Miksi lapsesi ei hakenut kolmannella SYKkiin tai muihin?
Helsinkiläiset vanhemmat, miksi lapsenne ei hakenut SYKkiin tai muihin "erikoiskouluihin"? Mietin vain, että kun pk-seudulla on tosi hyviä kouluja, miksi lapsenne ei kolmannelle luokalle hakenut niihin? Oma vielä vähän pienempi.
Kommentit (12)
me emme asuneet Helsingissä, mutta kun itse olin lapsi, äiti sanoi ettei laittanut (tai yrittänyt laittaa) minua sykkiin tai tykkiin (joka oli silloin myös vastaava yksityiskoulu) pitkän koulumatkan vuoksi ja siksi, että voin aina pahoin bussissa. Lisäksi olin aika ujo ja arka, äiti ajatteli että parempi olla tutustaa koulussa. (Kahden naapurin tytöt - minun kanssa samanikäisiä - meni molemmat sykkiin, mutta he kyllä muuttivat kummatkin pois Laajasalosta, lähemmäs koulua.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:08"]
me emme asuneet Helsingissä, mutta kun itse olin lapsi, äiti sanoi ettei laittanut (tai yrittänyt laittaa) minua sykkiin tai tykkiin (joka oli silloin myös vastaava yksityiskoulu) pitkän koulumatkan vuoksi ja siksi, että voin aina pahoin bussissa. Lisäksi olin aika ujo ja arka, äiti ajatteli että parempi olla tutustaa koulussa. (Kahden naapurin tytöt - minun kanssa samanikäisiä - meni molemmat sykkiin, mutta he kyllä muuttivat kummatkin pois Laajasalosta, lähemmäs koulua.
[/quote]
selvennän, että emme siis asuneet Helsingissä kun lapsi oli alakoulussa, mutta itse asuin siellä lapsena. Mutta olen kyllä muutenkin ollut sitä mieltä, että jos lähikoulu on ihan ok ja lapsi ihan normaalin hyvä koulussa, ei siis mikään erikoislahajakkuus, niin lähikoulu on aina hyvä vaihtoehto...
Lapsen luokkakaveri meni SYK:iin. Itse en edes harkinnut asiaa koulumatkan takia. Kivempi olla muutoin hyvässä ja sisäilmaongelmattomassa lähikoulussa.
Meillä molemmat lapset aloittivat jo ensimmäiseltä luokalta Espoon kansainvälisessä koulussa englanninkielisessä opetuksessa. Emme kokeneet tarvetta siirtyä SYK:iin, koska koulumatka olisi pidentynyt huomattavasti ja lastemme koulu on myös erittäin hyvä ja oppilasmateriaali valikoitunutta, koska kouluun on testit jo ensimmäiselle luokalle. Jokunen lapsi aina silloin tällöin siirtyy tästäkin koulusta SYK:iin ja syinä on aina ollut lähinnä se, että isä ja isän isä jne. ovat käyneet koulua eli sukuvelvoite käydä SYK.
Itse en laittaisi lapsia sykkiin mistään hinnasta kyseisen koulun käytyäni, stressaava ja ahdistava ilmapiiri jossa muita kuin täydellisiä suorituksia ei suvaita, ihan pikkulapsesta asti. oli ihanaa lähteä muualle lukioon ja huomata että hieman yli yhdeksän keskiarvoni ei ollutkaan niin huono juttu että kannattaa tehdä itsemurha, kuten olin koko yläasteen ajatellut.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:29"]
Itse en laittaisi lapsia sykkiin mistään hinnasta kyseisen koulun käytyäni, stressaava ja ahdistava ilmapiiri jossa muita kuin täydellisiä suorituksia ei suvaita, ihan pikkulapsesta asti. oli ihanaa lähteä muualle lukioon ja huomata että hieman yli yhdeksän keskiarvoni ei ollutkaan niin huono juttu että kannattaa tehdä itsemurha, kuten olin koko yläasteen ajatellut.
[/quote]
Samaa sanoi opiskelukaverini, joka oli käynyt sykin. Kilpailuhenki kuulemma kova jo alaluokilta. Itse maaseudulla kouluni käyneenä en halua lastani moiseen oppimisympäristöön. Ennemmin voisi kysyä, miksi (pitäisi) laittaa lapsi sykkiin tai vastaavaan? Mitä lisäarvoa se toisi?
Meillä on lapsilla hyvä lähikoulu ja hyvät kaverit samassa koulussa. Ala-asteen ovat rauhassa saaneet käydä siellä. Yläasteella vaihtoivat koulua ja lukion valitsivat omien mieltymysten mukaan.
En halunnut erottaa lasta kavereistaan. En halunnut heille hankalampaa koulumatkaa.
1. Ihana lähikoulu
2. Pidempi koulumatka
3. Tunnen paljon entisiä sykkiläisiä enkä arvosta sitä mentaliteettiä, millä porukka sieltä tulee. Minusta se on vastenmielistä. Joidenkin kohdalla se näkyy jopa aikuisena.
Lapsi saa sitten itse päättää, mihin haluaa yläkouluun tai sen jälkeen. Mutta toistaiseksi omalla kadulla oleva rauhallinen peruskoulu on todella hyvä. Plus että kaikki kaveritkin ovat samassa koulussa.
Meillä ollaan tyytyväisiä lähikouluun ja lapsi viihtyy siellä. Enemmänkin mietittiin musiikkiluokkaa, mutta siinäkään ei tuntunut olevan mitään pointtia, kun lapsen runsas musiikin harrastaminen ei kuitenkaan mitenkään siitä saisi/kaipaisi mitään lisäkiillotusta. Hän olisi varmasti kyllä päässyt mihin tahansa mihin olisi pyrkinyt (ai ylpeä äitikö...:-) mutta meillä ollaan tyytyväisiä rauhalliseen helppoon arkeen.
Olen itse sykissä yläasteella. On totta että SYK on hyvin kilpailuhenkinen, mutta se on mielestäni hyvä asia. Olin ennen tosi laiska, kunnes tulin SYK:kiin ja huomasin olevani erittäin huono. Tämä sai minut tekemään töitä numeroideni eteen. Lisäksi haluan huomauttaa että SYK:in varakkuus näkyy huikeissa sivuaktiviteeteissa opiskelun ohella. Ne jotka kritisoivat sykkiä ovat vain kateellisia, koska olemme erityisasemssa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:40"]
Olen itse sykissä yläasteella. On totta että SYK on hyvin kilpailuhenkinen, mutta se on mielestäni hyvä asia. Olin ennen tosi laiska, kunnes tulin SYK:kiin ja huomasin olevani erittäin huono. Tämä sai minut tekemään töitä numeroideni eteen. Lisäksi haluan huomauttaa että SYK:in varakkuus näkyy huikeissa sivuaktiviteeteissa opiskelun ohella. Ne jotka kritisoivat sykkiä ovat vain kateellisia, koska olemme erityisasemssa.
[/quote]
Nykyajan natsikortti. Keskustelu on ohi.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:05"]
Helsinkiläiset vanhemmat, miksi lapsenne ei hakenut SYKkiin tai muihin "erikoiskouluihin"? Mietin vain, että kun pk-seudulla on tosi hyviä kouluja, miksi lapsenne ei kolmannelle luokalle hakenut niihin? Oma vielä vähän pienempi.
[/quote]
No eiks SYK nyt oo se ainoa joka alkaa vasta kolmannelta??? Muut alkaa ihan tavallisesti.