Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökuntaa epäillään nuoren naispotilaan murhasta Salossa

Vierailija
02.07.2020 |

Nyt on kyllä kovin erikoinen tapaus. Mitä ihmettä?

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006559559.html

Kommentit (456)

Vierailija
261/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmäävää. Ja toisaalta herättää kysymyksiä, mitä muuta kaikenlaista laitonta vallankäyttöä hoitaja voi potilaaseen kohdistaa. Siis pienempiäkin asioita, jotka ei koskaan pääse tutkintaan.

Näitä on kyllä nähty. Ensimmäinen ja ainoa kerta, ainakin toivottavasti, kun olen Suomessa sairaalassa ollut yön yli, oli äärimmäisen pelottava kokemus johtuen ihan pelkästään hoitohenkilökunnan käytöksestä.

Todella ikävää ja väärin, jos sinulla tällainen kokemus on. Mutta suurin osa kaikenikäisistä potilaista kuitenkin varmasti tuntee olonsa suht' turvalliseksi osastolla niin yöllä kuin päivälläkin ja suurin osa hoitohenkilökunnasta on tervepäisiä, vastuuntuntoisia ammattilaisia.

Terkuin, eri sairaaloissa niin potilaana kuin hoitajana aikaa viettänyt

Vierailija
262/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa. Sitten vaan miettimään onko tekijä mies vai nainen, nuori vai vanha yms.

Tekijöitä myös saattoi olla useampia. Voi olla kyse esim. kollektiivisesta hoitovirheestä ja sen peittelystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten kuolemassa olevan isänsä kivun lisääjille pitäisi lääkärien olla topakka ja kieltäytyä nesteytyksestä, koska se lisää potilaan kärsimystä.

Nämä ihmiset eivät edes tajua asiasta mitään, mutta vaativat kovasti hoitoa/nesteytystä samalla luullen olevansa "pelastajia ja oikeassa".

Ovat kuitenkin väärässä ja lääkäri on se pelastaja, kärsimyksen poistaja  - ei kivuliasta nesteytystä vaativa omainen.

Sille omaiselle pitää kertoa perustelut. Veikkaan, että suurin osa ymmärtää. Saman nesteteytyksen vaatimisen teki ystäväni. Kukaan ei kertonut hänelle, että se lisää tuskaa. Hänestä vain oli kauheaa, että isä kuolee janoon.

Millä tavalla nesteytys lisää tuskaa?

Sillä kuolevalla se neste ei pysy siellä suonissa vaan karkaa kudoksiin, jotka turpoavat ja se aiheuttaa kipua.

Kuolevan sydän käy vajaalla ja nestekierto ei toimi vaan nesteet kertyvät elimistöön mikä näkyy turvotuksina eri puolilla kehoa. Myös munuaisten toiminta lakkaa pikkuhiljaa. Nesteet aiheuttavat kipua ja hengenahdistusta, joten voi kuvitella kuinka huono vointi kuolevalla on.

Vierailija
264/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti vahingossa annettu väärää lääkettä.

Miksi sairaalan henkilökunta tappaisi potilaitaan?

Vierailija
265/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypoteettinen kysymys edelleen.

Ei sinänsä liity tuohon tapaukseen, vaan perimmäiseen kysymykseen ihmisen oikeuksista.

Onko ihmisellä oikeus päättää tietyssä tilanteessa, että haluaako hän jatkaa elämäänsä vai ei?

Ja jos ei saa päättää, niin miksi ei?

Onko muilla ihmisillä valta siihen, ja miksi jos niin on?

Tämähän on ateistinen maa nykyään aikalailla, eiks vaan?

Onko minulla oikeutta tulla panemaan sinua tuntematon niin halutessani? Ei tietenkään

Onko minulla oikeus päättä käytkö missä töissä ja kenen kanssa juttelet? Ei todellakaan. Miksi sinulla tuntematon, olisi oikeus päättää minun elämästäni. Vasten tahtoani. Jos päätät vasten tahtoani, niin minulle varmaankin suot oikeuden tehdä sinulle mitä vain. Vasten tahtoasi?

