Kamalan vaikeaa päättää, mökki vai matkustelu?
Meillä on miehen sisarusten kanssa n. 350km päässä kesämökki, jossa tulee käytyä n. kerran vuodessa. Asuntovaunun kanssa ollaan pääosin reissattu ympäri Eurooppaa viimeiset 10 vuotta. Nyt lähinnä mulla on keski-ikäisenä noussut mökkikuume. Toiveena olisi lähellä joku kiva paikka, missä arjen hulinasta pääsisi rauhoittumaan, mies pelkää ettei aika riitä kaikkeen ja tulee vaan turhaa stressiä. Meillä siis kohtuu työläs omakotitalo ja voimia vievät työt.
Mikäköhän olisi järkevää?
Kommentit (16)
Matkustelu tietysti! Kuka jaksaa kökkiä jossain mökillä hyttysten syötävänä vuodesta toiseen kun voisi lekotella Nizzassa bulevarditerassilla?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:35"]
Matkustelu tietysti! Kuka jaksaa kökkiä jossain mökillä hyttysten syötävänä vuodesta toiseen kun voisi lekotella Nizzassa bulevarditerassilla?
[/quote]
No sellainen joka tykkää kasvatella marjoja ja hedelmiä sekä perennoja ja kasviksia. Niin ja yrttejä.
Niin, mutta kysyjillä on omakotitalo, jossa noita juttuja voi tehdä (puutarhan hoito).
Onko aikaa ja voimia ja halua hoitaa sekä mökki että talo? Me vuokrattiin kokeeksi vuodeksi mökki, olin ihan siinä luulossa, että se olisi mukavaa. Kattia kanssa! En viihtynyt ollenkaan. Olen aika sosiaalinen ja alkoi todella ahdistamaan saman kaislikon katseleminen päivästä toiseen. Mökissä ei ollut sinänsä mitään vikaa, tunnin ajomatka kotoa, meren rannalla, suojaisa oma ranta, ei naapurimökkejä näköetäisyydellä. Mutta ei. Kotona on kesällä ihan tarpeeksi puuhaa ja viihdykettä. Palasimme vahaan kaavaan, vuokratalo etelä-Euroopasta pariksi viikoksi saa riittää. Siellä on kuitenkin tekemistä ihan eri tavalla.
Tuohan on helppo ratkaista, me pähkäilimme samaa muutama vuosi sitten:
- jaksatko huolehtia okt:n pihasta / muista hommista töiden jälkeen iltaisin?
- jaksatko joka viikonloppu ajaa mökille (aika paljon saa olla rahaa että saa alle 100km päästä)
- jaksatko/ehditkö joka viikonloppu ajaa nurmikon mökillä?
- jaksatko hakata ja kantaa puut mökillä lämmitykseen ja saunaan?
- jaksatko huolehtia mökin kunnossapidosta viikonloppujen/lomien aikana
- onko sinulle lomaa se että touhuat em??
- oletko valmis luopumaan matkustelusta? Mökki on sen verran kallis ylläpitää että siellä täytyy sitten olla lomilla. Talviloman raaskii viettää ulkomailla
+ mökille pääsee joka viikko, matkoille max 5 vkoa vuodessa (normi duunari)
Mun ei tarvinnut kauaa miettiä.... okt on Helsingin kupeessa, iso tontti ja mustikat yms marjat ja sienet saa omasta pihasta. Laitoimme tähän uima-altaan, jos ei jaksa olla altaalla voi mennä meren tai järven rantaan muutaman km päähän. Eli aina saatavilla.
Lomat ollaan maailmalla.
Itse kannattaisin ehdottomasti mökkeilyä. Tai paremminkin yhdistäisin molemmat. En näe mitään järkeä omistaa omaa mökkiä jos mökillä ei oikeasti ehdi viettää paljon aikaa. Vuokraamalla mökin voitte vaihtaa paikkaa vaikka joka kerta, tai toisaalta jos tykkäätte jostain paikasta niin sieltähän voi varata mökin aina vaikka viideksi vuodeksi eteenpäin. Tuskin mökin omistaja sitä panee pahakseen. Itse olen http://www.vuokraamokki.info/ sivuston kautta katsellut mökkejä ja tehnyt just sitä että ottanut eri mökkejä vähän eri puolelta Suomea. Voisipa tuota joskus kokeilla mökkeilyä tietysti ulkomaillakin.
Jos hankitte mökin, niin valitkaa tarkkaan! Siispä helppohoitoinen piha; ei nurmikkoa eikä kukkapenkkejä, vaan kuivaa kangasmaastoa ja kalliota tms.
Polttopuita on mahdollisuus saada valmiina; maaseudulla yksityiseltä edullisemmin kuin firmoilta.
Pienehkö mökki niin, ettei ole turhaa siivottavaa.
Oma mökki on ihana rentoutumispaikka, jonne vieraat tulevat vain kutsuttaessa!
Meillä on melko vaatimaton mutta sitäkin rakkaampi mökki, jossa vietämme etenkin marjastus- ja sienestysajat. Muutoin reissaamme mielellämme, varsinkin talvella, etelän maissa.
Olemme molemmat monen polven helsinkiläisiä ja asumme kerrostalossa joten kahden puutarhan ongelmaa ei ole. Ei edes yhden, sillä mökkipihamme on melkoisessa luonnontilassa perhosten (ja meidän) asua. Odotan ilolla kesäkauden avajaisia tulevana viikonloppuna.
Neuvoni on valitkaa molemmat jos resurssit riittävät.
Me asumme omakotitalossa. Pihsta ja puutarhasta on tehty helppo. Ja sellainen suht vaivaton. Silti on sitä aina jotain puuhaa tai rempatavaa paikoin, EN ole koskaan halunnut mökkiä. EN halua toista työleiriä. Siksi olen valinnut matkustelun. Luksusta arkeen ja aina voi valita mieleisen kohteen,
Valintani on ehdottomasti matkustelu.
Vuokratkaa mökki! Se on oikeasti hyvä vaihtoehto. Voitte lomailla vaikka samalla mökillä joka kesä pari viikkoa, mutta teillä ei ole ylläpitovelvollisuutta, voitte vaihtaa paikkaa kyllästyttyänne ja halvemmaksikin tulee kuin investoida isot rahat mökkiin.
Se voisi olla vaihtoehto mökin ja matkojen väliltä. Saisitte noukkia mökkeilyn parhaat puolet ilman duunia. Tietenkään sinne ei aina voi mennä, mutta... Joskus voi vuokrata pidemmäksikin ajaksi. Mun vanhempien mökkinaapureilla on viimeiset viisi vuotta ollut joka kesä samat vuokralaiset. Eli koko kesäksikin voi vuokrata ja kokeilla, miltä tuntuu.
MIten ei aika riitä kaikkeen? Me asutaan omakotitalossa, meillä on mökki ja matkustellaan paljon. Mikä tässä on se ongelma?
Kannatan ehdotusta rivari ja mökki. Asun rivarissa, saan taloyhtiön palvelut ja huoltofirma auraa, mökillä olen kesät ja talvella reissussa, on halvempaakin.mökki on pieni, sen siivoaa äkkiä, uimaranta parin kilsan päässä, kesävesijohto helpottaa elämää. Oktalossa olisi mulle liikaa puuhaa talvisin. Rivarissani ei ole nurtsia, kiveys ja kukkapenkit. Mökillä riittää puuhaa kesällä. Mutta kuuntele miestäsi!
Tai voihan tehdä niin, että muuttaa kerrostaloon, ostaa mökin ja matkailee. Silloin olisi vähemmän ylläpitotöitä.
Vuokraatte vuodeksi mökin ja sen perusteella päätös.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 13:00"]
Tai voihan tehdä niin, että muuttaa kerrostaloon, ostaa mökin ja matkailee. Silloin olisi vähemmän ylläpitotöitä.
Vuokraatte vuodeksi mökin ja sen perusteella päätös.
[/quote]
Tai rivarin jossa on vähemmän töitä, kaikki kun ei enää kerrostaloon sopeudu. Silloin on mahdollisuus molempiin
7
Matkustelu. Miehesi on oikeassa. Nauttikaa omakotitalosta ja tehkää irtiotot matkaillen.