Eikös maraton ole ihan helppo juttu, kunhan jaksaa harjoitella
ja paikat kestää? Ei kai suurehko massa (pääas. lihasta) haittaa?
Kommentit (26)
ei massa haittaa mitään noissa hommissa, päin vastoin lisää kestävyyttä
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:29"]
Noh, siitä vaan kokeilemaan...
Määrätietoa ja juoksusta nauttimista tarvitaan.
[/quote]No kyllä mä tykkään juosta...välillä tuntuu vaan tylsältä. Mulla tosin venähti nilkka viime heinakuussa ja se on vieläkin vähän turvoksissa.. ja pidemmillä matkoilla lenkin jälkeen tuntuu nilkassa, että sen puolesta en ole ihan varma. Syksyllä olisi maraton, mihin aattelin.
ap
Itse maraton ei ole se "juttu" vaan se, että kun harjoittelet pari-kolme kertaa viikossa, niin huomaat pian oman virkistymisesi - niin korvien välissä kuin fysiikassakin. Suosittelen!
Aika tylsää puuhaa. Siis vaan juosta ja juosta ja juosta. Harjoittelulla siihen pystyy kaikki.
Yhtä helppoa kuin tikan heittäminen tikkataulun kymppiin ensimmäisellä yrityksellä. Onnistuu kun harjoittelee.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:38"]
Itse maraton ei ole se "juttu" vaan se, että kun harjoittelet pari-kolme kertaa viikossa, niin huomaat pian oman virkistymisesi - niin korvien välissä kuin fysiikassakin. Suosittelen!
[/quote]normaalistikin harjoittelen noin, tosin lenkit pidentyy kun alan maratonille harjoittelemaan...ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:51"]
Yhtä helppoa kuin tikan heittäminen tikkataulun kymppiin ensimmäisellä yrityksellä. Onnistuu kun harjoittelee.
[/quote] no selitätkö mikä siinä on niin helkutin vaikeaa, jos VAAN paikat kestää?!? ja harjoittelee oikein. Ellei tule sairaaksi! ap
Ei se 42km ole vaikea vaan se , että juoksee sen
niin kovaa kuin pystyy eikä säästele energiaa.
Tällöin se on vaikeaa- Tosin läpi päästäkseenkin
pitää olla kroppa kunnossa :)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:56"]
Ei se 42km ole vaikea vaan se , että juoksee sen
niin kovaa kuin pystyy eikä säästele energiaa.
Tällöin se on vaikeaa- Tosin läpi päästäkseenkin
pitää olla kroppa kunnossa :)
[/quote] No se on varmaan vähän suhteellista, onko siltikään juossut ns. "täysillä". Ethän sä pysty laittelemaan kuin 100 m täysillä, jos sitäkään! ap
Maratonilla tulee se seinä vastaan kolmenkympin kohdalla. Muuten, jos ei yritäkään mennä kauhean lujaa, sen varmaan klaaraa kun vain juoksee tarpeeksi alle. Ja erivauhtisia lenkkejä, myös hitaita. En ole maratoonari, mutta yli 100 maratonia juoseen puoliso :)
Samalla tavalla kaikki elämässä on helppoa, jos on itsekuria. Ylimpään 10 prosentin palkkapersentiiliin pääseminen ja varma työllistyminen kun on istumalihaksia lukea oikealle alalle (ja edes keskinkertainen älykkyys), normaalipainoisuus, tupakoimattomuus, kohtuullinen alkoholinkäyttö, järkevä sijoittaminen ja sitä kautta varallisuuden karttuminen, jotta voi nauttia matkailusta, purjehtimisesta, vapaaherrana elämisestä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 21:00"]
Maratonilla tulee se seinä vastaan kolmenkympin kohdalla. Muuten, jos ei yritäkään mennä kauhean lujaa, sen varmaan klaaraa kun vain juoksee tarpeeksi alle. Ja erivauhtisia lenkkejä, myös hitaita. En ole maratoonari, mutta yli 100 maratonia juoseen puoliso :)
[/quote] Eikos ~30 km ole ns. normaali harjoittelulenkki ennen maratonia? Johtuisiko se siitä että siihen on tottunut? ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 21:01"]
Samalla tavalla kaikki elämässä on helppoa, jos on itsekuria. Ylimpään 10 prosentin palkkapersentiiliin pääseminen ja varma työllistyminen kun on istumalihaksia lukea oikealle alalle (ja edes keskinkertainen älykkyys), normaalipainoisuus, tupakoimattomuus, kohtuullinen alkoholinkäyttö, järkevä sijoittaminen ja sitä kautta varallisuuden karttuminen, jotta voi nauttia matkailusta, purjehtimisesta, vapaaherrana elämisestä.
[/quote]asiaa! ap
Ja sen "seinän" yli menemisessä maratonin suorittaminen "mitataan" ja siinä tarvitaan tahdonlujuutta, ei pelkkää hyvää kuntoa. Näin olen ymmärtänyt :)
t. "puoliso"
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 21:05"]
[/quote] Eikos ~30 km ole ns. normaali harjoittelulenkki ennen maratonia? Johtuisiko se siitä että siihen on tottunut? ap
[/quote]
Osittain, mutta se kuulemma perustuu siihen, että energiavarastot loppuvat siihen ja lihasten kunto, eli vaikka siellä olisi energiaakin niin ne eivät kestä sitä ponnistelua. Hitaampi vauhti avittaa tässä. Näin mieheni :) Mies sanoi myös, että kun hän on tottunut maratoniin ja juoksee vaikka 100 km, niin " seinä" tulee 50km kohdalla. Eli samalla lailla vähän yli normaalin matkan :)
Liika vauhti on siitä huono, ettei pysty imeyttämään uutta ravintoa ja se on oleellista siinä vaiheessa kun varastot on käytetty. Tätäkin pystyy kuulemma harjoittamaan, eli imeyttämisen parantamista kovemmassakin vauhdissa/rasituksessa.
Ei maraton pelkästään ole mikään hyvän kunnon mittari. Eri asia, jos parin kilometrin välein pysähdyttäisiin tekemään 20 clean & jerk:iä (naiset 0,7xoma paino, miehet 1x). Tällöin se mittaisi paremmin kokonaisvaltaisesti fyysistä kuntoa(happokestävyys, lihaskunto)
t.maratonin alle 3:50 juossut
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:34"]
[/quote]No kyllä mä tykkään juosta...välillä tuntuu vaan tylsältä. Mulla tosin venähti nilkka viime heinakuussa ja se on vieläkin vähän turvoksissa.. ja pidemmillä matkoilla lenkin jälkeen tuntuu nilkassa, että sen puolesta en ole ihan varma. Syksyllä olisi maraton, mihin aattelin.
ap
[/quote]
No sinuna antaisin nilkan parantua rauhassa. Ei se nilkkakipu ainakaan tee riemukkaampaa juoksemisesta.
Hyvän musiikin kuuntelu on hyvä konsti tylsyyteen. Keskittyy vaan musiikkiin ja tossua toisen eteen.
Uskon että rapakuntoinen pääsee puolen vuoden harjoittelulla maratonkuntoon.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 20:34"]
ap
[/quote]
No sinuna antaisin nilkan parantua rauhassa. Ei se nilkkakipu ainakaan tee riemukkaampaa juoksemisesta.
Hyvän musiikin kuuntelu on hyvä konsti tylsyyteen. Keskittyy vaan musiikkiin ja tossua toisen eteen.
Uskon että rapakuntoinen pääsee puolen vuoden harjoittelulla maratonkuntoon.
[/quote]
Itse asiassa rapakuntoinen, mutta perusterve pystyy juoksemaan maratonin, jos ei laita mitään 4 tunnin aikatavoitetta. Josksu lehdessä(Nyt-liite?) oli juttu kolmekymppisestä hipster-miehestä, joka juoksi harjoittelematta krapulassa maratonin. Ei ollut harrastanut mitään liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 21:05"]
[/quote]
Osittain, mutta se kuulemma perustuu siihen, että energiavarastot loppuvat siihen ja lihasten kunto, eli vaikka siellä olisi energiaakin niin ne eivät kestä sitä ponnistelua. Hitaampi vauhti avittaa tässä. Näin mieheni :) Mies sanoi myös, että kun hän on tottunut maratoniin ja juoksee vaikka 100 km, niin " seinä" tulee 50km kohdalla. Eli samalla lailla vähän yli normaalin matkan :)
Liika vauhti on siitä huono, ettei pysty imeyttämään uutta ravintoa ja se on oleellista siinä vaiheessa kun varastot on käytetty. Tätäkin pystyy kuulemma harjoittamaan, eli imeyttämisen parantamista kovemmassakin vauhdissa/rasituksessa.
[/quote]Olen ymmärtänyt että siinä käytettiäsiin rasvoja (varasto) energialähteenä...tulee harjoituksesta. ap