Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä yrittäjiä? Miten kehtaatte laskuttaa?

Vierailija
03.07.2020 |

Olen perustanut yrityksen puolisen vuotta sitten ja palkka ei vielä päätä huimaa. Asiakkaita ja toimeksiantoja on riittänyt ihan kivasti, mutta laskuttaminen tuntuu kiusalliselta. Yhteenkin projektiin meni 40 tuntia aikaa, mutta kun asiakas on pienituloinen, kirpaisee todella pahasti tehdä kahden tonnin laskua. Juu, tiedän, ettei ole minun murheeni, mutta ei vain riitä itseluottamus laskuttaa, vaan tekee mieli vetää hintoja ja tunteja alas, ettei tule k*sipään mainetta.

Miten te muut yrittäjät pääsette yli siitä, että tiedätte toisen olevan muutenkin maksuvaikeuksissa, mutta laskutettava vain on?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en laskuta kunnolla, niin kohta olen itse talousongelmissa.

Vierailija
2/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sovin jo tunneista ja hinnoista etukäteen, jottei yllätyksiä tulisi kummallekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat saada oman leipäsi päälle muutakin kuin ylähuulen, on parasta opetella laskuttamaan. Ei se asiakas ole sinun kaverisi jota pitäisi sääliä, se on sinun asiakkaasi. Jos sillä ei ole varaa maksaa sinun laskuasi, sen ei olisi pitänyt tilata sinun tuotettasi. Ei ole sun murhe. Koveta vähän itseäsi, jos meinaat pärjätä.

Vierailija
4/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittele ne kustannukset selvästi niin että asiakaskin näkee. Kai hinnoista on sovittu etukäteen?

Vierailija
5/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko asiakkaaksi maksuvaikeuksissa olevia? Toivottavasti et itse pian ole maksuvaikeuksissa!

Vierailija
6/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli on sairautta. Business on businessta.

Vierailija
7/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laiskotellut paljoin noiden 40h aikana tai onko työ hidastunut paljon sinun omien mokien takia? Mietin vain onko huonolle omatunnolle tiettyä syytä...

Vierailija
8/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti-ihminen on palkkansa ansainnut. Hyväntekeväisyys ei ole liiketoimintaa. Hinnat selväksi jo tilausvaiheessa. Asiakkaan murhe on sen laskun maksaminen. Etsii halvemman tarjouksen jos löytää.

Vierailija
9/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskutat vähemmän kuin pitäisi, niin olet haitaksi kirjaimellisesti koko alallesi, koska painat hintoja alaspäin. Ammut oikeasti itseäsi vain jalkaan säälimällä tuolla tavalla. Suurin osa yrittäjistä Suomessa tekee töitä alle minimituntihinnan juuri tuollaisesta syystä. Ja sitten kuluttajat valittavat toki liian korkeita hintoja. Mutta yrittäjän taksasta ei taskuun mene kuin säälittävän pieni osuus kaikkien pakollisten maksujen jälkeen.

Sinulla on hinnasto, jonka toivottavasti olet suunnitellut ja asiakas on etukäteen siihen tutustunut. Laskutat sitten asianmukaisesti.

Vierailija
10/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2k (ALV 0%) 40t työstä on aika normi, jos on taksa sovittu niin kyllä ostaja tietää mitä ostaa ja jos ei valita niin taitaa olla saanut rahoilleen vastinetta.

Vierailija
11/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2k (ALV 0%) 40t työstä on aika normi, jos on taksa sovittu niin kyllä ostaja tietää mitä ostaa ja jos ei valita niin taitaa olla saanut rahoilleen vastinetta.

On muuten pk-seudulla aika halpakin taksa.

Vierailija
12/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sovin jo tunneista ja hinnoista etukäteen, jottei yllätyksiä tulisi kummallekaan.

Toimi niinkuin hän sanoi, ja voithan tarjota osamaksua mahdollisuutena jos sulla on siihen vara.

Vierailija
13/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä olen juuri ihmetellyt. Miten luodaan voittoa tuottavaa hinnoittelua, kun ihmiset on nykyään niin tietoisia voiton osuudesta, ja sitten valitetaan että voi voi kun on kallista. Ehkä olen vain liian tyhmä ymmärtääkseni, mutta voisiko joku yrittää selittää?

Vierailija
14/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta itsekin yrittäjänä. Mutta sait jo hyviä neuvoja. Eli arvioi hinta etukäteen ostajalle, joko niin, että projekti on kiinteähintainen (missä tietysti joutuu itse ottamaan riskiä, että aikaa meneekin enemmän) tai ainakin annat selkeän kustannusarvion. Samoin määrittelet selkeästi ja kirjallisesti sen, miten hinta ja laskutus muodostuu ja jos se on tuntiperusteista, niin pidät tunneista kirjaa ja toimitat tämän selvityksen kirjallisesti ostajalle.

Eli mahdollisimman selkeää ja etukäteen sovittua, kirjallisesti. Silloin se on ostajan vastuulla arvioida, onko hänellä varaa. Jos ei ole, niin ei pidä ostaa.

Vierailija
15/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnoista sovittaan etukäteen ja asiakkaan luottotiedot tarkistetaan

Vierailija
16/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei kannata ottaa persaukisia asiakkaiksi. Sinänsä tommonen 40+alv/h on aika minimissään jopa.

Pelkkä laskuttaminenkin vain alkua, sitten ois saatava ne maksamaan myös.

Vierailija
17/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet palkannut työntekijän, joka tulee raskaaksi ja joutuu olemaan paljon sairauslomalla, niin yllättäen opit sekä laskuttamaan että tekemään kahden työt. Palkka sivukuluineen on pakko maksaa, vaikka työntekijä ei ole töissä. Jos kellarissa ei ole satumaista aarretta, on ainoa keino saada rahaa laskuttaa se toimeksiantajilta. Ja tehdä todella pitkää päivää!

Vierailija
18/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sopiminen etukäteen (mitä alustava hibta-arvio sisältää ja mitä ei) ja toisaalta asiakkaan pitäminen luupissa kertyneiden kulujen osalta niin että lasku ei tule yllätyksenä. Itse sovin usein myös mm. että hinta sisältäö yhden kommenttikierroksen asiakkaalla, useammat kommenttikierrokset maksaa extraa.

Ja 2k ei ole todellakaan kauhean paljon. Monella konsultilla tuntihinnat on 200-400 euroa plus alv.

Vierailija
19/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin kehtaan laskuttaa. Toisaalta minun palveluitani it-konsulttina ostaa lähinnä yritykset, useimmiten keskisuuret tai suuret, niin ei tarvitse sitä miettiä miten joku yksilö menee taloudelliseen pulaan hintojeni takia.

Vierailija
20/41 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä olen juuri ihmetellyt. Miten luodaan voittoa tuottavaa hinnoittelua, kun ihmiset on nykyään niin tietoisia voiton osuudesta, ja sitten valitetaan että voi voi kun on kallista. Ehkä olen vain liian tyhmä ymmärtääkseni, mutta voisiko joku yrittää selittää?

Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä ei oikeasti ymmärrä mitään voiton osuudesta. Luulevat usein virheellisesti, että jos yrittäjä laskuttaa 80eur/tunti, niin yrittäjä saa tuon summan taskuunsa. Palvelualayrittäjä kuten kampaaja kuitenkin maksaa tuosta summasta ensin arvonlisäveron 24%, josta jää käteen 64,52 euroa. Tästä maksetaan sitten YEL-vakuutus, toimitilakulut, työssä käytettävät välineet/tuotteet, muut vakuutukset, taloushallintokulut, lakisääteiset kulut, atk-kulut, puhelinkulut, ruokailukulut. Jäljelle tuntitaksasta jää ehkä 15-30 euroa, josta maksetaan itselleen palkkaa tai toiminimiyrittäjä yksityisnostona ottaa. Siitä maksetaan sitten normaalisti ansiotuloverot, jonka jälkeen käteen jää ei paljon mitään. Josta sitten maksetaan kaikki oman elämisen kulut ja pitäisi vielä erikseen säästää siitä summasta eläkkeeseen, koska YEL on ihan prseestä eläketurvana. Jos yrittäjä tekee jotain voitollista tulosta, niin on maksettava siitä 20% yhteisöveroa. En jaksa alkaa sitä laskelmaa tästä edes tekemään.

Iso osa yrittäjän tunneista ei koskaan edes päädy laskutettavaksi, koska työntekoon liittyy aina älytön määrä kaikkea pientäsilpöpusälää, jota ei tule laskutettua (asiakkaiden kyselyt, yhteydenotot, selvittelyt, kalenterit, omat kouluttautumiset, jne.).

Ja sitten vielä meillä on hallitus, jonka jäsenistä iso osa ei tunnu tajuavan tästä tuon taivaallista, vaan sitkeästi elää käsitys ns. "rikkaista" yrittäjistä, jotka nostelevat jotain osinkoja ilmaiseksi? Osingoista on maksettu verot 3 kertaan siinä vaiheessa, kun ne ns. nostetaan. Osingot ovat myös yksinkertaisesti sitä, että yrittäjä laittaa omaa rahaansa yritykseen investointina ja saa voitollista tulosta tehdessään ottaa niitä rahoja ulos yrityksestä suhteellisina määrinä. Jos tämä jotenkin kielletään tai aletaan verottamaan vielä kovemmin, niin ei järjellä ajateltuna oikeasti ole mitään järkeä olla yrittäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi