Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Duunarisairaanhoitaja?

Vierailija
19.04.2013 |

Yhdessä ketjussa oli sairaanhoitajan työ esimerkkinä duunaritöistä. Onko sairaanhoitajan ammatti duunarityö?

Miten määrittelet duunariuden?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo mikään duunarihomma ole. Ketjussa oli varmaan tarkoitettu aloja, joissa toimitaan paljolti käytännön kautta ja jolla riittää työpaikkoja (vs. teoreettiset, tiedekorkeakoulututkintoon läheisesti liittyvät alat ja vähät työpaikat). Duunarihommat on töitä, jotka eivät vaadi joko lainkaan ammattitutkintoa tai joita varten on ammattikoulututkinnot, esim. hitsaajat, automekaanikot jne. Tosin kaikki amistutkinnot eivät ehkä ihan kovin läheisesti liity duunariuteen ainakaan omasta mielestäni, esim. vaikka respan työntekijä tms. jolla ammattikoulututkinto.

Vierailija
2/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti sisätyö ei ole duunarityö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tieda, mita duunarius on, kerron vain mielikuvistani. Minusta duunarius on sita, etta suoritetaan joku lyhyt tutkinto tai opiskellaan oppisopimuksella ja sitten mennaan toihin. Tyo on jokin, missa vaaditaan kaytannon taitoja ja tehdaan jotain konkreettista kasilla. Vaikka sairaanhoitajankin tyossa on juuri noin, niin koulutus on aika pitka ja he kasittaakseni voivat jatkaa hoitotieteen opintoja maisteriksi ja tohtoriksi saakka. En tieda, voiko puhtaasti duunarialoilla tehda niin. Ehken tieda riittavasti.

Vierailija
4/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari on mikä tahansa suorittavan tason työ, johon pätevöityy ilman korkeakoulutusta. Myös siis suuri osa siisteistä toimistohommista jne. Esimiehet ja asiantuntijat taas ei ole duunareita, vaikka kulkis neonhaalareissa ja kypärässäkin.

Vierailija
5/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on amk-tukinto, teen työtä sekä toimistossa että kentällä. Koen olevani perusduunari. :) 

Vierailija
6/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se ihan duunarityötä on. Sairaanhoitajaopinnot eivät oikein kohtaa kentän todellisuutta. Opinnoissa painotetaan hoitotiedettä, mutta arkinen työ on kuitenkin ihmisen puhtaanapitoa, kuntouttamista, lääkitsemistä, lääkärin määräysten toteuttamista, raportointia ja kirjaamista. Ihan duunia siis, ei mitään teoreettista ja akateemista. Joillakin on, niillä jotka ovat esimiestehtävissä tai tutkijoina. Itse koen olevani duunari. Olen erikoissairaanhoidossa töissä. Työ on fyysistä ja ajoittain tulee hiki. Minusta se on oikein rehellistä työtä.

Vierailija
7/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikoissa työntekijät on johtajia lukuunottamatta jaettu kolmeen ryhmään: työntekijät, toimihenkilöt, ylemmät toimihenkilöt. Toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt on "paperinpyörittäjiä" ja asiantuntijoita ja varsinaisen ydintyön tekevät työntekijät. Tällä perusteella sairaanhoitaja on työntekijä eli duunari. Eikä se duunarius ole huono asia.

Vierailija
8/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:57"]

Yhdessä ketjussa oli sairaanhoitajan työ esimerkkinä duunaritöistä. Onko sairaanhoitajan ammatti duunarityö?

[/quote]

Sairaanhoitaja on duunariammatti. Miksi ei olisi? Sairaanhoitaja ei ole akateeminen.

Vierailija
9/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:24"]

[/quote]

Sairaanhoitaja on duunariammatti. Miksi ei olisi? Sairaanhoitaja ei ole akateeminen.

[/quote]

Niin ja itse olen perushoitaja ja ylpeä duunariudestani siinä mielin, että itse olen rahani tienannut omalla työlläni.

Vierailija
10/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Näin minustakin. Hoitoalalla on myös akateemisen koulutuksen saaneita, he eivät ole duunareita. Ja sitten taas esimerkiksi siisteissä toimistotöissä on duunareita, esim. perus konttorirotan duuneja paiskivia merkonomeja.

Ja duunariudessa ei ole mitään pahaa.

Vierailija
11/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppamaikankin tyo voi olla fyysista. Onko han siis duunari? Ja nykyaan on myos akateemisia sairaanhoitajia.

Taalla tuli esiin ajatus, etta tyo on jotenkin rehellisempaa, jos se on fyysista. Jain tata pohtimaan.