Joka kolmas suomalainen nuori aikuinen on jossain vaiheessa elämäänsä harkinnut itsemurhaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10955308

Olisiko sinusta lopputulos ollut hyvä, jos kaikki nämä olisivat saaneet pyytämällä eutanasian itselleen? Suurin osa noista ihmisistä on kuitenkin lopulta onnellisia siitä, että ovat elossa.

Niin kauan kun eutanasia on Suomessa laiton ja ei ole valvottua ja tarkasti harkittua prosessia sen suorittamiseksi, niin lääkärillä on ehdottomasti oikeus olla auttamatta ketään tappamaan itseään. Mihin raja muuten vedettäisiin? Itsetuhoiset ajatukset ovat hyvin yleisiä. Jos jokainen voisi tuosta vaan laillisesti pyytää muita tappamaan itsensä, niin tulisi aivan järkyttävät määrät turhaa kärsimystä ja kuolemia.

eutanasia voitaisiin hyvin rajata vakavasti (fyysisesti) sairaiden terminaalipotilaiden oikeudeksi.

Murhattu nainen EI ollut hyvin vakavasti sairas terminaalipotilas, joten MIKSI tyrkytätte hänelle eutanasiaa?

Vierailija
266/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo uutinen ei ole mikään yllätys. Kyseessä voi todellakin olla esim. hoitovirheen peittelystä. Pitää muistaa AINA nämä riskit jos joutuu terv.hoidon ihmisten kanssa tekemisiin. Sama koskee vanhustenhoitoa, vammaisia, kaikkia heikommassa asemassa olevia. Suomi ei enää ole turvallinen maa.

Vierailija
267/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuo uutinen ei ole mikään yllätys. Kyseessä voi todellakin olla esim. hoitovirheen peittelystä. Pitää muistaa AINA nämä riskit jos joutuu terv.hoidon ihmisten kanssa tekemisiin. Sama koskee vanhustenhoitoa, vammaisia, kaikkia heikommassa asemassa olevia. Suomi ei enää ole turvallinen maa.

Suomi ei ole koskaan ollut turvallinen maa.

Vierailija
268/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein uskomattominta on se, ettei nettikeskustelujen perusteella aikuiset ihmiset näköjään tiedä tai ymmärrä mikä on murhan määritelmä ja mikä on esimerkiksi kuolemantuottamus. Järkyttävää yleissivistyksen puutetta.

Vierailija
269/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten kuolemassa olevan isänsä kivun lisääjille pitäisi lääkärien olla topakka ja kieltäytyä nesteytyksestä, koska se lisää potilaan kärsimystä.

Nämä ihmiset eivät edes tajua asiasta mitään, mutta vaativat kovasti hoitoa/nesteytystä samalla luullen olevansa "pelastajia ja oikeassa".

Ovat kuitenkin väärässä ja lääkäri on se pelastaja, kärsimyksen poistaja  - ei kivuliasta nesteytystä vaativa omainen.

Sille omaiselle pitää kertoa perustelut. Veikkaan, että suurin osa ymmärtää. Saman nesteteytyksen vaatimisen teki ystäväni. Kukaan ei kertonut hänelle, että se lisää tuskaa. Hänestä vain oli kauheaa, että isä kuolee janoon.

Millä tavalla nesteytys lisää tuskaa?

Miksi tätä on näin alapeukutettu? Hyvähän se on kysyä, jos ei jotain tiedä.

Mutta saman olen kyllä huomannut kys.alallakin. Kun kysyt jotain täysin asiallisesti ja sillä ajatuksella, että on hyvä kysyä ammattilaiselta, kun ei itse ole hoitaja eikä lääkäri, niin vastaukseksi saattaa tulla ihan mitä tahansa tiuskimista ja naljailua, etkä välttämättä saa vastausta lainkaan.

