tissillenukutukselta vieroituksesta...
Vauva kirkunut noin vartin jo. Mies pitää sylissä mutta ei näy rauhoittumisen merkkejä. Pitääkö mun luovuttaa ja lykätä tissi suuhun??? En kestä enää kuunnella kun toinen on niin hädissään.
Kommentit (9)
7, 5kk vasta. Monena yönä nukahtaa ilman tissiä, mutta nyt alkanut taas. Elämäntilanne sellainen että tarvitsisin kunnon yöunet. Onkohan vauva vaan liian nuori vielä? Valvomaanhan tässä joutuu vaikkei tissille otakaan :P
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 00:05"]
7, 5kk vasta. Monena yönä nukahtaa ilman tissiä, mutta nyt alkanut taas. Elämäntilanne sellainen että tarvitsisin kunnon yöunet. Onkohan vauva vaan liian nuori vielä? Valvomaanhan tässä joutuu vaikkei tissille otakaan :P
[/quote]
Tuohon on vaikea antaa varmaa vastausta. Jotkut vauvat ovat tuossa iässä vielä öisin nälkäisiäkin, jos ei kiinteitä mene paljoa.
Mutta sen sanon, että kannattaa tehdä vierotus siten, ettei suhaa edestakaisin. Ettei siis vähän väliä testaile, että onnistuisiko pienemmillä itkuilla tällä kertaa. Ja sitten kuitenkin antaa periksi, jolloin vauva vain hämmentyy, että miksi taas pitää niin kovasti itkeä tissin perään. ja siinä oppii sitten, että kun tarpeeksi kauan itkee, niin tissiä tippuu.
Eli ensin vankka päätös ja sitten siinä pysytään.
Tsemppiä!
Luovutin sitten tältä erää. Jotenkin aloin miettimään että ehkä vauva on sittenkin vielä liian pieni, kyllä sitä muutaman kuukauden vielä jaksaa tätä rakasta tissilläroikkujaa :) kiitos kovasti tsempeistä, ensi kerralla luja päätös ja jämäkkä suunnitelma josta ei lipsuta!
Kannattais opettaa vauva siihen että isäkin voi nukuttaa niin ei tule turhautumisen ja vihan tunteita vauvaa kohti. Vauva kun vaistoaa sellaiset ja traumatisoituu niistä.
Lakkaa kiusaamasta itseäsi ja lasta. Pääset paljon nopeammin nukkumaan.
Mä olen nukuttanut omat lapseni rinnalle niin kauan kuin olen imettänyt eli nuorimmaista peräti 2-vuotiaaksi. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä tässä on niin ongelmallista: lapsi nukahtaa nopeasti ja turvallisesti ja aika aikaansa kutakin. Tällaisissa asioissa kannattaa mennä siitä, mistä aita on matalin, ihan oman mukavuuden kannalta. Varsinkin kun rinnalle nukahtamisesta ei ole lapselle mitään haittaa, päinvastoin. Hän oppii, että nukahtaminen on hyvä asia, mikä ehkäisee nukkumaanmenoon liittyviä ongelmia sitten myöhemmin. Mulla ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia saada lapsiani nukahtamaan.
Nyt lapset ovat 19-, 13- ja 10-vuotiaita ja ovat nukahtaneet itsekseen jo vuosia;)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 00:05"]
[/quote]
Mielestäni liian nuori. Itse olen kyllä vieroittanut yhden lapsen noin vuoden ikäisenä. Onko tuttia? minusta sinun voisi olla helpompi pitää vauvaa vaikka et tissiä antaisikaan.
Itse opetin nukehtamaan syliin. Lapset nukahtaneet syliin n 2v:ksi asti ja sitten omaan sänkyyn, ei ole ollut ongelmia nukkumisessa.
Helposti valuu sitten siihen,aina kun kitisee jotain,annetaan periksi.Itselläni ei mitään ongelmaa kahden lapsen tissistä poispääsyyn.Esikoinen itse päätti yhtenä aamuna,ettei otakkaan tissiä.Toisessa hivuttauduttiin pikkuhiljaa tissiltä pulloon.Tutista luovuttiin,huusi n.20min ja aamulla ei edes muistanut kaivata tuttia.Ei sitä tissi nukahtamista kannata lopettaa kuin seinään,ennen kun nukahtaa,ottaa vaikka tissin pois ja tutti suuhun.Ei se lapsi siihen huutamiseen kuole.Äidin ehkä parempi vaikka poistua huoneesta,ettei vauva edes haista äitiä tai rintamaitoa.
Ap täs vielä :) ongelma oli siis se että vauva tarvitsi tissin nukahtamiseen ja todennäköistä on, että lähiaikoina en pääse häntä nukuttamaan. Siksi siis halusin opettaa pois rinnalta. Eilen luovutettuani vauva oli onnellisena tissillä, mutta alkoi huutaa heti kun nostin häntä sänkyyn. Huutoa kesti kuitenkin vain hetken ja vauva nukahti sekä nukkui aamuuna asti. En usko että tuosta traumatisoitui, päinvastoin huomasi että on ihan ok että isi nukuttaa :) kiitos vinkeistänne, rauhallisia öitä kaikille!
Minkä ikäinen vauva ja ovatko yöt niin kamalia, ettet jaksa?
Jos on jo iso, lähes vuoden ikäinen vauva kyseessä ja et jaksa enää heräilyä, niin älä missään nimessä luovuta. Meillä oli 12 kk iässä yövierotus ja eka itku kesti lähes tunnin. Parina yönä oli itkuja, mutta sitten helpotti. En siis antanut periksi, ja se on tähän mennessä paras päätös, mitä lapsen kanssa olemme tehneet. Elämä helpotti niin paljon. :)