Vierailija
12/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:31"]

Jumppamaikankin tyo voi olla fyysista. Onko han siis duunari? Ja nykyaan on myos akateemisia sairaanhoitajia.

Taalla tuli esiin ajatus, etta tyo on jotenkin rehellisempaa, jos se on fyysista. Jain tata pohtimaan.

[/quote]

En sanonut etttä työ on rehellisempää, sanoin että se on rehellistä. Tarkoittaen, että se on selkeää käsillä tehtävää työtä jonka tulos on heti  tai pian nähtävissä. En tarkoittanut että akateeminen tai ei-fyysinen työ olisi epärehellistä tai huonoa. Mutta itse hoitajana miellän sairaanhoitajan työn perusduuniksi, se on suorittavaa ja toteuttavaa vähän kuin laitosapulaisen tai vaikkapa puutarhaytöntekijän homma. Onhan siinä toki kaikenlaisia ulottuvuuksia ja moni asia työssä perustuu teoreettiseen tietoon.

Vierailija
13/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opena koen, etta minunkin tyoni on suorittavaa ja toteuttavaa (toteutamme opsia). Tassa mielessa olisin siis duunari. Tyon tulokset myos nakyvat joskus hyvin konkreettisesti.

Vierailija
14/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen duunarisairaahoitaja. Fyysinen, suorittava ja välillä raskaskin työnkuva. Käsittelen päivittäin kaikkia ihmisen eritteitä. Opisto-tutkinto, ei amk.

Vierailija
15/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt duunariutena. Lähinnä sanasta tulee mieleen papermiehet ja putkimiehet.

Vierailija
16/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] no onhan se duunarihommaa! Hyvinkin suorittavaa työtä? Vai akateemista pohtimistako se on? Kyllä joo, pitää tietää asioita ja miettiäkin, mutta eiköhän se ajanmyötä rutinoidu?

Vierailija
17/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja itse olen perushoitaja ja ylpeä duunariudestani siinä mielin, että itse olen rahani tienannut omalla työlläni.

[/quote]

Tämähän mielenkiintoista, eikö mielestäsi muut kuin duunarit tienaa rahansa omalla työllään?

Vierailija
18/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:08"]

Minulla on amk-tukinto, teen työtä sekä toimistossa että kentällä. Koen olevani perusduunari. :) 

[/quote]

No en minä ainakaan koe olevani duunari vaan toimihenkilö samanlaisessa työssä. Duunari on esim. tehtaan työntekijä, ei konttorissa istuva toimihenkilö eikä viran omaava sairaanhoitaja. Tämä on minun mielipiteeni tosin vain.

Vierailija
19/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:47"]

Opena koen, etta minunkin tyoni on suorittavaa ja toteuttavaa (toteutamme opsia). Tassa mielessa olisin siis duunari. Tyon tulokset myos nakyvat joskus hyvin konkreettisesti.

[/quote]

No ihan sama, mun mielestä et ole duunari. Opettajan  koulutus on akateeminen ja sen kuuluukin olla. SH:n koulutus on väkisin väännetty ja käytännön elämälle vieras. Tätä mieltä ovat järjestään kaikki amk-opiskelijat joita mulla on ollut opetettavina. Eivät siis osaa juuri mitään, vaan kentällä opetetaan kaikki. Teoreettisilla opinnoilla ei tee yhtään mitään kiireisellä osastolla. Kannattaisin sellaista koulutusta, jossa ensin valmistutaan vaikka lähäriksi ja siitä sitten voisi pyrkiä sh-kouluun, tai vanhamuotoisen erikoissairaanhoitajakoulutuksen palauttamista. Nykyisellään miltei koko käytännön opetus on sysätty osastojen vastuulle. Motivoituneimmat ja fiksuimmat ja lh-tutkinnon omaavat toki pärjäävät hienosti tälläkin systeemillä.

Vierailija
20/27 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:08"]

[/quote]

No en minä ainakaan koe olevani duunari vaan toimihenkilö samanlaisessa työssä. Duunari on esim. tehtaan työntekijä, ei konttorissa istuva toimihenkilö eikä viran omaava sairaanhoitaja. Tämä on minun mielipiteeni tosin vain.

[/quote]

Sairaanhoitajilla ei ole virkoja vaan toimia. Eikä määräaikaisen hoitajan työ juurikaan eroa vakinaisen työstä. Mun mielestä alusastian tyhjentäminen, iv-antibiootin antaminen, potilaan kääntäminen ja elvyttäminen on aika perusduunia.