Mainitkaa tunnettuja näyttelijöitä joilla on asperger
??
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:44"]
No esimerkiksi Dan Akroyd ja Darryl Hannah. Ja Paddy Considine.
[/quote]
niillä on vain EPÄILTY olevan
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]
Eikä ole, kaikilla kolmella on ihan diagnoosi.
http://www.telegraph.co.uk/culture/8440399/Paddy-Considine-Knowing-I-have-Aspergers-is-a-relief.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Daryl_Hannah
http://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Aykroyd
-3-
Niin? Sinäkö tiedät heidän aspergeriutensa asteen? Missä muuten mainitsit haluavasi tietää vain "syvästi aspergereita" näyttelijöitä? Määrittele syvä as. Mitä IHMETTÄ sinä ylipäätään teet tälllä tiedolla ja miksi intät?
Tapana on muuten sanoa kiitos, kun joku näkee vaivaa ja etsii sulle pyytämäsi tiedon.
-3, jo totaalisen kyllästyneenä-
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:57"]
vain LIEVÄ asperger
[/quote]
Asperger se on lieväkin asperger. Ja eihän vaikeatasoisemmista aspergereista edes olisi näyttelijöiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:07"]
Laatu-av:ta.
[/quote]
Veit sanat suustani.
Asperger-näyttelijä-asperger-asperger-vauva-asperger-down-asperger...
Onko palstamme jankuttaja-asperger taas vauhdissa?
Aika hauskaa että av:lla keskustellaan tällaisesta aiheesta. Kuten 23:n viestistä tulee ilmi, on paitsi erilaisia tapoja näytellä, myös erilaisia koulukuntia joiden mukaan tietynlanen näytteleminen on ihan huonoa ja väärin jo lähtökohtaisesti ja toiset ovat sitten juuri päinvastaista mieltä. Jotkut vannovat eläytymisen nimiin ja toisista se on vastenmielistä. Itse pidän näitä kiistoja turhina. Minusta ei ole oleellista, millaisella tunne- tai muulla tekniikalla näyttelijä näyttelee, kunhan hän tekee sen hyvin, ja kunhan se sopii tekeillä olevaan juttuun. Brechtissä minua viehättää tunteen ja sen katkaisun välinen suhde. Brechthän sanoi ettei vastustan vaan tutkii niitä, se on minusta mielenkiintoinen näkökulma. Se, mikä on aitoa tunnetta ja mikä itselleen tai muille valehtelemista ei ole minulle yhtä kiinnostavaa. Minusta se raja on usein varsin sumea, niin teatterissa kuin yksityiselämässäkin. Ei se sumeus ole minusta edes mikään ongelma.
Tuo ajatus tunteesta energiana on myös kiinnostava. Olen kuullut sen ennenkin. Tunnehan antaa usein voimaa, ihan fysiologisestikin adrenaliinia, vaikkapa. Mutta tuolla sanonnalla tarkoitetaan varmasti muutakin. Ehkä jotain esoteerista, jopa?
Olisi kiinnostavaa tietää, keitä näytteliöitä nro 23 arvostat?
T.Edelleen se sama näytelijä, jolla ei ole aavistustakaan, miten tämä liittyy aspergeriin (:
Poitti olikin se voiko oikeasti asperger olla näyttelijä? Pystyykö näyttelemään tunnetiloja.
No höh. Eikös Asperger nimenomaan näyttelee tunnetiloja, ja jos hän on joutunut harjoittelemaan sitä lapsesta asti niin kai taitavimmat oppivat siinä melkoisen hyviksi. Assihan joutuu sopeutumaan normaalien normeihin, jotka ovat hänelle täysin käsittämättömiä ja yleensä typeriä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]
Eikä ole, kaikilla kolmella on ihan diagnoosi.
http://www.telegraph.co.uk/culture/8440399/Paddy-Considine-Knowing-I-have-Aspergers-is-a-relief.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Daryl_Hannah
http://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Aykroyd
-3-
[/quote]
Vakuuttavat on lähteet, oletko ikinä kuullut sellaisesta kuin lähdekriittisyys, joka siis tarkoittaa tässä yhteydessä, että joku wikipedia tai lehti eivät ole luotettavia lähteitä yhtään missään Yhteydessä.
