Kertokaas typerin neuvo painoaan hallitsevalle
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni. Kukaan ei tee sitä ellet sinä itse.
Mulle sano lääkäri: "painoa pitäs saada alemmas."
"juu,tiedän. Miten sen sitten tapahtuisi?"
"otat vaan itseäs niskasta kiinni" Oli niin typerä lause, että nappasin siinä sitten esimerkkinä itseäni niskasta kiinni. "onko tarpeeksi?" Lääkäri nauroi, minä en.
Nyt seuraavaksi kerraksi hän odottaa tuloksia. Miksei tässä maassa lihavaa auteta kuin kliseisesti?
Menee nyt ohi, mutta ihan pakko tässä välissä kysyä, että minkälaista apua oikein odotat? Kyllä se kaikki lähtee siitä, että otat itseäsi niskasta kiinni. Tietysti vain siinä tapauksessa, että ylipaino on hankittu syömällä. Itse en ainakaan osaa edes odottaa mitään apuja kun en kerran ole itse tehnyt mitään laihtuakseni. Olen vaan niin mukavuudenhaluinen.
Pakko kysyä tähän väliin, että mitä on ne hyvät neuvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö pitkin päivää pieniä annoksia.
Tämä on typerä neuvo ihan kaikille.
Ei ole ollenkaan typerä neuvo. Yksi kaveri panttaa nälkää pitkälle päivää, kunnes on niin nälissään että mässäilee tunnin putkeen ja makaa sohvalla morkkistellen, mitä tuli juuri tehtyä.
Ratkaisu tuohon ei ole syödä jatkuvasti, vaan syödä ravinteikasta ruokaa, jolloin ei tule mässäiltyä.
Tämä sisältyy myös tuohon usein syömiseen. Ei sekään ole järkevää jos usein syö jotain paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpoltto ja diet-limut. Näillä voi korvata herkkuhimot ja riippuvuuden kaloripitoisen ruoan herkutteluun. Molemmista ollut suuri apu kun itse laihdutin 140->90kg. Näiden lisäksi kevytmehut ja nuuska oli myös apuna.
Tavallaan korvataan yksi riippuvuus (lihottava) toisella (ei-lihottava), näin ainakin minun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
1. Syö enemmän kasviksia/hedelmiä/muuta terveellistä. Ei enemmän syömällä laihdu...
2. Syö monta, 5-6, pientä ateriaa päivässä. Ei kukaan herkuttelu/ahmimis-riippuvainen (=ylipainoinen) pysty syömään niin olemattoman kokoisia aterioita että tuo toimisi...
Eka vinkki on varmaan niille, jotka eivät ennestään syö riittävästi terveellistä ruokaa kuten kasviksia. Jos syö jo ennestään riittävästi (myös) terveellistä ruokaa, niin tuo vinkki ei kovin tehokas ole.
Jos syö ennestään liian vähän kasviksia, niin nostamalla kasvisten määrää (siis johonkin järkevään määrään kuten puoleen lautasen pinta-alasta), on lautasella ja mahassa vähemmän tilaa muulle eli kaloritiheämmälle ruoalle.
Lisäksi jos alkaa saada enemmän ravintoaineita, niin elimistö ei välttämättä enää "huuda" epäterveellisyyksien perään yhtä kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpoltto laihduttaa
Kyllähän se nikotiini vähentää ihan tutkitusti ruokahalua ja nopeuttaa aineenvaihduntaa. Typerä tapa se tietenkin on.
Niin eli typerä neuvo, sitähän tässä haettiin. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on vain ne huonot neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä neuvoja anneta niille, jotka eivät sitä hallitse?
Ahaaaa... Ovelaa! ;D
Saat syödä mitä haluat, jos urheilet.
"Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäsi niskasta kiinni. Kukaan ei tee sitä ellet sinä itse.
Mulle sano lääkäri: "painoa pitäs saada alemmas."
"juu,tiedän. Miten sen sitten tapahtuisi?"
"otat vaan itseäs niskasta kiinni" Oli niin typerä lause, että nappasin siinä sitten esimerkkinä itseäni niskasta kiinni. "onko tarpeeksi?" Lääkäri nauroi, minä en.
Nyt seuraavaksi kerraksi hän odottaa tuloksia. Miksei tässä maassa lihavaa auteta kuin kliseisesti?
Menee nyt ohi, mutta ihan pakko tässä välissä kysyä, että minkälaista apua oikein odotat? Kyllä se kaikki lähtee siitä, että otat itseäsi niskasta kiinni. Tietysti vain siinä tapauksessa, että ylipaino on hankittu syömällä. Itse en ainakaan osaa edes odottaa mitään apuja kun en kerran ole itse tehnyt mitään laihtuakseni. Olen vaan niin mukavuudenhaluinen.
Halusi varmaankin KONKREETTISTA apua. "Ota itseäsi niskasta kiinni" ei tarkoita yhtään mitään. Niin voi sanoa melkein mihin tahansa ongelmaan. Ongelmat ratkeavat käytännön toimilla, eivät millään reippaalla fiiliksellä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Syö enemmän kasviksia/hedelmiä/muuta terveellistä. Ei enemmän syömällä laihdu...
2. Syö monta, 5-6, pientä ateriaa päivässä. Ei kukaan herkuttelu/ahmimis-riippuvainen (=ylipainoinen) pysty syömään niin olemattoman kokoisia aterioita että tuo toimisi...
Eka vinkki on varmaan niille, jotka eivät ennestään syö riittävästi terveellistä ruokaa kuten kasviksia. Jos syö jo ennestään riittävästi (myös) terveellistä ruokaa, niin tuo vinkki ei kovin tehokas ole.
Jos syö ennestään liian vähän kasviksia, niin nostamalla kasvisten määrää (siis johonkin järkevään määrään kuten puoleen lautasen pinta-alasta), on lautasella ja mahassa vähemmän tilaa muulle eli kaloritiheämmälle ruoalle.
Lisäksi jos alkaa saada enemmän ravintoaineita, niin elimistö ei välttämättä enää "huuda" epäterveellisyyksien perään yhtä kovaa.
Aika hyvä "huono neuvo" sulla. Ja niin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpoltto laihduttaa
Itse laihduin 30kg ensimmäisen puolen vuoden aikana kun aloitin tupakoinnin. Tupakka korvaa sen nautinnon jota saa turhasta herkuttelusta, tupakka oli ainoa keino jolla ite pääsin herkutteluriippuvuudesta eroon.
Nyt on viisas ihminen linjoilla. Järjettömän viisas.
30kg kevyempänä ja tupakoivana on huomattavasti terveempi ja energisempi kuin 30kg ylipainoisena savuttomana. Esim kaikki veriarvot parantuneet paljon, uni paljon parempaa, jaksan kuntoilla paljon paremmin,närästys hävinnyt, jaksan keskittyä paremmin, lihaskivut kadonneet, en sairastele enää yhtä paljon, listaa voi jaktaa pitkään.
Kun on itse kokenut sekä reilun ylipainon että tupakoinnin, niin kyllä näistä ylipaino on huomattavasti pahempi terveydelle.
Mä oon saanut kerran sellaisen neuvon laihduttamiseen, että "syö ainoastaan omenaa! Aina kun tulee nälkä, niin otat siivun omenaa! Varmasti laihdut!!" Joo, en lähe kiistämään toki tätä, mutta kuinkakohan kauan sitä meikäläinen kestäisi tällaisella kitudieetillä... Paasto on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä "huono neuvo" sulla. Ja niin yleinen.
? En yrittänyt antaa huonoa neuvoa, vaan kommentoin edelliselle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki "se on helppoa, koska kyse on vain yksinkertaisesta matematiikasta: kuluta enemmän kuin syöt" -julistukset. Se että laihtumisen pääperiaate on helppo ymmärtää teoriassa, ei kuitenkaan tee laihduttamisesta helppoa käytännössä, koska syömiseen vaikuttaa niin moni asia. Jos ihminen alkaisi laihtua tuolla tiedolla, niin eihän meillä ylipainoisuutta juuri olisikaan.
Syömiseen vaikuttaa, ja myös siihen kulutukseen vaikuttaa moni asia.
Vierailija kirjoitti:
Juo diet-limuja.
Hyvin toimii. Limu vie syömisen halun. -64 kg.
Itse korvasin herkut diet limuilla ja laihduin sinä kesänä 25kg. Hampaille toki huonoa mutta diet limu ei voi lihottaa koska ei siällä käytännössä ollenkaan kaloreita, ja ainakin itselle tuo sopii mainiosti kaloripitoisten herkkujen himojen hillitsemiseen. Nytkin on kokis-zero kädessä, ilman tätä minulla olisi varmaan karkkipussi tai kalja ja sipsit kädessä.