Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Minkä ikäisen päästäisit yksin/kavereiden kanssa ulkomaille ilman aikuista?

Vierailija
20.04.2013 |

Pitääkö olla täysi-ikäinen? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitää, enkä ole varma etten sittenkin piiloutuisi matkalaukkuun!

Vierailija
2/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta täyttäneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 16. Varmaan siis niillä paikkeilla.

Vierailija
4/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon siitä, millaiselle reissulle on lähdössä. Itse olin 16 -vuotiaana kuukauden Lontoossa kielikurssilla. Hyvin meni, vaikka katastrofin ainekset olivat tietysti olemassa. Isäntäperheemme ei valvonut meitä millään tavalla, aina oltiin liesussa yötä myöten. Kotimatkalta meinasimme myöhästyä, kun olimme viimeiseen asti bailaamassa ties missä, eikä taksia löytynytkään noin vain. Muistaakseni joku ystävällinen sielu hommasi meille pimeän taksin ja pääsimme kotiin viime tipassa. Öööö...tämä ei varmaan lisännyt luottamustasi teinien reissailuun. : )

Vierailija
5/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-v oli reilaamassa kolmen kaverinsa kanssa. Sovimme ilmoittautumisesta päivittäin. Joka toinen päivä minä soitin, joka toinen päivä poika. Tiesin reitin, aikataulut, muiden kavereiden puhelinnumerot ja myös heidän vanhempiensa. Tiesin millaisessa porukassa lähtee ja luotin. He matkustivat aika kalliilla, yöpyivät hotelleissa tai tuttavaperheiden tyhjissä kodeissa/ loma-asunnoissa. Viikot menivätkin hyvin.

Vierailija
6/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se oli se inter-railin ikäraja ennenvanhaan? Oliko se 16 vai 17 vuotta? Siihen aikaan 80-luvun alussa ja koko 80-luvun saattoi nuoret lähteä 17 vuotiaana kuukaudeksi  kiertämään eurooppaa ja hyvin uskalsi vanhemmat laittaa pennut matkaan. Ja ei ollut muuten kännyköitä eikä muitakaan reaaliaikaisia yhteydenottoja mihinkään suuntaan. Pari postikorttia laitettiin etanapostilla ehkä jostain Köpiksestä tai Pariisista joku soitto, että hengiss ollaaan.

Siihen aikaan maailma oli turvallisempi, vaikka seikkailuja kaikki kokikin.

En tiedä nykykakaroista, voisko niitä edes päästää mihinkään ennen ku 20 vuotta täyttynyt.

Vierailija
7/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisen. Tosin silloinkaan en tahtoisi päästää, mutta enhän voi kieltääkään...

Vierailija
8/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 10:50"]

Mikäs se oli se inter-railin ikäraja ennenvanhaan? Oliko se 16 vai 17 vuotta? Siihen aikaan 80-luvun alussa ja koko 80-luvun saattoi nuoret lähteä 17 vuotiaana kuukaudeksi  kiertämään eurooppaa ja hyvin uskalsi vanhemmat laittaa pennut matkaan. Ja ei ollut muuten kännyköitä eikä muitakaan reaaliaikaisia yhteydenottoja mihinkään suuntaan. Pari postikorttia laitettiin etanapostilla ehkä jostain Köpiksestä tai Pariisista joku soitto, että hengiss ollaaan.

Siihen aikaan maailma oli turvallisempi, vaikka seikkailuja kaikki kokikin.

En tiedä nykykakaroista, voisko niitä edes päästää mihinkään ennen ku 20 vuotta täyttynyt.

[/quote]

En tiedä sinusta tai lapsistasi, mutta itse matkustin ensimmäistä kertaa ilman vanhempia 18-vuotiaana, kun lähdettiin kaveriporukalla kiertämään Aasiaa. Nyt olen 24 ja luuhannut sen jälkeen ilman vanhempia niin Euroopassa, Afrikassa kuin USA:ssakin. Kaikki on aina sujunut hyvin, ja ihan omaa järkeä käyttämällä olen joka tilanteesta selvinnyt. Kun katselee vaikka matkaoppaita, niin paljon enemmän olisin huolissani keski-ikäisistä kaljan kittaajista Turkissa kuin 18-vuotiaista fiksuista nuorista Kaakkois-Aasiassa.

Ja vastauksena aloittajan kysymykseen: riippuu ihan nuoresta, kielitaidosta, matkakkohteesta ja aikaisemmasta matkustuskokemuksesta. Jonnekin Kreikan pienelle saarelle voi ihan hyvin 16-vuotiaat lähteä jos vanhemmat voivat luotta siihen, etteivät teinit hölmöile kännissä.

Vierailija
9/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja reissun aiheesta ja kavereista. Päästäisin kyllä alle 18-vuotiaan ainakin jos reissulla olisi joku suht järkitarkoitus. Omat vanhempani olisivat varmaan päästäneet minut alle 18-vuotiaana ainakin joillekin reissuille mutten pyytänytkään. Kaverini eivät olleet matkaintoisia, itse olisin ollut ja haaveilin esimerkiksi kielikurssista. Yksin en kuitenkaan uskaltanut lähteä vaikka sitä moneen kertaan pohdinkin. Luulen, että vanhempani olisivat päästäneet sillä osasin hyvin puhua heidät puolelleni vaikka he olisivatkin olleet eri mieltä mutta itse siis jänistin. Lukion jälkeen täysi-ikäisenä lähdin sitten yksin au pairiksi ja sen jälkeen reissasin muutenkin paljon yksin Euroopassa. Reilasin kansainvälisille leireille lähinnä. Olin vastuullinen matkaaja mutta vanhempani olivat silti huolissaan vaikka olin täysi-ikäinen ja itsekin varmasti kantaisin lapsistani huolta. Joskus kuitenkin vain täytyy luottaa.

Suhtautuisin kuitenkin aika kielteisesti jos  vaikka 16-vuotias haluaisi lähteä kavereiden kanssa vaikka rantalomalle tms. Mielestäni tässä ei olisi juuri järkeä ja vastustan lentämistäkin. En silti välttämättä sanoisi ei vaan tämä riippuisi tosi monesta muusta asiasta. Esim. lentämistä tuskin voin lapsilta kieltää jos haluavat lentää viimeistään täysi-ikäisinä sitten antaisivat mennä ja kielletystä hedelmästä voisi tulla vain entistä kiinnostavampaa.

Vierailija
10/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisen päästäisin.

Mutta sitten taas opiskelijavaihtoon voisin harkita päästäväni aikaisemmin. Jos asuisi jossain perheessä. Huom. voisin harkita, luulen etten ehkä kuitenkaan hennoisi ;)

Vierailija
11/13 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 16-17 v. Itse olin tuossa iässä interreilaamassa ja kielimatkalla. Ja miten niin maailma oli ennen turvallisempi? Eiköhän asia ole päinvastoin.

Vierailija
12/13 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18!

Vierailija
13/13 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssilla oli14 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi