Suomen suosituin kermajäätelö sisältää 5% kermaa - saako edes kutsua kermajäätelöksi?
Pingviini-kermajäätelön tuoteselosteesta paljastuu että kermajäätelö on käytännössä rasvatonta maitoa, joka lisäaineilla tehdään täyteläisemmän makuiseksi.
Kommentit (22)
Rasvaton maito, kerma, sokeri, vesi, glukoosisiirappi, herajauhe, stabilointiaineet, emulgointiaine (rasvahappojen mono- ja diglyseridit), maltodekstriini, dekstroosi.
Miksi kermajäätelöön pitää lisätä vettä? Vastaan itselleni: jotta saataisiin parempi kate tuotteesta.
Se että tuotteen nimessä on sana kerma, ei tarkoita sitä, että koko tuote on on täyttä kermaa.
Aivan sama leivissä, voidaan sanoa kauraleipä, vaikka tuote ei ole puhdasta kauraa, vaan sisältää myös vehnäjauhoja ja muita jauhoja.
Näin se nyt vaan menee, ja se on sallittua, vaikka onkin hiukan harhaanjohtavaa kuluttajan kannalta.
Kuluttaja on kuitenkin itse velvollinen lukemaan tuoteselosteesta tuotteen koostumuksen.
Kusetustahan tämä on. Suomalaiset eivät vaan vaadi muutosta tällaiselle.
Eviran ohjeiden mukaan jäätelön voi nimetä kermajäätelöksi, jos tuotteessa maidon rasvapitoisuus on vähintään 8 painoprosenttia ja maitoproteiinipitoisuus 2,5% ja jonka kuiva-aineen kokonaispaino on vähintään 30 %.
Ilmeisesti Froneri Finland liikkuu harmaalla alueella tuotteensa kanssa kun nuo Eviran ohjeet ei taida ihan täyttyä.
Ei se mitään kusetusta ole, kun Suomen elintarvike lainsäädäntö sen sallii.
Muutosta pitää vaatia lainsäädäntöön.
Jos tuossa jäätelössä olisi kermaa vaikkapa esim. puolet sisällöstä, niin kyllähän jokainen kuluttaja näkisi sen jo hinnasta.
Kermajäätelöä ei parilla kolmella eurolla saa.
Ben&Jerry's Cookie Dough jäätelö sisältää 27% kermaa. Maksan mielelläni hieman enemmän laadusta.
Tuosta on olemassa ihan ministeriön tekemä päätös, että milloin jäätelöä voi sanoa kermajäätelöksi. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990004#Pidp446262944
En usko, että kovinkaan moni tykkäisi jäätelöstä, jossa on pelkkää kermaa. Saataisi olla aika samanlaista kuin kirnuvoi.
Kuka näitä ’vanilja’jäätelöitä oikein ostaa? Oikeastiko joku niistä tykkää? Jos, niin onpa kehittymätön makuaisti... Ovat aidosta vaniljajäätelöstä niin kaukana, että käsittämätöntä ylipäätään saada kutsua näitä valoi/ingman pahvilaatikoiden sisältöjä vaniljaksi.
Ben & Jerryssä 30%.
Sori, mutta en vaan tue kotimaista tässä tuotekategoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Njaa, minä ostan yleisestikin vain sellaisia tuoteita, joista itse pidän. Minulle on ihan sama millä nimellä myyjä niitä kutsuu. Voimariini - oivariini, aivan sama minulle, kun tykkään siitä itse levitteestä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä ’vanilja’jäätelöitä oikein ostaa? Oikeastiko joku niistä tykkää? Jos, niin onpa kehittymätön makuaisti... Ovat aidosta vaniljajäätelöstä niin kaukana, että käsittämätöntä ylipäätään saada kutsua näitä valoi/ingman pahvilaatikoiden sisältöjä vaniljaksi.
Oikea madagaskarilainen Bourbon-vanilja on herkkua. Siinä on sellainen hieman pippurimainen mutta makea ihana polte.
Se ei ole sitä näädän perärauhasesta kerättyä "vanilliinia" joka on 20x halvempaa ja jota Valiokin käyttää. Ei ole vaniljaa nähnytkään.
Se on ylipäätään suomalaisen ruokateollisuuden vitsaus, kaikki on feikkiä ja halpuutettua koska ajatellaan että "ei ihmiset siitä aidosta kuitenkaan maksa".
Vierailija kirjoitti:
Oikea vanilja maksaa melkein yhtä paljon kuin sahrami. Erittäin harva firma käyttää sitä jäätelöissään.
Mövenpick ja Ben Jerry taisi olla ainoat. Samoin Suomen Jäätelö käyttää aitoa vaniljaa.
Näkyy toki hinnoissa, turha luulla ostavansa näitä pikkupurkkeja alle 5 euron ja isommat on 8-10€.
Vierailija kirjoitti:
Se että tuotteen nimessä on sana kerma, ei tarkoita sitä, että koko tuote on on täyttä kermaa.
Aivan sama leivissä, voidaan sanoa kauraleipä, vaikka tuote ei ole puhdasta kauraa, vaan sisältää myös vehnäjauhoja ja muita jauhoja.
Näin se nyt vaan menee, ja se on sallittua, vaikka onkin hiukan harhaanjohtavaa kuluttajan kannalta.
Kuluttaja on kuitenkin itse velvollinen lukemaan tuoteselosteesta tuotteen koostumuksen.
Höpö höpö. Petoksia nuo ovat, niin se 5% kermajäätelökin kuin se 17% "kauraleipäkin" joiden koko bisnesmalli perustuu siihen ettei ihminen väsyneenä tai kiireisenä jaksa syynätä jokaikisen ostamansa tuotteen pikkupränttiä minuuttitolkulla siellä kaupassa.
Sivistysmaissa Valvira, Evira tms. laittaisi näille uhkasakon ja jos eivät lopeta valheellista markkinointia niin lappu luukulle.
Tässä ketjussa mainitaan Valio, vaikka Pingviini-jäätelöllä ei ole ollut mitään kytköksiä Valioon enää vuosikausiin. Onnittelut firmalle loistavasta Pingviini-brändistä, jonka moni vieläkin mieltää Valion tuotteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa mainitaan Valio, vaikka Pingviini-jäätelöllä ei ole ollut mitään kytköksiä Valioon enää vuosikausiin. Onnittelut firmalle loistavasta Pingviini-brändistä, jonka moni vieläkin mieltää Valion tuotteeksi.
Nestlellä oli myös iät ja ajat lisenssi Valiojäätelö-tuotenimikkeeseen eli aika hämärtynyttä tuo raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Petoksia nuo ovat, niin se 5% kermajäätelökin kuin se 17% "kauraleipäkin" joiden koko bisnesmalli perustuu siihen ettei ihminen väsyneenä tai kiireisenä jaksa syynätä jokaikisen ostamansa tuotteen pikkupränttiä minuuttitolkulla siellä kaupassa.
Sivistysmaissa Valvira, Evira tms. laittaisi näille uhkasakon ja jos eivät lopeta valheellista markkinointia niin lappu luukulle.
Mainitsetko jonkun esimerkin näistä "sivistysmaista", joissa Valviran ta Eviran kaltaiset elimet asettaisivat tässä tapauksessa uhkasakkoja? Suomessahan elintarvike- ja tuotemerkkivalvonta on varsin tiukkaa ja korkeatasoista. Mm. nuo mainitsemasi esimerkit kauraleivästä ja kermajäätelöstä on ihan lainsäädännössä määritelty, että milloin tuotetta voi kutsua kermajäätelöksi tai kauraleiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Valiolla ei ole muuta vaniljajäätelöä kuin tämä: https://www.valio.fi/tuotteet/jaatelot/valio-jaatelofabriikki-super-van…
Taisitkin tosin tarkoittaa Pingviinijäätelöä, jotka kuuluvat Fronerille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa, minä ostan yleisestikin vain sellaisia tuoteita, joista itse pidän. Minulle on ihan sama millä nimellä myyjä niitä kutsuu. Voimariini - oivariini, aivan sama minulle, kun tykkään siitä itse levitteestä.
Sinun kaltaisesi valveutumattomat kuluttajat ovatkin se suurin syy miksi ruokatuotanto ei muutu paremmaksi.
Tuo jäätelö on liian makeaa ja keinotekoisen makuista, yksi vahinko-ostos riitti.