Nyt pitäisi sen verran osata asettua muiden kenkiin, että ymmärtää että te lääkärit ja hoitajat olette käyneet veronmaksajien rahoilla pitkät koulutukset ja teillä on, tai ainakin pitäisi olla asiantuntemusta ja tietoa ihan eri tavalla kuin keskiverto ihmisellä. Tottakai ihmiset haluavat tietää, mistä on kyse, mitä tehdään ja miksi, kun on kyse heidän omasta, tai rakkaan omaisen hengestä ja terveydestä. Moni varmasti ymmärtää, kunhan vaan heille vaivautuu asiat kertomaan.

Vierailija
270/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli mieleen, ei niinkään hyväksikäyttötapaus, vaan että jos kyseessä on ollut joku todella ”hankala” sekava/aggressiivinen hoidettava, jolle hoitajat sitten antaneet yliannostuksen jotakin rauhoittavaa, jota normaalisti ei ko. tilanteessa annettaisi?

Merkillinen ja kysymyksiä herättävä tapaus!

Mutta otsikoissa puhutaan nimenomaan murhasta. Luulisi, että jos epäillään kyseessä voineen olla myös vahinko, ei nimikettä käytettäisi...

Vierailija
271/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AMK:n sh-tutkintoon olisi vaatimuksena psykologiset testit niin luulen, että puolet karsiutuisivat jo hakuvaiheessa.

Ja tervepäisiä opiskelijoita ei olisi tarpeeksi.

Minulla oli psykologiset testit, joista sain hyvät tulokset. En voinut alkaa opiskella, koska te-toimisto ei myöntänyt lupaa opiskella työttömyysetuudella. Olin sitten työtön 3 vuotta...

Vierailija
272/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin äidin haastattelun Iltalehdestä. Sen perusteella veikkaisin että kyseessä on yksittäinen armonenkeli joka on laskelmoinut että koska potilaalla on dnr-päätös (elvytyskielto) ja aiemminkin hengityskatko joka johtanut elvytystilanteeseen, potilaan kuolema ei johtaisi tarkempiin tutkimuksiin. Laskelmoi väärin.

Ihan kauhea tapaus kaikkiaan. Tälläiset heittää aina pitkän varjon kaikkien hoitajien ja lääkäreiden ylle. Kaikkien niiden asianmukaisesti työnsä hoitavien ja potilaiden parasta ajattelevien. Tai no, niinhän ne armonenkelitkin ajattelevat potilaan parhaaksi vapauttavansa heidät kärsimyksistään.

Vierailija
273/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos AMK:n sh-tutkintoon olisi vaatimuksena psykologiset testit niin luulen, että puolet karsiutuisivat jo hakuvaiheessa.

Ja tervepäisiä opiskelijoita ei olisi tarpeeksi.

Minulla oli psykologiset testit, joista sain hyvät tulokset. En voinut alkaa opiskella, koska te-toimisto ei myöntänyt lupaa opiskella työttömyysetuudella. Olin sitten työtön 3 vuotta...

Huoh. Minäpäs opiskelin opintotuella kuusi vuotta. Minulla on nyt korkeakoulututkinto.

Vierailija
274/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin äidin haastattelun Iltalehdestä. Sen perusteella veikkaisin että kyseessä on yksittäinen armonenkeli joka on laskelmoinut että koska potilaalla on dnr-päätös (elvytyskielto) ja aiemminkin hengityskatko joka johtanut elvytystilanteeseen, potilaan kuolema ei johtaisi tarkempiin tutkimuksiin. Laskelmoi väärin.

Ihan kauhea tapaus kaikkiaan. Tälläiset heittää aina pitkän varjon kaikkien hoitajien ja lääkäreiden ylle. Kaikkien niiden asianmukaisesti työnsä hoitavien ja potilaiden parasta ajattelevien. Tai no, niinhän ne armonenkelitkin ajattelevat potilaan parhaaksi vapauttavansa heidät kärsimyksistään.

Vaikka näin olisi, teko on ehdottoman väärin ja siinä on ylitetty raja, jota ei koskaan tulisi ylittää.

