittiössä oleskelu tulee kieltää, koska siellä on veitsiä ja niihin voi epähuomiossa osua ja veitsi katkaiseen vaikka valtimon.

Vierailija
19/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:55"]

[/quote]

Oliks bakteereja olemassa ennen kuin ne "löydettiin"? Pyörikö aurinko todellakin maapallon ympäri enneb Galileita?

Voi luoja, oikeesti!

Vierailija
20/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin rajoituksia. Jouluna kyllä otin pikkuisen maksalaatikkoa. Graavia ostettiin kalatiskiltä, kun ilmeisesti siinä on nimenomaan se vakuumipakkaus pahasta, siinä ehtii pöpöt lisääntyä niin paljon. Neuvolassa sanottiin, että kalatiskin pakkaamaton "tuoregraavi" on sallittua. Tuorejuustoa söin uunipadoissa, koska listeria tuhoutuu uunin lämmössä. Muutoin en syönyt mitään kiellettyjen listalta. Kerran ehdin syödä kolme liköörikonvehtia, ennen kuin tajusin, että niissähän on alkoholia. Sain kauheat omantunnontuskat :)