Saako raskaana ollessa syödä tuore/sulatejuustoa jo sen keittää?
Eli jos laittaa sitä keiton joukkoon, niin sehän kiehuu joten saako sitä siloin syödä? Google ei tähän antanut suoraa vastausta joten jos joku löytää jotain luotettavaa tietoa, olisin linkistä kiitollinen.
Kommentit (12)
tottakai voi. Listeria "kuolee" 72 asteessa. Myös homejuusto pizzassa on ok.
Mulle neuvolasta sanoi, että yleensä nuo tuorejuustot(esim.joku Viola) on ihan turvallisia ihan tuoreenakin kunhan muistaa kylmäketjun. Se nyt on ihan hyvä muistaa vaikkei ole raskaanakaan.
Joo jos kuumennat yli 70 asteen ni saa syödä :=) ainakin eviran sivuilla sanotaan että tuorejustoja ei saa syödä listerian vuoksi ja että listeria kuolee kuumentaessa
Niin ja linkeistä. Tässähän se sanotaan ihan selvästi.
Ja sulatejuusto ei kuulu ns. pehmeisiin juustoihin, joten sitä voi ilman listeriapelkoa syödä kylmänäkin.
Mun nyrkkisääntönä on että suunnilleen kaikki keitetty on turvallista :) Syön keitinperunatkin kuorineen. Ainoa mitä pitää kypsennettynä välttää on maksa, hauki ja inkivääri (THL:n suosituksen mukaan).
Kypsentämättömien juustojen kanssa saa sitten olla tarkempi. Silloin taas mulla on voimassa sääntö, jonka mukaan kaikki hyvä on kielletty :/ Tilasin jo mieheltä synnärille jättikuorman haisevia juustoja :)
Riskielintarvikkeita ovat vain pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuorejuustot. Kotimaiset ovat yleensä pastöroituja, joten esim. leipäjuustoa ja mozzarellaa saa syödä, jos valmistuaineena on pastöroitu maito. SUlatejuustoa voi syödä ihan normaalisti, se ei ole ns. tuorejuusto.
Homejuusto ja muut riskijuustot ovat ihan ok kypsennettynä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:03"]
Mulle neuvolasta sanoi, että yleensä nuo tuorejuustot(esim.joku Viola) on ihan turvallisia ihan tuoreenakin kunhan muistaa kylmäketjun. Se nyt on ihan hyvä muistaa vaikkei ole raskaanakaan.
[/quote]
Mulle sanottiin neuvolassa, että Violan kaltaista tuorejuustoa saa syödä samana päivänä, kun rasia on avattu, mutta ei enää sen jälkeen.
Apua. Mikä vika inkiväärissä? Entäpä fetajuusto?
En tiedä mitään linkkejä, mutta itse olen raskausaikana tehnyt kanapataa, jonka joukkoon tulee tuorejuustoa. Olen ajatellut, että eivätköhän siellä uunissa tuhoudu kaikki mahdolliset listeriat vai mitkä lie vaarapöpöt ovatkaan.