Itse en vastusta eutanasiaa ja mielestäni sen tulisi olla laillinen myös Suomessa. Mutta kuten täällä on jo käyty keskustelua, niissä maissa joissa eutanasia on laillinen, on kyse valvotusta ja huolellisesta prosessista, jolla tulee aina olla pätevät perustelut. Kukaan yksittäinen henkilö ei täten päätä toisen elämästä ja kuolemasta.

Moniin sairauksiin liittyy pahempia vaiheita ja parempia vaiheita eikä lääkäritkään aina pysty tarkasti ennustamaan potilaan kohtaloa. Jotkut toipuu vastoin kaikkia odotuksia ja osa pystyy elämään mielekästä ja hyvää elämää vaikeastakin sairaudesta tai vammasta huolimatta.

Vierailija
275/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäiltyjen ei pidä antaa jatkaa. Pidätettävä virantoimituksesta toistaiseksi

Vierailija
276/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pahempiakin juttuja noilta hoitaja ja lääkäri kalmaisilta miksi kiinnittää edes huomiota moiseen!

Sensijaan:

Temppu, jotta huomio kiinnittyisi pois siitä, missä vahinko tapahtui, ja kuka oli aiheuttamassa. Korona silmänkääntö toteutuu pelottelun keinoin. Koronahautaukset. Olisihan Suomessakin voitu kaivaa valtavat montut näille, sitten vain kalmainen-kaapu paalle ja siniset hanskat käteen. Hietaniemen rannalle valtavat monen sadan risti rivit, kolmen sadan ainakin. ja alue restricted areaksi kymmeneksi vuodeksi. No niin Vai olisiko sittenkin pitänyt kaivaa vastaavat haudat niille, jotka kuolivat ihan muuten, ja kuitenkin heitä on niin miljoonakertaisesti enemmän.

Yrittävät pestä näillä likapyykkiään monessa maassa. Ne ovat heidän ideansa, ja varusteet hautaajilla heidän omista laitoksistaan.

Vai olisiko sittenkin ollut parempi, etteivät olisi lähteeneet tuohon teatteriin.

Vai jos kuitenkin...pitäisikö sittenkin vielä yrittää tehdä vaikka video, jota jakaa jokaiselle pärskivalle nuorelle, ja lapselle ja sanoa. Katso näin sinulle nyt sitten kävi kun et totellut meitä! Varoitettu oli!

Vierailija
277/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että kylmäs ja tuli surullinen olo tuo äidin haastattelu lehdessä kun hän on tehnyt vlmisteluja että tytär pääsee kotiin ja odottanut tätä , ja joutunut kuulemaan että tyttären tapausta tutkitaan murhana ja hänet on tapettu :(

Vierailija
278/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän lähipiirissä ole ollut esim. syöpään kuolevia? Ravinnon ja nesteen lopettaminen on täysin normaali toimenpide ihan lopussa. Se jouduttaa toki kuolemaa, mutta vähentää kipuja ja kuolema on kuitenkin edessä lähipäivinä. Muistaakseni se on noin viikko yleensä, kun kuolee siitä nesteen lopettamisesta. Eräs sukulaistyttö (20v.) yritti kieltää kovin isänsä nesteytyksen lopettamista, vaikka isoveljet olivat jo suostuneet. Lääkäri selitti pitkään ja tyttö itki, mutta suostui lopulta. Lääkäri vetosi siihen, että haluaako lisätä isänsä kipuja tässä vaiheessa vielä. Silloin itsekin tajusin, että noin sen on pakko mennä. Kuolema vaikutti kivuttomalta ja liukui vain pois.

Vierailija
279/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäiltyjen ei pidä antaa jatkaa. Pidätettävä virantoimituksesta toistaiseksi

Siis mitä?? Ovatko nuo vieläkin virantoimituksessa??

Vierailija
280/456 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökkö kuvitellut, että menee läpi hengityksen pysähtymisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi