Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Duunarisairaanhoitaja?

Vierailija
19.04.2013 |

Yhdessä ketjussa oli sairaanhoitajan työ esimerkkinä duunaritöistä. Onko sairaanhoitajan ammatti duunarityö?

Miten määrittelet duunariuden?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassa keskustelussa nahdaan, etta puhutaan duunariudesta omien mielikuvien perusteella. Sitten, kun kysyy niita perusteluja tai maaritelmia duunariudelle, niin ne on semmoisia, etta sopivat myos moniin akateemisiin ammatteihin.

Miten esim. biologi, joka asuu puskissa ja tilanne on fyysisesti haastava? Ollut alalla vuosikymmenet ja tietynlaista rutiinia tullut siihen omaan tyohon?

Sairaanhoitaja voi toimia rutiinilla, mutta jokainen potilas ja tilanne on kuitenkin erilainen, vahan niin kuin tutkimustyossa. Liukuhihnatyossa tallaista yllatyksellisyytta ei ole.

Vierailija
22/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laakarikin elvyttaa potilaita. Onko han duunari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:58"]

Tassa keskustelussa nahdaan, etta puhutaan duunariudesta omien mielikuvien perusteella. Sitten, kun kysyy niita perusteluja tai maaritelmia duunariudelle, niin ne on semmoisia, etta sopivat myos moniin akateemisiin ammatteihin.

Miten esim. biologi, joka asuu puskissa ja tilanne on fyysisesti haastava? Ollut alalla vuosikymmenet ja tietynlaista rutiinia tullut siihen omaan tyohon?

Sairaanhoitaja voi toimia rutiinilla, mutta jokainen potilas ja tilanne on kuitenkin erilainen, vahan niin kuin tutkimustyossa. Liukuhihnatyossa tallaista yllatyksellisyytta ei ole.

[/quote]

No sittenhän kaivinkonekuskinkaan työ ei ole duunarityötä. Siinä voi tulla paljonkin yllätyksiä. Esim. meidän työmaalla kaivurikuski katkaisi runkoviemärin. Siinä oli jännitysnäytelmää kerrakseen. Se johtuikin sitten siitä että kyse ei ollut duunarityöstä vaan siinä oli tutkimuksellista otetta.

Vierailija
24/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tyossa on tutkimuksellista otetta, se ei ole duunarityo. Yritan vain tassa itselleni tata hahmottaa.

Vierailija
25/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:59"]

Laakarikin elvyttaa potilaita. Onko han duunari?

[/quote]

Ilmeisesti kukaan ei ole duunari eikä saa kokea tekevänsä ihan vaan duunia. Sovitaan sitten näin. t. sh

Vierailija
26/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:08"]

Minulla on amk-tukinto, teen työtä sekä toimistossa että kentällä. Koen olevani perusduunari. :) 

[/quote]

No en minä ainakaan koe olevani duunari vaan toimihenkilö samanlaisessa työssä. Duunari on esim. tehtaan työntekijä, ei konttorissa istuva toimihenkilö eikä viran omaava sairaanhoitaja. Tämä on minun mielipiteeni tosin vain.

[/quote]

Sairaanhoitajilla ei ole virkoja vaan toimia. Eikä määräaikaisen hoitajan työ juurikaan eroa vakinaisen työstä. Mun mielestä alusastian tyhjentäminen, iv-antibiootin antaminen, potilaan kääntäminen ja elvyttäminen on aika perusduunia.

[/quote]

No ehkä sanoin väärin. Sairaanhoitajalla on toimi, toimistotyöntekijä on toimihenkilö. Paperimies on ammattiryhmältään työntekijä. Ammatiryhmään työntekijät kuuluvat näkisin vain duunareina. Siis jos mietitään tätä jaottelu virat, toimet, toimihenkilöt, ylemmät toimihenkilöt ja työntekijät.

Vierailija
27/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:08"]

Minulla on amk-tukinto, teen työtä sekä toimistossa että kentällä. Koen olevani perusduunari. :) 

[/quote]

No en minä ainakaan koe olevani duunari vaan toimihenkilö samanlaisessa työssä. Duunari on esim. tehtaan työntekijä, ei konttorissa istuva toimihenkilö eikä viran omaava sairaanhoitaja. Tämä on minun mielipiteeni tosin vain.

[/quote]

Sairaanhoitajilla ei ole virkoja vaan toimia. Eikä määräaikaisen hoitajan työ juurikaan eroa vakinaisen työstä. Mun mielestä alusastian tyhjentäminen, iv-antibiootin antaminen, potilaan kääntäminen ja elvyttäminen on aika perusduunia.

[/quote]

No ehkä sanoin väärin. Sairaanhoitajalla on toimi, toimistotyöntekijä on toimihenkilö. Paperimies on ammattiryhmältään työntekijä. Ammatiryhmään työntekijät kuuluvat näkisin vain duunareina. Siis jos mietitään tätä jaottelu virat, toimet, toimihenkilöt, ylemmät toimihenkilöt ja työntekijät.

[/quote]

Aika huono tuokin. Mä olen kääntäjä, teen töitä toimistoympäristössä, mutta ei mun työsuhteeni ole mikään toimi, olen ihan vain työtekijä. Olisin siis sinun määritelmäsi mukaan duunari?