Sinä, joka mielestäsi ymmärrät hyvien kirjojen päälle,
mitä luet juuri nyt tai lopetit juuri? (Saa antaa myös jonkinlaisen arvosanan.)
Itsellä (joka tietenkin kuulun tuohon ymmärtäjien arvostettuun kategoriaan) kesken Jonathan Franzenin Vapaus.
Kommentit (37)
Lionel Shriverin So Much For That, en tiedä, mitä se on suomeksi, mutta loistava kirja! Halusin samalla säästää sen ja ahmia sen loppuun. Vakava aihe, mutta niin hyvin kirjoitettu.
Barbara Kingsolver: Myrkypuun siemen
Gabriel Garia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Gunther Grass: Peltirumpu
Mika Waltari: Turms kuolematon
Tuulaliina Varis: Kilpikonna ja olkimarsalkka
Pirkko Saisio: Elämän meno
Hannu Raittila: Pamisoksen purkaus
Monta kirjaa samaan aikaan kesken
Tällä hetkellä esimerkiksi Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät ja Italo Calvinon Paroni puussa. Calvino on ihana, surumielinen, riemukas ja nokkela kuten aina. Jääskeläinen kulkee vähän hitaasti, mutta vetoaa kyllä jotenkin, vahvoja tunnelmia ja aistimuksia.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 00:08"]
Barbara Kingsolver: Myrkypuun siemen
Gabriel Garia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Gunther Grass: Peltirumpu
Mika Waltari: Turms kuolematon
Tuulaliina Varis: Kilpikonna ja olkimarsalkka
Pirkko Saisio: Elämän meno
Hannu Raittila: Pamisoksen purkaus
[/quote]
Turms, kuolematon viihdytti minua aikoinaan kovin. Pitäisikin lukea uudestaan. Haluan seikkailulle.
Innostuin lukemaan Agatha Christien dekkareita taas, joskus yläasteella niitäkin kahlasin. Ajankuva ja herkulliset hahmot viehättävät, mutta taso vaihtelee kyllä aika rankasti...
Tuula-Liina Variksen novelleja olen myös lukenut viime aikoina, suosittelen.
Umberto Econ Baudolino on kesken. Säästelen sitä työmatkajunailua varten. Tähän mennessä ollut kyllä jälleen loistava kirja Ecolta. Aikaisempia huumoripainotteisempi mutta sekä tietämys keskiajasta, että käsitys sen aikaisten ihmisten ajattelusta on Name of the Rosen kirjoittajalla edelleen runsaasti muuta historiallista fiktiota edellä.
12 jatkaa: Miika Nousiainen on hyvä, samoin Kjell Westö ja Petri Tamminen. Raymond Carver on kirjoittanut unohtumattomia novelleja (mm. elokuvan Oikopolkuja taustalla) ja toinen Raymond eli Chandler on kovin dekkaristi koskaan.
Mä luen john Irvingin On one person -kirjaa. Mutta tykkään lukea kirjoja laidasta laitaan, hömppää myös, muistelmia ja jopa yhteiskunnallista kirjallisuutta.
Mä luen john Irvingin On one person -kirjaa. Mutta tykkään lukea kirjoja laidasta laitaan, hömppää myös, muistelmia ja jopa yhteiskunnallista kirjallisuutta.
Lopetin Kjell Westön Älä käy yöhön yksin ja aloitan Venla Saalon Kirkkaalla liekillä. Kesken on myös Katri Valan runoja ja Sibeliuksen kirjeenvaihtoa.
en ole varma kuulunko ko. ryhmään, mutta tykkään lukea ja osa kirjoista varmaan kuuluu ryhmään hyvä kirjallisuus. Juuri sain luettua kirjan Suljettu maa, elämää Pohjois-Koreassa, ja se oli hyvä, mielenkiintoinen ja ihan hyvin kirjoitettu. Arvosanaksi annan 8,5.
en ole varma kuulunko ko. ryhmään, mutta tykkään lukea ja osa kirjoista varmaan kuuluu ryhmään hyvä kirjallisuus. Juuri sain luettua kirjan Suljettu maa, elämää Pohjois-Koreassa, ja se oli hyvä, mielenkiintoinen ja ihan hyvin kirjoitettu. Arvosanaksi annan 8,5.
Minäkin luen aika laidasta laitaan, väillä pitää saada hömppäannoskin. Jätän tosi helposti kirjan kesken, jos ei vie mukanaan tai käännös on huono. Nyt luen matkakertomuksia (Kyllikki Villa on ihana!) Viimeksi kaunokirjallisuudesta luin Gormac McGarthyn Tien, oli aivan uskomaton. Mieleni palaa siihen tunnelmaan yhä usein. Lähden kohta matkoille ja olen säästänyt saman kirjailijan Veren ääriin sinne matkalukemiseksi. Tykkäsin paljon myös Emma Donohuen Huoneesta, jotain samaa tunnelmaa kuin McGarthyn kirjoissa. Ikisuosikkini ovat Margaret Atwood ja John Steinbeck.
Hei ei tässä tarvinnut tykätä vain Hyvästä Kirjallisuudesta, vaan omasta mielestä hyvästä! Kiitos vastauksista, lisää odotellen.
Stephen King - Kuvun alla, huikea kirja! Paksu kylläkin mutta jos saatte käsiinne niin lukekaa! Ei ole perinteistä kauhua vaan tarina siitä mitä tapahtuu kun pieni kaupunki jää kuvun alle, miten se vaikuttaa kehenkin ja mitä se saa tekemään, mitä luonnolle käy ym..:-)
Tess Gerritsen: Luutarha. Dekkari, jossa menneisyys ja nykyisyys vuorottelevat ja kietoutuvat toisiinsa. Itselleni täydellinen sekoitus historiaa ja jännitystä pienellä romantiikalla maustettuna.
Ian McEwanin Makeannälkä on nyt menossa, muutenkin hän on nykykirjailijoista suosikkejani. Uuden Irvingin otan myös työn alle, vaikka eivät nämä viimeisimmät nyt ole niin hienoja enää olleetkaan kuin vanhempi tuotanto. Siri Hustvedt on myös todella hyvä.
Lisa Seen Shangain tytöt on nyt lukuvuorossa. Alku oli aika pitkästyttävä, mutta paranee pikku hiljaa, enkä nyt malttaisi lopettaa lukemista kesken. Arvosanaksi antaisin tällä hetkellä 9-, miinus tulee siitä alusta, mutta suosittelisin kyllä muillekin. Lisa See on siitä harvinainen kirjailija, että pidän hänen koko tuotannostaan. Sama juttu on Stephen Kingin kanssa.
Minä en kai kuulu hyvien kirjojen ymmärtäjiin, koska luen etupäässä fantasiaa, mutta vastaanpa piruuttani. Kesken ovat tällä hetkellä Breaking Dawn (Stephenie Meyer), Feeniksin kilta (J.K. Rowling), Everything is illuminated (Jonathan Safran Foer), Päivät Pariisissa (Anita Brookner) sekä Elizabeth's women (Tracy Borkman).