Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

puutarhapirkot esiin ja suunnitelmia jakamaan!!

Vierailija
19.04.2013 |

Eli mitä ajattelit kasvattaa tänä kesänä parvekkeella, pihalla, mökillä, palstalla? Joko on taimet itämässä vai ostatko valmiina? Millasia kukkia ajattelit laittaa? Mitäs muuta puutarhasta mietit?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että pitäisi aina tehdä kunnon kohopenkki perennoille. Jos tekee matalan penkin, rikkaruohoja leviää pahemmin, ja se multa kun painuu alaspäin, niin perennat on pian jonkinlaisessa kuopassa johon sadevesi kerääntyy.

Kukkapenkit pitäisi myös aina rajata niin että nurmikko ei ala levitä kukkapenkkiin, ja on muutenkin siistimmän näköinen.

Kolmas asia jonka olen oppinut, että sipulikukkia kannattaa laittaa kaikki paikat täyteen, se on niin ihanaa, kun muuten luonto on keväällä vielä ihan surkean näköistä, niin sipulikukat jo kukkii. Muutenkin ne sipulikukkien ensimmäiset maasta nousevat kärjet on suuria ilon aiheita. Värikäs sipulikukkien paljous ympäri puutarhaa on niin kaunista, että sitä pitää vain jäädä ihailemaan joka päivä. 

Se mikä on typerää, että kun tekee kukkapenkkejä innokkaasti alkukesästä, ei saa samalla laitettua tulppaaneja ym. sinne penkkiin, jos malttaisi odottaa siihen asti kun sipulit tulee kauppoihin, olisi perennantaimetkin jo tarjouksessa. Kukkasipuleiden änkeminen syksyllä penkkeihin on aika ärsyttävää puuhaa, mutta se kyllä on vaivan arvoista. Ja hiekkaa sinne sipulin alle ja ympärille, ei mätäne niin helposti.

Vierailija
2/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iso urakka edessä pienessä pihassa. Ostettiin omakotitalo, ja nyt alkaa näkyä mitä tuolla pihalla on/ei ole... Saan hakea osan vanhoista perennoistani vanhan asunnon pihasta, kun uudet laittavat kaiken uusiksi, sitten mulla onkin hommaa laittaa tästä aika ankeasta pihasta sellainen kukkaloisto minkä olin jo edelliseen pihaan saanut vuosien työllä ja rahalla aikaan. Pitää yrittää hillitä itseäni että suunnittelisin kunnolla kaikki mitä teen, se on yleensä hyvä jos edes ne penkit malttaa miettiä loppuun asti ennenkuin tekee kauhean työn. Kasvien kanssa ei niin ole väliä, niitähän on helppo sitten siirrellä.

Kuvastoista olen taas kuolannut uusia lajikkeita kurjenpolvia, akileijoja, pioneja ja ruusuja... ja tietysti kärhöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulla kans nyt oma pieni piha ja suunnitelmia pursuaa!! Saako muuten rivarin pihaan istuttaa omenapuun?

Vierailija
4/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on talven jääkaapissa kylmähoidossa itäneet omenapuunsiemenet aluillaan. Kannattaakohan niitä ensin kasvattaa kesä purkissa terassilla ennen maahanlaittoa? Toinen ongelma on, mihin laitan kompostista tulleen "mullan"? Voikohan sen levittää kukkapenkkien päälle nyt kun niistä ei vielä nouse mitään?

Vierailija
5/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ennen kasvattanut mitän, mutta nyt on itämässä

- astereita

- tuhatkaunoja

- "mustia" ruiskaunokkeja

- raninculusta

- aurinkopunahattuja

- sarviorvokkeja

- syötävien kukkien seosta

Lisäksi yrttejä ruukussa

- basilika

- punainen basilika

- timjami

- sitruunabasilika

- kiinansipuli

- chili

Suoraan maahan kyvän, hernettä, palloporkkanaa, kurkkuyrttiä, rucolaa.

Näitä nyt ainakin, siemenet on ostettu jo.

Vierailija
6/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:19"]

Mulla on talven jääkaapissa kylmähoidossa itäneet omenapuunsiemenet aluillaan. Kannattaakohan niitä ensin kasvattaa kesä purkissa terassilla ennen maahanlaittoa? Toinen ongelma on, mihin laitan kompostista tulleen "mullan"? Voikohan sen levittää kukkapenkkien päälle nyt kun niistä ei vielä nouse mitään?

[/quote]

Kasvatat siis todella siemenestä puun ja vartat siihen ns paremman lajikkeen vai? Aika pitkä projekti.

Vierailija
7/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiettä kun nyt heti sais kätöset multaan!!!!! mä ostan kaikki taimet valmiina, ei mene sit hukkaan rahat, kun en ehkä osaa koulia jne...

Vierailija
8/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajennan unikkopenkkiä ja perennapenkkiä. Lajikkeita pitäisi keksiä. Punaherukoita istutan muutaman sekä perhepäärynän.

Siemenestä kylvän pinaattia, keräsalaattia, papuja, avomaankurkkua (no niille esikasvatus), laitan muutaman tomaatintaimen kuistille.

Vierailija
9/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:15"]

Juu, mulla kans nyt oma pieni piha ja suunnitelmia pursuaa!! Saako muuten rivarin pihaan istuttaa omenapuun?

[/quote]

Tottakai saa.

Vierailija
10/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette, itäiskö mikään, kun jäi syksyllä loppuraskauden aikana pistämättä sipulikukat multaan ja ne sipulit on nyt olleet sisällä lämpimässä koko talven pakkauksissaan? Varmaan kuivia koppuroita, mutta sama kai se ois tökätä maahan ja kattoa.

Vierailija
11/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:30"]

[/quote]

Kasvatat siis todella siemenestä puun ja vartat siihen ns paremman lajikkeen vai? Aika pitkä projekti.

[/quote]

Siis tämä on vielä ihan kokeilu, että mitä tapahtuu. :D Olen jo yllättynyt, että siemenet alkoivat itää. Kertokaa lisää tuosta varttamisesta, että miten se toimii? Mulla on vielä hakusessa nämä jutut, kunhan löin siemenet purkkiin...

Vierailija
12/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei kai omenapuuhun välttämättä tarvitse mitään varttaa. Voihan siitä tulla joku kivakin ylläripylläripuu. Ja ainahan omppupuut on kauniita, vaikka omenat ois minkälaisia.

Vierailija
13/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:39"]

[/quote]

[/quote]

Ei kai omenapuuhun välttämättä tarvitse mitään varttaa. Voihan siitä tulla joku kivakin ylläripylläripuu. Ja ainahan omppupuut on kauniita, vaikka omenat ois minkälaisia.

[/quote]

Tosin jos kyseessä on jonku ulkolaisen kaupan ompun siemen, niin ei varmaan kestä ilmastoa.

Vierailija
14/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:38"]

Mitä luulette, itäiskö mikään, kun jäi syksyllä loppuraskauden aikana pistämättä sipulikukat multaan ja ne sipulit on nyt olleet sisällä lämpimässä koko talven pakkauksissaan? Varmaan kuivia koppuroita, mutta sama kai se ois tökätä maahan ja kattoa.

[/quote]

Omenapuuta ei voi kasvattaa siemenestä, ei tule syötäviä omenoita. Tai voit kasvattaa, mutta sun pitää varttaa muutaman vuoden ikäseen taimeen sellainen syötävä lajike. Eli aika turhaa työtä teet. Joudut joka tapauksessa ostamaan sen vartettavan taimen ja varttaminen voi epäonnistua, jolloin meni sekä monen vuoden kasvatus että rahat taimesta hukkaan.

Vierailija
15/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:42"]

[/quote]

Omenapuuta ei voi kasvattaa siemenestä, ei tule syötäviä omenoita. Tai voit kasvattaa, mutta sun pitää varttaa muutaman vuoden ikäseen taimeen sellainen syötävä lajike. Eli aika turhaa työtä teet. Joudut joka tapauksessa ostamaan sen vartettavan taimen ja varttaminen voi epäonnistua, jolloin meni sekä monen vuoden kasvatus että rahat taimesta hukkaan.

[/quote]

No eihän se nyt noin voi olla. Eihän uusia lajikkeita syntyisi ollenkaan, jos siemenestä ei voisi mitään kasvattaa.

Vierailija
16/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muuten saa puput pysymään poissa kasveista avomaalla, rivarin pihalla? Täällä tosi alottelija kehissä.

Vierailija
17/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä panostan tänä vuonna varjokasveihin. Kukkamaan keskellä kasvaa iso tuija, ja sen taakse ja juurelle jää ikävää varjoa. Olen tilannut jo paljon erilaisia varjossa viihtyviä perennoja. Viime kesänä istutin marjapensaat, vadelmat ja mansikkamaan, tänä vuonna laitan lisäksi amppelimansikkaa roikkumaan terassille.

Vierailija
18/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kanaverkkoa kasviesi päälle,niin puput eivät pysty.

Vierailija
19/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:42"]

[/quote]

[/quote]

Tarkoitat varmaan että omenapuusta joka kasvatetaan siemenestä, ei tule samanlaista kuin siitä omenasta jonka siemenestä se on kasvatettu. Omenasta tulee kahden puun risteytys, tulee mukaan sen pölyttäneenkin puun ominaisuudet. Tuohan voi periaatteessa olla tosi mielenkiintoistakin, kun tulos on aina ylläri. Ja noinhan ne kaikki uudet lajikkeet on saatu aikaan. Mutta tosiaan, jos haluaa sellaisen omenan josta siemen on peräisin, täytyy varttaa.

Vierailija
20/23 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia on jo taimilla; parsakaalia, kevätsipulia, kesäkurpitsaa, mansikkaa, kirsikkatomaattia, basilikaa, persiljaa, jne. Kesäkukista kasvatan vain eri lajeja leukoijia, tuoksun vuoksi. Muut ostan kaupasta. Vai pitäisikö vielä idättää muutamaa syksykukkaa..?

Minulla on myös aikomus hankkia pari omenapuuta keväällä. Jänikset mokomat söivät edelliset taimet!  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi