Lapsena lyhyisiin hiuksiin pakotetut
Millaiset hiukset teillä nyt on? Itselläni on vaihdellut polkasta puoleen selkään ulottuviin. yhää vieläkin äitini jaksaa "vaatia" itselleni poikatukkaa. Omat tyttönikään eivät saisi hänen mukaan pitää pitkiä hiuksia.
Kommentit (13)
Puolipitkä polkka. En ymmärrä vieläkään, miksi hiukseni leikattiin lapsena aina lyhyiksi.
Mulla oli kaveri, jota kiellettiin leikkaamasta pitkiä hiuksia lyhyiksi. Joskus näinkin päin.
Pitkänä pidän, ja auki.
Jotenkin koomista että oma tyttöni tuntuu "kapinoivan" tässä asiassa ja puhuu usein miten haluaa lyhyet hiukset kun ne on niiiin paljon kivemmat. Sitten kun sanon että okei, saat ihan miten lyhyet vain haluat, niin sitten ei tosipaikan tullen kuitenkaan leikkauta.
Mulla on suorastaan trauma siitä lapsuuden poikatukasta, miten se kynittiinkin vyötärölle ulottuvasta niin kamalaksi, polkkakin olisi ollut paljon parempi.
Traumaattisinta se oli ehkä siksi että mun paras päiväkerhokaveri ei enää halunnut olla mun kaveri kun kuulemma näytin pojalta :( Se oli siitä lähin kaveria toisen pitkätukkaisen tytön kanssa. Yhdessä ne jopa kiusasivat mua välillä.
Siitä lähin kun sain itse päättää mulla on aina ollut pikät hiukset.
Oman äitini laiskuus - Se oli se syy miksi minulla oli aina polkkatukka tai lyhyempi lapsena. Äiti ei jaksanut harjata pitkiä hiuksia suoriksi.
Sinäänsä ymmärrän kyllä koska hiukseni ovat vielä aikuisenakin hyvin takkuuntuvat. Siksi pidän nyt aikuisenakin lyhyttä mallia.
Minulla ja sisaruksillani oli lapsena lyhyet, ja nyt aikuisena vain yhdellä ollut aina lyhyt (ja ohut) tukka, muilla niin pitkät kuin mahdollista. Oma äitini ei onneksi ole puuttunut sen enempää lastensa kuin lastenlastensa hiusasioihin sen jälkeen, kun aloimme itse huolehtia hiuksistamme.
Näin äitinäkin vaikea ymmärtää edellisen sukupolven äitien pakkomiellettä tyttölasten lyhyistä hiuksista. Olisiko heillä itsellään ollut aikoinaan trauma pitkien, takkuisten hiusten selvittämisestä ja letittämisestä? Ovat sitten itse lapsena päättäneet, että "ei ainakaan minun lapsillani ole pitkiä hiuksia". Kysykää te äidiltänne, jotka vielä voitte.
Mulla on 10-vuotias tyttö, jolla on pitkät ja paksut hiukset. Harmi vaan että tyttö ei koskaan harjaa eikä pese hiuksiaan ilman tappelua. Aamuisin hän lähtee kouluun hiukset pörrössä, niskassa valtava vanuttunut takkukasa. Jos väkisin harjaan hänen hiuksensa hän itkee ja parkuu kun sattuu niin, mutta aamuisin en ole kotona harjaamassa. Hiukset todella näyttävät niin hirveiltä että kauhulla odotan milloin joku tekee lastensuojeluilmoituksen.
Todellakin tekisi mieli leikata hiukset väkisin, mutta se kai olisi fyysistä pahoinpitelyä?
Jo neuvolassa neuvotaan äitiä leikkauttamaan hiukset lyhyiksi ennen synnytystä. Ne kuulemma ovat paljon hygieenisemmät eikä aikaa kulu hiusten hoitoon vaan voi antaa kaiken huomion vauvalle. Minusta oli outo ajatus laikkauttaa hiukset. Myös kengät piti olla korottomat.
Omat hiukseni äitini leikkautti lyhyeksi koska ne kuulemma vahvistuvat kun ovat lyhyet. Nyt minulla on puolipitkät ja tyttärellä pitkät hiukset.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 09:59"]
Mulla on 10-vuotias tyttö, jolla on pitkät ja paksut hiukset. Harmi vaan että tyttö ei koskaan harjaa eikä pese hiuksiaan ilman tappelua. Aamuisin hän lähtee kouluun hiukset pörrössä, niskassa valtava vanuttunut takkukasa. Jos väkisin harjaan hänen hiuksensa hän itkee ja parkuu kun sattuu niin, mutta aamuisin en ole kotona harjaamassa. Hiukset todella näyttävät niin hirveiltä että kauhulla odotan milloin joku tekee lastensuojeluilmoituksen.
Todellakin tekisi mieli leikata hiukset väkisin, mutta se kai olisi fyysistä pahoinpitelyä?
[/quote]
Oletteko kokeilleet jotain hiustenselvityssuihkeita tms?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 10:11"]
Jo neuvolassa neuvotaan äitiä leikkauttamaan hiukset lyhyiksi ennen synnytystä. Ne kuulemma ovat paljon hygieenisemmät eikä aikaa kulu hiusten hoitoon vaan voi antaa kaiken huomion vauvalle. Minusta oli outo ajatus laikkauttaa hiukset. Myös kengät piti olla korottomat.[/quote]
Tätäkö siis tapahtuu 2000-luvulla? Tulee enemmänkin 50-luku mieleen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 09:59"]
[/quote]
Oletteko kokeilleet jotain hiustenselvityssuihkeita tms?
[/quote]
Tangle Teezer -harja. Ei siihen muu auta, ja tuo on loistava kapine.
Minulla oli lapsena todella paksut hiukset (haavekuva ja muisto enää vain...), jotka hiostivat kesällä, ja siksi minulle leikattiin lyhyet hiukset, kun olin 11. En muista, että hiukseni olisivat takkuuntuneet kovin helposti. Jälkeenpäin olen ajatellut, että äidilläni on muutenkin vähän sellaista ajatusmallia, että tytöillä ei saa olla hempeitä, vaaleanpunaisia vaatteita, pitää niitä jotenkin teennäisinä. Itsekin kammoan jotain pikkuhuoravaatetusta, mutta EN kauneutta. Onneksi lapseni ovat poikia, niin ei ole tarvinnut vääntää äidin kanssa :( Jotenkin kolho asenne minusta, että tyttö ei saisi olla nätti. Niin, nykyisin hiukseni ovat pitkähköt.
Olkapäille olen pitänyt siitä asti kun itse sain päättää. Olin ruma lapsi ja lyhyt tukka ei auttanut asiaa yhtään. Joskus alakoulussa sain pitää lyhyen ajan pitempiä hiuksia ja olin kerrankin ihmisen näköinen. Ainoa kuva mitä en lapsena hävennyt syvästi.