Samaa mielta kuin numero 13. Olisin voinut kirjoittaa tuon. Minulla on muuten epailty aspergeria.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 19:07"]
No höh. Eikös Asperger nimenomaan näyttelee tunnetiloja, ja jos hän on joutunut harjoittelemaan sitä lapsesta asti niin kai taitavimmat oppivat siinä melkoisen hyviksi. Assihan joutuu sopeutumaan normaalien normeihin, jotka ovat hänelle täysin käsittämättömiä ja yleensä typeriä.
[/quote]
Monet aspergerit eivät harjoittele tunnetilojen näyttelemistä. Ja vaikka harjoittelisivatkin, niin läheskään kaikki eivät opi sitä.
Eiko aspergerin oireyhtymaan kuulu jokin erityislahjakkuus? Esim. vaikka lahjakkuus naytella tunnetiloja. Aistiyliherkkyytta on pidetty aspergerin yhtena muotona ja aistiyliherkilla lapsilla voi olla usein jokin erityislahjakkuus, joka voi kuulemani mukaan olla esim. jokin taiteellinen lahjakkuus.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 20:07"]
Eiko aspergerin oireyhtymaan kuulu jokin erityislahjakkuus? Esim. vaikka lahjakkuus naytella tunnetiloja. Aistiyliherkkyytta on pidetty aspergerin yhtena muotona ja aistiyliherkilla lapsilla voi olla usein jokin erityislahjakkuus, joka voi kuulemani mukaan olla esim. jokin taiteellinen lahjakkuus.
[/quote]
Aspergerin oireyhtymään ei kuulu erityislahjakkuus. Toki joillakin aspergereilla on erityislahjakkuuksia, mutta ei läheskään kaikilla. Vaikea uskoa, että tunnetilojen näytteleminen voisi olla asperger-henkilön erityislahjakkuus. Yleensä juuri tuossa asiassa aspergereilla on vaikeuksia.
Minulla on aspergerin oireyhtymä ja aistiyliherkkyyksiä, mutta ei mitään erityislahjakkuutta. Tiedän itseni lisäksi monta kymmentä muuta asperger-henkilöä, eikä yhdelläkään heistä ole mitään eityislahjakkuutta.
Mielekiintoista. Olen itse näyttelijä ja epäilen sekä itselläni että eräällä kollegallani olevan lievän aspergerin. Uskon että se on ihan mahdollinen yhdistelmä, vaikeammasta aspergerista en sitten tiedä.
Tunnetilojen näytteleminen on monimutkaisempi kysymys. Niitä voi näytellä niin monella tavoin. Kaikkeen tunnetilojen näyttelemiseen ei liity eläytyminen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 21:52"]
Mielekiintoista. Olen itse näyttelijä ja epäilen sekä itselläni että eräällä kollegallani olevan lievän aspergerin. Uskon että se on ihan mahdollinen yhdistelmä, vaikeammasta aspergerista en sitten tiedä.
Tunnetilojen näytteleminen on monimutkaisempi kysymys. Niitä voi näytellä niin monella tavoin. Kaikkeen tunnetilojen näyttelemiseen ei liity eläytyminen.
[/quote]
ai, tunnetilojen näyttelemiseen ei aina liity eläytyminen? Se selittänee, miksi jotkut näyttelijät ovat epäuskottavia, eikö?
tunne on energiaa. Se välittyy muullakin tavoin kuin ilmeenä. jos ei eläydy, niin sitten lauletaan haikeaa laulua ilman tunnetta, jolloin lopputuloksena on tekninen suoritus.
:??:?