Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä yrittäjiä? Miten kehtaatte laskuttaa?

Vierailija
03.07.2020 |

Olen perustanut yrityksen puolisen vuotta sitten ja palkka ei vielä päätä huimaa. Asiakkaita ja toimeksiantoja on riittänyt ihan kivasti, mutta laskuttaminen tuntuu kiusalliselta. Yhteenkin projektiin meni 40 tuntia aikaa, mutta kun asiakas on pienituloinen, kirpaisee todella pahasti tehdä kahden tonnin laskua. Juu, tiedän, ettei ole minun murheeni, mutta ei vain riitä itseluottamus laskuttaa, vaan tekee mieli vetää hintoja ja tunteja alas, ettei tule k*sipään mainetta.

Miten te muut yrittäjät pääsette yli siitä, että tiedätte toisen olevan muutenkin maksuvaikeuksissa, mutta laskutettava vain on?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielesi kyllä kovenee, kun joudut karhuamaan laskuja. Jos yrittäjän urasi jatkuu, niin huomaat kuinka härskejäkin asiakkaita on olemassa - heillä ei ole aikomustakaan maksaa.

Asiakkaalle pitää olla alusta asti selvää mitä palvelusi maksaa. Pitää myös olla hiukan pelisilmää siinä, kenet asiakkaaksi ottaa. 

Nämä neuvot yli 25 vuoden yrittäjäkokemuksella. 

Vierailija
22/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on oppia arvioimaan, paljonko työhön menee aikaa ja mahdollisia tarvikekuluja. Sitten pitää tehdä asiakkaan kanssa tarkka sopimus, mitä työhön kuuluu. Tarpeen mukaan vielä erikseen mainita, mitä siihen EI kuulu. Sitten asiakas joko tilaa työn tai ei tilaa. Asiakas on siis jo työn tilatessaan tietoinen, mitä se tulee maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sopiminen etukäteen (mitä alustava hibta-arvio sisältää ja mitä ei) ja toisaalta asiakkaan pitäminen luupissa kertyneiden kulujen osalta niin että lasku ei tule yllätyksenä. Itse sovin usein myös mm. että hinta sisältäö yhden kommenttikierroksen asiakkaalla, useammat kommenttikierrokset maksaa extraa.

Ja 2k ei ole todellakaan kauhean paljon. Monella konsultilla tuntihinnat on 200-400 euroa plus alv.

Harva pääsee noihin hintoihin. Hyvä hinta korkeatasoisella konsultilla on €1000/päivä. Plus alv. 

Vierailija
24/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Olen siis tilitoimistoyrittäjä ja tilanne on vähän kenkku siksi, että näen asiakkaan taloudellisen tilanteen ja palveluni on asiakkaalle "pakollinen" eikä mikään ylimääräinen humputus. Ja hankaloittaa myös se, että ainakaan tämänhetkisellä kokemuksella on hankala sanoa etukäteen, meneekö jonkin toimeksiannon hoitamiseen 4 tuntia vai 20 tuntia. Pakko ne on kuitenkin hoitaa eikä jättää asiakasta oman onnensa nojaan. 

Vierailija
25/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasissa laskutan isolta instanssilta eikö kirpaise. Joskus myyn osaamistani yksityishenkilöille liian halvalla mutta se on oma valintani. Haluan myös tarjota heille mahdollisuuksia ostaa palveluitani. Tulotasoni on hyvä ja siksi toimin näin, bisnesmielessä se ei ole fiksua.

Tosin tiedän kollegoita jotka hinnoittelevat itsensä alakanttiin joka puolelle. Mä kehtaan laittaa osaamiselleni hinnan silloin kun palveluitani ostaa maksukykyisen suuri taho.

Olen joo vähän pehmo yrittäjä mutta sopivasti. Osa kovempia osa pehmompia.

Kyllä sulle ap kehittyy vielä tuossa asiassa rutiini. Et voi alkaa säälimään jotain asiakasta joka on tilannut sinulta tietyn työn tiettyyn sovittuun hintaan.

Vierailija
26/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Olen siis tilitoimistoyrittäjä ja tilanne on vähän kenkku siksi, että näen asiakkaan taloudellisen tilanteen ja palveluni on asiakkaalle "pakollinen" eikä mikään ylimääräinen humputus. Ja hankaloittaa myös se, että ainakaan tämänhetkisellä kokemuksella on hankala sanoa etukäteen, meneekö jonkin toimeksiannon hoitamiseen 4 tuntia vai 20 tuntia. Pakko ne on kuitenkin hoitaa eikä jättää asiakasta oman onnensa nojaan. 

