Tuore miesystävä pyysi ostamaan osan kodistaan. Mitä teen?
Otetaanpa alkuunsa lyhyt menneisyyskatsaus. Noin kymmenen vuotta sitten olin työpaikassa, jossa oli aivan ihana mies. Ihastuimme toisiimme korviamme myöten, mutta mitään ei tapahtunut. Olin silloin itse onnellisesti naimisissa ja meillä oli kaksi kouluikäistä lasta. Miehellä ei ollut lapsia, mutta avopuoliso kylläkin. En siis lähtenyt säätämään tämän miehen kanssa mitään. Mieheni halusi erota sittemmin ja erosimmekin Minä ja tämä toinen mies ei olla oltu missään tekemisissä, sillä olin tässä välissä lähtenyt pois tuolta työpaikasta ja en tietystikään halunnut pitää häneen yhteyttä, kun emme enää luontaisesti tehneet töitä yhdessä. Entiseltä työpaikalta oleva kaverini kertoi minulle, että tämä toinen mies on saanut puolisonsa kanssa lapsen ja olleet yhdessä muutaman vuoden, mutta sittemmin eronneet.
Pari viikkoa sitten tuli oikea pommi. Mies oli laittanut minulle viestiä instan kautta ja pyysi minua kahville. Menimme kahvilaan ja kaikki ne pidätetyt tunteet mitä vuosia sitten oli olleet piilossa ryöpsähtivät pintaan. Mitään ihmeempää ei tapahtunut, mutta kyllähän siinä tuli miehellä myönnettyä, että jos minulla ei olisi ollut perhettä tuolloin töissä ollessani, niin hän olisi varmastikin lähestynyt minua, ainakin jos olisi ollut itsekin sinkku silloin. Mies vakuutti minut töissä silloin aikanaan eli hoiti työasiat aina tosi ahkerasti, ammattimaisesti ja oli älykäs ja tunneälykäs. Olimme tuolloin myös mielestäni ystäviä vuosikaudet eli vaikka mitään säätöä ei ollut, niin uskon tuntevani hänet paremmin kuin keskivertotyökaverin.
Näimme miehen kanssa viime viikolla uudestaan. Mies kaivoi esille hienon omakotitalon piirrustukset. Hän esitteli niitä ylpeydellä. Oli piirtänyt unelmien kodin perheelleen. Siinä oli valkoisista tiilistä rakennettu omakotitalo, erkkereitä ja kaikki mitä nyt vähän isommallekin perheelle voi toivoa. Katselin ihaillen miehen suunnitelmia, kunnes tajusin, että mitä hän haki kuvilla. Hän tarttui käteeni ja sanoi että ei missään nimessä halua minua painostaa, mutta hänen on pakko kysyä, että voisiko meillä olla yhteinen tulevaisuus? Jos voisin nähdä sen, niin voisinko ostaa häneltä tai siis oikeastaan hänen exältään osuuden siitä omakotitalosta. Valahdin aivan. Tämä oli tavallaan se mitä olin ehkä vuosia päässäni haaveillut, että mies haluaisi minut osaksi elämäänsä, pysyvästi, mutta en kuitenkaan haluaisi ehkä mitään läpystä vaihtoa exän kanssa enkä ottaa näin suurta riskiä kerralla. Olisi niin paljon mukavampi vain ensin tapailla, sitten seurustella, sitten edetä vähin erin eikä kerralla rysäyttää yhteisomistajuutta omakotitaloon.
Ymmärrän kuitenkin miestäkin miksi hän tätä kysyy. Itsekin kun aikanani erosin, halusin, että lapsillani säilyisi mahdollisimman pysyvänä muut asiat ja halusin pitää vanhan kotimme itselläni ja lapsillani. Mies ei vaan pysty ostamaan exäänsä noin isosta omakotitalosta ulos. Siksi tuo osituskin on viivästynyt jo pidempään, vaikka he ovatkin olleet erossa jo parisen vuotta. Nyt on vaan pakko tehdä ratkaisuja ja mahdollisesti pistää hieno talo myyntiin, jos kumpikaan ei millään pysty itselleen taloa lunastamaan.
Taloudellisesti osan ostaminen tuosta omakotitalosta olisi minulle mahdollista. Sen sijaan olen ihan pää pyörällä, että mitä tekisin tämän asian kanssa. Haluaisin katsoa nämä kortit elämässäni, mutta vähän rauhallisemmin ja vähän hitaammin. Toisaalta miksi en ostaisi osuutta omakotitalosta, jos sillä voisin tehdä onnelliseksi miehen, josta niin välitän ja jonka lapselle toivon van pelkkää hyvää.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies maksaa yksin talon kulut? Siis mikäli maksaa.
Jos käykin niin, että ostat puolet talosta ja sukset menee miehen kanssa hyvinkin nopealla aikataululla ristiin ja ositus kestää tai se pannaan kestämään useita vuosia, niin onko sinulla niin paljon rahaa, että voit ottaa kunnolla takkiin? Onko talo sinun unelmatalo?
En ostaisi. Minullekin on kerran 2. treffeillä ehdotettua sopivaa tonttia taloa ja tiettyä koiraa. Lisäksi autot olisi pitänyt vaihtaa ja vielä ottaa laskuvarjohyppy-harrastukseen lainaa. Ensimmäisillä treffeillä udeltiin varallisuutta ja lähisukulaisten ammatteja. Tuli fiilis, että lähinnä maksajaa etsitään. :D Itse en olisi saanut päättää mistään, kunhan maksan.
Mies maksanut nyt talon kulut yksin ja exänsä taas sitten vuokra-asunnon kulut. Kuluissa ei eroa juurikaan, joten siinä ei ongelmaa.
Puolikkaan talon ostoa en ole harkinnutkaan, ehkä 10-20% riittäisi jopa siihen, että mies saisi lainan pankista lopulle. Itselle tuo summa ei ole suuri, mutta toisaalta en haluaisi taas sitoutua mieheen ehkä tällä aikataululla vielä taloudellisesti noinkaan paljon.
Talo on kaikin puolin hieno, mutta onko unelmataloni? En taida olla sellaista sorttia, joka edes ajattelee, että onko joku talo juuri unelmataloni. En välitä siitä, että onko keittiön kaapit juuri mieleiseni tai olenko saanut vaikuttaa talon huonejärjestykseen. Laadukas ja hyvä talo on ja hyvällä sijainnilla.
Tuo on totta, että ihan hullulta tämä kuulostaa tokien treffien jälkeen, mutta tässä tosiaan mennyttäkin historiaa meillä ystävinä, joten tiedän, ettei ole niin pimeä mies kuin mitä näiden juttujen perusteella kuulostaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia maksat vuokraa ukkelille, se kasvattaa varallisuuttaan ja sä et saa mitään muuta ku kikkelin joskus. Toki pidät oman kämpän ja käyt ukolla mutta et ala sen omaisuutta kartuttamaan vuokratuloilla, jotka eivät sun omaisuutta kasvata pätkän vertaa. Outo olet jos harkitset edes
Olisiko sinusta parempi siis, että ostaisin kuitenkin vaikka tosta talosta 15%? Tällöinhän mies ei kasvattaisi omaa varallisuuttaan vaan minä olisin myös tuossa mukana. Oman asunnon pidän varmasti tässä ainakin ensi kesään asti, kävi asian kanssa miten hyvin tai huonosti tahansa.
Miehen kikkeleistä ei ole mitään hajua :D
ap
Valkoista tiiltä ja erkkereitä? Tapahtuiko tämä vuonna 1992? Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Valkoista tiiltä ja erkkereitä? Tapahtuiko tämä vuonna 1992? Just joo.
Ai kauhea, kun sanoit tän, niin tuli ihan mieleen, että talohan on kuin Stefan Thermannin :D
ap
Tässä on kyllä miettimistä. Sovittiin miehen kanssa ensi viikolle kolmannet treffit just.
Mies yrittää vedättää sinua ja näkee tässä potentiaalisen höhlän. Anna ukon hoitaa muijansa kanssa talosotkut ja voit keskittyä seurusteluun vaikka sun kotona. Itse en sotkeentuisi muiden talolainoihin, pitkällä tikullakaan.
Lyhyt ja selkeä vastaus: EI.
Kaverin äiti kuoli ja välittömästi hänen eksänsä otti yhteyttä ja selitti, ettei tiennyt äidin menehtymisestä. Hän ehdotti, että ystäväni ostaa puolet asunnosta, koska mies oli juuri eronnut vaimostaan ja halusi pysyä kodissaan. Vaikuttaako tutulta kuviolta?
Olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia maksat vuokraa ukkelille, se kasvattaa varallisuuttaan ja sä et saa mitään muuta ku kikkelin joskus. Toki pidät oman kämpän ja käyt ukolla mutta et ala sen omaisuutta kartuttamaan vuokratuloilla, jotka eivät sun omaisuutta kasvata pätkän vertaa. Outo olet jos harkitset edes
Olisiko sinusta parempi siis, että ostaisin kuitenkin vaikka tosta talosta 15%? Tällöinhän mies ei kasvattaisi omaa varallisuuttaan vaan minä olisin myös tuossa mukana. Oman asunnon pidän varmasti tässä ainakin ensi kesään asti, kävi asian kanssa miten hyvin tai huonosti tahansa.
Miehen kikkeleistä ei ole mitään hajua :D
ap
Kuulostaa siltä että ette ole vielä edes harrastaneet sek siä? Ou nou. Ensin normaalit seurustelukuviot ja sitten pikku hiljaa voi miettiä raha- ja asumiskuvioita.
Vaikka tunnet miehen työpaikalta, niin se on vain työpaikkarooli. Oikeasti et tiedä miehestä yhtään mitään ja otat kyllä hirmuisen riskin jos sotket taloutesi hänen taloonsa parin tapaamisen jälkeen. Et siis yhtään mitään, mies saattaa olla vaikka millainen narsku, tms.
Et häviä mitään vaikka etenet varovaisesti, mutta saatat pilata loppuelämäsi mikäli suostut ehdotukseen.
Jos ajatellaan, että tällainen tilanne tulisi eteen, niin siihen pitäisi suhtautua kuten yleensäkin suhtautuisi lähes ventovieraan ihmisen ehdotukseen. Samat mietinnät taustoista, motiiveista ym. Saati, että innostuisi toisten ihmisten itselleen suunnittelemasta talosta ja tontista.