Minäkin olen ja ihan tuttu fiilis on. Mutta teet meille kaikille karhunpalveluksen hinnoittelemalla alakanttiin. Miksi tekisit ilmaista työtä? Luuletko, että asiakkaasi tekee ilmaiseksi omille asiakkailleen? Koko ala kärsii siitä, kun muutamat tekevät oikeasti hyväntekeväisyyttään jopa vaativia asiantuntijatehtäviä.

Kannattaa tehdä niin, että toimeksiantosopimusta neuvoteltaessa kerrot ensin tutustuvasi materiaaleihin, ja teet tarjouksen sen perusteella isolla huomautuksella siitä, että hinta on vain arvio ja sitten informoit asiakasta heti, kun näyttää siltä, että työ on paljon suurempi kuin ennakkoon arvioit.

Itse juuri irtisanoin alustavan sopimuksen, koska asiakkaan antama kuva työstä ei vastannut todellisuutta. Ilmoitin vain kohteliaasti, että tämä ei vastaa sovittua.

Vierailija
27/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko olla yhteydessä kokeneempiin saman alan yrittäjiin saadaksesi parempaa näkymää siihen, kuinka kauan erilaiset tehtävät kestävät?

Vierailija
28/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko olla yhteydessä kokeneempiin saman alan yrittäjiin saadaksesi parempaa näkymää siihen, kuinka kauan erilaiset tehtävät kestävät?

Samaa mieltä. Alan yhteiset ryhmät auttavat tuollaisessa tilanteessa, missä kokemusta ei vielä niin paljon ole.

Vierailija
29/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli on sairautta. Business on businessta.

Säälillä ei ole sairauden kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
30/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiäämisenä kannattaa muistaa että olet yrittäjä, et sosiaalitoimisto. Ja muista se, että sinullekin voi tulla tiukkoja hetkiä, eikä niissä tilanteissa verottajaa, palveluntarjoajia tai muita kumppaneita kiinnosta se, onko sulla tiukkaa vai ei.

Bisnes on bisnestä, sosiaalitoimistona oleminen ei ole.

Vierailija
31/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää arvostaa omaa työtä.

Vierailija
32/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää yrittäjän puolisona ja paperitöitä otona tekevänä nämä nousevat kustannukset. Asiakkailta ei voi laskuttaa yhtään enempää, kilpailu on kovaa, mutta meille nousee ihan koko ajan hinnat. Viimeksi eräs vuosijäsenyys (pakollinen, jotta saa töitä) oli noussut yhtäkkiä 110-> 142. Juu, ei maailma kaadu tuohon 32 Euroon, mutta kun joka hemmetin kulu nousee koko ajan. Konehuoltajat laskutti aikaisemmin 62 Euroa/h, nyt uudet näyttää olevan 66 Euroa/h jne. Sähkön hinta nousee, vuokrat nousee, palkat nousee jne. Silti me lopullisena kontaktina asiakkaaseen ei voida nostaa hintoja, koska asiakkaat on tukka pystyssä heti, jos 2000 Euron laskuun tulisi 50 Euroa edes lisää. Samalla hinnalla joudutaan myymään vuodesta toiseen. Taannoin yritin vähän nostaa hintoja, ihan pikkuisen ja heti menetettiin asiakas, koska kilpailija ei nosta hintoja ja se muutama kymppikin on tässä kilpailutilanteessa liikaa tuhansien Eurojen laskussa. Toki on paljon vakiasiakkaita, jotka tilaa automaattisesti täältä, mutta ei niiltäkään voi yhtäkkiä alkaa kiskomaan isompia summia, kun tietävät hyvin, ettei hinnat ole muillakaan nousseet.

Vierailija
33/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiäämisenä kannattaa muistaa että olet yrittäjä, et sosiaalitoimisto. Ja muista se, että sinullekin voi tulla tiukkoja hetkiä, eikä niissä tilanteissa verottajaa, palveluntarjoajia tai muita kumppaneita kiinnosta se, onko sulla tiukkaa vai ei.

Bisnes on bisnestä, sosiaalitoimistona oleminen ei ole.

Jatlav vielä, että kirjanpitäjänä teet jopa karhunpalveluksen asiakkaallesi, jonka (kannattamatonta) yritystä yrität ylläpitää polkemalla omat hintasi maanrakoon. Se mitä sen sijaan voit tehdä auttaaksesi, on antaa vähän veroneuvontaa tai muuten ehdotuksia karsia "turhia" kuluja, kun kerran näät mitä tileillä tapahtuu. Se mistä yrittäjä asiakas ei voi karsia, on nimenomaan hyvä kirjanpitäjä, joka kykenee neuvomaan ja on ajan tasalla mm verotusasioissa.

T. Yrittäjä, jonka tärkeänä apuna on on hyvä ja konsultoiva kirjanpitäjä.

Vierailija
34/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielesi kyllä kovenee, kun joudut karhuamaan laskuja. Jos yrittäjän urasi jatkuu, niin huomaat kuinka härskejäkin asiakkaita on olemassa - heillä ei ole aikomustakaan maksaa.

Asiakkaalle pitää olla alusta asti selvää mitä palvelusi maksaa. Pitää myös olla hiukan pelisilmää siinä, kenet asiakkaaksi ottaa. 

Nämä neuvot yli 25 vuoden yrittäjäkokemuksella. 

Täytyy koputtaa puuta, ettei ole pahemmin luottotappioita tullut. Omaa työtä ollaan menetetty välillä, mutta kun meillä on aina isot tarvikelaskut mukana, joten maksamaton lasku ei ole pelkästään palkaton suorite itseltä vaan päälle suora tappio.

Nyt lähti tällä viikolla tratta eräälle yritykselle, jonka omistaja paistatteli sanomalehdessä joitain viikkoja sitten esittelemässä varallisuuttaan. En viitsi yksilöidä, mitä esitteli, ettei ole tunnistettava. Teki mieli laittaa kommentti sinne lehden kenttään, että jos maksaisi meillekin sen muutaman tonnin laskun, josta tulisi maksamatta noin 3000 Euroa tappioita, niin mekin saataisiin jotain kivaa kesäloman kunniaksi. Edes murto-osa siitä, mistä hän nautiskelee....

Vierailija
35/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet ammattilainen, eikö totta? Ammattilaiselle kuuluu maksaa.

Jos teet työsi niin, että voit olla siitä ylpeä, voit myös lyödä siihen sen arvoisen hintalapun päälle.

Totta kyllä, joskus harmittaa asiakkaan puolesta, jos tiedän, että raha tiukassa. Pitää vaan muistuttaa itselleen tuo ylle kirjoittamani -- jos olen ylpeä työni jäljestä ja seison sen takana, kyllä minulle kuuluu siitä myös ammattilaisen palkka.

Vierailija
36/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät ovat yleensä itsekkäitä ihmisiä. Se on se yrittäjä luonne. Tunteeton luonne. Empaattisia on harvassa.

Itse tekisi mieleni perustaa yritys, kun jäin työttömäksi, mutta en minäkään raaskisi laskuttaa paljoa. Tulee olo, että itse minä olin hidas tekemään, laitan lasku alaspäin.

Vierailija
37/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulisi parin tonnin tilitoimistolasku, lähtis se kirjanpitäjä vaihtoon samantien. T. Ay

Vierailija
38/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten ihan ensimmäiseksi lukemaan Jari Parantaisen Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa kirja plus pölli tästä blogi seurantaan.

Unohda kustannukset jne. Ne antavat vain minimi hinnan millä voita hommaa tehdä. Oikeasti sinun pitää hinnoitella tuottamasi arvon mukaan, siten että asiakaskin vielä hyöytyy. Win win tilanne.

Vierailija
39/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten ihan ensimmäiseksi lukemaan Jari Parantaisen Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa kirja plus pölli tästä blogi seurantaan.

Unohda kustannukset jne. Ne antavat vain minimi hinnan millä voita hommaa tehdä. Oikeasti sinun pitää hinnoitella tuottamasi arvon mukaan, siten että asiakaskin vielä hyöytyy. Win win tilanne.

Haista kuule! Ai että kaikki on aina niin niin helppoa, siitä vaan joka pirkko ja reino yrittämään ja vaihtoehtona voisi olla vaikka katuoja, ei se niin vaikeaa ole!

Vierailija
40/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Jarin kirjoittama tekstikin on ihan ufoa. Hinnat ei perustu kustannuksiin, vaan pitää rohkeasti nostaa hinnat taivaisiin. Yritys tarvitsee kassavirtaa. Näillä yksinkertaisilla mantroilla saadaan seuraavat menestysfirmat kukoistamaan.

JUU, ihan varmasti! Pyydetään vaan mitä sattuu huvittamaan ja mielellään paljon. Kuin päiväkoti-ikäisen lapsen ohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän